Rubriek

Gezondheid

Rubriek

De eerste tip die je zult krijgen van de huisarts bij het hebben van een slechte nachtrust, zal zijn dat je goede gordijnen moet nemen. De kans is heel groot dat jouw slapeloze nachten zullen stoppen na het plaatsen van een goed stel gordijnen.

Biologische klok en hormonen

De reden hiervoor is dat het menselijk lichaam namelijk werkt met een soort biologische klok die reageert op de hoeveelheid licht dat er op dat moment is. Het brein maakt melatonine aan zodra het donker wordt. Dit is een hormoon dat er voor zorgt dat je slaperig wordt. Je brein geeft het lichaam een signaal af dat het tijd is om te gaan slapen wanneer dit slaaphormoon wordt aangemaakt.

Er zijn verschillende soorten licht die het aanmaken van melatonine verstoren. Hemelsblauw licht, zonlicht en het licht van televisies, computers, smartphones en andere schermen kunnen van invloed zijn bij het hebben van een goede nachtrust. Deze lichtbronnen zorgen er namelijk voor dat je vaker wakker wordt en je onrustig bent tijdens je slaap.

1. Meer natuurlijk licht overdag, minder kunstlicht in de nacht

Zorg ervoor dat je lichaam overdag voldoende zonlicht krijgt. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een dagelijkse middagwandeling of een lunch in de buitenlucht. In de avond is het belangrijk om de hoeveelheid kunstlicht te verminderen. De grootste hoeveelheid kunstlicht wordt in een huis gevormd door de lampen die er hangen. Het is daarom handig om het licht voor het slapen gaan te dimmen.   

2. Ga offline voor het slapen

Ga offline voor het slapen

Het is belangrijk om je smartphone of computer niet vlak voor het slapen te gebruiken. De elektrische golven die jouw telefoon of computer produceren zijn van slechte invloed op het slaapritme. Probeer daarom minimaal één uur van te voren niet naar je telefoon- of computerscherm te kijken. Daarnaast is het ook van belang om niet naar de televisie te kijken voordat je naar bed gaat. De tv heeft namelijk ook een negatieve invloed op jouw slaap, evenals een smartphone of computer.

3. Neem een goed stel gordijnen

Er is niets vervelender tijdens het slapen dan licht dat door je raam naar binnen schijnt. Licht van  bijvoorbeeld de zon, lantaarnpalen of voorbijrijdende auto’s hebben ook invloed op jouw nachtrust. Een goed stel gordijnen kan dit probleem gemakkelijk oplossen. Gordijnen kunnen een ruimte volledig verduisteren. Ideaal dus om tijdens de lange zomerdagen op tijd naar bed te gaan zonder last te hebben van het lange daglicht.

4. Zorg voor een rustgevend interieur

Je slaapkamer is een van de belangrijkste kamers. Het is dé plek om tot rust te komen. Door er een prettige en rustgevende omgeving van te maken wordt het makkelijker om tot rust te komen en te ontspannen. Natuurlijk is het belangrijk om een goed bed te hebben, maar de vloer is net zo belangrijk. Een donkere vloer zorgt voor een stuk minder licht in de slaapkamer. Daarnaast is het handig om laminaat of tegels te nemen, omdat een tapijt ervoor zorgt dat er vaak gestofzuigd moet worden. De kleurencombinatie en spullen die in je kamer staan zijn ook van belang. Zorg ervoor dat je slaapkamer rustgevende kleuren bevat. Blauw, geel en groen zijn de grote winnaars. Deze kleuren werken rustgevend, stimulerend en vooral kalmerend. Wat de spullen en accessoires betreft is het belangrijk dat de kamer er niet rommelig van gaat ogen. Een houten plankje met een aantal persoonlijke items is meer dan genoeg. Om de kamer een natuurlijke uitstraling te geven en mooi te combineren met het bed, de donkere vloer en het plankje boven je bed, kun je kiezen voor mooie houten jaloezieën.

