Rubriek

Werkplek verbeteren

Rubriek

Nu het er naar uit ziet dat we toch langer thuis moeten werken als gedacht is het tijd om uw werkt plek te verbeteren. Waarschijnlijk heeft u nu een nood plekje waar u minder comfortabel kunt werken als dat u op werk zit. Er zijn een hoop dingen waar u op moet letten om een goede werk plek te creëren.

Zorg voor goed licht

Om goed te kunnen werken heeft u voldoende natuurlijk licht nodig. Ga dus niet op een donker zolderkamertje aan de slag maar zoek een ruimte op met voldoende daglicht. Houd er rekening mee dat er geen direct licht op uw scherm schijnt dit kan zorgen voor geknepen ogen. Als u te veel licht krijgt van achter uw scherm kunt u ook geknepen ogen krijgen, kijk dus goed waar het licht binnen komt en hoe u hiervoor het beste kunt gaan zitten.

Schone en vochtige lucht

Het kan zijn dat de lucht in huis erg droog is. Hierdoor kunt u prikkende ogen krijgen maar ook hoofdpijn en een droge keel. Het is dus van belang om de lucht wat vochtig te houden, er wordt aangeraden om een luchtvochtigheid tussen de 40% en 60% te hebben. Door een bakje water bij de verwarming te plaatsen kan dit al voldoende zijn. Planten zullen ook bijdragen aan een schone maar ook vochtige lucht. Ze reinigen de lucht en door het vocht dat ze bij zich dragen of nog in de grond zit zal de luchtvochtigheid ook wat hoger zijn.

Opgeruimde werkomgeving

Het klinkt erg simpel maar een opgeruimde werkomgeving kan voor veel rust zorgen. Ruim uw bureau goed op om voor zo min mogelijk afleiding te zorgen. Ruim dus na elke werkdag alles netjes op om zo de volgende dag fris te kunnen beginnen.

Goed zitten

Om goed te kunnen werken is het ook belangrijk om lekker te zitten zodat u na een dag werken geen last een van uw rug of nek. Zorg dat het scherm waar u naar kijkt op oog hoogte is zodat u niet naar beneden hoeft te kijken. Wat ook goed kan helpen is alles voor u leggen. Moet u iets over nemen van een papiertje, leg dit dan niet naast u maar direct voor u zodat u niet de hele tijd opzij kijkt of hangt. Zorg ook dat de muis dicht bij ligt en het liefst in een rechte lijn voor uw schouder, als het te ver opzij ligt kunt u last van uw schouder krijgen. U hoeft niet alleen lekker te zitten want het is ook goed om af en toe even te staan en in beweging te blijven.

Thuis kunt u dus ook lekker werken met deze tips.

In de zomer maanden hebben we heerlijk buiten kunnen zitten. Samen met ander gezelschap is het natuurlijk makkelijk om afstand te houden in de tuin en u heeft gelijk frisse gezonde lucht. De dagen zijn echter een stuk kouder en buiten zitten zit er helaas niet meer in. Het is daarom ook belangrijk om uw huis of werkplek goed te ventileren zodat er geen stofjes blijven hangen en zodat het corona virus zich niet kan verspreiden. Zo kunt u zorgen voor goede ventilatie.

Wat is de juiste optie voor luchtverversing?

Er zijn bepaalde eisen voor luchtverversing, dit betekend dat dit geen nadelig effect mag hebben op de gezondheid van mensen. Het is daarbij belangrijk dat het ‘oude’ lucht afvoert en verse lucht binnen laat. Een verwarming of koelsysteem is geen goede optie. Sommige gebruiken ook een ventilator terwijl deze enkel lucht verspreid en geen verse lucht aanvoert.

Ramen open of niet?

Wanneer u een systeem heeft waar lucht afgevoerd wordt en verse lucht naar binnen laat is het niet nodig om uw raam open te zetten. Echt hebben sommige systemen alleen de optie om ‘oude’ lucht af te voeren. Het is wel belangrijk om verse lucht naar binnen te laten daarom is het in dit geval wel goed om het raam iets open te zetten.

