Rubriek

Sport

Rubriek

Nu iedereen al aan hun goede voornemens begonnen zijn zullen veel mensen ook fanatieker gaan sporten. Wat moeten we eigenlijk weten over het sporten in combinatie met eten. Moet dit er voor af erna of wat is nou eigenlijk het beste voor uw lichaam. 

Maag en darmklachten

Veel mensen hebben tijdens het sporten klachten in maag en darmen. Vaak verschilt dit per sport wat voor klachten u heeft. Zo zijn er klachten in de bovenste spijsverteringsorganen, dit is bijvoorbeeld, maagzuur, opgeblazen gevoel of pijn op de borst. Zo zullen wielrenners hier sneller last van hebben omdat hun bovenlichaam voorovergebogen is. Het kan ook zijn dat u meer last heeft van de onderste spijsverteringsorganen wat bijvoorbeeld weer meer voorkomt bij hardlopers omdat ze meer trillingen van hun benen ervaren. Deze klachten kunnen bestaan uit krampen en diarree. Uit onderzoek is gebleken dat vet, eiwitten en hoge fructoseconcentraties ( in bijvoorbeeld sportdrank) en verwerken van het eten vertraagd. Maar ook het te weinig drinken kan maag en darmklachten verergeren.

Sporten op een lege maag

Veel mensen denken dat wanneer ze sporten op een lege maag ze sneller af zullen vallen of meer vet verbranden. U loopt echter eerder het risico dat u eerder zal stoppen met sporten omdat uw spieren geen energie meer hebben. Het gebeurt wel eens dat mensen flauw vallen omdat ze te weinig energie hebben dit is natuurlijk het laatste wat we willen.

Eten en drinken voor het sporten

Op een volle maag sporten is ook niet goed en u zult dan ook meer maag en darm klachten ervaren. Het is wel goed om een maaltijd tot 2 of 3 uur ervoor te eten met natuurlijk ook voldoende water. Wilt u lekker vroeg in de ochtend sporten eet dan wel vooraf iets maar het liefst iets kleins zonder te veel vet, eiwit of vezels.

Tips voor een kleine maaltijd

  • Schaaltje yoghurt met fruit
  • Volkoren knäckebröd met 30+ kaas
  • Volkoren boterham met pindakaas (100% noten)
  • Snackgroente

Door de aangescherpte maatregelen omtrent het coronavirus hebben de sportscholen noodgedwongen moeten sluiten. Hierdoor moeten we ons de komende tijd weer even thuis zien te redden. Met de juiste equipment, een helder plan en doel en een beetje discipline is het goed mogelijk om ook thuis in shape te blijven. In dit artikel deel ik een aantal handige tips die je daarbij kunnen helpen. Lees gauw verder!

Haal de juiste equipment in huis

In de sportschool heb je de beschikking over de meest moderne fitness gear. Thuis is het vaak een beetje improviseren, maar het is goed mogelijk om thuis je eigen ‘mini gym’ te creëren. Heb je bijvoorbeeld een zolder die leeg staat of heb je plek over in je slaapkamer? Dan kun je deze ruimte mogelijk gebruiken om te sporten. Afhankelijk van je fitnessdoelen kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een goede hometrainer, een Smith Machine of een halterbank in huis te halen.  

Uiteraard is het ook goed mogelijk om fit te blijven zonder equipment. Online kun je verschillende oefeningen vinden waarmee je zo aan de slag kunt. Toch op zoek naar de échte fitness-ervaring en wil je zelf apparatuur of accessoires aanschaffen? Neem dan eens een kijkje op www.tunturi.com.

Haal de juiste equipment in huis

Zorg voor een helder plan

‘A goal without a plan is just a wish’ is wat wel eens wordt gezegd en dat gaat zeker op als het gaat om fitheid. Of het nu je doel is om gewicht te verliezen, spieren op te bouwen of je conditie op peil te houden: zorg ervoor dat je een een goed plan opstelt. Bepaal wat je precies wilt bereiken, bedenk wat je moet doen om tot die doelstelling te komen en wat je er allemaal voor nodig hebt. Waar moet je je op focussen in je workouts en hoe vaak per week moet je trainen? Bepaal daarnaast tussentijdse doelstellingen. Zo maak je je doelen behapbaar en kun je langzaam maar zeker toewerken naar je uiteindelijke doel. 

