Rubriek

Ziektebeelden

Rubriek

Wanneer u met een rolstoel op pad gaat om een lekker stukje te wandelen is het goed om met wat zaken rekening te houden. Veel parken in Nederland zijn voor rolstoelgebruikers steeds toegankelijker geworden. Misschien zit u zelf in een rolstoel of gaat u wandelen met iemand die in een rolstoel zit met deze tips gaat u veilig op pad.

Voorbereidingen voor een uitje

Wanneer u vaker met een rolstoel op pad bent geweest zult u precies weten welke handelingen u moet volgen om goed voorbereid weg te gaan. Niets is zo vervelend dan materiaalpech midden in in een park of natuurgebied. Voor dat u vertrekt is het goed de banden te controleren. Hoe harder de banden hoe gemakkelijker het is de stoel voort te duwen. De persoon in de stoel zit veel stil, bij koude dagen is het goed om extra kleding of een dekentje mee te nemen. Check wel altijd of er geen kledingstukken of dekentjes in de spaken terecht kunnen komen. Bestudeer vooraf de route die u wilt gaan wandelen. Probeer zand en grindpaden te vermijden.

Tips voor het wandelen met een rolstoel

U gaat een stuk wandelen en zult de rolstoel duwen. Probeer dicht achter de stoel te lopen, hierdoor zal het duwen lichter zijn en is het een stuk beter voor uw rug. Obstakels in de weg zoals hobbels, kuilen of hoge stoepranden vormen een uitdaging. De persoon die in de rolstoel zit ziet een obstakel als eerste aankomen. Help elkaar door tijdig kenbaar te maken wat er op de route ligt zodat jullie samen op een veilige manier de rolstoel over de obstakels kunnen duwen of trekken. Praat onderweg met elkaar en maak samen oog contact. Bij mooie plekjes kunt u even stoppen, staat er een bankje dan kunt u gezellig naast elkaar gaan zitten en even een praatje maken.

Het is voor mensen in een rolstoel heerlijk om even de natuur in te gaan. Door van te voren goed voorbereid te zijn op de route is er heel veel mogelijk. Bent u niet zeker van de route? Ga dan eerst op verkenning uit voor dat u iemand die rolstoel behoevend is mee neemt. Op internet zijn er veel routes te vinden en wordt er vaak aangegeven of de route rolstoel toegankelijk is.

Haaruitval, iedere Nederlander heeft er weleens last van. Aangezien dit probleem vaak maar korter tijd aanhoudt, ondernemen de meeste mensen geen actie. Helaas kan haaruitval ook lange tijd aanhouden. Als dit bij jou het geval is, wil je hier ongetwijfeld iets aan doen. Als je niets doet kunnen er na verloop van tijd namelijk kale plekken op jouw hoofd ontstaan. Dit ziet er niet mooi uit en bovendien kunnen kale plekken jou een onzeker gevoel bezorgen. Om dit te voorkomen, vertellen wij je in deze tekst hoe je haaruitval voorkomt.

Verminder stress
Ervaar je de laatste tijd veel stress door drukte op het werk of problemen thuis? Dan kan dit ervoor zorgen dat jouw haren uitvallen. Stress is namelijk een veelvoorkomende oorzaak van haaruitval. Als je stress ervaart, maakt jouw lichaam meer cortisol en adrenaline aan dan gebruikelijk. Veel mensen denken dat dit niet erg is, maar toch kunnen er problemen ontstaan. Wanneer er een overschot aan cortisol en adrenaline in jouw lichaam aanwezig is, worden eiwitten in de haren aangetast. Daarnaast hoopt melkzuur op. Dit komt de kwaliteit van jouw haar niet ten goede. Jouw haren worden namelijk alsmaar zwakker, waardoor ze vaak al voor het einde van hun groeicyclus uitvallen.