Zorg voor lucht verversing

Bent u even niet thuis is het wel fijn om uw huis te laten ventileren zodat wanneer u thuis komt er verse lucht is binnen. Zet roosters bijvoorbeeld open of zet ramen op en kier met een beveiliging. Heeft u de roosters dicht gedaan omdat het soms te hardt waait is het belangrijk om deze dus weer open te zetten.

Bent u met meer mensen in een ruimte geweest voor een vergadering lucht direct daarna deze ruimte zodat de volgende gerust de ruimte in kunnen met verse lucht.

Wanneer u een kantoor baan heeft zult u al snel 8 uur per dag zittend door brengen. Niet alleen op het werk maar ook thuis zult u dan ook nog lekker aan tafel eten en gaat u bank hangen om uw favoriete serie te kijken. Dat betekend al gouw dat u per dag meer dan 8 uur zitten doorbrengt. Door te lang en te veel te zitten kunnen er klachten ontstaan en daarvoor is er een zit-sta bureau.

Werkhouding afwisselen

Het is goed om geregeld van houding te wisselen om zo minder rug, nek en schouder klachten te krijgen. Zo wordt aangeraden om maximaal 1 uur achtereen te staan en dit kan afgewisseld worden met zittend werken. Met dit bureau zet u heel makkelijk uw bureau omhoog op elk moment van de dag. U hoeft dus niet uw spullen te verplaatsen maar kunt gewoon op uw eigen plek blijven zitten.

Voordelen van een zit-sta bureau op een rij

  • Hogere productiviteit
  • Minder rug, nek en schouderklachten
  • Betere doorbloeding
  • Meer calorieën verbranden
  • Reduceert ziekteverzuim

Geen dipje

Wanneer u net met lunch pauze geweest bent of net koffiepauze heeft gehad is er vaak een dipje. Door te zitten zult u dit moment sneller hebben dan wanneer u staat. Als u na de lunch even staand gaat werken zorgt dit voor een betere doorbloeding en zult u minder snel een dipje krijgen. Zo kunt u dus effectief blijven werken.

Goede balans

Het is belangrijk om een goede balans te vinden wanneer u een zit-sta bureau heeft. Het is ook niet goed om de hele dag staand te gaan werken maar hier moet u een goede balans in vinden. Er wordt aangeraden om 75% zittend te werken en 25% staand. Zo kunt u afwisselen en kunt u af en toe even een uurtje staand werken. Staand werken kan beter niet langer dan 1 uur gedaan worden. Anders zult u wellicht wat meer hangen op de tafel en zult u in een verkeerde houding staan. Het zal in het begin dus wat testen zijn met wat voor u prettig werkt en wanneer u staand of zittend gaat werken.

Bewegen op het werk

Heeft u nog geen zit-sta bureau dan kunt u ook op een andere manier meer bewegen op uw werk. Neem bijvoorbeeld vaker de trap in plaatst van de lift. Wanneer iemand aanbied om koffie te halen zal dit altijd wel verleidelijk zijn maar haal zelf uw koffie om zo af en toe in beweging te blijven. Normaal gesproken zouden we ook een parkeerplekje op zoeken zo dicht mogelijk bij de ingang maar het is ook goed om de auto toch iets verder weg te parkeren. Deze kleine dingen zijn gemakkelijk aan te passen en dit kan al voor een groot verschil zorgen.

Wanneer we ouder worden werkt ons lichaam niet altijd mee. We willen graag nog dingen doen en ondernemen maar misschien krijgt u wel last van uw gewrichten of krijgt u een slecht rug als u wat ouder wordt. Wanneer u tijdens uw werk veel fysiek werk moet doen kan dit steeds lastiger of misschien zelfs pijnlijker worden. Het kan dus verstandig zijn om een carrière switch te maken en te kiezen voor een baan op kantoor.

