Hardlopen

Tips voor de beginnende hardloper

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Ben jij net begonnen met hardlopen of wil jij gaan beginnen met hardlopen? Dan zijn er een aantal dingen die jij moet weten. Hardlopen is een van de blessuregevoeligste sporten, waardoor het belangrijk is om op deze punten te letten.

Tip 1: Koop goede schoenen

Voor hardlopen kan je natuurlijk een hartstikke leuke en hippe outfit aanschaffen. Echter het belangrijkste blijven de hardloopschoenen. Je ziet sommige mensen wel eens op Vans of Allstars hardlopen. Dit moet je echt niet doen. Deze schoenen zijn niet gemaakt om op hard te lopen. Tijdens het hardlopen komt er een grote belasting op jouw voet als jij land op de grond. Sommige mensen beweren dat je geen speciale hardloopschoenen hoeft, omdat we vroeger ook op blote voeten renden. Dit deden we vroeger inderdaad, maar in alle jaren ertussen zijn wij niet meer gewend om dit te doen. Goede hardloopschoenen moeten demping geven, blaren en blessures voorkomen en comfortabel zijn. Daarnaast moeten ze passen bij jouw pronatie en lichaamsgewicht. Pronatie is de kantelbeweging die jouw voet maakt voordat je land. Mensen die zwaarder zijn hebben andere hardloopschoenen nodig, omdat er nog meer belasting op hun voet komt door het hardlopen. Voor een goed advies kan je het beste naar een speciale sportschoenenwinkel gaan.

Tip 2: Bouw jouw training op

Bouw jouw training op

Net als bij het leren lopen moet je hardlopen ook opbouwen. Als jij te snel van stapel loopt is de kans op blessures erg groot. Je kunt het beste beginnen met interval training. Hierbij wissel je eerst wandelen met joggen af. Na een tijdje wissel je joggen met rennen af. De duur van het rennen kan je dan steeds verlengen. Met een hardloophorloge kan jij goed je progressie bijhouden. Zo kan je onder andere zien welke hartslag jij hebt tijdens het rennen. Als jouw hartslag lager wordt dan voorheen bij dezelfde intensiteit betekent dit dat jouw conditie verbeterd. Het beste hardloophorloge is Garmin Forerunner 945 sporthorloge. Dit horloge heeft een hartslagmeter en helpt je met het maken van trainingsschema’s.

Tip 3: Houd je aan je grenzen

Ook niet onbelangrijk is dat jij je aan je grenzen houdt. Bouw het rustig op en ga eerst een paar keer per week hardlopen en niet meteen elke dag. Wees ook niet te moeilijk en bij slecht weer kies je voor een loopband.

Niet te vergeten is een goede playlist ook belangrijk voor het hardlopen!

.

Pin It