Reden genoeg om ervoor te zorgen dat je minder stress ervaart. Helaas weten veel mensen niet hoe zij dit doen. Ontspanning is in dit geval het toverwoord. Als jij je regelmatig ontspant, komt jouw lichaam namelijk tot rust. Hierdoor ervaar je zeer waarschijnlijk minder stress. Ontspan jij je met enige regelmaat? Dan merk je waarschijnlijk snel genoeg dat er minder haren uitvallen.

Eet gezond
Haaruitval wordt niet altijd veroorzaakt door stress. Jouw eetpatroon kan hier namelijk ook aan ten grondslag liggen. Voor de groei en kwaliteit van jouw haren zijn vitamines van belang. Vitamine B is bijvoorbeeld goed voor jouw haar. Zorg er daarom voor dat je hier voldoende van binnenkrijgt. Dit geldt eveneens voor vitamine C. Pas overigens op met vitamine A. Als je hier te veel van binnenkrijgt, kan dit namelijk haaruitval tot gevolg hebben. Naast vitamines is het ook belangrijk dat je producten eet waar voldoende ijzer en zink in zit. Dit helpt namelijk ook om haaruitval te voorkomen.

Drink voldoende
Krijgt jouw lichaam onvoldoende vocht binnen? Dan kan dit ook haaruitval tot gevolg hebben. Als je structureel te weinig drinkt, heeft dit (grote) gevolgen voor jouw haar. Water is namelijk essentieel voor de opbouw van haren. Wanneer je niet genoeg drinkt, gaat de kwaliteit van jouw haren achteruit. In het ergste geval kan dit zelfs voor haaruitval zorgen. Daarom raden wij jou aan om minimaal acht glazen water per dag te drinken. In dat geval verklein je de kans op haaruitval.

Kies voor een haarimplantatie
Met behulp van bovenstaande manieren kun je haaruitval voorkomen. Toch biedt dit niet voor iedereen uitkomst. Heb je al van alles geprobeerd, maar blijven jouw haren uitvallen? Kies dan voor een haarimplantatie. Dit is vooral aan te raden wanneer er sprake is van erfelijke haaruitval. Het probleem wordt in dat geval veroorzaakt door het DHT-hormoon.

Voor een haarimplantatie richt jij je tot een professionele haarkliniek. Hier kun je vaak uit diverse behandelingen kiezen. Een FUE haartransplantatie is de nieuwste manier van haar transplanteren. Bij deze techniek worden haarwortels een voor een uit jouw hoofdhuid weggenomen. Doordat er slechts kleine wondjes ontstaan, is hechten niet nodig. Dit is bij een FUT haartransplantatie wel het geval. Kies je voor deze techniek? Dan wordt er namelijk een stripje huid weggenomen uit de haarkrans van jouw achterhoofd. De wond is dusdanig groot dat er gehecht moet worden.

We horen veel verhalen over de diverse soorten kanker maart weten we eigenlijk wel wat het is? Waardoor kan kanker in uw lichaam blijven overleven en blijven groeien?

Deling van kanker cellen

Hoe kanker ontstaat is nog altijd erg onduidelijk maar het groeiproces is wel bekend. Het is eigenlijk een ongecontroleerde deling van cellen. Ze gaan zich elke keer dus verdubbelen en kunnen niet stoppen met groeien. Zo zijn ze bij uitzaaiingen dan ook te vinden in andere delen van ons lichaam. Het verschilt vaak per kanker soort hoe snel de celdeling is.

Hoe functioneert een normale cel

Ons lichaam heeft velen cellen die elke een eigen functie hebben. Als cellen ouder worden zullen ze afsterven en ontstaan er nieuwe cellen om zo de beschadigde cellen te vervangen. Dit vernieuwingsproces gebeurt door celdeling, 1 cel splits zich waardoor 2 nieuw cellen ontstaan. Elke cel heeft ook een bepaalde functie mee gekregen door middel van het DNA en gen. Het lichaam stuurt dus precies aan wanneer celdeling nodig is en wanneer dit weer stop gezet moet worden.