Zorg voor uw lijf

Het kan natuurlijk zijn dat u al heel lang bij hetzelfde bedrijf werkt en daar natuurlijk ook veel plezier in hebt. Het kan echter zijn als u veel lichamelijk werk moet doen dat niet alles meer mee werkt. Wanneer u in de bouw werkt of veel zware dozen moet tillen kan dit een grote invloed hebben op uw gezondheid buiten het werk. Zo onderneemt u wellicht wat minder om uw lichaam wat rust te geven en zult u ook meer klachten ervaren tijdens uw werk en daarbuiten. Het kan dus goed zijn voor uw gezondheid om te kiezen voor een andere baan waarbij u meer denkt aan uw lichaam en gezondheid.

Wat kunt u doen?

Het is natuurlijk erg lastig om een carrière switch te maken al helemaal als u eigenlijk wel blij bent met uw werk. U hoeft natuurlijk niet gelijk helemaal uit de branche te gaan maar u kunt ook kiezen voor een andere stap in dit proces. In plaats van dat u met dozen gaat schouwen kunt u bijvoorbeeld ook de bestellingen doen of de administratie. In plaats van dat u een aanbouw plaats kunt u bij de klant langs gaan om de opties te overleggen. Het zware werkt wordt dan door anderen gedaan en u werkt nog steeds in de branche dat u leuk vindt en waar u veel kennis van heeft.

Opleiding

Bent u van plan om totaal iets anders te doen? Het is dan goed om een cursus of opleiding te doen om zo wat kennis op te doen van een andere sector. Als u wat ouder bent heeft u veel ervaring en bedrijven zijn hier vaak naar op zoek. Het kan natuurlijk ook zijn dat de technologie u ingehaald heeft dus wie weet is het verstandig om hier iets over bij te leren. Zo kunt u met de rest mee komen en kunt u uw werk op een kantoor beter uitvoeren.

Denk ook aan uw lichaam wanneer u aan het werk bent. Laat anderen maar het zware werk doen terwijl u comfortabel de administratie doet op kantoor. Niet alleen u zelf maar waarschijnlijk de rest om u heen kunnen nog meer genieten van uw gezelschap en de dingen die u weer kunt ondernemen.

Het coronavirus heeft een grote impact op uw dagelijkse leven. Voorheen ging u naar uw werk om daar aan het werk te gaan maar helaas is dat op dit moment even niet mogelijk en moet u thuis toch een goede werkplek creëren. Misschien heeft u dat nog niet helemaal op de rit en bent u nog een beetje zoekende. Waar moet een goede thuiswerkplek eigenlijk aan voldoen?

Eisen aan een thuiswerkplek

  1. Goede bureaustoel: het inrichten van een thuiswerkplek start met het kiezen van een goede bureaustoel. Een goede bureaustoel is een stoel waarbij aan de zitpositie en het comfort niks ontbreekt. U moet de stoel in zithoogte in ieder geval kunnen verstellen. Het liefst ook in de hoek van de zitting en de hoogte en hoek van de rugleuning. De armen dienen te rusten op armleuningen.
  2. Bureau: de tweede stap is het kiezen van een bureau. De afmetingen van het bureaublad dienen minimaal 120 centimeter breed en 80 centimeter diep te zijn. De diepte is van belang om voldoende afstand te bewaren tot het beeldscherm van een computer of laptop.
  3. Computer of laptop met internet: het gebruik van een computer of laptop met internet is niet meer weg te denken tijdens het werken. Een device dient u bijna de gehele dag te gebruiken. Dus hoe beter het apparaat des te effectiever u kunt werken.
  4. Veilig internet: u moet veilig online kunnen werken. Dit kan door de internetverbinding te laten verlopen via VPN (Virtual Private Network). Log thuis in op het bedrijfsnetwerk en u zult worden gezien als een onderdeel van dit netwerk.
  5. Verlichting: als u de mogelijkheid heeft, kies dan voor een ruimte met voldoende daglicht. Hierdoor hoeft u geen gebruik te maken van kunstlicht. Mocht u gebruik moeten maken van kunstlicht, kies dan voor indirecte verlichting. Deze verlichting wordt naar boven uitgestraald en via het plafond gereflecteerd.
  6. Communicatietools: u ziet uw collega’s in deze periode minder dan voorheen, maar dit betekent echter niet dat er geen communicatie kan plaatsvinden. Maak gebruik van de diverse communicatietools, zoals: Google Drive, Microsoft Teams of Skype. Via deze tools kunt u met collega’s bestanden uitwisselen, chatten en videobellen.
  7. Duidelijke communicatie: juist in deze periode is het belangrijk om goed te blijven communiceren, zodat er geen onduidelijkheid kan ontstaan. U kunt daar zelf u steentje aan bijdragen door uw agenda goed up to date te houden.
  8. Opgeruimde werkplek: misschien heeft u nooit eerder thuisgewerkt en bent u nu aangewezen op een thuiswerkplek. Zorg ervoor dat de ruimte waar u gaat werken is opgeruimd. Een opgeruimde ruimte zorgt er immers voor dat u niet wordt afgeleid. Daarnaast kunt u met uw gezinsleden afspraken maken over thuiswerken. Bijvoorbeeld als de deur dicht is, mag ik niet storen.

