Rubriek

Sport

Rubriek

Sporttape is een soort tape die ervoor zorgt dat de spieren en gewrichten van sporters worden beschermd tijdens een intensieve training. De tape wordt veel gebruikt door mensen die sporten beoefenen als voetbal, basketbal, honkbal, hockey, tennis, etc., zowel op amateur- als professioneel niveau. Maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen van sporttape? Je leest het in deze blog.

  1. Het beschermt spier- en gewrichtsblessures
    Wanneer je ooit een spierblessure hebt gehad, weet je maar al te goed hoe pijnlijk dit kan zijn. Spierblessures ontstaan vaak door langdurige overbelasting, trauma of zelfs ziekte. Bij dit soort blessures is het belangrijk om ze zo snel mogelijk te behandelen. Indien je de blessure niet goed behandelt, kan dit leiden tot verdere complicaties die langdurig kunnen aanhouden. Dit is waar sporttape om de hoek komt kijken. Sporttape helpt (erger wordende) spier- en gewrichtsblessures te voorkomen door het gebied rond de geblesseerde spier of gewricht te verstevigen en daarmee te beschermen.
  2. Het helpt zwelling te verminderen
    Bij een spierblessure is het normaal dat er wat zwelling optreedt. Zwelling ontstaat wanneer zich vocht ophoopt in de spier of het gewricht. Dit extra vocht veroorzaakt pijn en maakt bewegen moeilijk. Met sporttape houd je het gebied rond de blessure droog en verminder je de zwelling.
  3. Sporttape voorkomt littekens
    Een ander voordeel van het gebruik van sporttape is dat het littekens voorkomt. Veel mensen krijgen namelijk littekens na een spierblessure te hebben gehad. Deze littekens kunnen behoorlijk opvallen en maken dat het getroffen gebied er anders uitziet dan de rest van het lichaam. Sporttape kan dit probleem helpen voorkomen.
  4. Het verbetert de bloedstroom
    Een laatste voordeel van sporttape is dat het de bloedcirculatie helpt verbeteren. Bloed stroomt normaal gesproken vrij door de huid en spieren, maar bij een spierblessure kan de bloedstroom vertragen. Door sporttape op de geblesseerde plek aan te brengen helpt het de bloedstroom naar de desbetreffende spier te verhogen.

Conclusie:

Spier- en gewricht blessures zijn pijnlijk en dienen zo snel mogelijk behandeld te worden om verdere (langdurige) klachten te voorkomen. Sporttape helpt je hierbij en biedt daarnaast nog vele andere voordelen zodat jij weer optimaal kunt trainen.

De temperaturen zijn weer omlaag. September is de maand om het sporten weer op te pakken. Een zomervakantie kan uw ritme flink in de war gooien. Ik geef u tips om het sporten vol te houden. Krijg weer plezier in het sporten en bouw een vast ritme op.

Stel u zelf doelen maar hou het klein

Sporten voor een doel maakt het gemakkelijker om regelmatig te gaan. Het is verstandig om uw doel niet te ambitieus te maken. Ga niet gelijk trainen voor een marathon, de Nijmeegse vierdaagse of trainen met de zwaarste gewichten in sportschool. Bouw langzaam op en werk naar een haalbaar doel. Eerste doel gehaald? Dan kunt u zichzelf weer nieuwe doelen stellen. Doel om 3x per week te sporten? Plan de sportmomenten vast in uw agenda.

Zoek een sportmaatje om het sporten vol te houden

Sporten met een maatje geeft een stok achter de deur om te gaan. Door samen af te spreken heeft u een doel om te gaan. En het sporten met een sportbuddy is natuurlijk ook veel leuker dan alleen sporten. Daag elkaar uit en haal het beste uit u elkaar. Na het sporten samen nog even een kopje koffie drinken maakt van het sporten een gezellige sociale gelegenheid.

Gooi niet te snel de handdoek in de ring

Natuurlijk krijgt u ook te maken met tegenslagen. Wanneer het een weekje niet lukt om te sporten is het belangrijk dit de week erna weer direct op te pakken. Probeer verloren trainingen niet in te halen maar wel direct uw ritme weer op te pakken.