Wat gebeurt er in een kankercel

Wanneer u een kankercel in uw lichaam heeft zal deze zich anders gedragen als normale cellen. In tegenstellen tot de gezonde cellen heeft een kankercel geen functie met zich mee gekregen. Onze hersenen geven de verschillende functies door wat ze moeten doen of dat ze zich moeten delen of niet. Door dat een kankercel dit bericht niet door krijgt zal het maar door blijven delen waardoor er steeds meer ontstaan. Deze cellen zullen dan ook niet af breken omdat ze ook dit niet door krijgen. Ze zijn ook in staat om andere cellen te beïnvloeden waardoor ze zuurstof en voedingsstoffen naar een tumor kunnen leiden.

Wanneer u diabetes heeft kunt u ook last krijgen van uw voeten. Er kunnen wonden aan de voeten ontstaan die lastig te genezen zijn. Voetproblemen kunnen worden voorkomen door uw voeten regelmatig te controleren. Wat zijn diabetische voeten, de symptomen en hoe voorkomt u ze? Graag vertel ik u meer.

Wat zijn diabetische voeten?

Een diabetische voet is een combinatie van voetafwijkingen die ontstaan bij patiënten met diabetes. Meestal ontstaat een diabetische voet pas wanneer u langdurig diabetes patiënt bent. Door diabetes kunnen bloedvaatjes en zenuwen beschadigd raken. Het bloed stroomt minder goed door naar uw benen en voeten. Doordat u minder gevoel krijgt in uw voeten kunnen wondjes ongemerkt groter worden en gaan ontsteken. In enekle gevallen kunnen kleine breukjes ontstaan in de botten van uw voet. U voet kan vervormen en doorzakken waardoor het lopen moeilijker zal gaan.

Wat zijn de Symptomen?

  • Tintelende voeten en pijnschoten
  • Koude voeten
  • Geen gevoel in de voeten
  • Wondjes die niet snel genezen
  • Verkleuringen aan tenen en voet

Hoe voorkomt u diabetische voeten?

Voorkomen is beter dan genezen. Er zijn een aantal zaken die u zelf regelmatig kunt controleren om verdere schade aan uw voeten te voorkomen. Houdt uw bloedsuiker goed in de gaten, loop zo min mogelijk op blote voeten, condoleer regelmatig uw voeten op afwijkingen en let op uw loophouding. Doordat u door diabetes minder gevoel in uw voeten kunt krijgen kunnen eeltplekken ongemerkt blijven zitten wel zult u een andere loophouding aan gaan nemen wat slecht kan zijn voor uw botten spieren. Een podotherapeut of een pedicure kunnen ook helpen.

We willen allemaal zo lang mogelijk gezond blijven maar toch blijft er veel kans op Alzheimer. Er zijn een aantal voedingsproducten die toch kunnen helpen bij het uitstellen of misschien wel helemaal voorkomen van Alzheimer. Wat doet Zeewier eigenlijk tegen Alzheimer?

Onderzoek naar Zeewier

In China wordt er al veel onderzoek gedaan naar de werking van zeewier. Uit eindelijk zijn ze ook in Nederland onderzoek gaan doen voor de werking bij Alzheimer. Een kenmerk is namelijk een verstoord cholesterolhuishouden in de hersenen. Die speciale zeewier soort heeft veel plantsterolen dat erg belangrijk kan zijn maar ook andere stofjes kunnen hier groot effecht bij hebben. Zo is er bij het eten van plantsterolen geen resultaat maar bij het eten van dit zeewiersoort wel degelijk resultaat.