Het draait om discipline

Je kunt beschikken over de nieuwste gear, maar alléén daarmee zul je er niet komen. Uiteindelijk zul je zelf aan het werk moeten om je doelen daadwerkelijk te bereiken en daarvoor is discipline nodig. Fit worden en blijven is niet altijd even gemakkelijk en de ene dag zal het beter gaan dan de andere. Zoals gezegd zullen een helder plan en duidelijke (tussentijdse) doelstellingen je daarbij ondersteunen. Wat je daarnaast bijvoorbeeld kunt doen om ervoor te zorgen dat je je daadwerkelijk aan je schema houdt, is je workouts inplannen in je agenda. Zo kun je je overige activiteiten om je workouts heen plannen en heb je geen reden meer om niet te trainen!

Gezond en effectief afvallen is altijd een kwestie van beter eten, sporten, goed slapen en genoeg rusten (relaxen). Het is een combinatie van factoren dus. Wat veel mensen echter niet weten is dat er een aantal dingen zijn waar je op kunt letten tijdens het sporten die gewicht verliezen een stuk makkelijker maken. Hieronder lees je er meer over.

Krachttraining en buikvet

De makkelijkste manier om buikvet kwijt te raken is door alle spieren wekelijks intensief te trainen. Klinkt logisch, toch? Maar in de praktijk gebeurt er iets anders bij krachttraining voor beginners. Gek genoeg gaat namelijk het trainen van de borstspieren, armen, benen, etc. prima, maar de buikspieren worden anders behandeld. De meeste mensen pakken één buikspieroefening mee aan het einde van hun training en doen dit één of misschien twee keer per week. Dit is een belangrijke denkfout.

Je buikspieren reageren hetzelfde op krachttraining als je andere spieren:

  • 2-3 keer trainen per week geeft het beste resultaat
  • Twee of meer oefeningen doen per training is het beste
  • Door te trainen met gewicht én het gewicht regelmatig te verhogen krijgen de spieren voldoende uitdaging om te groeien

Kortom: alleen al door de buikspieren dezelfde behandeling te geven tijdens een krachttraining als je andere spieren wordt afvallen makkelijker.

Aanspannen die hap!

Aanspannen die hap!

Letten op je houding is belangrijk bij het sporten, bijvoorbeeld om blessures te voorkomen. Een andere reden om er op te letten is alles uit een bepaalde beweging halen wat erin zit. Je kunt bijvoorbeeld veel oefeningen langer volhouden en/of trainen met meer gewicht door je buikspieren aan te spannen tijdens een beweging. De Bench Press en de Squat zijn hier goede voorbeelden van: je hebt gewoon meer power wanneer je je buik aanspant dan wanneer je dat niet doet.

Het andere voordeel hiervan is dat dat hardnekkige buikvet verbranden een stuk sneller gaat als je vaker je buikspieren aanspant tijdens het trainen. Doen dus!

Back to basics met thuis trainen

Het is helaas makkelijk om te verslappen nu je noodgedwongen moet trainen thuis. De pandemie heeft de levensstijl van velen veranderd: we bewegen minder omdat we thuiswerken, we eten meer omdat we ons vervelen of minder fijn voelen, etc. Afvallen is uiteindelijk een keuze voor een gezondere levensstijl, maar die keuze (blijven) maken is knap lastig als een pandemie roet in het eten gooit. In zulke periodes is het altijd goed om terug te gaan naar de kern.