Misschien heeft u altijd al een slechte reuk gehad of heeft u na corona de geur nog niet terug gekregen? Er zijn tips om uw reuk te verbeteren, heeft u dit al geprobeerd? Dit kan een hoop verschil maken en u zult een stuk beter kunnen ruiken.

Reuk training

Het lijkt vreemd om reuktraining te doen als u niets ruikt. Toch kan dit na langere tijd dit veel positief effect hebben. Zo is er onderzoek gedaan naar het effect van reuktraining waarbij ze een testperiode van 12 weken hadden. Daarbij heeft 30% van de patiënten verbetering gezien in hun reukvermogen.

Hoe doet u een reuktraining

Om resultaat te bereiken moet u deze training 24 weken volhouden. Wellicht heeft u in minder weken ook al resultaat maar als u dit langer volhoud dan kan het alleen maar beter worden. Een reuktraining doet u eigen lijk door etherische oliën in huis te halen. De geuren die ze aanraden is roos, citroen, eucalyptus en kruidnagel maar uiteraard kunnen ook andere geuren helpen. Het beste is om twee keer per dag aan deze oliën te ruiken via de volgende stappen:

  • Pak een van de etherische oliën
  • Houdt dit ongeveer 3 cm van uw neus
  • Ontspan en haal diep adem en doe dit ongeveer 5 keer ( haal niet te snel adem dan wordt de geur niet goed opgenomen)
  • Wacht een aantal minuten en begin dan aan de volgende geur
  • Herhaal dit proces bij alle geuren

U moet dit dus wel een tijdje vol houden en het is belangrijk om dit welke dag 2 maal te doen. Sla dus geen dag over om het beste resultaat te krijgen en u zult merken dat u wat reuk terug krijgt.

Coronacijfers van vandaag

Voor het weekend zagen we eigenlijk dat het aantal besmettingen iets aan het stijgen was. Vandaag is er echter een daling te zien, er zijn 3826 mensen positief getest dat er 882 minder zijn als gister. Deze daling is echter van een dag en dit moet een aantal dagen door zetten om te zien of er echt een daling is. Van de totaal afgenomen testen blijkt 9% positief te zijn, deze waarde lag eerder nog boven de 10%.

Bekijk al het coronanieuws bij het RIVM.

Gemiddeld aantal positief geteste mensen

Er wordt af en toe een berekening gemaakt over het aantal besmette mensen per 100.000 inwoners. Op het moment worden er gemiddeld 22 mensen positief getest uit 100.000 inwoner. Vorige maand lag deze waarde nog op 27 per 100.000 inwoners. Deze waarde kan ook erg per regio verschillen en u kunt ook zelf na kijken wat deze waardes bij u in de buurt zijn. Zo zijn er regio’s in Limburg waarbij er 0 besmettingen zijn per 100.000 inwoners. In Noord-holland zijn er echter regio’s waar dit 45 positief geteste mensen zijn per 100.000.

Al het coronanieuws vindt u op de site van de rijksoverheid en de ontwikkelingen volgt u via het RIVM.

Wellicht heeft u er al wat van gehoord maar er staan weer een aantal evenementen op de planning. Ze willen namelijk testen of evenementen weer mogelijk zijn en hoe dit op een goede manier zou kunnen. Welke dingen staan er gepland en wat zijn we te weten gekomen over het eerste proefevenement?

Eerste zakelijke congres van 2021

Op 15 februari was het eerst proefevenement in het Beatrix Theater met ongeveer 500 bezoekers. Iedereen werdt vooraf en achteraf van dit evenement getest om zo te zien of er mensen besmet zouden worden of wat de risico’s zijn. Met dit evenement is er achteraf een medewerker positief getest die niemand anders besmet heeft tijdens dit evenement. Twee dagen voor aanvang van het congres werdt iedereen getest en waren er zes mensen positief getest. Zij mochten niet meer komen naar dit congres, de medewerker die besmet is heeft dit waarschijnlijk vlak daarvoor opgelopen.