Hoeveel is er nodig

Nu is het onderzoek nog niet zo ver dat we het zelf al kunnen gebruiken. Voor iemand met een gemiddeld gewicht is er namelijk 8 kilo zeewier per dag nodig. Dit is natuurlijk niet haalbaar maar waarvoor dan dit onderzoek? Alsnog kan het onderzoek heel belangrijk zijn voor Dementie. Wanneer ze weten waardoor zeewier zo goed werkt kunnen er namelijk supplementen ontwikkeld worden. Dit proces kan echter heel lang duren voordat dit zo ver is.

Alzheimer onderzoek

De hoop is natuurlijk niet gevestigd op alleen dit onderzoek. In Nederland zijn er meerdere onderzoeken naar dementie en Alzheimer. Daarnaast lopen er natuurlijk ook onderzoeken in het buitenland. Er wordt dan ook gekeken naar de andere onderzoeken wat er uit gekomen is en of er wellicht toch verder onderzoek naar gedaan moet worden. Zo is dit onderzoek dus opgestart door een ander chinees onderzoek naar de werking van zeewier zelf.

Heeft u ook wel eens momenten waarop u meer zweet als anders? Zweten is iets heel natuurlijks maar wanneer is dit te veel? Zijn er tips om van overmatig zweten af te komen of wat kan helpen?

Zweten is normaal

Het is natuurlijk eerst belangrijk om te weten dat iedereen zweet. Het is iets heel normaals en zeker niet iets om u voor te schamen maar wanneer doen wet dit? Wanneer we het warm hebben of wanneer we gesport hebben gaan we zweten om ons lichaam af te koelen. De zweetkliertjes op onze huid zorgt voor het zweet wat eigenlijk helemaal niet ruikt, door bacteriën op onze huid kan het wel gaan stinken. Heeft u veel stress of spanning ook dan kan er meer gezweet worden maar dan vooral in de handpalmen in onder de oksels.

Overmatig zweten door medische oorzaak

Heeft u medicijnen of heeft u een aandoening waardoor u misschien meer zweet als anders? Sommige medicijnen kunnen namelijk als bijwerking ‘meer zweten’ hebben. Maar ook overgewicht, zenuwziekte, hart en vaatziekte maar ook bij een angststoornis. Natuurlijk moeten we niet onze hormonen vergeten, bij een zwangerschap of wanneer iemand in de overgang is kan iemand ook overmatig zweten.

Zweten zonder medische oorzaak

Het kan natuurlijk ook zijn dat u helemaal geen medische klachten heeft. Zit het in de familie en hebben ook familieleden hier last van, dan kunt u er vaak vrij weinig aan veranderen. Er zijn wel tips om de geur tegen te gaan of om proberen de zweet momenten te vermijden.

Hoe kunt u overmatig zweten verminderen?

  • Draag luchtige en wijde kleding
  • Was regelmatig zonder al te veel zeep en droog u goed af
  • Draag kleding met een printje om zweten vlekken minder op te laten vallen
  • Gebruik deodorant met aluminiumzout om zweten tijdelijk te verminderen
  • Probeer kleding van katoen, wol of linnen te dragen dat vocht opneemt

Het kan zijn dat u wel eens vaker een peesontsteking heeft gehad. Waarschijnlijk spant u zich dan te veel in of heeft u te hard gesport. Maar wat is het precies en wat kunt u doen om hier sneller vanaf te komen?

Wat is een peesontsteking?

Een pees is eigenlijk het verbindende stukje van van bot naar de spier. Als een spier te veel gebruikt wordt kan de pees overbelast raken waardoor er kleine scheurtjes ontstaan in de pees. Dit kan door veel inspanning maar ook door langdurige inspannen door bijvoorbeeld de hele dag met een zwart tas rond te lopen.

Hoe te behandelen?

Het belangrijkst is eigenlijk om rust te houden wanneer u een pees ontsteking heeft. Meestal is het een combinatie van rust en medicijnen waardoor het sneller beter gaat. Een paracetamol kan dan zeker de pijn verlichten echter zal ibuprofen de ontsteking ook helpen aanpakken. Ga dus niet te snel weer sporten en doe ook rondom huis niet te veel. Uiteraard zal het steeds iets beter voelen maar blijf in het beging nog wat voorzichtig met sporten.