Back to basics:

  • Om goed te sporten heb je structuur nodig, in de sportschool, buiten én thuis. Hetzelfde geldt voor afvallen natuurlijk. Bepaal daarom een doel om naartoe te werken. Gebruik daarnaast een schema, één voor je training en één voor je voeding.
  • Ga all-in met het sporten. Het heeft weinig zin om alleen je buik te trainen thuis. Het is beter om alle spiergroepen te (blijven) trainen, omdat je daarmee veel meer calorieën zal verbranden.
  • Doe de moeite om wat spullen in huis te halen voor het thuis sporten. Je hoeft echt geen honderden euro’s te besteden en met een paar goede dumbbells ben je in principe al klaar. Dumbbells maken dingen als je rug trainen thuis, schouders trainen thuis en het benen trainen stukken eenvoudiger. Anders gezegd: voor sommige spieren heb je gewichten nodig thuis om ze goed te kunnen trainen.
  • Wees niet te hard voor jezelf. We hebben allemaal weleens een slechte dag of een “cheat day”. Uiteindelijk gaat het om of je vaker gezonde keuzes maakt dan ongezonde. Zolang je dat doet ben je goed bezig!

Tot slot: onthou altijd dat afvallen een marathon is en geen sprint. Succes!

Het nieuwe jaar is aangebroken, en daarmee natuurlijk ook de standaard goede voornemens met betrekking tot afvallen en fitness. Maar hoe kun jij ervoor zorgen dat je jouw goede voornemens weet vol te houden? We hebben een aantal tips.

Leer jezelf belonen  

Als je echt fit wil worden is dat natuurlijk hard werken, en dat mag je ook belonen! Dat betekent natuurlijk niet dat je gelijk twee hele pizza’s naar binnen hoeft te werken als je 5 kilometer hebt gelopen, maar je kunt jezelf ook op een andere manier belonen. En ja, die donut of dat stukje pizza wat je wilt eten gaat jouw vooruitgang niet stoppen! Wil jij jezelf op een andere manier belonen en toch trouw blijven aan de fitnessdoelen? Denk dan bijvoorbeeld aan sportkleding zoals wat je kunt kopen bij Sportmonda. Zo koop je iets nieuws waar je er goed in uitziet en goed in voelt en misschien geeft je dat nog juist weer een extra zetje om nog iets vaker te sporten. 

Zorg voor haalbare, realistische doelen

Waarom halen de meeste mensen hun doelen niet? Omdat ze alleen maar naar het (grote) einddoel kijken en niet naar de stappen er tussen. Hoe mooi het doel ook is, het moet wel realistisch blijven. Als je het niet kunt onderverdelen in kleine doelstellingen (die wel goed te halen zijn), dan zal de motivatie al snel veel minder worden. Daarnaast krijg je ook nog eens een flinke dosis motivatie als je het lukt om een van jouw doelstellingen te halen! 

Laat het vooral niet saai worden

Fit worden en afvallen hoeft helemaal niet saai te zijn Zorg ervoor dat je een keer iets anders doet. Ga bijvoorbeeld ook een keer wandklimmen, zwemmen of kickboksen in plaats van alleen maar naar de sportschool te gaan. Zo ben je leuk bezig en verbrand je daarna extra calorieën. Het iets aanpassen van de manier van sporten gaat ervoor zorgen dat je niet snel uitgekeken raakt op wat je aan het doen bent. 

Samen sta je sterk

Samen sta je sterk

Als jij goede voornemens hebt moet je die zelf waarmaken, maar dat betekent natuurlijk niet dat je het alleen moet doen! Als je iemand hebt om het samen mee te doen dan is de kans op slagen veel groter. Want we hebben allemaal wel eens een dag dat we gewoon helemaal geen zin hebben. En juist die dagen is het handig als er iemand op je zit te wachten zodat je alsnog die stok achter de deur hebt!