We moeten nog wel even verder in deze situatie dus probeer er het beste van te maken.

De laatste jaren zien we steeds vaker een hoger ziekteverzuim. Vervelend voor de werkgever en de werknemer. Maar op welke manier kunnen we dit voorkomen? Wij hebben 6 praktische tips voor u samengesteld, waardoor de kans op rug- en nekklachten een stuk kleiner worden.

1. Richt uw kantoor niet ‘lui’ in.

Veel mensen zorgen voor een praktische inrichting van hun kantoor. Bij voorkeur staat achter het bureau een opbergkast met daarop de printer, het koffie apparaat, de papierbak, de papierversnipperaar en de prullenbak. De eerste tip is om deze apparaten juist niet in de buurt neer te zetten. Het is goed om even op te staan voor een bakje koffie en het kan zeker geen kwaad om tien stappen te moeten zetten voor een printje.

2. Stel uw bureaustoel en monitor goed in.

Op het internet zijn er veel verschillende uitleggen te vinden over het instellen van een ergonomische werkplek. Zorg ervoor dat zowel uw bureaustoel als beeldscherm goed staan ingesteld. U bevind zich soms wel 40 uur per week op dezelfde werkplek. Het is dan toch zeker de moeite waard om een kwartier de moeite te nemen alles goed in te stellen?

3. Koop een bureaustoel die met u mee beweegt.

Vroeger kocht je een skippybal, maar de laatste jaren is de ontwikkeling van de ergonomische bureaustoel enorm snel gegaan. Er zijn enorm veel bureaustoel die in verschillende standen verstelbaar zijn. Zo is er bijvoorbeeld de SpindL bureaustoel die je kunt vast zetten (als een gewone bureaustoel), maar ook in kunt stellen dat u constant in beweging moet zijn om de bureaustoel te corrigeren. Op deze manier wissel je het gebruik van jouw spieren af.  Overleg eens met je baas over de aanschaf van een ergonomische bureaustoel.

4. Controleer je muis-houding

Controleer of jouw muis goed ligt. Je gebruikt je hoofdkussen 50 uur per week, maar je muis gebruik je ook 40 uur per week. Heb je al eens gekeken hoe jouw muis precies ligt? Een muisarm voorkomen is beter dan genezen. Ook hier geldt ‘investeer in jezelf’. Er zijn verschillende soorten ergonomische muizen te koop.

5. Loop tijdens uw telefoongesprekken

Als de mogelijkheid daartoe bestaat is het de perfecte oplossing om je telefoongesprekken allemaal lopend te doen. Zeker met een kantoorbaan scheelt dit enorm. Hierdoor wissel je jouw werkhouding af en gebruik je verschillende spieren die je normaal niet zo snel zou gebruiken.