Wat kunt u preventief doen?

Het beste is natuurlijk om een peesontsteking voor te zijn. Het is daarom belangrijk om bij het sporten een warming up en cooling down te doen. Zo kunnen de spieren en pezen langzaam op warmen en afkoelen en zal de doorbloeding al wat beter worden. Zo worden de afvalstoffen in uw spieren ook goed afgevoerd. Het is ook belangrijk om goede sportuitrusting te hebben. Bijvoorbeeld goed passende schoenen die een goede vering hebben tijdens het hardlopen. Heeft u wel eens vaker een peesontsteking gehad dan kunt u er ook voor kiezen om een brace te dragen. Ze belemmeren uw beweging nauwelijks maar zullen helpen tegen ontstekingen.

Om gezonde hersenen te houden zijn er veel dingen die u zelf al kunt doen. Grotendeels zult u al doen zonder erbij overna te denken zoals het hebben van voldoende slaap of het voldoende bewegen. Welke dingen dragen nog meer bij aan gezonde hersenen?

Voldoende slaap

Een van de belangrijkste factoren van gezonde hersenen is het hebben van voldoende slaap. Niet alleen het lichaam maar ook het brein kan even opladen en uitrusten. Zonder voldoende slaap kunt u erveringen lastiger verwerken en kost het meer moeite om dingen te ondernemen.

Gezonde hersenen door voeding

Naast goede slaap is ook gezond eten erg belangrijk. Het wordt natuurlijk al wel genoeg gezegd dat we beter en vooral gezonder moeten eten. Ons brein gebruik ook grotendeels van onze energie. Wanneer ze voldoende groente, fruit en graanproducten krijgen gaat dit helemaal goed. Eet u dit niet voldoende dan kunt u last krijgen van duizeligheid, hoofdpijn of zult u zich lastig kunnen concentreren.

In beweging voor een goed geheugen

Het in beweging zijn en het sporten is zeker goed voor de hersenen. De activiteit in de hippocampus neemt dan toe dat een belangrijke rol heeft bij het leren en onthouden. Als u elke dag in beweging bent of regelmatig gaat sporten is dit goed voor uw geheugen.

Brain training voor gezonde hersenen

We kennen allemaal wel de brain trainingsspellen maar ze doen ook echt wat ze zeggen. Door een spel te spelen zoals een kruiswoordpuzzel of sudoku activeert u delen van uw hersenen. Bij het lezen van een boek of het schijven van een kaart of brief draagt hier al aan mee.

Wanneer we ouder worden zal ons lichaam vaak meer bot afbreken en minder nieuwbot aanmaken. Bij botontkalking wordt er eigenlijk te veel bot afgebroken en te weinig bot aangemaakt. Hierdoor kan u bij een valpartij sneller een botbreuk oplopen.

Wat merkt u bij botontkalking?

Van botontkalking zelf zult u niet veel merken en dit zal dan ook geen pijn doen. U zult misschien merken dat u sneller een bot breekt maar hier is veel tijd voor nodig om dit op te merken. Wat er ook gebeurt bij botontkalking is dat uw rug wervels inzakken. Hierdoor zult u een bolle rug krijgen en dat is dan ook het moment dat u kleiner wordt. Wanneer een wervel te veel inzakt is dit een gebroken wervel wat wel pijn kan veroorzaken.

Waardoor ontstaat het?

Het te veel afbreken van bot en te weinig aanmaken kan komen door verschillende factoren. Het is ook al zo dat het bij vrouwen vaker voor komt dan bij mannen. Ik heb ze op een rij gezet zodat u na kunt gaan of u meer kans heeft op botontkalking.