Als we jong zijn, is de fiets nog zo gewoon. Even naar de winkel of naar het college en twijfelen doen we niet. Nu vele jaren later zijn er ook kinderen en nemen we de auto wel. Het klopt natuurlijk dat het er warmer en droger is, maar dan misloop je wel de vele gezondheidsvoordelen van dat fietsen. Met een goed fietsstoeltje zit je kindje bovendien ook gewoon veilig. En als ze groter zijn, fietsen ze toch gewoon met je mee! Hieronder overlopen we nog even de vele gezondheidsvoordelen die je gegarandeerd zullen overtuigen.

Kleiner risico op hart- en vaatziekten

Door te fietsen komt je hartritme wat hoger te liggen. Je hart moet wat sneller slaan om het bloed ook sneller doorheen je aderen en lichaam te laten stromen. Hierdoor worden vieze afvalstoffen sneller uit je lichaam afgevoerd en verspreiden de goede voedingsstoffen zich naar waar ze thuishoren. De voordelen daarvan zijn nog steeds voelbaar wanneer je later die dag in de zetel neerploft. Honderdvijftig minuten fietsen per week volstaat al om het risico op hart- en vaatziektes op deze manier gevoelig te doen dalen. Alleen al door van maandag tot en met vrijdag van en naar de schoolpoort te fietsen, zou dat moeten lukken.

Minder stress en een verbeterd afweersysteem

Al dat regelmatig fietsen is niet alleen goed om hart- en vaatziekten te voorkomen, maar er zijn ook andere voordelen aan verbonden. Tijdens het fietsen komen er bijvoorbeeld endorfines vrij, waardoor je je lekker goed voelt. In de tussentijd neemt het cortisolgehalte af. Dit is het hormoon dat je een stressgevoel bezorgt. Het is een verademing ten opzichte van al die stressbuien in de auto.

Daarnaast word je blootgesteld aan zonlicht, waardoor je lekker vitamine D aanmaakt. Ook dit heeft veel voordelen, want het is een onmisbaar element in de spieropbouw en de opbouw van je afweersysteem. Vergeet natuurlijk wel geen zonnebrandolie te gebruiken om andere probleempjes te voorkomen, maar dat geldt eigenlijk altijd als je buitenkomt.

Betere nachtrust

Uit onderzoek blijkt dat elke dag een halfuurtje fietsen er voor zorgt dat je beter slaapt. Zo zou je sneller de slaap vatten en tot een uur langer doorslapen. Mensen die het bovendien moeilijker hebben om hun natuurlijk slaapritme te vinden, bijvoorbeeld omdat ze tijdens de werkweek nachtwerk uitvoeren, halen er nog meer voordeel uit. Deze gezondheidsvoordelen gaan overigens ook een stukje samen met de afname van cortisol in het lichaam: minder cortisol betekent sowieso al een betere nachtrust.

Krachtvoer voor je hersenen

Krachtvoer voor je hersenen

Voorts draagt fietsen bij aan het zogenaamde breineffect, maar dat is iets wat ook andere bewegingsvormen natuurlijk al doen. Zo zorgt bewegen ervoor dat de bloedtoevoer naar de hersenen beter verloopt, wat logischer is als je hart wat sneller gaat kloppen. Het gevolg is dat er meer zuurstof naar je hersenen gaat, waardoor er dan weer meer proteïnen worden geproduceerd en je hersenen makkelijker banen leggen die noodzakelijk zijn om dingen te begrijpen of verbanden te leggen. Verwacht nu niet dat je vanuit het niets de loop-kwantumzwaartekrachttheorie wetenschappelijk gaat kunnen onderbouwen, maar op lange termijn loop je wel minder risico op de ziekte van Alzheimer en dat is toch ook al mooi meegenomen.

Geen zorgen, want iedereen kan het

Dat is inderdaad het grote voordeel van fietsen. Het is niet iets zoals paalwerpen of krav maga waar je jaren op moet oefenen en dat je voortdurend moet onderhouden. Eenmaal je kan fietsen, kan je het voor het leven. En als je wat ondersteuning kan gebruiken, kan je toch gewoon een elektrische fiets kopen? Er is echt geen enkele reden waarom jij niet vaker de fiets zou gebruiken.

