Rubriek

Sport

Rubriek

Als u gaat sporten heeft u natuurlijk genoeg energie nodig. Echter wordt gezegd dat vlak voor het sporten het ook niet goed is om wat te eten. Sporten en eten gaat dit wel samen of wanneer kunt u dit het beste doen?

Eet u voor het sporten?

Het is zeker mogelijk om voor het sporten nog te eten echter wordt er wel geadviseerd om hier 2 tot 3 uur tussen te laten zitten. Zo kan het lichaam eerst alle vitamines en mineralen goed opnemen voordat ze gebruikt worden. Heeft u geen tijd om zo ver voor het sporten wat te eten of komt dit niet helemaal uit. U zou dan voor het sporten ook wat kunnen eten maar hou dit dan wel op een kleine maaltijd. Wanneer u gaat sporten hebben de spieren zuurstofrijk bloed nodig terwijl de maag nog alles aan het verteren is. Deze twee gaan niet goed samen waardoor er vaak maagklachten kunnen ontstaan.

Tijdens het sporten?

Wanneer u aan het sporten bent dan zullen niet veel mensen wat hoeven te eten of drinken. Vaak sporten we maar 1 of 1,5 uur waarbij we helemaal geen extra energie of voeding nodig hebben. Wanneer we echt een lange afstand gaan hardlopen of een langere tijd gaan sporten dan kunnen we dit zeker gebruiken. Probeer het dus eens met energie repen en neem vooral ook wat te drinken mee.

Na het sporten

Vul ook na het sporten uw energie voorraad weer aan. Ook hier zou ik ongeveer 1 tot 2 uur tussen laten zitten. Zorg dat u weer voldoende voedingstoffen binnen krijgt om ook de verdere dag genoeg energie te hebben. Het is ook belangrijk om dan voldoende te drinken om zo uw vocht aan te vullen. Dit zal u ook helpen bij het afvoeren van afvalstoffen uit uw spieren waardoor u minder spierpijn zult hebben.

Helaas is er deze december net als vorig jaar een lockdown, waardoor de sportscholen gesloten zijn. Naast het sluiten van de sportscholen zorgt het vele thuiswerken er ook voor dat we een stuk minder bewegen. Lees hier hoe jij toch genoeg kunt bewegen en sporten.

Calisthenics

Een groot voordeel van deze sport is dat je het overal kunt doen. Bij calisthenics doe je krachtoefeningen met je eigen gewicht. Onder meer pull up, push ups en burpees zijn calisthenics oefeningen. Je kunt vele varianten van de verschillende calisthenics oefeningen doen, zodat je de oefeningen lichter en zwaarder kunt maken. Push ups kan je bijvoorbeeld lichter maken door het op je knieën uit te voeren. Een zwaardere variant van push ups is de diamant push up, waarbij je jouw beide handen in de vorm van een diamant zet. Zo kan je oefeningen steeds zwaarder maken om progressie te boeken. Calisthenics wordt vooral buiten beoefend. Door het overdag buiten te doen krijg je meteen je dosis vitamine D binnen. Zorg ervoor dat jij je tijdens koude winterdagen goed aankleed. Schaf sporthandschoenen, een warme sportbroek en een sportjas aan. Wil jij onder begeleiding van iemand sporten? Dan kan jij je aanmelden voor een groep sportles in de buitenlucht of een personal trainer inhuren.

HIIT workouts

HIIT workouts

Hiit staat voor High Intensity Interval Training. Dit houdt in dat je op hoge intensiteit oefeningen uitvoert met korte pauzes. De pauzes zijn dezelfde duur of van kortere duur dan de duur dat je de oefening uitvoert. Tabata is een van de vele soorten HIIT workouts. Bij tabata doe je 6 tot 8 setjes van een oefening van 20 seconden met 20 seconden rust tussen de setjes door. Je kunt hiit workouts doen met calisthenics oefeningen.

Wandelen

Naast intensief bewegen is bewegen op een lage intensiteit ook belangrijk. Wandelen is een makkelijke manier om meer te bewegen. Wist je dat je om gezond te leven 10.000 stappen per dag moet lopen? In je pauzes een blokje om wandelen helpt je om dichterbij deze 10.000 stappen per dag te komen. Loop verschillende routes om het leuk te houden. Er zijn veel verschillende wandelroutes in Nederland die je kunt lopen. Houd je van spelletjes? Dan kan je een speurtocht doen in verschillende steden in Nederland.

Schaatsen

Een leuke wintersport is schaatsen. Als we geluk hebben kunnen we dit jaar op natuurijs schaatsen. Met schaatsen werk je aan je conditie, kracht en uithoudingsvermogen. Ook je buikspieren train je met deze sport.