6. Bekijk je thuiswerkplek

Niet alleen jouw werkgever moet zorgen voor een goede kwaliteit werkplek maar ook thuis is het zeker de moeite waard om te kijken hoe je werkt. Zit je veel achter de computer (zowel zakelijk als prive) is het zeker de moeite waard om te kijken hoe je zithouding thuis is. Heb je een goede bureaustoel? Zit je hoog genoeg? Staat je scherm op de goede hoogte?

Zorg goed voor jezelf en jouw lijf.  Neem klachten serieus en denk na over jouw toekomst.

Dat veel bewegen goed voor je is, weet iedereen inmiddels wel. We bewegen al meer, maar zitten nog te veel. zelfs nog meer dan de voorgaande jaren. Dat komt mede doordat steeds meer mensen op kantoor werken en we hier gemiddeld 8 uur per dag doorbrengen. Gelukkig hoeft dat tegenwoordig geen reden meer te zijn om (stil) te zitten. Ergonomisch werken wint langzaam maar zeker steeds meer harten van ondernemers en werkgevers.

En dat is logisch, een gezonde medewerker is gelukkig en veel meer waard voor het bedrijf. Verhuurders van werkplekken en ingerichte kantoren zien dit ook steeds meer in. Zij kiezen er steeds vaker voor direct ergonomische ingerichte kantoren aan te bieden. Met name in grote steden, veel kantoren in Rotterdam hebben bijvoorbeeld aanbieders die hiervoor kiezen.

Ergonomisch werken
Ergonomisch werken houdt in dat het werk aangepast moet worden naar het menselijk lichaam. Hierbij is het vooral belangrijk dat de spieren en gewrichten centraal staan.

De gezondheid van de medewerkers staat al langere tijd centraal en het is inmiddels duidelijk dat dit een beter bedrijfsresultaat geeft. Op kantoor is vaker gezond eten en een fruitschaal te vinden en er wordt ook meer sport georganiseerd door werkgevers. De werkplek verdient nu weer alle aandacht. In de periode voor het gezond eten en meer bewegen op is het enige tijd de trend geweest ergonomische bureaustoelen beschikbaar te maken. Toch is dit niet voldoende om het te veel zitten op te lossen. Gelukkig zijn er een aantal andere oplossingen die ook de werkplek minder tot zitplek maken!

Ergonomisch meubilair
Ergonomisch werken wordt mogelijk gemaakt met behulp van ergonomisch meubilair. Dit meubilair is aan te passen op de behoefte en het lichaam van de gebruiker. Wil je staan, zitten of bewegen, het kan allemaal met het stabureau. Tegenwoordig het bekendste en meest gebruikte ergonomische meubilair (na de bureaustoel). Deze is in hoogte verstelbaar en biedt meer bewegingsvrijheid en keuze in houding. 

Een sta bureau is echter slechts het begin. Wanneer er eenmaal een sta bureau is aangeschaft kunnen hier nog veel meer toepassingen bij gebruikt worden. Denk dan bijvoorbeeld aan een bureaufiets, zitbal en wandelbureau. Door goed gebruik te maken van deze attributen is het mogelijk om veel te bewegen, minder te zitten en gezond te werken op kantoor.

Een andere ontwikkeling (die nog niet veel mensen kennen) is het dynamische all in één werkplek design. De dynamisch werkplek is de combinatie van een bureau en bureaustoel die je zo kunt instellen dat het mogelijk is om staand, zittend of zelfs liggend te werken. Zo is het mogelijk om de werkplek volledig aan te laten sluiten aan jouw behoeften en in diverse houdingen te werken. Van bewegen is hier minder sprake, maar de verandering in houding varieert hier nog meer.

Denk aan gezondheid en prestatie, denk ergonomisch!
Een gezonde werkplek is belangrijk, voor de gezondheid van de werknemers en de gezondheid van het bedrijf. Een ergonomische werkomgeving en veel bewegen voor, tijdens en na werktijd is daarvoor erg belangrijk.