Niet het enige proefevenement

Het blijft natuurlijk niet bij een proefevenement zo hebben ze er al meer staan om te testen wat het beste werkt. Zo wordt bij elke evenement de groep verdeeld in verschillende bubbels. Deze bubbels mogen niet met elkaar in aanraking komen en elke groep moet zicht ook aan andere regels houden. Zo mag een groep dichter bij elkaar komen met het dragen van een mondkapje terwijl de ander geen mondkapje op hoeft en meer afstand moet houden. Daarbij worden er ook sensor gedragen om te checken wie bij elkaar in de buurt geweest is. Bij een voorstelling zal er minder contact met andere zijn als bij een dance festival.

Deze evenementen staan nog op de planning:

  • 6 maart: dance event in Ziggo Dome 1300 bezoekers
  • 7 maart: concert in Ziggo Dome 1300 bezoekers
  • 13 maart: dancefestival 1500 bezoekers
  • 14 maart: popfestival 1500 bezoekers

Een heleboel mensen in Nederland hebben het coronavirus gehad of dragen deze nu bij zich. Echter hebben we ook al de 1 miljoen vaccinaties aangetikt. Volgens demissionair minister De Jonge zal dit straks sneller gaan en moeten we denken aan 2,5 miljoen inentingen per week. Maar wanneer bereiken we nou groepsimmuniteit?

Wat houdt groepsimmuniteit in en wanneer bereiken we deze?

Groepsimmuniteit is het punt waarop genoeg mensen immuun zijn voor het coronavirus. In ieder geval genoeg dat het virus zich niet langer kan verspreiden. Maar natuurlijk is de grootste en belangrijkste vraag: ”Wanneer bereiken we groepsimmuniteit?”. Hier zijn de meningen nog over verdeeld. Vorig jaar werd door RIVM-baas Jaap van Dissel een percentage van 50 tot 60% genoemd van mensen die immuun moeten zijn. Echter benoemd de New York Times deze week een percentage van wel 70 tot 90%.

Welk percentage genoeg is, is op dit moment nog koffiedik kijken. Dit is onder andere ook afhankelijk van welke maatregelen er getroffen worden. Scherpen ze deze aan of laten ze het virus hun gang gaan door bijvoorbeeld alle vliegvakanties weer mogelijk te maken? Één ding is duidelijk: hoe meer mensen corona hebben gehad of zijn gevaccineerd, hoe eerder we groepsimmuniteit behalen.

Vaccineren

Uit onderzoek is gebleken dat op dit moment 77% van de Nederlandse bevolking zich wil laten vaccineren. Stel dat deze 77% genoeg is, wanneer bereiken we dit dan? Dit is afhankelijk van een aantal factoren. Één van deze factoren is het tempo waarin er gevaccineerd wordt. Op dit moment wordt er verwacht dat we op 14 maart 2021 op de 2,5 miljoen prikken zitten. Als we ditzelfde tempo aanhouden dan zal het aantal in november op 14,5 miljoen liggen. Echter moet men er dan ook nog aandenken dat er bij veel vaccins een tweede prik gezet moet worden. Dus de 14,5 miljoen wordt dan gedeeld door twee.

We kunnen dus wel stellen dat het vaccinatietempo aanzienlijk hoger mag. Daarvoor is er echter nog wel één zorgpunt: de levering. Zo schrijft demissionair minister De Jonge deze week aan de Tweede Kamer dat het voor fabrikanten moeilijker blijkt te zijn om op te schalen. In tegenstelling tot dit zorgpunt, is De Jonge wel optimistisch dat de leveringen in het tweede kwartaal flink zullen toenemen.

Duur van immuniteit

Het zou natuurlijk fantastisch zijn als we zo snel mogelijk groepsimmuniteit kunnen bereiken en weer een beetje terug naar het ”normaal” gaan. Maar hoe lang blijft u eigenlijk beschermd? In ieder geval een half jaar maar waarschijnlijk nog langer. Dit blijkt uit het bloedonderzoek van het RIVM. Bij ruim 90% mensen van de mensen waarbij antistoffen in het bloed zijn gevonden, zijn deze ruim 6 maanden later nog steeds aanwezig in het bloed. Tevens blijkt dat 5% van de bevolking vóór de derde golf al over deze antistoffen bezat. Ook de mensen van de eerste lichting vaccinaties zijn dus zeker 6 maanden beschermd en worden op voet gevolgd of deze bescherming nog langer gaat duren. Het is dus ontzettend nuttig om mee te doen aan deze onderzoeken.