Wil je beginnen met een sport zoals calisthenics, maar weet je nog niet zo goed hoe? Volg dan eerst een of meerdere lesjes voor beginners voordat je zelfstandig begint.

Yoga is een sport die u zowel in de sportschool als thuis kunt beoefenen. Wat als een unieke sport begon is inmiddels niet meer weg te denken in het aanbod van diverse sportcentra. Toch is yoga door de jaren heen wel wat veranderd zo staan niet alleen de traditionele yoga lessen op het programma maar zijn er inmiddels ook andere varianten op de markt. Welke verschillende vormen van Yoga zijn er.

Welke verschillende vormen van Yoga zijn er?

Door de jaren heen zijn er heel veel verschillende yoga varianten ontwikkeld. Ik zet de belangrijkste en bekendste vormen voor u op een rijtje

Hatha
Dit is de meest klassieke yoga vorm die eigenlijk vanaf het begin wordt aangeboden. De nadruk van Hatha ligt op het versterken en soepel maken van uw lichaam. Leer uw lichaam en ademhaling beheersen.

Bikram
Bikram yoga wordt gegeven in een hele warme ruimte waardoor u flink aan het zweten komt. Door de warmte en het zweten raakt uw lichaam veel afvalstoffen kwijt. Vergeet geen flesje water mee te nemen naar een lesje Bikram. Een bekende afgeleide vorm van Bikram yoga is Hot yoga.

Yin
Yin is een hele passieve vorm van Yoga. Alle houdingen doet u op de grond en de poses houdt u voor een lange tijd vast, meestal 5 minuten. Ontspan uw spieren en wordt flexibeler.

Power
Power richt zich op een strak lijf, een goede conditie en meer spiermassa. Een lesje power yoga is uitdagend en pittig.

Welke vorm past het beste bij u?

Dat yoga in zo veel verschillende vormen wordt aangeboden is heel fijn. Misschien wilt u de ene week graag wat meer rust tijdens Yin en de andere week een pittig lesje power. Bedenkt goed wat uw doel is van een les yoga of wat u graag na een half jaar wilt bereiken met uw liggen. De verschillende vormen van yoga kunnen gelukken goed combineert worden waardoor u het voor u zelf ook uitdagend en interessant houdt.

Ook in de sportschool, het domein van de proteïneshake, maakt vegan een opmars. Inmiddels biedt 85% van de webshops voor sportvoeding en -supplementen vegan eiwitten of zelfs een hele vegan-lijn aan. De grote toename in populariteit houdt verband met zowel maatschappelijke trends als met de voordelen van vegan producten op de eigen gezondheid.

Uit onderzoek van XXL Nutrition, dat tientallen webshops voor sportvoeding en -supplementen analyseerde, blijkt dat ongeveer 85% vegan eiwitten in het assortiment heeft. Nog eens 69% van de webshops die vegan eiwitten verkoopt (dus 59% van het totaal), biedt een breed assortiment aan vegan sportsupplementen, zoals repen en andere tussendoortjes.

Exponentiële groei

Niet alleen het assortiment, maar ook de verkoop van vegan sportsupplementen groeit exponentieel. “In 2021 hebben wij de verkoop van vegan producten met 225% zien stijgen, vergeleken met het jaar ervoor”, aldus Jordy Holthuijsen, marketing manager bij XXL Nutrition, een van de grootste Nederlandse webshops voor sportsupplementen. Holthuijsen verwacht bovendien dat de vegan categorie de komende jaren blijft groeien, zowel qua assortiment als omzet. “Niet geheel verrassend, aangezien de consument tegenwoordig bewuster met voeding bezig is en meer oog heeft voor het duurzame aspect hiervan.”

Populariteit in contrast met aantal veganisten

Hoewel slechts 1% van de Nederlandse bevolking veganist is, groeit de populariteit van vegan sportvoeding en supplementen enorm. Het brede en veelzijdige aanbod vegan producten kan mogelijk worden verklaard door de algemene trend om gezonder te eten, met een kleinere klimaatimpact. “Het gebruik van veganistische eiwitten garandeert het welzijn van dieren en is duurzamer dan van conventionele eiwitten.”, aldus Holthuijsen.

Een andere factor in de toenemende populariteit van vegan eiwitten zijn de voordelige producteigenschappen voor de eigen gezondheid. “Vegan eiwitten zijn, in tegenstelling tot traditionele eiwitten zoals wei en caseïne, namelijk wél geschikt voor mensen met allergieën en intoleranties en bevatten daarnaast minder vetten, meer vezels en geen geur-, kleur- en smaakstoffen”. Hierdoor maken Nederlanders steeds vaker een vegetarische, of veganistische, keuze.