Sporten bij een vereniging om het sporten vol te houden

Sluit u zelf aan bij een sportvereniging. Leer nieuwe mensen kennen en maak gebruik van deskundige trainingen. Een vereniging kan zorgen voor een goede balans en ook erg gezellig zijn.

Maak van het sporten een feestje, behaal doelen en maak het een vast onderdeel in uw leven. Gebruik deze tips om het sporten vol te houden.

Voldoende sporten is een belangrijke factor voor een goede gezondheid. Het is wel zo dat de ene sport je wat meer kan aanspreken dan de andere. Daarom is het slim om vooral ook veel uit te proberen. Je kan voor de traditionele opties zoals hardlopen, wielrennen of fitness kiezen. Je kan echter ook voor leuke moderne opties gaan. Denk bijvoorbeeld aan suppen met SupStart. Er zijn ook andere leuke nieuwe sporten om naar te kijken of ze bij je passen.

Aan de slag met suppen

Sporten die goed zijn voor je gezondheid zijn de sporten die je op meerdere manieren uitdagen. Suppen is daar een voorbeeld van. Het is eigenlijk een combinatie van surfen en peddelen. Je spreekt dus je lichaam op meerdere manieren aan. Het is bovendien ook laagdrempelig om in te stappen. Dat kan je bijvoorbeeld doen met een goedkoop sup board. Wanneer de investering laag is, is het al direct interessant om eens te bekijken of het bij je past. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor het suppen, maar ook voor andere sporten.

Kiezen voor padel

Als er één sport wereldwijd snel aan het groeien is, dan is het wel padel. Het is een combinatie van tennis en squash, maar dan wel op een manier die iedereen kan uitdagen. Vooral tennisspelers die een nieuwe prikkel zoeken stappen over op deze sport. Het is zelfs zo dat profs tegenwoordig om de grote prijzen strijden. Wanneer je al als tennisser lid bent van een club, kan je vaak heel gemakkelijk ook met padel aan de slag gaan. Dat maakt het een leuke optie om te proberen.

Elektrisch mountainbiken

Het kan ook interessant zijn om een sport die wat lastiger is op een laagdrempelige manier te leren kennen. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer het om mountainbiken gaat. Dit kan een behoorlijk lastige sport zijn. Je moet er kracht en techniek voor hebben. Dit beide ontwikkelen als beginner is misschien lastig. Het kan dan interessant zijn om met een elektrische mountainbike te beginnen. Zo kan je wat steun krijgen en maak je het net wat laagdrempeliger om in te stappen. Dit helpt je om jezelf goed te ontwikkelen.

Basebal 5’s proberen

Honkbal is een sport die je op verschillende manieren prikkelt. Het was alleen altijd lastig om het te spelen wanneer je niet in clubverband speelde. Daar is nu door de internationale honkbalbond zelf verandering in gebracht. Die hebben namelijk baseball 5’s ontwikkeld. Dit is eigenlijk de straatvariant van het spel waar je maar heel weinig ruimte en middelen voor nodig hebt. Het voordeel ervan is wel dat de sport er veel dynamischer van is geworden. Waardoor het ook beter voor je gezondheid is omdat je meer actief bent.

Wanneer je aan de slag wilt met je conditie en gezondheid, dan is het een goed idee om je te richten op de nodige fitnessoefeningen. Het is dan wel belangrijk om je specifiek te richten op cardio. Je kan met lichaamsgewicht al het nodige bereiken. Wil je er echter meer uit halen? Dan is het beter om apparaten te gaan gebruiken. Daarmee kan je jezelf pas echt uitdagen. De vraag is alleen welk apparaat je bij Altijd Sporten moet aanschaffen voor optimaal succes.

1 Een hometrainer

Misschien wel de meest logische optie is de fiets zonder wielen. Op de beste hometrainer kan je jezelf altijd blijven uitdagen. Zonder dat je last hoeft te hebben van de weersomstandigheden. Hometrainers zijn geschikt voor allerlei soorten workouts. Denk aan duurtrainingen, sprints en intervallen. Bovendien hebben de beste modellen ook verschillende programma’s. Zo kan je bijvoorbeeld ook bergetappes nabootsen. Dit helpt je om het beste uit jezelf te halen, gewoon in je eigen kamer.

