Rubriek

Sport

Rubriek

Gaat u geregeld een dagje fietsen met uw e-bike? Dan weet u vaak wel hoe lang uw accu mee gaat en hoe ver u hiermee kunt fietsen. Heeft u de e-bike nog niet zo lang of fiets u vaak alleen korte afstanden. Vaak weet u dan niet wat de actieradius is bij uw fiets.

Wat is een actieradius?

Het is natuurlijk belangrijk om te weten wat de actieradius is. Het is eigenlijk de afstand die u met een volle accu af kunt leggen. Hoe groter en sterker de accu hoe verder u hiermee kunt fietsen. Zo kunt u ook inschatten of u de hele weg met een volle accu kunt fietsen of dat u dit beter halverwege ergens op kunt laden.

Hoeveel kilometer gaat uw accu mee?

De meeste accu’s van een e-bike hebben tussen de 200 tot 600 WH (wattuur). Het beste kunt u ongeveer aanhouden dat u met 100 Wh 12 tot 14 kilometer kunt fietsen. Dit met een gemiddeld tempo en zonder al te veel inspanningen. Bij sommige accu geven ze aan dat ze tot we 200 kilometer kunnen ondersteunen, denk er echter wel aan dat dit vaak is bij een laag tempo en zo min mogelijke ondersteuning. Fietst u vaak korte afstanden of maakt u geregeld een stop om ergens koffie te drinken dan heeft u dus een kleinere accu nodig. Gaat u toch vaak langer op uit dan kunt u beter dus een accu kiezen met meer Wh en met dus een grotere actieradius.

Hoe kan de actieradius beïnvloed worden?

Het is helaas niet zo dat u altijd de zelfde afstand af kunt leggen met een e-bike. Zo kan het weer veel invloed hebben door bijvoorbeeld veel wind of een hoge of lage temperatuur waardoor de accu sneller leeg loopt. Weerstand kan er ook voor zorgen dat uw accu harder moet werken. Heeft u zachte banden of is er een slecht wegdek, dit kan allemaal invloed hebben op de actieradius. Natuurlijk heeft het ook te maken met hoe hard u zelf mee fietst. Houdt u er van om lekker rustig te fietsen zonder al te veel te trappen dan zal de accu sneller leeg gaan dan wanneer u wel graag mee wilt fietsen.

Vissen is al een oeroude sport. Waarbij vissen eerder een noodzaak was om aan voedsel te komen is het tegenwoordig een sport geworden om niet alleen zoveel mogelijk vissen te vangen maar ook de meest bijzondere of zeldzame exemplaren. Van jong tot oud iedereen kan vissen. Door af en toe langs de waterkant te gaan zitten bent u lekker buiten en werkt u aan uw (mentale) gezondheid. 3 redenen om te gaan vissen.

Vissen is gezond

Veel mensen denken dat het alleen maar gaat om een stoeltje neer te zetten en uw hengel uit te gooien om vervolgens uren te wachten tot er een vis wordt gevangen. Niets is minder waar vissen kan ook heel gezond zijn. Het zoeken naar het juiste plekje waardoor soms flinke wandelingen maakt. Meerdere hengels in het water gooien zodat u beide in de gaten moet houden. Het bijvoeren voor het lokken van de vis en de constante spanning of er al iets aan de haak zit. Genietend van de buitenlucht kan een hengeltje uitgooien ook zeker een toevoeging zijn aan een gezonde levensstijl.

Sociale contacten

Fanatieke vissers gaan misschien het liefst alleen op pad toch is niet zo leuk dan met je maatje een ochtendje erop te gaan. Door samen met uw kinderen of kleinkinderen te gaan vissen kunt u een goede band opbouwen. Wanneer jullie langs de kant zitten zijn er vaak ook genoeg mensen die langslopen, interesse tonen en een praatje maken over de zojuist gevangen vis. Ook al gaat u misschien alleen op pad er is vaak voldoende aanspraak vanuit de omgeving. Wanneer het sociale aspect u minder aanspreekt kunt u een plekje zoeken waar u wat meer in de luwte zit.

Ontspanning en rust

We worden allemaal steeds drukker of we maken ons steeds drukker. Door af en toe even een momentje voor u zelf te nemen komt u weer even tot rust. Langs het water kunt u uw gedachten even laten varen en weer tot u zelf komen.

