Rubriek

Ziektebeelden

Rubriek

Wie houdt er nou niet van om heerlijk te genieten met mooi weer en lekker in de zon te zitten? We halen er natuurlijk veel energie uit de zon maar het kan ook erg schadelijk zijn. Niet alleen onze huid kan verbranden maar het is ook niet zo goed voor onze ogen. Hoe kunt u uw ogen beschermen tegen zonlicht?

UV-straling

De zon zelf zal niet zo zeer schade op richten maar de UV straling die het met zich mee brengt wel. Wanneer u de hele dag of misschien een aantal dagen flink in de zon heeft gezeten kan het zijn dat u branderige, tranende ogen krijgt of kan het hoofdpijn geven. Het kan ook gebeuren dat de hoornvlies gaat ontsteken na een aantal uur in de zon. Op langer termijn kan het echter meer schade veroorzaken. Zo kan de zon permanente schade aanrichten aan het netvlies hierdoor zult u op latere leeftijd sneller last hebben van slechtziendheid. Ook de huid rondom de ogen heeft bescherming nodig dit gedeelte wordt vaak niet goed ingesmeerd. Dit is juist het gevoeligste stukje huid is in het gezicht. Het gebeurt dan ook dat huidkanker hier vaker op treed dus vergeet niet uw hele gezicht in te smeren.

Draag een zonnebril

De beste oogbescherming die we kunnen gebruiken is simpel weg een zonnebril. De ‘gewone’ zonnebril zal de UV straling tegen houden wanneer deze recht op de zonnebril gericht is echter niet vanuit alle hoeken zijn uw ogen goed beschermd. Er zijn ook speciale UV brillen, deze hebben een extra coating aan de binnenkant die uw ogen beschermen. Gaat u korte tijd de zon in dan heeft u deze niet direct nodig. Wanneer u een dag naar het strand gaat of een lange wandeling maakt waar weinig schaduw is kunt u de zonnebril het beste wel mee nemen. Voor de brildragers zijn er ook zonnebrillen die op sterkte zijn maar die ook het extra beschermende UV laagje heeft. Draagt u lenzen dan kunt u hier prima nog een zonnebril overheen dragen.

Let op uw omgeving

Wanneer u in het bos bent zult u minder last hebben van de zon als op andere momenten. Check ook even goed op de omgeving waar u bent het kan zijn dat water erg weerspiegeld maar ook in de sneeuw kan zon erg fel zijn. Bent u vaak op de weg dan zult u zien dat ook het wegdek veel spiegeling kan geven. Wanneer u aan het rijden bent kunt u beter een zonnebril op zetten ook voor de veiligheid natuurlijk.

Zoek zo nu en dan ook een plekje op in de schaduw om uw ogen ook even rust te geven. Als u de hele dag in de zon bent kunt u beter een schaduw plek zoeken voor een pauze. Niet alleen uw ogen maar ook uw huid heeft af en toe een rust nodig van de zon. Dit is natuurlijk ook het perfecte moment om u opnieuw even in te smeren.

In Nederland zijn er maar liefst 2 miljoen mensen met een reumatische aandoening. Door de vergrijzing kan dit aantal alleen maar meer worden maar hoe kunnen we zorgen dat we hier zo min mogelijk last van hebben? Deze tips zullen de reuma klachten verlichten.

Wat is Reuma?

Er zijn meer dan 200 verschillende vormen van reuma. De volgende klachten kunnen ontstaan bij Reuma.

  • Dik en warm worden van gewrichten
  • Langdurig pijn in gewrichten en/of spieren
  • Pijn en stijf voelen na stil gezeten of gelegen te hebben
  • Herkent u deze klachten maar bent u er zelf nog niet helemaal achter of het reuma is. Ga naar de huisarts om dit te onderzoeken, zodra u weet of u reuma heeft of welke vorm kunt u ook de pijn bestrijden.

Reuma klachten verminderen

Wanneer u reuma heeft is het natuurlijk het belangrijks om deze klachten zo veel mogelijk te verminderen. Zo heeft u er in uw dagelijkse leven minder last van en kan het veel verlichting geven van de pijn.