2 Een loopband

Je kan overal online de beste tips voor buiten hardlopen vinden. Wat echter niet verteld wordt, is dat je thuis hetzelfde resultaat kan bereiken. Dat doe je dan door voor een loopband te kiezen. Eigenlijk alle punten zoals die hiervoor genoemd werden bij de hometrainer zijn ook van toepassing op de loopband. Je kan er verschillende soorten trainingen op doen. Ook is het mogelijk om dit te doen zonder dat je last hoeft te hebben van de weersomstandigheden. Dat maakt het dus ook alleen maar interessanter om er op die manier mee om te gaan. Je kan het beste uit jezelf halen.

3 Een crosstrainer

De kruising tussen de hometrainer en de loopband is de crosstrainer. Je bent iets actiever op de crosstrainer dan op de hometrainer. Aan de andere kant is de impact op je gewrichten veel minder groot dan bij het hardlopen. Daardoor zou je het dus als de gezonde middenweg kunnen zien. Het kan best de moeite waard zijn om dit apparaat centraal te zetten in jouw programma. Het is zeker interessant om te zien welke verschillende trainingen je allemaal kan doen wanneer je dit apparaat daarbij gaat inzetten.

4 Een roeimachine

Ben je iemand die al behoorlijk in vorm is? Dan kan het ook aantrekkelijk zijn op zoek te gaan naar een volgende uitdaging. Een van de zwaarste trainingen die er is als het om fitnessapparaten gaat, is de roeitraining. Dit apparaat kan dus weleens precies de uitdaging bieden die jij zoekt. Waardoor je er dus ook zeker van kan zijn dat je nog net iets beter in vorm raakt. Wat het dus ook weer leuker maakt om andere uitdagingen aan te gaan. Daarom kan ook dit apparaat weleens zijn wat jij zoekt.

U kent het wel net lekker bezig met regelmatig sporten en dan 3 weken zomervakantie. In een paar maanden heeft u misschien wel een goede conditie opgebouwd maar dit kunt u in 3 weken vakantie ook snel weer afbreken. Na een heerlijke zomervakantie weer beginnen met sporten is moeilijk dus hoe kunt u er voor zorgen dat u ook op vakantie aan het sporten blijft? Ik geef u een aantal tips voor sporten op vakantie.

Wandelen en sporten op de camping

Staat u deze zomer gezellig op een camping? Probeer ook op de camping regelmatig te bewegen. Zo kunt u bijvoorbeeld na het eten een rondje wandelen over de camping. ’s ochtends lopend het ontbijtje halen of kiezen voor een leuke wandelroute vanaf uw camping. Doe mee aan leuke activiteiten als badminton, Jeu de boules of nu helemaal weer hip: Kubb. Gebruik het grasveld voor uw accommodatie en doe elke dag mee aan een leuke activiteit om lekker in beweging te blijven. Met de auto naar een uitje? Probeer bij een acceptabele afstand lekker de fiets te pakken. Maak er een dagje uit en verken de omgeving van de camping op de fiets.

Sporten bij warme temperaturen op vakantie

Zoekt u deze zomer de zon op? In veel Europese landen kan de temperatuur als snel boven de 25 graden uitkomen. Plan uw sport moment daarom vooraf in. Sport in de vroege ochtend of na het avond eten om te voorkomen dat u in de extreme hitte aan de bak moet. Beschikt u vakantie accommodatie over een sportschool? Ga lekker in de airco aan de slag. Gebruik de loopband of fiets voor een fijne workout. Een zwembad is heerlijk om af te koelen maar een half uurtje baantjes trekken helpt u ook nog eens om uw conditie op pijl te houden. Meestal zijn in de ochtend de baden nog leeg dus plan dan uw sport momentje in om niet in de drukte terecht te komen. Een stevige workout gehad? Drink voldoende, zeker met het warme weer kunt u snel vocht te kort komen.

Extreem sproten op vakantie is nergens voor nodig maar elke dag even bewust bezig zijn met beweging houdt uw conditie op pijl. Blijf tijdens uw vakantie energiek en ga lekker sporten wanneer het kan.