Er gelden natuurlijk wel wat regels om te gaan vissen. U mag niet zomaar overal uw hengel in het water gooien. Wanneer u wilt beginnen met vissen is het goed om vooraf de regels goed door te nemen en de juiste vergunningen aan te vragen.

Yoga is een goede sport ook ook thuis te beoefenen. Yoga is al lang niet meer alleen voor de hippe jongeren maar is ook zeer geschikt voor wat oudere mensen. Door regelmatig aan yoga te doen zal het u helpen te ontspannen, houdt het uw lichaam flexibel en maakt het u bewuster van uw ademhaling. Even ontstressen of juist energiek aan de dag beginnen, met deze yoga oefeningen kunt u ook thuis aan de slag.

Opwaartse groet

Een heerlijke oefening om mee te beginnen. Wanneer net net bed komt of begint aan uw yoga momentje is dit een fijne oefeningen om te starten. Ga rechtop staan met de benen iets gespreid. Breng uw handen boven uw hoofd tegen elkaar en strek uw leggen helemaal uit. Let op dat u niet te ver doorbuigt, uw spieren zijn nog koud. Herhaal deze oefening een aantal keren om uw spieren warm te maken.

De holle en bolle rug

Houdt u rugspieren soepel met deze yoga oefening. De kat/koe houding start u door op handen en voeten te gaan zitten. Buig eerst zo ver mogelijk (zolang het prettig voelt) u rug bol en vervolgens hol. Heerhaal de oefeningen een aantal keren voor het gewenste effect en denk aan uw ademhaling.

De zithouding

Ga in een kleermakerszit op uw yoga mat zitten. U kunt bij deze oefening ook gebruik maken van een stoel. Leg uw hand op uw buik onder uw navel. Adem rustig en diep in en vervolgens rustig en lang uit. Schakel uw gedachten uit en focus volledig op uw ademhaling. Het is geen moeilijke oefening maar wel zeer effectief om helemaal te ontspannen en uw gedachten rustig te maken.

Op je tenen lopen

Bij deze oefening kunt u het beste even naast uw matje gaan staan. Ga op uw tenen staan en loop op de plaats. Een goede oefeningen om uw voeten te trainen maar ook uw evenwicht. Mocht u moeite hebben met de balans dan kun u ook een stoel gebruiken en de leuning vast houden voor extra balans.

Yoga helpt te ontspannen

Probeer dagelijks een kwartiertje tot een half uur wat yoga oefeningen te doen. Yoga geeft rust en flexibiliteit en u kunt het gemakkelijk in uw woonkamer of slaapkamer uitvoeren. Het is wel handig om een yoga matje te hebben om zere knieën te voorkomen

Sporten, de één kan er geen genoeg van krijgen de ander hoeft er niets van te weten. Misschien bent u al vaker gestart met sporten maar is de motivatie ook weer verdwenen om er mee door te gaan. Er zijn natuurlijk voldoende redenen te bedenken waarom bewegen gezond is. Ook op latere leeftijd, wanneer u misschien niet meer het maximale uit uw lijf kunt halen blijft sporten zinvol.

Waarom blijven sporten op latere leeftijd

We kunnen er lang om heen draaien maar beweging is en blijft ook op latere leeftijd gezond. Regelmatig sporten kan kans op diverse aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, overgewicht en depressies verlagen. Misschien denkt u wel nou ik heb een leeftijd bereikt dat het voor mij allemaal niet meer zo hoeft, begrijpelijk maar zeker niet aan te raden. Uw lichaam wordt ouder, spierkracht neemt af en kon u eerder gemakkelijk 10 km in een uur lopen dan kan het maar zo zijn dat u dit op latere leeftijd niet meer haalt en dit is helemaal niet erg. U hoeft geen topsport te bedrijven maar door toch met enkele regelmaat te blijven bewegen houdt u uw lichaam en geest gezond.

Hoeveel zou u moeten sporten

Per persoon is het natuurlijk heel verschillend hoeveel u kan en wil sporten. Toch is het goed op oudere leeftijd vaste momenten in te plannen om te sporten. Een rondje hardlopen met een vriend of vriendin, tennissen met de buurvrouw of baantjes zwemmen in het zwembad. Er zijn veel verschillende manieren om uw lichaam in conditie te houden. Gemiddeld wordt 150 minuten sporten per week aangeraden. Deze 150 minuten mogen verdeelt worden over een week. Probeer u zelf een klein beetje uit te dagen tijden deze 150 minuten.