  • Drink minimaal 8 tot 10 glazen water per dag. Zo kunnen de afvalstoffen beter afgevoerd worden wat verlichting kan geven.
  • Probeer de oorzaak van stress na te gaan en verlaag deze. Stress kan bijdragen aan de klachten die u door Reuma ervaart.
  • Overbelast uw spieren en gewrichten zo min mogelijk. Na veel inspanning zult u merken dat het meer pijn doet als anders. Wanneer u dit voor bent kan dit pijn voor een paar dagen schelen.
  • Warmte kan de pijn verlichten. Draag bij koud weer dus sneller handschoenen of ga overwinteren in Spanje.
  • Er zijn ook hulpmiddelen die het leven makkelijker kunnen maken. Zo zijn er hulpmiddelen om een tube uit te kunnen knijpen of zijn er handvat verdikkers voor bestek dat het prettiger maakt.

Blijf in beweging

Veel mensen met reuma zijn bang om te beweging. Wellicht doet het wat pijn of bent u bang het juist overbelasten waardoor u daarna meer klachten ervaart. Het is juist goed om in beweging te blijven en het kan er zelfs voor zorgen dat het pijn verlichten. Het beweging is namelijk erg belangrijk voor de bloedsomloop en zorgt er voor dat elk deel in uw lichaam goed doorbloed wordt. Af en toe een wandeling maken of een stukje fietsen kan u dus juist goed doen. Blijf dus ook met reuma in beweging.

Merkt u dat u met warme dagen minder water drinkt of bent u ziek geweest waarbij u moest overgeven? Deze dingen kunnen allemaal zorgen voor uitdroging maar hoe kunnen we dit op tijd herkennen?

Wat zijn de symptomen?

Bij uitdroging horen verschillende symptomen en kunt u aan verschillende dingen herkennen. Het kan een combinatie zijn van verschillende en elke keer kunnen de klachten net iets anders zijn.

  • Weinig of niet plassen
  • Donkere urine
  • Droge mond en tong
  • Hoofdpijn
  • Snelle ademhaling en hartslag
  • Verstopping
  • Sufheid
  • Lusteloosheid
  • Weinig of niet transpireren ook bij warm weer
  • Gevoel hebben om flauw te vallen

Uitdroging bij ouderen

We merken dat uitdroging eigenlijk vaker voorkomt bij senioren. De grootste oorzaak is eigenlijk dat er een mindersterk dorst gevoel is naarmate we ouder worden. Verder kan het ook komen doordat iemand ziek is omdat u minder vaak wilt plassen of geen last wilt hebben van onverwacht urineverlies. Vaak gaat het in combinatie met verschillende factoren. Het kan zijn dat u ziek bent geweest en heeft moeten overgeven of diarree heeft gehad. Het warme weer kan ook een grote rol spelen hierdoor zullen we meer zweten als anders.

Wat kunt u doen om uitdroging te voorkomen?

Drink het liefst 2 liter water op een dag en zet standaard een glas water naast u neer. Zo zult u toch sneller wat drinken zonder hier extra moeite voor te hoeven doen. Merkt u dat u minder vaak plast als normaal of is u urine donkers van kleur, drink dan wat meer water als anders. Wat ook kan helpen is om groente en fruit te eten waar veel water in zit. Zo krijgt u onbewust ook al meer vocht binnen als anders.

Het alledaagse voedingsingrediënt suiker blijkt van grote invloed bij het ontstaan, genezen en voorkomen van kanker. Eén blikje frisdrank of glas vruchtensap per dag verhoogt het risico op kanker. Met name borstkanker. Deze conclusie trekt de Nederlandse medicus William Cortvriendt in zijn boek Kankervrij op basis van recente wetenschappelijke publicaties naar de relatie tussen leefstijl en de ziekte.

Cortvriendt baseert zijn bevindingen op 900 wetenschappelijke studies uit toonaangevende medische vakbladen zoals Nature, Oncology en The Lancet. Hij onderzocht de relatie tussen leefstijl en het risico op kanker. Ook Welke invloed leefstijl heeft op het verloop van de ziekte als deze zich eenmaal openbaart.