Sommige mensen hebben honden, katten of konijnen in huis maar ook een paard kan veel doen voor uw mentale gezondheid.  Huisdieren zorgen er voor dat u nooit alleen thuis bent en wanneer u verdrietig bent u kunt u heerlijk met ze knuffelen. Paarden kunt u helaas niet in huis halen maar het zorgt er wel voor dat u lekker in de buitenlucht komt. Naast dat zijn er veel meer andere voordelen.

Weg met stress

Dit is toch wel een van de grootste voordelen. Een paard kan zorgen voor een rustig gevoel, u kunt even helemaal ontspannen en de stress los laten. Een paard kan dit ook aanvoelen wanneer u meer stress ervaart als anders en kan u daarin goed helpen. Een paard heeft ook dagelijks verzorging nodig dus als u elke dag even gaat poetsen en lekker gaat knuffelen met uw paard kan dit heel ontspannend zijn. Wat ook voor ontspanning kan zorgen is om te wandelen met uw paard. Zonder paard is een wandeling een stuk anders en met een paard kunt u ook goed de aandacht verleggen.

Leer meer over jezelf

Door op een rug van een paard te zitten zult u veel nieuwe dingen over u zelf te weten komen. Zo kan het zijn dat u snel gefrustreerd raakt maar kunt u dit sneller loslaten als u op een paard zit. Doet u iets niet goed dan laat het paard het zeker weten. Gaat het juist erg goed krijgt u er zo veel meer voor terug. u zult veel te weten komen over u zelf en wanneer u de volgende keer er op stapt zult u merken dat u deze dingen iets makkelijker los kunt laten.

Boost voor zelfvertrouwen

Zit u vaak te worstelen met uw zelfvertrouwen en bent u toe aan meer zelf zekerheid? Het voelt namelijk heel machtig om op een paard te zitten. Een groot beest van misschien wel 800 kilo die u zelf kunt sturen en doet wat u zou willen. Uw zelfvertrouwen zal steeds beter worden als u merkt dat u de controle heeft over een paard en als het steeds beter gaat. Elk paard kan dan ook weer een uitdaging zijn maar wanneer u ziet dat het lukt geeft dit echt een boost.

Connectie met uw paard

Wat ook erg bijzonder kan zijn is de band die u met uw paard op kunt bouwen. Deze band kan erg sterk worden en na een tijdje zult u uw paard door en door kennen. Het moet natuurlijk wel een goede match zijn soms klikt het ook niet helemaal. Na een tijdje zult u elkaar beter leren kennen en zal er een klik ontstaan. U kent elk eigenwijze trekje maar ook de lieve kant van een paard en elk trekje wordt gewaardeerd.

Goed voor sociale contacten

Bij de meeste mensen is het helaas niet mogelijk om een paard in uw achtertuin neer te zetten. Vaak wordt een paard bij een pension of stal neer gezet waar ook andere paarden en paard eigenaren zijn. Leer elkaar kennen en ga samen paard rijden of de manen van de paarden vlechten. Mensen ontmoeten in een ontspannen sfeer waar u zich helemaal thuis voelt is natuurlijk de beste manier om mensen te ontmoeten. Het zal altijd een positieve manier zijn om mensen te ontmoeten en ze kunnen allemaal helpen als u er zelf even niet uit komt.

Kent u de sport padel nog niet? Kom hier meer over te weten en wie weet staat u de volgende keer een potje padel te spelen. Het is natuurlijk prima om het een keer uit te proberen en kennis te maken met de sport padel. Het is een van de snelst groeiende sporten en wordt steeds populairder ook in Nederland.

Wat is de sport padel?

Deze sport is eigenlijk een combinatie tussen tennis en squash. Het wordt gespeeld op iets dat lijkt op een tennis veld echter zit hier een soort glazen wand omheen die ook gebruikt wordt met de sport. De bal mag dus tegen de achterwand aan komen en vervolgens weer naar de tegenspelers geslagen wordt. Het spel wordt dan ook twee tegen twee gespeeld anders is het niet haalbaar om de bal over te kunnen spelen. Deze sport is op het moment de snelst groeiende sport ter wereld en is overgewaaid vanuit Zuid-Amerika en Spanje. In Nederland zult u dan ook steeds meer padel velden tegen komen, nog meer kans om dit eens uit te proberen.