Actief bewegen hoeft geen drempel te zijn. Eens stukje fietsen of golfen kan naast de bewegen ook mentaal een boost geven. Zoek ontspanning tijdens het bewegen. Sport met iemand anders of sluit u aan bij een groepje om ook sociaal actief te zijn tijdens het sporten. Er zijn sporten genoeg te bedenken die ook op latere leeftijd goed vol te houden zijn. Pas uw intensiteit aan en geniet van de actieve minuten.

Heeft u een verkeerde stap gemaakt of sloeg uw enkel om hierdoor kunt u een gescheurde enkelband krijgen. Dit kan erg vervelend en pijnlijk zijn maar wat kunt u er tegen doen?

Hoe ontstaat een gescheurde enkelband?

In de meeste gevallen komt het door een verkeerde beweging bijvoorbeeld door uw enkel te gaan of tijdens het sporten. Vaak klapt de enkel naar binnen waardoor de buitenste band scheurt. Het gebeurt soms ook dat de enkel naar buiten klapt waardoor door de binnenste band juist scheurt. De klachten die u hierbij ervaart is vaak alleen wanneer u de enkel belast. Vaak is het ook een combinatie met een dikke enkel door vocht dit is een beschermingsreactie om verdere schade tegen te gaan. Wanneer u wel op uw enkel kunt steunen is de kans groter dat u een spier heeft verrekt en niet gescheurd.

Wat kunt u er tegen doen?

Kunt u toch erg lastig op uw enkel staan dan zult u een gescheurde enkelband hebben. Hiervoor kunt u naar de huisarts gaan om dit in te laten tapen of zacht loopgids te krijgen. Wat daarnaast het beste helpt is om eigenlijk rust te houden. Koel het met ijs en druk verband en houd de enkel hoog. Zo trekt het vocht vaak weg en heeft uw spier tijd om te herstellen. Vaak wordt u ook doorverwezen naar een fysio en zult u na ongeveer 6 weken van de klachten af zijn.

Hoe kunt u het voorkomen?

Het kan natuurlijk zijn dat u zwakkere enkels heeft en dat u dit vaker gebeurt. Het is dan goed om bijvoorbeeld een enkelbrace te dragen op de moment dat u ze meer inspant. Zo kunt u voorkomen dat u enkel omslaat. Er zijn ook speciale oefeningen om uw enkel sterker te maken, ook hierdoor zal het mindersnel scheuren.

Met het mooie weer ziet u overal wielrenners. Net als hardlopen is wielrennen een sport die overal gedaan kan worden. Samen fietsen of alleen op pad, de mogelijkheden voor een sportief rondje zijn eindeloos. Jaarlijks gebeuren er veel ongelukken met wielrennen. Op de racefiets bent u niet alleen heel snel maar ook kwetsbaar in het verkeer. Ik geef u hierbij 3 tips om veilig te wielrennen.

Ken de regels en signalen tijden het wielrennen

Wanneer u veel alleen fietst zult u er niet aan gewend zijn andere te informeren over tegemoet komend verkeer of een stoplicht. Gaat u met iemand of meerdere sporters fietsen dan is het handig om de meest voorkomende signalen te kennen. Roep ‘tegen’ bij tegemoet komend verkeer, ‘stop’ wanneer jullie moeten stoppen bij een kruispunt, ‘vrij’ wanneer een kruispunt vrij is voor overgang en ‘pas op’ bij gevaarlijke obstakels in de weg zoals kuilen of drempels. Praat duidelijk en op een harde toon zodat iedereen kan horen wat er aan de hand is.

Stoppen bij een stoplicht

Zit u net lekker in uw tempo, komt er een rood stoplicht op uw route. Hoe verleidelijk het ook is om door rood te fietsen, doe dit niet! Vanwege uw vaak hoge snelheid ziet u verkeer niet aankomen en andersom zien automobilisten u ook niet. Heeft u echt zo veel haast om door rood te fietsen of kunt u even wachten? Stop altijd bij een rood stoplicht en probeer uiteraard niet om te vallen. U kunt het in en uit klikken van uw schoenen thuis oefenen zodat u op een veilige manier een voetje aan de grond kunt zetten bij een stoplicht.