Snoep en pasta

“Suiker en koolhydraatrijke producten zoals snoep, frisdrank, pasta en industrieel bewerkte voeding leiden tot een abnormaal hoog glucosegehalte in je bloed. En glucose is bij uitstek het voorkeursvoedsel voor kankercellen”, aldus Cortvriendt. “Als reactie hierop neemt ook het hormoon insuline sterk toe in het bloed wat leidt tot meer celdelingen en celgroei. Hoe hoger je bloedsuikergehalte, hoe groter de kans op kanker en hoe agressiever de ziekte zich gedraagt als je de ziekte eenmaal hebt.”

Stress invloed op ontstaan van kanker

Niet alleen voeding en drank spelen een rol bij het ontstaan van kanker of een agressiever verloop van de ziekte. Ook weinig bewegen, chronische stress en onregelmatig slapen blijken boosdoeners. “Het is een samenspel van deze factoren dat uiteindelijk je risico op kanker en je prognose bij kanker beïnvloedt. Zo leiden langdurige spanningen tot hoge cortisolspiegels in ons bloed. Als reactie daarop stijgen het bloedsuiker en insulinegehalte en daarmee ook je risico op kanker”, aldus Cortvriendt. “Terwijl regelmatig bewegen juist een anti-kankereffect heeft omdat het onder meer zorgt voor een daling van je bloedsuiker en stressniveau”

Complementair

Sommige grote kankercentra in de Verenigde Staten zetten leefstijladviezen bij patiënten al in als onderdeel van de behandeling. “In Nederland begint dat nu ook een beetje van de grond te komen”, volgens Art Vreugdenhil, medisch oncoloog bij het Maxima Medisch Centrum in Eindhoven. “In Rijnstate Arnhem is men ermee begonnen. Wij gaan dit in samenwerking met hen ook opzetten. Ik vind het belangrijk dat mijn patiënten onderbouwde adviezen krijgen ten aanzien van complementaire behandeling en leefstijl zodat deze op een positieve manier kunnen bijdragen”.

Bron: Kankervrij

Coronacijfers van vandaag

Het aantal coronapatiënten in de Nederlandse ziekenhuizen is weer fors gedaald. In de afgelopen 24 uur zijn er 103 ziekenhuisbedden vrijgekomen. Er worden op dit moment in totaal nog 834 mensen met Covid-19 behandeld. Dit is het laagste aantal sinds oktober 2020. We zijn dus op de goede weg! Momenteel liggen er 530 coronapatiënten op de verpleegafdelingen, dit zijn er 86 minder dan gisteren. Ook het aantal coronapatiënten op de IC is voor de zeventiende dag op rij gedaald naar 304, dit zijn er zeventien minder dan dinsdag. 

Vaccineren van jongeren

De Nederlandse bevolking voelt ervoor om ook gezonde jongeren te laten vaccineren. Dit blijkt uit onderzoek van I&O Research in opdracht van de NOS. Van de 2004 ondervraagden is 74% voorstander, maar dan vooral bij oudere kinderen. Zes van de tien deelnemers zien dat zitten bij de groep 12- tot 16 jarigen en bijna hetzelfde aantal staat ook achter een vaccinatie voor 16- en 17-jarigen. Voor jonge kinderen onder de twaalf jaar zijn er veel minder voorstanders. Men is van mening dat bij jonge kinderen de vaccinatiebereidheid afneemt en de onzekerheid toeneemt. Ouders en/of verzorgers van jonge kinderen wijzen erop dat er mogelijk nog onbekende bijwerkingen zijn bij deze leeftijden. Daarnaast lopen zij ook minder risico om (ernstig) ziek te worden van Covid-19 in vergelijking met volwassenen. Daar deze twee redenen zullen zij hun jonge kinderen dan ook niet snel laten vaccineren.

Bekijk al het coronanieuws bij het RIVM.