Over XXL Nutrition

XXL Nutrition is een van de grootste webshops voor sportvoeding en -supplementen. Het in Deurne gevestigde bedrijf kende de laatste jaren een sterke groei. De producten zijn zowel in de eigen webshop, als in verschillende supermarkten en via flitsbezorger Gorillas verkrijgbaar.

Ben jij net begonnen met hardlopen of wil jij gaan beginnen met hardlopen? Dan zijn er een aantal dingen die jij moet weten. Hardlopen is een van de blessuregevoeligste sporten, waardoor het belangrijk is om op deze punten te letten.

Tip 1: Koop goede schoenen

Voor hardlopen kan je natuurlijk een hartstikke leuke en hippe outfit aanschaffen. Echter het belangrijkste blijven de hardloopschoenen. Je ziet sommige mensen wel eens op Vans of Allstars hardlopen. Dit moet je echt niet doen. Deze schoenen zijn niet gemaakt om op hard te lopen. Tijdens het hardlopen komt er een grote belasting op jouw voet als jij land op de grond. Sommige mensen beweren dat je geen speciale hardloopschoenen hoeft, omdat we vroeger ook op blote voeten renden. Dit deden we vroeger inderdaad, maar in alle jaren ertussen zijn wij niet meer gewend om dit te doen. Goede hardloopschoenen moeten demping geven, blaren en blessures voorkomen en comfortabel zijn. Daarnaast moeten ze passen bij jouw pronatie en lichaamsgewicht. Pronatie is de kantelbeweging die jouw voet maakt voordat je land. Mensen die zwaarder zijn hebben andere hardloopschoenen nodig, omdat er nog meer belasting op hun voet komt door het hardlopen. Voor een goed advies kan je het beste naar een speciale sportschoenenwinkel gaan.

Tip 2: Bouw jouw training op

Bouw jouw training op

Net als bij het leren lopen moet je hardlopen ook opbouwen. Als jij te snel van stapel loopt is de kans op blessures erg groot. Je kunt het beste beginnen met interval training. Hierbij wissel je eerst wandelen met joggen af. Na een tijdje wissel je joggen met rennen af. De duur van het rennen kan je dan steeds verlengen. Met een hardloophorloge kan jij goed je progressie bijhouden. Zo kan je onder andere zien welke hartslag jij hebt tijdens het rennen. Als jouw hartslag lager wordt dan voorheen bij dezelfde intensiteit betekent dit dat jouw conditie verbeterd. Het beste hardloophorloge is Garmin Forerunner 945 sporthorloge. Dit horloge heeft een hartslagmeter en helpt je met het maken van trainingsschema’s.

Tip 3: Houd je aan je grenzen

Ook niet onbelangrijk is dat jij je aan je grenzen houdt. Bouw het rustig op en ga eerst een paar keer per week hardlopen en niet meteen elke dag. Wees ook niet te moeilijk en bij slecht weer kies je voor een loopband.

Niet te vergeten is een goede playlist ook belangrijk voor het hardlopen!

De sportschool is voor iedereen toegankelijk. De doorgewinterde sporter of de beginnende sporter, iedereen is welkom bij de plaatselijke sportschool. Het voordeel van een sportschool is natuurlijk de vaak ruime openingstijden, het aanbieden de beste apparatuur, uitdagende groepslessen en sociale contacten. Een tas vol of alleen wat water? Welke spullen moet u meenemen naar de sportschool?

Een sporttas en sportkleding

Veel sportscholen beschikken over een kleedkamer. U kunt er voor kiezen om met een plastic tas naar de gym te gaan maar een mooie sporttas met de juiste sportkleding staat natuurlijk veel beter. Kies een fijne sportbroek en shirt waarin u goed kunt bewegen en waarin u zich prettig voelt. Dames denk aan een goede sportbeha. Er is heel veel sportkleding verkrijgbaar, kies iets waar u zich prettig bij voelt zodat u het ook gemakkelijk aantrekt. Het kan warm zijn in de sportschool, laat de lange broek thuis. Wanneer u zich omkleed in de sportschool kunt u uw gewone kleren in de sporttas stoppen. Een sporttas neemt niet alleen gemakkelijk dingen mee maar zijn ook heel handig om uw spulletjes in op te bergen

Sportschoenen voor in de sportschool

Naast het dragen van goede kleding zijn ook goede sportschoenen geen overbodige luxe. Gaat u rennen op de loopband, flink met gewichten aan de slag of volgt u een lesje bodypump? Schoenen zijn de basis waarop u beweegt. Laat u adviseren in een sportwinkel zodat u met de juiste schoenen thuiskomt.