Controleer uw materiaal

Materiaal pech kunt u niet altijd voorkomen maar u kunt wel uw racefiets regelmatig controleren of door een fietsenmaker laten nakijken. Zijn de banden nog goed? Is de ketting nog goed gespannen? Regelmatige checks van uw materiaal voorkomen verrassingen onderweg. Een kapotte band kan altijd gebeuren met fietsen, een klein plaksetje voor onderweg is geen overbodige luxe.

U bent kwetsbaar op de fiets en met de snelheden die op een racefiets gehaald kunnen worden moet u goed oppassen. Draag een goede helm, houdt u aan de verkeersregels en vergeet vooral niet te genieten van uw omgeving.

Sporten is gezond. Een bekendere slogan is er misschien wel niet. Het is natuurlijk niet alleen een bekende uitspraak, maar deze uitspraak bevat natuurlijk ook een kern van waarheid. Wanneer je wilt afvallen of gewoon aan je conditie wilt werken is sport het beste middel.

Vaak moeten wij ons er wel even toe zetten om die lange fietstocht te maken of om een rondje te gaan hardlopen, maar je zult na een paar rondjes merken hoeveel fitter je bent. Ook mentaal wordt er een stofje in je hersenen aangemaakt waardoor je een zekerder en blijer gevoel krijgt na lichamelijke inspanning.

Calorieën verbanden

Afhankelijk van de inspanning verbrand je meer of minder calorieën met je activiteit. De trainingen met een gemiddelde tot grotere calorieverbranding zijn onder andere:

1. Hardlopen: 940 kcal per uur
2. Yoga (licht): 300 kcal per uur
3. Zwemmen: 520 kcal per uur

Wil je iets rustiger beginnen dan kun je ook kiezen voor:

1. Tv kijken: 53 kcal per uur
2. Winkelen: 135 kcal per uur
3. Wandelen: 230 kcal per uur

Sociale contacten

Door te sporten ga je, je niet alleen fitter voelen, maar het heeft vaak ook een positief effect op je sociale contacten. Ondanks dat veel sporten individueel zijn komt u toch vaak andere tegen die dezelfde sport aan het beoefenen zijn. Dit creëert toch een groepsgevoel. Ook kun je door dit gevoel een extra stimulans krijgen om niet vroegtijdig te stoppen. Wanneer de hele ruimte nog vol aan het sporten is kan het als opgeven voelen om na 10 minuten al de handdoek in de ring te gooien. Ook na het sporten is het goed om even met je medesporters de sportbar in te duiken.

Wedden op sport is ook gezond

In dit geval gaat het ook vooral om het mentale gedeelte. Wanneer je wed op een wedstrijd of specifieke sporter dat hij of zij een bepaalde prestatie gaat halen dan kan dit je brein een boost geven. Je hersenen lopen vol met positieve gedachten en gevoelens en een overwinning gevoel. Ook al heb je zelf deze prestatie niet geleverd.

Wedden op sport is ook gezond op deze manier. Het moet wel duidelijk zijn dat het een het ander niet kan vervangen. Nogmaals je lichaam wordt niet fitter door te wedden op sport.

Voor sommige mensen is het niet moeilijk om af te vallen, maar juist om aan te komen. Vooral het verkrijgen van meer spiermassa lijkt dan een haast onhaalbaar doel. In zulke gevallen is het belangrijk om goed op de voeding te letten en eventueel aan te vullen met supplementen. Dat kan bijvoorbeeld door het gebruik van weight gainers, een shake bomvol calorieën. Je kunt dus met het innemen van weight gainers eenvoudig veel eiwitten en aminozuren, vitamines, mineralen en koolhydraten binnenkrijgen. Ze worden vaak gebruikt door sporters die met krachttraining of bodybuilding bezig zijn.

Hulp bij moeite met spiermassa opbouwen

Er zijn verschillende lichaamstypes, namelijk ectomorph, mesomorph en endomorph. Ecto’s hebben over het algemeen een snelle stofwisseling. Kun jij eten wat je wilt, maar kom je gewoonweg niet aan? Dan is er een grote kans dat je dit lichaamstype hebt. Zelfs met veel krachttraining kan het zomaar voorkomen dat je geen spiermassa opbouwt. In zulke gevallen kunnen weight gainers je wellicht helpen. Het kan namelijk lastig zijn om via voeding zo veel eiwitten en koolhydraten binnen te krijgen dat het effect heeft op jouw lichaam. Met weight gainers wordt de opname van deze voedingsstoffen een stuk makkelijker en sneller.