Lange tijd werd gedacht dat het dragen van niet medische mondkapjes weinig tot geen effect zou hebben bij het tegengaan van de verspreiding van het Corona virus. Dat blijkt inmiddels niet helemaal te kloppen. Uit Duits onderzoek blijkt nu juist het tegenovergestelde. Onder bepaalde omstandigheden zijn mondkapjes een effectief middel om het besmettingsgevaar te verminderen. Het is geen vervanging van de andere maatregelen zoals afstand houden, handen ontsmetten en thuisblijven als je klachten hebt.

Mondkapjes zijn toch effectief

De Duitse onderzoekers durven nu te stellen dat in een situatie met een lage concentratie virusdeeltjes, het dragen van een mondkapje een bijdrage levert, mits corrects gebruikt, aan het verlagen van het reproductiegetal, met andere woorden de R-waarde. Om het reproductiegetal te laten van 3 (de verspreidingsfactor zonder maatregelen) naar minder dan 1, moet zo’n 60% van de bevolking een mondkapjes dragen. Dit geldt zowel voor de gewone, vaak modieuze mondkapjes als de medische varianten zoals het FFP-2 masker en het N95-masker. Bij gebruik van betere maskers is dit percentage 40%. Dat is goed nieuws voor iedereen die een bijdrage wil leveren aan de bestrijding van het virus. Ook voor ondernemers is dat een zeer gewilde uitkomst. Je kan nu dus mondkapjes voorzien van je bedrijfslogo of slagzin en tegelijkertijd aangeven dat je de gezondheid van je relatie belangrijk vindt.

Soorten mondkapjes

Soorten mondkapjes

Je kunt grofweg een onderscheid maken in medische en niet-medische mondkapjes. Onder de medische mondkapjes vallen

  • respiratoire maskers (FFP2 en FFP3)
  • chirurgische mondmaskers
  • stoffen maskers

Het eerste mondkapjes  beschermt je tegen het inademen van verontreinigde lucht. Ieder masker heeft een bepaald soort filtervermogen (FFP3 filtert actief tegen virussen, FFP2 houdt ongeveer 95% tegen). In de gezondheidszorg zijn de FFP2 maskers, de meest gebruikte.

De chirurgische masker vangen druppeltjes op die worden uitgestoten. Een besmette patiënt zorgt voor bescherming voor de verzorgende en z’n directe omgeving. Dit masker wordt ook door apothekers gedragen tijdens het werk, omdat afstand houden hier vaak lastig is. Ook mensen met een contactberoep, zijn verplicht om CE-gecertificeerde chirurgische mondmaskers te dragen.

Het dragen van een stoffen masker doe je met name om andere te beschermen en niet jezelf. Dit mondmasker is dus geen garantie om verspreiding tegen te gaan. Het is meer een extra middel wat helpt voor een zo normaal mogelijk leven.

Aerosolen en mondkapjes bescherming

Uit het onderzoek is er ook meer informatie gekomen over aerosolen. De wetenschappers hebben vastgesteld de aerosolen (de kleine virusdeeltjes) niet verantwoordelijk zijn voor een snelle verspreiding van het virus, zoals dat bij andere virussen wel het geval is. Toch zijn mondkapjes aan te raden om de verspreiding enigszins tegen te gaan.

Mondkapje als geschenk

Al jaren lang worden verschillende relatiegeschenken gebruikt als een ludieke manier om de eigen naamsbekendheid te vergroten. Nu duidelijk is dat je als ondernemer hiermee een dubbele slag kan slaan, is het laten bedrukken van mondkapjes een ideale marketingtool. Dat de mondkapjes nu blijkbaar wel degelijk werken is op zijn minst bijzonder, maar niet minder welkom. Eerder nog verkondigde het RIVM bij monde van directeur Jaap van Dissel nog dat het effect te verwaarlozen zou zijn en het juist zou zorgen voor schijnveiligheid. Inmiddels heeft men die theorie laten varen en is de Nederlandse consument massaal het mondkapje gaan dragen.