Bidon en Handdoek

Wanneer u de sportzaal in loopt mag een bidon met water en een handdoek voor het zweet niet ontbreken. Even een slokje water naar een intensive oefening maakt een bidon onmisbaar. Het is verplicht om het fitnessapparaat af te nemen nadat u gesport heeft met een handdoek. Gaat u na het sporten douchen? Denk er dan aan dat u een extra handdoek meeneemt in uw sporttas

Oordopjes en sportschool pasje

Veel sportscholen werken met lidmaatschap pasjes, vergeet deze niet mee te nemen. Geef het pasje een vaste plek in uw sporttas zodat u deze altijd bij u heeft. Lekker sporten op muziek of uw favoriete serie kijken tijdens een fietsritje? Neem uw eigen oordopjes mee.

Nederland telt ruim 10.000 kilometer aan bevaarbaar water en is daarnaast óók nog eens omgeven door zee. Geen wonder dat watersporten ontzettend populair zijn. Het water in Nederland biedt uiteenlopend vertier: er is voor ieder wat. Lees in dit artikel wat de leukste watersporten zijn om in Nederland te doen.

  1. Lekker peddelen

Zoek een grote surfplank en een peddel en ga suppen. Beweeg je over het water door de mooiste steden of idyllische dorpjes. Tijdens het suppen moet je je buikspieren flink aanspannen om je balans niet te verliezen: een workout gegarandeerd!

  • Tour over het water

Pak je het liever iets rustiger aan? Huur dan eens een motorbootje. Maak een mooie vaartocht door Nationaal Park de Biesbosch of leg de beroemde route van de Elfstedentocht af. Perfect om voor een familie- of vriendenavontuur. Denk dan wel aan reddingsvesten van Nauticgear.nl als je met kinderen op pad gaat.

  • In de wind

De stranden in Nederland staan dan wel niet bekend om hun hoge golven, maar natuurlijk wel om hun sterke windkracht. En laat dit nou net de perfecte omstandigheid zijn om te kitesurfen. Als je kitesurfen eenmaal onder de knie hebt is het de uitdaging om allerlei tricks op de golven te doen.

  • Pak de golven

Surfen is een van de meest populaire watersporten ter wereld en dat is niet zo gek! Als je gaat surfen zul je ontdekken dat het de perfecte balans biedt tussen hard werken op het water en ultiem chillen op het strand: daar zijn surfers namelijk ook erg goed in. Zijn de golven niet hoog genoeg? Probeer dan eens te bodyboarden op de lagere golven.

  • Duiken maar

Zwemmen is misschien wel de makkelijkste watersport: je hebt er alleen jezelf voor nodig! Blijf dus vooral niet op je handdoekje naast het zwembad liggen, maar duik het frisse water eens in. Of ga voor een stapje verder en neem een duik in zee. Baantjes trekken is onwijs goed voor de spieropbouw in je bovenlichaam en voor je buikspieren. Daarnaast train je er ook nog eens je conditie mee.

Wat werkt nu beter en wat is meer effectief? Trainen in de ochtend, middag of avond. De een zou meer hebben met het sporten in de ochtend en de ander in de avond. Sporten moet vaak ingeland worden in ons dagritme waardoor u niet altijd kunt trainen op de momenten dat u het graag zou willen. In de ochtend of in de avond trainen, op welk tijdstip van de dag traint u het best?

Afvallen in de vroege uurtjes

Waarom sport u? Om lekker fit te blijven of misschien om een paar kilo af te vallen? Wanneer u graag vet wil verbranden wordt er geadviseerd om gelijk na het op staan te gaan sproten. Het ontbijten doet u na het sproten. Na een nacht slapen is het suikergehalte in uw bloed laat waardoor uw lichaam de energie uitsluitend uit vetten zal halen. Door te sporten in de ochtend zult u dus sneller vet verbanden. Een stevige training of een lange work out kan niet zonder een goed ontbijt. U zult dus op tijd moeten opstaan, eten en dan even wachten om te starten met uw training. Alleen een training met een matige intensiteit kan zonder ontbijt worden gedaan.

In de avond bent u het sterkst

Pieken in de avond. Wanneer u in de avond gaat duursporten is uw lichaam al lekker op gewarmd van de hele dag. De spieren zijn warm waardoor u in de avond een goede prestatie kunt leveren. Sporten kan het beste aan het begin van de avond. Wanneer u vlak voor het slapen gaan gaat sporten kan dit een negatieve invloed hebben uw nachtrust. Probeer indien de agenda het toe laat op tijd te eten en dan 1,5 uur later te sporten.