De voordelen van padel

  • Padel is een erg sociale sport omdat het altijd met 4 mensen gespeeld moet worden. Het houdt u niet alleen fit maar het is ook nog eens gezellig.
  • Het is goed voor uw reactie vermogen. U moet erg snel kunnen reageren om deze sport te doen, in het begin zal dit lastig zijn maar u zult merken dat u reactie vermogen snel vooruit gaat.
  • Het is voor jong en oud. Padel is voor iedereen goed te leren en te spelen ook wanneer u geen tennis of squash ervaring heeft.

Zoek een padelbaan

Bent u van plan om deze nieuw sport eens uit te proberen? Zoek gezellig mensen die wel samen een potje uit willen proberen. Past de sport goed bij u, dan zult u van zelf andere mensen bij de club leren kennen waar u padel mee kunt spelen. Blijf in beweging om gezond te blijven en u kunt zo fanatiek spelen als u zou willen. Dus ook wanneer u wat ouder bent kunt u rustig een potje padel spelen.

Zowat iedereen die een sport beoefent heeft er wel eens last van: de enkel. Je enkel is een ontzettend gecompliceerd gewricht en er kan van alles mis mee gaan. Je enkel kan dubbelklappen, verstuiken, je enkelbanden kunnen rekken of scheuren of je kan je enkel zelfs breken! Een ongeluk zit in een klein hoekje en zeker met een gecompliceerd gewricht als de enkel kan het herstel soms lang duren. Bij blessuregevoelige sporten als voetbal is een enkelblessure veelvoorkomend, maar ook met een rondje hardlopen kan het al misgaan. Ook in het dagelijks leven is de kans aanwezig dat je last van je enkel krijgt, daar is maar een kleine misstap voor nodig. Maar is er dan niets wat je kan dragen om de kans op blessures te verkleinen? Of om de snelheid van het herstel te vergroten? Zeker wel!

Kies voor een enkelbrace

Als je op zoek bent naar iets om je enkel mee te ondersteunen doe je er goed aan om eens te kijken naar een enkelbrace. Enkelbraces zijn er voor gemaakt om jouw enkelgewricht de stabiliteit te bieden die het nodig heeft. Veel enkels hebben baat bij ondersteuning, je hoeft er niet per se een blessure voor te hebben. Een enkelbrace kopen kan dus zowel voor revalidatie doeleinden als preventief een goed idee zijn. Een brace kan je helpen om het dagelijks leven een stukje prettiger te maken en je ook ondersteunen tijdens het sporten/

Waar moet je op letten?

Bij de aanschaf van een enkelbrace is het belangrijk dat je de goede maat kiest. Een te grote of te kleine brace biedt namelijk niet de ondersteuning die je nodig hebt. Een brace moet dus goed om je enkel passen om effect te hebben. Let dus goed op je schoenmaat en de maattabellen van enkelbraces als je er een aan wil schaffen. Let wel op: het wordt aangeraden om een (sport)sok te dragen onder de brace ter bescherming van je huid. Hou daar dus bij het kiezen van een enkelbrace rekening mee. Kies dus de brace die bij jou past, brace yourself en ondersteun je enkel!

Als u persoonlijk te maken krijgt met letselschade zit u in een vervelende situatie. Los van het fysieke ongemak en het feit dat u tijdelijk of langdurig uit de roulatie bent, moet er ook financieel en administratief het een en ander geregeld worden. Als u aanspraak kunt maken op een vergoeding vanwege de aan u toegebrachte letselschade, is het belangrijk om tijdig de letselschade berekenen te gaan. Maar hoe gaat letselschade berekenen in zijn werk? In dit artikel leggen we uit hoe u uw schadevergoeding berekenen kunt als er sprake is van letselschade.