Een e-bike geeft een lekker steuntje in de rug tijdens uw fietstochten. De inspanning is een stuk lager op een e-bike waardoor ook de lichamelijke voordelen van het fietsen afneemt. Wat kunt u doen om toch fit te blijven bij het gebruik van een e-bike? Hierbij een aantal tips op een rijtje.

Blijf zelf meetrappen met de e-bike

Wanneer u vaak de fiets pakt voor korte afstanden en regelmatig een fietstochtje maakt zullen het aantal kilometers op uw teller snel oplopen. Qua inspanning zit het fietsen op een e-bike tussen wandelen en fietsen op een gewone fiets in. Om bij alle fietsritjes toch wat gezondheidsvoordeeltjes te halen is het belangrijk dat u zelf goed blijf mee trappen. Zet de ondersteuning van de elektrische fiets niet te hoog zodat u zelf ook wat inspanning moet doen. Veel elektrische fietsen hebben ook een zogenaamde sportstand, deze stand kunt u het beste vermijden omdat u dan zelf bijna niet meer hoeft mee te trappen.

Neem af en toe een balans dag

Kies in plaats van de elektrische fiets af en toe voor de gewone fiets. Of probeer een klein afstandje te wandelen in plaats van te fietsen. Door uw activiteiten af te wisselen traint u ook weer andere spieren wat weer goed is voor uw lichaam. Een ochtendje naar de sportschool is ook een fijne afwisseling naast het fietsen op de elektrische fiets.

Neem uw lichaam in acht

Het voordeel van een elektrische fiets is natuurlijk dat u snel grote afstanden kunt fietsen. Elke dag 50 kilometer fietsen is veel te veel van het goede. Luister goed naar uw lichaam en bouw rustig op. Na een dag intensief fietsen is het verstandig om een rust dag te nemen zodat uw lichaam weer bij kan komen.

Een elektrische fiets is een prachtig middel om te blijven fietsen. Probeer u zelf ook fit te houden door te spelen met de trapondersteuning en uw activiteiten af te wisselen met andere sporten.

Schrik niet, er moet natuurlijk helemaal niets! Maar boksen is wel een hele goede optie, mocht jij je willen verdiepen in een nieuwe sport. Naast dat het erg leuk is, is het ook een intensieve sport waarbij je je hele lichaam gebruikt. Wanneer je naar boksen op televisie kijkt, kun je het beeld krijgen dat het juist een sport is waarbij je je lijf vooral schade toebrengt. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn! We bespreken 5 redenen waarom jij zou moeten beginnen met boksen.

1. Een ongeëvenaarde conditie

Heb je weleens een bokser zien touwtje springen? Dat lijkt bijna vanzelf te gaan en eindeloos te duren. Ergens logisch, omdat je als bokser een ijzeren conditie nodig hebt. Je bent constant in beweging. En los van het feit dat het kracht kost om te stoten, zijn je voeten constant in beweging. Wil jij dus werken aan je conditie? Dan is boksen zeker iets dat jou daarbij gaat helpen.

Dit maakt boksen ook uitermate geschikt voor mensen die willen afvallen. De calorieën vliegen er in rap tempo doorheen, en je spierkracht neemt even snel toe.

2. Toegankelijke sport

Een ander voordeel van boksen is dat je er niet veel voor nodig hebt en het zowel thuis als in de gym kunt doen. Thuis kan je boksen met een bokszak of een ander hulpmiddel. Je kunt bijvoorbeeld eens kijken naar de Venum sportartikelen. Daar zit zo’n beetje alles tussen dat je nodig hebt om te boksen. Van handschoenen tot kick pads.

Als je liever in de gym of boksschool aan de slag gaat, heb je voldoende aan je uitrusting. Bovendien is er altijd wel een geschikte sparringpartner te vinden.

3. Het is niet gevaarlijk

Om dit misverstand snel de wereld uit te helpen: boksen is geen gevaarlijke sport. Akkoord, als je ongetraind met Mike Tyson in de ring gaat staan zal je de volgende ochtend met hoofdpijn wakker worden. Maar de kans dat je dit doet is gelukkig klein.