Het kost veel tijd en energie om je spiermassa op te bouwen, maar dat geldt ook voor het onderhouden ervan. De spiergroepen in je lichaam hebben aandacht nodig om de spiermassa op hetzelfde peil te houden of verder te laten groeien. Naast de fysieke inspanning is het daarbij ook van belang om de focus op het inwendige proces van je lichaam te leggen. Het gebruik van magnesium bisglycinaat is daarvoor bijvoorbeeld een probaat middel. Zo zijn er meerdere manieren om de spiermassa te behouden.

1. Magnesium bisglycinaat
Magnesium is een belangrijk mineraal dat bekend staat om sterke botten en soepele spieren te behouden. Bovendien zorgt magnesium ervoor dat er sprake is van activatie van het natuurlijke energieproces. Als extra voordeel zorgt het voor vermindering van vermoeidheid en behoud je een heldere geest. Magnesium bisglycinaat is een specifieke magnesiumverbinding die organisch gebonden is en de mineralen omzeilt die normaal gesproken de opname van magnesium belemmeren.

2. Voldoende eten en slapen
Heb je spiermassa opgebouwd en niet meer aan krachttraining doet dan blijft de spiermassa gedurende twee tot drie weken op hetzelfde niveau. Het hangt daarbij wel af van de omvang van de spiermassa net als van je leeftijd hoelang het behouden blijft. Bovendien is het dan belangrijk om voldoende te eten en voldoende nachtrust te hebben. Het is in ieder geval nodig om eiwitten te eten. Denk daarbij per dag aan 1,6 gram eiwit per kilo van je eigen gewicht. Ook is het van belang dat je spijsverteringsstelsel optimaal werkt en daar kunnen probiotica capsules bij helpen. Verder is een nachtrust van zeven tot negen uur doorgaans aan te raden.

3. Een derde van trainingsvolume aanhouden
Het is om je spiermassa op langere termijn te behouden van belang om wel aan krachttraining te doen. Daarbij kan je voor het behoud van spiermassa ongeveer uitgaan van een belasting van een derde van het trainingsvolume om spieren op te bouwen. Het is dus niet zo dat je dezelfde trainingsbelasting hoeft aan te houden. Het is wel van je leeftijd afhankelijk in welke mate je moet trainen. Ben je ouder dan 35 jaar dan moet je wat meer dan een derde van de oorspronkelijke trainingsarbeid besteden aan trainen om de spiermassa te behouden. Verder geldt dat je er rekening mee dient te houden om dan wel dezelfde intensiteit te hanteren. Denk daarbij aan de combinatie van het gewicht en de inspanning die je levert.

Dementie is een sluipende ziekte die langzaam zichtbaar wordt bij mensen. Vaak begint het met het vergeten van kleine dingen. Naar mate de ziekte erger wordt zullen ook steeds grotere dingen vergeten worden tot dat zelfstandig wonen vaak niet meer mogelijk is. Het op bezoek gaan bij mensen met dementie kan een drempel zijn maar o zo belangrijk voor de patiënt maar ook voor u zelf.

Dementie een sluipende ziekte

In het begin stadium van dementie kunnen patiënten vaak nog goed functioneren in de maatschappij. Het zijn in het begin de kleine dingen die ze vergeten. Een familielid, vriend of uw buren kunnen te maken krijgen met dementie. Het kan lastig zijn om na de diagnose dementie langs te gaan voor de gebruikelijke kop koffie dit is echter nergens voor nodig. Zeker in het begin stadium zijn de patiënten nog goed bij. Ze kunnen een goed gesprek voeren en ook zij kunnen de behoefte hebben met iemand erover te praten. Ging u eerder vaak langs voor een bezoekje dan is het voor de patiënt ook niet leuk wanneer u in een keer helemaal niet meer komt.

Op bezoek gaan in een verpleeghuis

Naar mate de ziekte erger wordt zal er steeds meer veranderen. Voor veel patiënten met dementie is thuis wonen na verloop van tijd geen optie meer. Patiënten kunnen niet meer voor zich zelf zorgen en ook voor de mantelzorger wordt de zorg te veel. Een verhuizing naar een verpleeghuis is heftig en brengt voor zowel de patiënt als de mensen in hun omgeving veel veranderingen met zich mee. Het contact maken met iemand in een verpleeghuis kan lastig zijn. Toch kunt u iemand een groot plezier doen om toch langs te komen. Het maken van een praatje, een kleine wandeling of een knuffel kan van positieve invloed zijn op het humeur van de patiënt. Misschien weet iemand een uur later niet meer dat u bent langs geweest. Toch blijft het de moeite waard om te blijven komen. Eenzaamheid ligt ook voor mensen in een verpleeghuis op de loer.