De meeste mensen denken dat vloerverwarming alleen bij huishoudens voorkomt. Dat is onterecht want steeds meer bedrijven stappen over op vloerverwarming. Het levert minder frustraties op en ook geeft een beter binnenklimaat. Lees snel verder om te zien hoe jij je baas kunt overtuigen.

Minder frustraties op de werkvloer

De NationaleVacaturebank heeft in 2015 nog onderzoek gedaan naar de frustraties op de werkvloer. Daaruit blijkt dat 73% van de werknemers klachten heeft over de temperatuur op de werkvloer. Grote kans dat je jezelf herkent in dit cijfer. Iemand die dichtbij de verwarming zit klaagt dat het te warm is, terwijl een andere collega vergaat van de kou. Deze frustraties worden veelal veroorzaakt door een slechte temperatuurregeling. Bij vloerverwarming wordt de temperatuur verdeelt over een gehele ruimte. Iedereen heeft dus dezelfde omgevingstemperatuur.

Klimaatvriendelijker

Juist omdat vloerverwarming de warmte geleidelijke verdeelt, kan de temperatuur enkele graden lager worden gezet. Een lagere temperatuur betekent minder stookkosten en dus een besparing op kosten én op het klimaat. Men rekent ongeveer een 6% besparing per graad.

Betere gevoelstemperatuur

Tot slot is er een derde voordeel van vloerverwarming. Het is namelijk beter voor de gezondheid en hygiëne. Hoewel artsen in het verleden hun twijfels hadden over vloerverwarming is dat heden ten dagen niet meer van toepassing. De reden voor hun twijfel was dat een te hoge vloerverwarmingstemperatuur aderaandoeningen konden veroorzaken. Tegenwoordig zit er een maximum temperatuur op waardoor van aderaandoeningen weinig sprake is.

Door de gelijkmatige verdeling van de warmte ontstaat er een betere luchtvochtigheid vergeleken met standaard radiatoren. Hierdoor ervaren mensen met bijvoorbeeld astma of bronchitis een prettigere werksfeer.

Klagen collega’s steen en been over de temperatuur op kantoor? Deel dan dit bericht met het management en wie weet profiteren jullie samen van de voordelen van vloerverwarming. Zij de kostenbesparing, jullie de werksfeer.

Een groot deel van Nederland heeft een zittend beroep. Dit betekent vaak dat wij vele uren per dag zittend doorbrengen op onze werkplek en dan ook vaak in de avonduren thuis op bijvoorbeeld de bank. Een juiste houding is dan erg belangrijk om er voor te zorgen dat je geen klachten krijgt.

Wat kun je zelf doen om er voor te zorgen dat de vele zituren geen negatieve uitwerking hebben.

  1. Zorg voor de juiste hoogte van bureau en bureaustoel. Het is belangrijk dat je goed zit met beide voeten plat op de grond en de benen naast elkaar. Veel mensen hebben snel de neiging om de benen over elkaar te doen, maar dit zorgt voor een slechtere doorbloeding en dit kan weer zorgen voor klachten.
  2. Beweeg regelmatig. Ondanks een goede zithouding is de doorbloeding van het lichaam toch minder goed dan dat we staan of in beweging zijn. Regelmatig even een wandeling naar bijvoorbeeld het koffiezetapparaat kan hier al uitkomst bieden. Maar er zijn ook diverse oefeningen die u gewoon achter het bureau kunt doen.
  3. Zorg voor het juiste meubilair. Je kunt natuurlijk zelf heel veel doen aan je houding. Door bijvoorbeeld bovenstaande punten op te volgen, maar de juiste stoelen of bank zorgen er voor dat u automatisch de juist houding aanneemt. Door gebruik te maken van een stoel met de juiste steunpunten in de rug en bijvoorbeeld een zitgedeelte dat past bij u lengte zal zorgen voor een goede zithouding!

Let goed op uw houding en wanneer deze niet goed is probeer deze dan te corrigeren! Je zult merken dat je jezelf fitter en gezonder gaat voelen.