Als je gaat boksen, bescherm je niet alleen je handen met bokshandschoenen. Voordat je überhaupt de ring in stapt, ga je eerst hoofdbescherming bestellen. Daarmee verklein je de kans op blessures aanzienlijk. Natuurlijk krijg je nog wel tikken op je hoofd. Maar met de juiste bescherming krijg je veel minder snel wonden of zwellingen.

4. Weg met de stress

Misschien ken je het gevoel wel dat je na een drukke dag ergens tegenaan wilt slaan of schoppen. Met een bokszak of tijdens een rondje sparren kan je prima de stress uit je lichaam krijgen. Je denkt niet aan je werkdag en bent gefocust op het boksen. Na een sessie stap je als herboren onder de douche en ben je die vervelende werkdag in één klap vergeten.

5. Goed voor je zelfvertrouwen

Tot slot is boksen goed voor je zelfvertrouwen. Tijdens het boksen oefen je diverse gevechtssituaties. En ook niet onbelangrijk; je ontdekt waar je lichaam toe in staat is en leert je eigen grenzen kennen. Dit komt alleen maar van pas als je onverhoopt in een situatie terechtkomt waarin je voor jezelf op moet komen. Je bokslessen of sessies met anderen helpen je er in zo’n geval echt doorheen.

Voor de echte golfliefhebber hebben we een mooi golfarrangement in Alkmaar. Tijdens dit 3-daags arrangement gaat u 2 dagen golfen op 2 verschillende golfbanen. De overnachting is in Alkmaar en u overnacht in een voormalige gevangenis. Een ware belevenis!
De golfbanen waar u gaat spelen zijn: Golfbaan Sluispolder en bij Golfbaan Regthuys. Op de golfbaan Sluispolder geniet u tevens van een smaakmakende 3-luik lunch. Zo krijgt u nog meer energie om de tweede 9 holes ook succesvol af te ronden.

Golfbaan Sluispolder

Golfbaan Sluispolder in Alkmaar ligt op 10 minuten rijden van het stijlvolle hotel in het centrum van Alkmaar. De golfbaan beschikt over 27 uitdagende holes, waarvan 18 holes op de golfbaan en een 9 holes par 3 baan. Voor golfers een mooie polderbaan met interessante holes. Tevens geniet u bij dit golfarrangement in Alkmaar dus van een kop koffie en een smakelijke 3-luik lunch. 

Golfaan Regthuys

Op nog geen 30 minuten rijden ligt Golfbaan Regthuys in het Noord-Hollandse Winkel. Met de uitdagende 9-holes Tulpenlus en de 9-holes Dijklus beschikt deze golfbaan over een mooie en uitdagende baan voor iedere golfer. De golfbaan staat vooral bekend om haar Westfriese gastvrijheid met top-3 noteringen bij diverse verkiezingen over heel Nederland. Kom daarom ook genieten van een dagje Regthuys en golf 18 mooie holes!

Bekijk hier de mogelijkheden voor dit golfarrangement.

Nederland is natuurlijk bij uitstek een fietsland. Ons land kent ruim 37.000 kilometer aan fietspad en een hele lange lijst aan fietsroutes. Een mooie plek om dus om per fiets te gaan ontdekken. Omdat er zoveel mogelijkheden zijn is het goed om van te voren uit te zoeken welke route u gaat fietsen en niet onbelangrijk wat u wilt tegenkomen onderweg. Mag het een route door de natuur zijn, wilt u liever naar de kust of gaat het om een route van stad naar stad? Wij hebben voor u 3 fietsapps op een rijtje gezet die handig zijn om te gebruiken tijdens uw fietstocht.