Laat u goed informeren over de ziekte. Er zijn handige trucjes om iemand met dementie op zijn of haar gemak te stellen. Deze trucjes zijn niet alleen handig voor u maar ook voor de patiënt zelf.

Heeft u zelf een nieuwe nier nodig of zit u er aan te denken om zelf een nier te doneren. Hoe werkt het precies en wat moet u hierover weten? Geeft u een donornier of wilt u er graag een krijgen?

Bent u geschikt?

Wanneer u een nier wilt doneren kan dit niet zomaar. Het moet wel een goede match zijn u kunt namelijk niet aan iedereen een nier geven. Vaak wordt er eerst binnen de familie gekeken vaak is hier de beste match te vinden. Het is natuurlijk ook zelf belangrijk om de voor en na delen af te wegen. Zo kunt u natuurlijk wel iemand redden of het leven van hem of haar beter maken. Zelf moet u de operatie ondergaan, herstellen en u moet natuurlijk leven met 1 nier, wat normaal geen probleem zou moeten zijn.

Hoe werkt de donatie?

Wanneer het tijd is voor de operatie worden jullie vaak beide op de zelfde dag geopereerd. In de meeste gevallen zal dit in het zelfde ziekenhuis zijn, wanneer u doneert aan een onbekend iemand kan dit ook een ander ziekenhuis zijn. Voor de operatie moet u vaak wel een nachtje blijven in het ziekenhuis. De ontvanger die blijft vaak iets langer vaak kunnen ze na 3 tot 5 dagen zien af alles goed aanslaat en of het echt zijn werk doet.

Hoe lang gaat een donornier mee?

Wanneer u een donornier heeft kan deze vaak erg lang mee gaan. Het kan echter zijn dat het steeds iets minder goed werkt. Wanneer u een nier heeft ontvangen van iemand die overleden is kan de werking na 5 jaar rond de 68% zitten terwijl dit in het eerste jaar nog 86% is. Wanneer u een nier heeft ontvangen van iemand die nog leeft dan werkt de nier vaak wat beter. Na 5 jaar zal dit nog ongeveer voor 84% werken.

De geruchten gaan al langer rond maar hij gaat er nu toch echt komen: Het coronapaspoort. Het Europees Parlement en de EU-landen zijn het eens geworden over de invoering van de digitale pas die reizen binnen Europa weer mogelijk moet maken.

Covid-19-certificaat

Het digitale certificaat moet reizen binnen Europa weer mogelijk maken. Het paspoort of certificaat wordt op 21 juni 2021 doorgevoerd. Lidstaten van de EU mogen zelf bepalen hoe ze het paspoort implementeren en en controleren. Duitsland heeft al te kennen gegeven de deadline van 21 juni niet te halen.

QR-code

Door het scannen van een QR-code kunnen reizigers aan tonen of ze ingeënt zijn tegen het coronavirus, narratief getest zijn of onlangs besmet zijn geweest met het coronavirus. Landen mogen uiteindelijk nog steeds zelf bepalen wat de regels zijn voor inkomende reizigers. Of reizigers in quarantaine moeten of dat ze een corona paspoort moeten laten zien bepaald ieder land zelf.

Gratis test voor het coronapaspoort

Een belangrijk punt van de onderhandelingen was de gratis corona test. Voor reizigers die niet ingeënt zijn of corona hebben gehad zouden straks voor dat ze op reis gaan een test moeten doen. Het Europees Parlement wil de testen gratis maken maar een aantal lidstaten, waaronder Nederland, was het daar niet mee eens. Er wordt extra geld vrijgemaakt om de testen gratis aan te bieden zodat niemand benadeeld wordt deze zomer.

Pin It