Online letselschade berekenen

Een van de manieren om de schadevergoeding te berekenen, is door online de letselschade berekenen via een professionele rekentool. Er zijn diverse betrouwbare websites waar u uw letselschade berekenen kunt, al dan niet tegen een gepaste vergoeding. Een voorbeeld van en website waar u gratis terecht kunt voor de letselschade berekenen, is de site van Zuid Letselschade advocaten. Deze website biedt u de mogelijkheid om eerst een test te doen, waarmee u kunt bepalen of u überhaupt in aanmerking komt voor een letselschadevergoeding. Ook bieden dit soort websites overzichten van welke kosten meegeteld mogen worden als u online de letselschade berekenen wilt.

Een letselschade expert inschakelen is een verstandig idee

Naast uw schadevergoeding berekenen via het internet, kunt u er ook voor kiezen om een letselschadespecialist in te schakelen die het letselschade berekenen voor u kan doen. U weet dan in elk geval zeker dat u niets vergeet en de hoogst mogelijke vergoeding krijgt voor de letselschade die aan u is toegebracht. Zo houdt een letsel expert rekening met alle kosten die gedeclareerd kunnen worden. U kunt hierbij denken aan een wettelijk rentepercentage over de schadevergoeding. Maar ook andere zaken, zoals een eventuele geannuleerde vakantie, aanpassingen in uw woonsituatie sinds het ongeluk (denk bijvoorbeeld aan een traplift), verlies van inkomsten doordat u een bepaalde periode niet kunt werken en soortgelijke kostenposten zal een specialist bij het aanvragen van een letselschadevergoeding meerekenen in de totaalsom. Het is dan ook aan te raden om, mocht u met letsel te maken krijgen en een vergoeding kunnen krijgen, zo snel mogelijk een juridische adviseur in te schakelen die thuis is op dit terrein. De schadevergoeding berekenen is zo in veilige handen en u heeft de garantie dat u krijgt wat u verdient, namelijk een volledige compensatie van de geleden schade. Succes en een snel en goed herstel toegewenst!

Bij een ander zult u het al gouw opmerken maar bij u zelf heeft u het niet zo gauw in de gaten, een krommer rug. Als u er geen last van heeft zult u niet snel denken dat uw houding niet goed is. Er zijn echter een aantal tips waardoor uw houding beter wordt en u zult dan ook mindersnel last hebben van uw rug.

Oefening 1: tegen de muur staan

Zoek een muur in huis de helemaal vrij is zodat u er met uw rug tegen aan kunt staan. Zorg daarbij dat uw hele rug tegen de muur aan staat. De bolling in uw rug of uw holle rug moet dus ook de muur raken. Zorg dat uw knieën iets gebogen heeft zodat uw rug zich makkelijker kan ontsnappen en goed recht kan worden tegen de muur. Wanneer u deze oefening elke ochtend herhaald zult u merken dat u beter recht opstaat.

Oefening 2: Lig op een foamroller

Wellicht kent niet iedereen de foamroller maar het lijkt een beetje op een opgerold yogamatje. Als u hier met uw rug op gaat liggen kunt u uw schouders wat laten hangen. Dit help bij het stretchen van uw rug en zorgt voor ontspanning.

Oefening 3: Duw uw bekken naar voren

Deze oefening voert u staand uit. Zet daarbij beide handen op uw onderrug en duw uw heup naar voren. Dit helpt bij als u een holle rug heeft maar zal in het algemeen ook helpen bij een goede houding.

Oefening 4: Handen op uw achterhoofd

Heeft u last van uw schouders of boven in uw rug? Dan is het goed om beide handen op uw achterhoofd te leggen. De schouders komen even in beweging wat de doorbloeding bevorderd en ook zullen uw bolle schouders wat verlichten.

Het is dus goed om uw rug goed te rekken en strekken, dit zorgt voor ontspanning en een rechtere rug.

Pin It