De werking van weight gainers

De werking van weight gainers

Een weight gainer wordt wel een aankomshake genoemd worden. Een shake waar je dus van aankomt. Het zijn namelijk shakes die bomvol koolhydraten en eiwitten zitten. Dit zijn belangrijke voedingsstoffen die ervoor kunnen zorgen dat je meer effect uit je trainingen haalt, waardoor spieropbouw mogelijk wordt. De voedingsstoffen werken op de volgende manieren:

Koolhydraten

Koolhydraten worden in het lichaam omgezet in glucose, wat daarna weer verandert in glycogeen. Glycogeen is de brandstof voor je spieren en organen. Hierdoor is het binnenkrijgen van koolhydraten een belangrijke bron van energie. Je hebt deze voedingsstoffen dan ook hard nodig wanneer je veel gaat trainen om meer spiermassa te verkrijgen.

Eiwitten

Om de opbouw van spiermassa zo effectief mogelijk te laten verlopen, heeft je lichaam veel eiwitten nodig. Eiwitten zijn namelijk de bouwstoffen voor verschillende weefsels, waaronder je spieren. Door de inname van eiwitten kun je dus beter spieren opbouwen, maar zorg je ook voor het behoud van spiermassa en een beter herstel na het trainen.

Waar moet je op letten?

Wanneer je van plan bent om weight gainers te gaan gebruiken, zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Ten eerste is het belangrijk om te kiezen voor een goede shake. Deze moet natuurlijk voldoende koolhydraten en eiwitten bevatten. Over het algemeen zitten in deze shakes zo’n 350 tot 600 calorieën. Let echter wel op het totale aantal calorieën dat je per dag binnenkrijgt en ga op zoek naar de juiste hoeveelheid voor jouw lichaamsbouw. Wanneer je veel te veel calorieën binnen gaat krijgen, kan je vetpercentage namelijk snel gaan toenemen.

Nadelen weight gainers

Er kunnen ook wat nadelen zitten aan het gebruik van weight gainers. Ten eerste kun je er allergisch zijn, bijvoorbeeld voor een lactose intolerantie. Daardoor kun je last van je maag en darmen krijgen. Verder moet je er rekening mee houden dat je weight gainers met mate moet gebruiken omdat je er enorm snel van aan komt. Als je onvoldoende traint, kan het omgezet worden in vet. En als laatste kunnen ze je slaapritme verstoren. Weight gainers bevatten cafeïne, dus als je daar gevoelig voor bent, is het verstandig een andere variant zonder cafeïne te kiezen.

Hardlopen is een sport die bijna altijd en overal gedaan kan worden. Tijdens corona zijn steeds meer mensen gaan hardlopen en geven ze aan dat ze dit ook willen blijven doen. Misschien bent u net begonnen of loopt u al een tijdje maar ontbreekt het nog aan goede schoenen. Net als wandelschoenen bij het wandelen is het bij hardlopen ook heel belangrijk dat u over het juiste paar schoenen beschikt.

Voorkom blessures tijdens het hardlopen

Uw knieën, enkels en voeten hebben het zwaar te verduren tijdens een rondje hardlopen. Met uw voeten vangt u bij elke stap uw totale lichaamsgewicht op. Door de juiste hardloopschoenen te dragen kan de impact van de klap verkleind worden en kan de schoen uw voeten, enkels en knieën een goede ondersteuning bieden. Bij beginnen hardlopers liggen blessures sneller op de loer dan bij ervaren lopers. U bent enthousiast en loopt misschien wel te snel of te veel achter elkaar waardoor uw lichaam begint te protesteren. Goede schoenen kunnen niet alle blessures voorkomen maar door een goede demping in uw schoen te hebben kunt u de kans op blessures wel verminderen.