Al het coronanieuws vindt u op de site van de rijksoverheid en de ontwikkelingen volgt u via het RIVM.

Ongeveer 2 miljoen mensen in Nederland hebben last van migraine en er zijn ongeveer 70 duizend migraine aanvallen per dag. Er zijn dus veel mensen die wel iets te maken hebben met migraine. Wellicht heeft u het zelf of is er iemand in de familie de wel eens af moet zeggen wegens een migraine aanval. Wat kunt u doen om deze hoofdpijn te verlichten?

Wat is migraine

Migraine is eigenlijk hele hevige hoofdpijn. Dit begint vaak erg plotseling en zit vaak maar aan een kant van uw hooft. Deze pijn kan erg bonzend of stekend zijn waarbij u graag in uw bed gaat liggen. Door inspanning wordt de pijn vaak alleen maar erger. Het kan zijn dat u ook andere klachten ervaart zoals misselijk zijn, diarree en niet tegen fel licht of hard geluid kunnen.

Wat helpt als een aanval heeft?

Neem direct rust en duik gelijk het bed weer in. Als u toch door werkt of iets gaat ondernemen wordt het alleen maar erger. Neem ook direct uw medicijnen in als dit kan zo kunt u rust nemen zodat de medicijn kunnen werken. Wat een migraine aanval kan veroorzaken is stress of te weinig slaap. Ga dus na of dit een van de oorzaken bij u kan zijn en pak dit aan zodat u minder vaak een aanvallen heeft.

Plat liggen

Sommige mensen voelen wel eens migraine aankomen doordat ze vlekjes zien of als geluid en licht al erg gevoelig kan zijn. Ga dan direct plat liggen het liefst in een donkere ruimte. Het is dan goed om wel een raam open te zetten zodat u voldoende frisse lucht heeft dan kan erger voor komen en frisse lucht zal altijd wat verlichting geven.

Zonder koffie

Het beste is toch om koffie, tabak en alcohol te vermijden. Dit zal het alleen maar verergeren op migraine waardoor u dus meer pijn kunt ervaren. Het kan dus ook komen door andere dranken waar cafeïne in zit zoals thee, cola en redbull. Het beste is om overmatig gebruik hiervan ook te vermijden in uw dagelijkse ritme dit kan er ook voor zorgen dat u een aanval voorkomt.

Iedereen gebruikt wel paracetamol maar wat weten we hier eigenlijk over? Wanneer we hoofdpijn hebben of iets anders wat pijn doet wordt er vaak paracetamol gebruik echter kan de een beter tegen pijn als de ander. Daarom gebruik de een misschien ook meer als de ander maar wat voor effect heeft dit eigenlijk op ons lichaam?

Wat weten we over paracetamol?

Wanneer we pijn hebben wordt er snel gegrepen naar de paracetamol. Het werkt koorts verlagende en helpt tegen hoofdpijn, migraine, spierpijn, gewrichtspijn, keelpijn, oorpijn, menstruatie klachten en artrose. Vaak wordt het ook gebruikt wanneer we griep hebben of last hebben van verkoudheid. De meeste tabletten werken al binnen een half uur en een zetpil meeste binnen 1 uur. Voor volwassenen geldt dat er maximaal 4 gram per dag ingenomen mag worden de meeste tabletten bestaan uit 500mg of 1g dus dit is makkelijk bij te houden. Ze raden aan om een periode van minimaal 4 uur tussen de tweede innamen te zitten.

Waar moeten we op letten?

Gebruik paracetamol maximaal 15 dagen per maand, doet u dit langer dan kan het zijn dat dat u juist hoofdpijn krijgt. Stop ook direct als de pijn verdwenen is of te verdragen is, langer gebruik is dus niet nodig. Houdt de pijn langer als 5 dagen aan neem dan contact op met uw huisarts.