De Route.nl app

Dit is een gratis app die u kunt downloaden op uw telefoon. De app heeft meer dan 150.000 fiets en ook wandelroutes. Een groot deel hiervan bevindt zich in Nederland, maar de app is ook te gebruiken in België en in Duitsland. De routes zijn gebaseerd op het bestaande fietsknooppunten netwerk. Zo kunt u de route via de app volgen, maar ook via de routepaaltjes langs de fietsbaden en de route. Het mooie aan deze app is dat u ook kunt selecteren op hoeveel kilometer u wilt gaan fietsen en in welke provincie. De app komt dan met geschikte routes op basis van uw wensen. Onderweg laat de app ook nog weten welke bezienswaardigheden u tegenkomt of welke andere handige adressen zich op uw route bevinden.

fietsroute apps

Natuurroutes van Natuurmonumenten

Wilt u de natuur van Nederland ontdekken? Dan is deze app een passende voor u. Er staan honderden natuurroutes in en onderweg vertelt een boswachter u alles over de route. Leuk weetje er staan ook speciale routes voor kinderen of kleinkinderen in. Hier wat speciaal rekening gehouden met de kleinere natuurliefhebbers onder ons. Uiteraard kunt bij de routes in deze app ook weer selecteren welke afstanden u wilt gaan fietsen.

Fietssport-app voor de wielrenner

Bent u een sportieve fietser en pakt u graag de wielrenfiets? Dan zijn de vorige apps qua routes iets de recreatief. U kunt dan beter een keuze maken voor deze app. Hier staan speciale routes in die geschikt zijn voor op de wielrenfiets. U wordt onderweg uitgedaagd door mooie klimpartijen in de route, maar ook wordt er gedacht aan een cafe onderweg waar u even kunt stoppen om een hapje te eten of om uw bidon bij te vullen met vers water om de rest van de tocht te kunnen bedwingen.

fietsroute apps

Veel fietsplezier in Nederland.

Bent u ook een yoga liefhebber? Dan is het nu ook weer tijd om lekker naar buiten te gaan en daar uw yogasessie te doen. Het buiten beoefenen van yoga heeft ook voordelen. Wij hebben de voordelen voor u op een rijtje gezet.  

1. Natuurlijke geluiden zijn rustgevend

Wanneer u naar buiten gaat voor de yoga dan is het aan te raden dit op een rustige en natuurlijke plek te doen. Bijvoorbeeld op een open plek in het bos. Het uitzicht kan natuurlijk al rustgevend werken, maar ook de natuurlijke geluiden van vogels, geruis van wind door de bomen en stromend water hebben een rustgevende werking op het brein. Naast het geluid kan ook de geur van de natuurlijk stress verminderd werken.

2. Lagere hartslag in de buitenlucht

We ventileren natuurlijk thuis ook veel. ’s morgens en ’s avonds even de ramen openzetten, maar het effect van buitenlucht is binnen toch lastig na te bootsen. De buitenlucht en een natuurlijke omgeving zorgt voor minder spierspanning, lagere hartslag en een lagere bloeddruk. Dit effect is vaak al binnen een paar minuten merkbaar. Combineer dit met de juiste ademhaling en je haalt veel energie uit de oefening en de natuur.

3. Zon zorgt voor vitamine D

Vitamine D draagt bij aan een goede gezondheid. De zon is hier een belangrijke bron van. Dus wanneer u tot u zelf komt tijdens de Yoga kan de zon er tegelijkertijd voor zorgen dat er meer vitamine D wordt aangemaakt. Deze vitamine zorgt voor hogere weerstand en sterkere botten. We kunnen dus wel zeggen dat vitamine D onmisbaar is. Het kan botontkalking en osteoporose voorkomen of verminderen. Een kwaal die veel voorkomt bij vrouwen boven de 50 jaar.

4. Het weer is goed voor het immuunsysteem

Het is natuurlijk niet altijd zonnig en lekker weer, maar dit hoeft geen reden te zijn om niet naar buiten te gaan voor de Yoga. Ook andere weertypes kunnen bijdragen aan een beter immuunsysteem. Zo kan een beetje kouder weer of lichte regen er voor zorgen dat je lichaam went aan temperatuurverschillen en zich hier beter op leert aanpassen. Wanneer je immuunsysteem hoger is de kans op het oplopen van een griep ook weer kleiner.

5. Leer de natuur kennen

Het is goed om naast de yoga ook te genieten van de natuur. Wanneer u ’s morgens vroeg naar het bos gaat dan is de kans groot dat u naast een prachtige ochtendzon ook kennis maakt met de diverse diersoorten die leven in het bos. Neem plaats tussen de eekhoorns en herten en maak uw yogasessie nog bijzonderder.

Pin It