Flexibele werktijden en de mogelijkheid om thuis te werken, het kan en mag steeds vaker. Werk jij regelmatig thuis, of wil je gewoon een plek in huis waar jij rustig je eigen ding kan doen? Bekijk hier tips om jouw werkplek op een gezonde manier in te richten.

Planten en decoratie

De basiselementen voor je werkplek bestaan natuurlijk uit een goed bureau, een lekker zittende stoel en opbergruimte. Maar de styling van je nieuwe werkplek is ook niet geheel onbelangrijk. Gebruik hierin je persoonlijke stijl; houd je van rust en minimalistisch? Kies hier dan ook voor bij de styling van je werkplek. Als je zelf je kantoor inricht naar eigen stijl, werk je vele malen productiever. Kies daarnaast voor een aantal planten. Ze zorgen niet alleen voor zuurstof, planten zuiveren de lucht en verhogen de concentratie.

Plaats een klein plantje op je bureau, wandplank of kies voor een grote plant in de hoek. Sommige planten hebben een hogere luchtzuiverende werking dan andere planten. Kies dus voor luchtzuiverende planten voor een optimaal effect, bijvoorbeeld een (kleine) palm, zoals de Areca palm, een varen of rubberplant.

Ventilatie

Een goede luchtvochtigheid en genoeg zuurstof is belangrijk in de gehele woning, maar zeker als je langere tijd geconcentreerd aan het werk bent. Planten zijn hiervoor alvast een een goede optie. Als je jouw werkplek bij een raam hebt geplaatst, open dan regelmatig het raam voor verversing van de zuurstof. Een andere mogelijkheid is het aanschaffen van een vochtbestrijder. Dit is een klein apparaat die de lucht zuivert en de vocht eruit haalt.

Waarom is een hoge luchtvochtigheid slecht? Een hoge luchtvochtigheid is slecht voor de gezondheid, maar ook voor de woning. Vocht in de woning leidt tot vochtproblemen zoals schimmels en vocht in de muren of vloeren. De schimmels en vocht hebben vervolgens invloed op onze gezondheid zoals ademhalingsproblemen en verkoudheden.

Het langdurig inademen van schimmels en/of zich bevinden in een ruimte met een hoge luchtvochtigheid heeft een negatief gevolg voor jou concentratie en gezondheid. Gevolgen die we liever niet in onze woning hebben en al helemaal niet in onze thuiswerkplek. Kies daarom voor professionele vochtbestrijding indien je problemen ondervindt. Vochtbestrijding van muren en het laten verwijderen van schimmels zijn mogelijke oplossingen om van vochtproblemen af te komen. Check je woning op vochtproblemen en voorkom aantasting van de woning en gezondheidsproblemen.

Daglicht en uitzicht

Tot slot, maar niet geheel onbelangrijk, het daglicht voor je thuiswerkplek. Daglicht is belangrijk voor de concentratie, probeer daarom altijd je werkplek aan een raam of dichtbij een raam te creëren. Beschik je over de mogelijkheid je plekje onder het raam te maken? Zet het bureau dan zo neer dat je naar buiten kunt kijken. Af en toe een blik naar buiten zou de productiviteit van een mens verhogen, mits je een redelijk uitzicht hebt dan!

Beschik je over wat minder daglicht? Bekijk dan de volgende tips en maak van de donkere ruimte een ruimte met licht.

  • Kies voor licht kleuren. Lichte kleuren zorgen automatisch voor een lichtere ruimte. Kies dus voor een lichte kleur, zoals wit, beige of lichtblauw, op de muren. Ook bij de keuze voor een vloer en meubels kun je het beste voor lichte kleuren kiezen.
  • Creëer daglicht in de ruimte door het plaatsen van een daglichtlamp. Een daglichtlamp creëert op een kunstmatige manier daglicht in een donkere ruimte. Een goede oplossing dus voor de donkere winterdagen.
  • Kies voor lichtdoorlatende raamdecoratie of gordijnen. Benut het daglicht dat wel in de ruimte valt optimaal door te kiezen voor open gordijnen of geen raamdecoratie.
Pin It