Wat moet u weten over langdurig gebruik

Wanneer u te veel paracetamol inneemt kan er een overdosis zijn of wanneer u langere periode regelmatig paracetamol gebruikt kan er langdurige schade ontstaan. Zorg dat er voldoende pauzes zitten tussen de innames bijvoorbeeld bij Kies of hoofdpijn. Wanneer u een lange tijd veel paracetamol gebruikt kan dit zorgen voor leverbeschadiging wat kan zorgen voor een gele kleur van het oogwit en huid. Nier schade kan ok ontstaan waardoor u bloed kunt plassen, vocht vast kunt houden en koorts krijgen. Wat misschien wat minder vaak voorkomt is een bloedafwijking wat kan zorgen voor onverklaarbare blauwe plekken, vermoeidheid, keelpijn en koorts.

Het oplopen van letselschade is voor niemand fijn. Met letselschade wordt de lichamelijke of geestelijke schade die men oploopt bij een ongeval. Dit kan zowel materiële als immateriële schade zijn. Men spreekt over het algemeen van letselschade als een andere partij dan jijzelf de schade heeft toegebracht. In veel gevallen kun je dan ook een vergoeding krijgen voor de opgelopen letselschade. In deze blog vertellen we je hoe je het beste kunt handelen als je zelf letselschade hebt opgelopen.

Documentatie

De documentatie rondom de letselschade is enorm belangrijk als je een schadevergoeding probeert te krijgen. Deze documentatie kan bestaan uit je eigen documentatie van het moment, maar ook uit documentatie die opgesteld is door derden. Als er ooggetuigen aanwezig waren bij het ongeluk dat plaatsvond, dan dien je als slachtoffer de contactgegevens van deze ooggetuigen te noteren. Zo kun je na afloop en tijdens het proces contact opnemen met de derden. Deze kunnen vervolgens een ooggetuigenverklaring afleggen om zo het verhaal vanuit diverse perspectieven te kunnen bevestigen. Wat betreft jouw eigen documentatie is het handig om je bevindingen altijd te noteren. Door zo veel mogelijk details van het moment op te schrijven, zul je de situatie ook zo compleet en kloppend mogelijk kunnen reproduceren. 

Hulp bij letselschade

Als je letselschade hebt opgelopen dan is het verstandig om een letselschade advocaat in de arm te nemen. Dit komt voornamelijk door de ervaring die de letselschade advocaat heeft in dit vakgebied. Als je een schadeclaim wilt ontvangen, dan zal dit waarschijnlijk de eerste keer zijn dat je dit proces dient te doorlopen. Voor de beste letselschade advocaat zal het een routineklus zijn. De letselschade advocaat weet precies hoe je het proces dient te doorlopen om de kans op een schadevergoeding te maximaliseren. Het grootste nadeel dat komt kijken bij het inschakelen van een letselschade advocaat is dat deze in eerste instantie behoorlijk wat geld zal kosten. Dit geld kun je er op de lange termijn echter gemakkelijk uit halen. Het zal je echter in eerste instantie wel flink wat geld kosten om gebruik te kunnen maken van de diensten van de letselschade advocaat.

De vergoeding van gehoorapparaten door de zorgverzekering: Vanaf je dertigste gaat je gehoor langzaam, maar zeker achteruit. Als je pech hebt, heb je zelfs voor die tijd al een hoorapparaat nodig. Dit bijvoorbeeld kan het geval zijn, als je je gehoor zonder goede geluidsbescherming aan harde geluiden blootgesteld hebt. Een gehoortest is geen overbodige luxe, als je merkt dat je minder goed hoort. Om dit uit te zoeken kun je beginnen online een gehoortest te doen. Een vervolgstap is een afspraak maken met een Star gekwalificeerde audicien voor een uitgebreide gehoortest. Het kan zijn dat je voor beide oren een hoorapparaat nodig hebt, maar soms is het gehoor in een oor nog goed genoeg en hoef je alleen een hoorapparaat in het andere oor aan te schaffen. Financieel is dit aantrekkelijk. De kosten gehoorapparaat kunnen hoog oplopen.