Waar moet je op letten bij het kopen van hardloopschoenen

Hardloopschoenen zijn in heel veel winkels of online te koop. U kunt schoenen kopen bij een budgetwinkel of een hardloopspeciaalzaak, maar waar moet u eigenlijk op letten bij het kopen van goede schoenen? Maak voor u zelf eerst een overzichtje waarvoor u de schoenen nodig heeft. Hoeveel kilometer gaat u lopen in de week? Loopt u vooral op asfalt wegen of op veel op bospaden? Ook uw gewicht en het afwikkelen van uw voet speelt een belangrijke rol in het aanschaffen van de juiste schoen. Ik raad u aan om voor goede schoenen naar een speciaalzaak te gaan. Laat uw voeten opmeten en probeer verschillende merken en pasvormen. In veel speciaalzaken maken ze een analyse aan de hand van een kort filmpje. U past schoenen rent een klein stukje waardoor de specialisten kunnen zien hoe u reageert op een bepaalde schoen. Blijken de schoenen bij thuiskomst toch niet naar wenst te zijn dan kunt u in veel gevallen weer terug naar de winkel om ze te ruilen.

Goede hardloopschoenen zijn niet goedkoop. Zeker wanneer hardlopen uw nieuwe hobby is geworden en u hier lang meer door wenst te gaan zijn hardloopschoenen een goede investering. Veel loop plezier gewenst!

Sporten is gezond. Dit weten we allemaal. De een is hier alleen iets fanatieker in dan de ander. Zeker nu we allemaal te maken hebben met de geldende Corona maatregelen en de sportscholen grotendeels gesloten moeten blijven. Maar probeer er wel voor te zorgen dat u dagelijks aan beweging toekomt. Dit hoeft niet te betekenen dat je een marathon moet lopen, maar een half uurtje flink wandelen of even wat spieroefeningen doen zorgt al voor gezonde adrenaline.

Een goede mindset

Wat betekent het woord mindset eigenlijk? Het is de denkstijl van onszelf die bepaalt hoe u naar uzelf en naar uw kwaliteiten en uw vaardigheden kijkt. Wanneer deze mindset positief is dan zult u minder onzeker zijn over uzelf en over uw prestaties. Een positieve mindset kan er ook voor zorgen dat u zich makkelijker tot beweging of zelfs sport kunt zetten. U wilt het positieve zelfbeeld behouden en u wil dit bereiken door actief bezig te zijn.

Een negatieve mindset kan hetzelfde effect hebben. Wanneer u niet tevreden bent over uzelf dan kan dit een reden zijn om te gaan sporten om toch een paar kilootjes kwijt te raken en zo met een positievere blik in de spiegel kijkt. Ook kan dit een mentale boost geven.

Sport en Beweging

Zoals aangegeven is beweging en ook sport belangrijk om ons lichaam en ook onze geest in Shape te houden. Ondanks dat het bezoek aan een sportschool nu lastig is zijn er tal van manieren om ook nu sport te beoefenen. Zo kunt u een intensieve wandeling maken in het bos of wanneer u meer ervaren bent een rondje gaan hardlopen.

Ook thuis zijn er voldoende middelen om spieroefeningen te doen. Ook wanneer u geen gewichten of apparaten in huis heeft. Pak uit de koelkast bijvoorbeeld twee flessen frisdrank en gebruik deze om uw armen te trainen. Liever bezig met buikspieroefeningen. Zet uw voeten onder de kast, ga op de grond liggen en doe zijn 3 sessie van 10 sit-ups.

Gaat u wat intensieve sporten dan kunt u er voor kiezen om een Pre Workout supplement te nemen. Een Pre Workout is vaak een mix van verschillende koolhydraten in poedervorm. U mengt dit poeder met water, wat een zoet drinkbaar supplement creëert.

Door deze drank te nuttigen voor de workout, krijgt uw lichaam een spurt aan koolhydraten die direct in het lichaam kunnen worden opgenomen. Uw lichaam kan een grotere prestatie leveren en door de koolhydraten herstelt uw lichaam ook sneller.

Eiwitshake

Eiwitten

Een andere belangrijke stof tijdens uw workout is eiwit. Eiwitshakes zijn dan ook één van de bekendste supplementen voor een goede workout. Een Whey proteïn, of wei-eiwit in het Nederlands, is een van de twee soorten eiwit die er in de supplementen zitten. Ze zorgen voor spieropbouw en passen in een gevarieerd dieet. Zorg wel dat u ook andere stoffen als vitamines en mineralen binnenkrijgt.

Noot: Voedingssupplementen zijn geen vervanging voor een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl. Buiten bereik van kinderen bewaren
.

Pin It