  • Bij te weinig beweging
  • Voeding met te weinig kalk
  • Wanneer u niet voldoende zonlicht krijgt
  • Als u in de overgang bent door hormoon verandering
  • Bij medicijn gebruik zoals prednison

Hoe kunt u zorgen dat u geen bot breekt

Wanneer u geregeld een bot breekt kan het dus zijn dat u last heeft van botontkalking. Het is niet zo dat er medicijnen zijn dit dit oplossen maar er zijn wel tips die kunnen helpen.

  • Check welke medicijnen u gebruik, wellicht is het beter om over te stappen naar iets anders
  • Doe oefeningen om uw spierkracht en evenwicht te verbeteren, hierdoor zullen er minder valpartijen zijn
  • Beweeg voldoende en eet gezonde voeding
  • Breng een bezoek aan de huisarts, het kan zijn dat er vitamine D en kalk voor geschreven wordt
  • Heeft u een ingezakte wervel dan kan een bezoek aan de arts ook helpen. U kunt bisfosfonaten krijgen waardoor de wervel sneller heelt zodat de pijn sneller weg gaat.

m snel duidelijk te hebben of je wellicht besmet bent met het gevreesde coronavirus, kun je tegenwoordig een corona zelftest uitvoeren. Je kunt daarmee, mits je de instructies nauwgezet volgt, op betrouwbare wijze ontdekken of het virus in je lichaam aanwezig is. Er bestaan twee soorten zelftests en de werking ervan verschilt nogal. We onderscheiden de antigeen zelftest en de antibody zelftest. In dit artikel lees je wat de verschillen zijn en hoe je de tests uitvoert.

De antigeen zelftest

Bij een antigeentest wordt de aanwezigheid van het coronavirus vastgesteld op basis van bepaalde eiwitten, de zogenoemde antigenen. Het zijn in feite kleine stukjes van het virus die een afweerreactie in ons lichaam kunnen opwekken. Wanneer iemand het coronavirus onder de leden heeft, bevinden deze antigenen zich in het neus- en/of keelslijm. Met behulp van een wattenstaafje kun je dit slijm opvangen en vervolgens onderzoeken. Het slijmmonster breng je in contact met de teststof en binnen een kwartier weet je of zich allergenen in je lichaam bevinden. Als je kort voor het uitvoeren van de test besmet bent geraakt, is het goed mogelijk dat de test desondanks negatief uitvalt, omdat er dan nog niet voldoende antigenen in het lichaam zijn verspreid. De test is vooral bedoeld om vast te stellen of je het virus al eerder ergens opliep.

De antibody zelftest

Wanneer iemand besmet wordt met het coronavirus, zal het lichaam proberen om deze indringer te verjagen. Het lichaam gaat daarvoor zogenoemde antilichamen aanmaken. Aangenomen wordt dat deze antilichamen nog enkele maanden in het lichaam actief blijven. De aanwezigheid van dergelijke antilichamen kan met behulp van een zelftest aangetoond worden. Hiervoor is een druppeltje bloed nodig, want daarin zouden zich de antilichamen moeten bevinden. Met behulp van een bloedprikkertje (meegeleverd) kun je het bloeddruppeltje eenvoudig afnemen en vervolgens onderzoeken. Dergelijke tests zijn bedoeld voor professioneel gebruik.

Besmetting voorkomen

Natuurlijk is voorkomen altijd beter dan genezen, dus probeer altijd een besmetting met het coronavirus te voorkomen. Dit doe je onder meer door voldoende afstand te houden en de basisregels voor hygiëne in acht te nemen. Om jezelf extra te beschermen kun je een ffp2masker kopen. Deze maskers bieden een filtercapaciteit van ten minste 94%. Dit houdt in dat van alle deeltjes die zich in de lucht bevinden. Let bij aanschaf op het CE-certificaat. Het master voldoet dan aan de eisen zoals gesteld binnen de Europese Economische Ruimte.

Pin It