Kosten gehoorapparaat

Een hoorapparaat is niet goedkoop. Zeker als je hoge eisen stelt aan de kwaliteit van je hoortoestel moet je al snel aan bedragen rond de 1500 euro of meer denken. Dit zijn bijna kleine minicomputers met veel opties die je via een app kunt bewerken. Zo kun je het geluid harder en zachter zetten. Het geluid van deze hoorapparaten is vaak van zeer goede kwaliteit. Als je voor een dergelijk hoorapparaat kiest, moet je er rekening mee houden dat de zorgverzekering niet meebetaald. De zorgverzekering betaald over het algemeen vrij weinig voor een hoortoestel. De apparaten die je krijgt via de zorgverzekering zijn van mindere kwaliteit. Het geluid laat vaak te wensen over en klinkt minder zuiver dan van duurdere hoorapparaten. Om voor een gehoorapparaat in aanmerking te komen, moet je een gehoorverlies van meer dan 35 dB te hebben. Deze kosten worden voor 75% vanuit de basisverzekering vergoedt. De andere 25% moet je dus zelf betalen. Als je een aanvullende verzekering hebt, kan het zijn dat je alles vergoedt krijgt. Het is verstandig hierover met de audicien en je zorgverzekering contact op te nemen. Hiermee voorkom je hoge kosten gehoorapparaat.

Verschillende soorten hoorapparaten

Verschillende soorten hoorapparaten

De hoorapparaten van tegenwoordig zijn over het algemeen behoorlijk klein en onopvallend. Er zijn veel merken die zeer gekwalificeerde hoortoestellen maken die je gehoor verbeteren. Een hoortoestel draag je meestal met een kastje achter je oor, die soms in kleur verkrijgbaar zijn, zoals zwart of zilver. Uiteraard zijn de toestellen ook in huidskleur verkrijgbaar. Andere apparaten draag je geheel in je oor. Er is veel keuze, dus laat je uitgebreid adviseren door de audicien.

Hoe vervelend is het als u vaak een windje moet laten of deze niet in kunt houden. In deze tijden zult u er misschien wat minder last van hebben maar het kan toch vervelend zijn wanneer u toch bezoek heeft. Welke dingen zorgen voor winderigheid en wat kunt u doen om dit te verminderen?

Lucht inslikken

Bij iedere keer dat u slikt komt er ook lucht naar binnen. Dit is echter heel weinig en in de meeste gevallen boer je deze lucht uit. Het kan echter zijn dat er veel meer lucht naar binnen komt die u niet uit kunt boeren. Zo kunnen de volgende dingen zorgen voor het meer slikken van lucht.

  • Kauwgom kauwen
  • Drinken door een rietje
  • Slecht zittend kunstgebit
  • Koolzuurhoudende dranken
  • Lucht bevattende producten zoals brood

Gasvorming in de dikke darm

Bacteriën in de darm zorgen er voor dat voeding verteerd wordt. Bij dit proces komen er gassen vrij die dus voor windjes kunnen zorgen. Dit gebeurt veel bij Lightproducten, uien, peulvruchten en koolsoorten wilt u minder last hebben van uw winderigheid dan kunt u beter deze producten met mindere mate eten.

Verstopping

Het klinkt vreemd maar ook obstipatie kan zorgen voor meer winderigheid. In eerste instantie zal de lucht uw lichaam niet kunnen verlaten door de blokkade. Echter zal de lucht steeds meer druk uitoefenen en wanneer de lucht ontsnapt zal dit ook ook duidelijk hoorbaar zijn. Verhelp dus eerst de verstopping waarschijnlijk zal dan ook de winderigheid minder worden.

Venkelthee en rauwe producten

Heeft u er nog steeds last van na het letten op bovenstaande oorzaken? Het kan helpen om venkel thee te gaan drinken hierdoor zal de winderigheid verminderen. Het kan ook zijn dat u uw groente veel rauw eet zoals bij salades. Gooi de groente eerst even in de pan dan zullen uw dunne darmen dit beter kunnen verteren zodat er in de dikke darmen geen gassen meer kunnen ontstaan.

Pin It