Bent u een ochtend of avond mens?

Wanneer u geen ochtend mens bent zal sporten in de ochtend een opgave worden. De trainingen zullen gaan tegen staan waardoor het plezier van het sporten weg is. Als avond mens vroeg op staan om te gaan trainingen zal ook niet bevorderlijk zijn voor uw humeur. Uw lichaam heeft een groot aanpassingsvermogen en zal in de ochtend of in middag of avond goed kunnen presteren. Sport op tijden dat het u goed uit komt en zorg er voor dat u plezier houdt in uw trainingen.

Staat er al een lange tijd een E-bike op uw verlanglijstje? Wilt u uw oude graag vervangen of wilt u uw eerste E-bike kopen? Wat moet u weten en hoe zoekt u de beste uit?

E-bike kopen, wat wilt u besteden?

Het is natuurlijk eerst belangrijk om te weten hoe veel u wilt besteden aan een nieuwe fiets. De fietsen beginnen vaak rond de 1200 maar wanneer u al eens een e-bike heeft gehad zult u vaak meer eisen hebben. Check even wat uw wensen zijn en of dit binnen uw budget past of dat u hiervoor uw budget wat op wilt rekken.

Rotatiesensor of kracht verdubbellaar

Hoe wilt u eigenlijk fietsen? Natuurlijk blijft fietsen het zelfde maar hoe u ondersteuning krijgt kan wel verschillen. Zo kunt u ondersteuning krijgen door de snelheid waarmee u de betalen rond trapt. Het kan ook zijn dat u iets meer kracht moet gebruiken en dat de e-bike deze kracht eigenlijk zal verdubbelen.

Waar zit de accu

Ook de accu kan een groot verschil maken bij een e-bike. Niet alleen door hoe krachtig deze is of hoe ver u hiermee kunt fietsen maar waar de accu precies zit. Heeft u een minder goede evenwicht of komt u lastiger bij de grond dan kan een accu bij de bagage drager wat lastig zijn. Zit dit in het frame dan is het vaker lager bij de grond en zult u het evenwicht beter kunnen bewaren.

E-bike kopen met veel kilometers

Hoe groot wilt u dat uw accu is. Gebruikt u het voor kleine stukken of wilt u juist verder kunnen fietsen. Een e-bike kopen doet u niet zo maar, daarbij wordt er dus ook gekeken naar de accu inhoud. Gebruikt u de fiets enkel om naar de supermarkt te gaan of gaat u geregeld  met vriendinnen op pad met de fiets?

Het kan zijn dat u wel eens vaker een peesontsteking heeft gehad. Waarschijnlijk spant u zich dan te veel in of heeft u te hard gesport. Maar wat is het precies en wat kunt u doen om hier sneller vanaf te komen?

Wat is een peesontsteking?

Een pees is eigenlijk het verbindende stukje van van bot naar de spier. Als een spier te veel gebruikt wordt kan de pees overbelast raken waardoor er kleine scheurtjes ontstaan in de pees. Dit kan door veel inspanning maar ook door langdurige inspannen door bijvoorbeeld de hele dag met een zwart tas rond te lopen.

Hoe te behandelen?

Het belangrijkst is eigenlijk om rust te houden wanneer u een pees ontsteking heeft. Meestal is het een combinatie van rust en medicijnen waardoor het sneller beter gaat. Een paracetamol kan dan zeker de pijn verlichten echter zal ibuprofen de ontsteking ook helpen aanpakken. Ga dus niet te snel weer sporten en doe ook rondom huis niet te veel. Uiteraard zal het steeds iets beter voelen maar blijf in het beging nog wat voorzichtig met sporten.

Wat kunt u preventief doen?

Het beste is natuurlijk om een peesontsteking voor te zijn. Het is daarom belangrijk om bij het sporten een warming up en cooling down te doen. Zo kunnen de spieren en pezen langzaam op warmen en afkoelen en zal de doorbloeding al wat beter worden. Zo worden de afvalstoffen in uw spieren ook goed afgevoerd. Het is ook belangrijk om goede sportuitrusting te hebben. Bijvoorbeeld goed passende schoenen die een goede vering hebben tijdens het hardlopen. Heeft u wel eens vaker een peesontsteking gehad dan kunt u er ook voor kiezen om een brace te dragen. Ze belemmeren uw beweging nauwelijks maar zullen helpen tegen ontstekingen.

Pin It