Rubriek

Gezondheid

Rubriek

Wie houdt er nou niet van om heerlijk te genieten met mooi weer en lekker in de zon te zitten? We halen er natuurlijk veel energie uit de zon maar het kan ook erg schadelijk zijn. Niet alleen onze huid kan verbranden maar het is ook niet zo goed voor onze ogen. Hoe kunt u uw ogen beschermen tegen zonlicht?

UV-straling

De zon zelf zal niet zo zeer schade op richten maar de UV straling die het met zich mee brengt wel. Wanneer u de hele dag of misschien een aantal dagen flink in de zon heeft gezeten kan het zijn dat u branderige, tranende ogen krijgt of kan het hoofdpijn geven. Het kan ook gebeuren dat de hoornvlies gaat ontsteken na een aantal uur in de zon. Op langer termijn kan het echter meer schade veroorzaken. Zo kan de zon permanente schade aanrichten aan het netvlies hierdoor zult u op latere leeftijd sneller last hebben van slechtziendheid. Ook de huid rondom de ogen heeft bescherming nodig dit gedeelte wordt vaak niet goed ingesmeerd. Dit is juist het gevoeligste stukje huid is in het gezicht. Het gebeurt dan ook dat huidkanker hier vaker op treed dus vergeet niet uw hele gezicht in te smeren.

Draag een zonnebril

De beste oogbescherming die we kunnen gebruiken is simpel weg een zonnebril. De ‘gewone’ zonnebril zal de UV straling tegen houden wanneer deze recht op de zonnebril gericht is echter niet vanuit alle hoeken zijn uw ogen goed beschermd. Er zijn ook speciale UV brillen, deze hebben een extra coating aan de binnenkant die uw ogen beschermen. Gaat u korte tijd de zon in dan heeft u deze niet direct nodig. Wanneer u een dag naar het strand gaat of een lange wandeling maakt waar weinig schaduw is kunt u de zonnebril het beste wel mee nemen. Voor de brildragers zijn er ook zonnebrillen die op sterkte zijn maar die ook het extra beschermende UV laagje heeft. Draagt u lenzen dan kunt u hier prima nog een zonnebril overheen dragen.

Let op uw omgeving

Wanneer u in het bos bent zult u minder last hebben van de zon als op andere momenten. Check ook even goed op de omgeving waar u bent het kan zijn dat water erg weerspiegeld maar ook in de sneeuw kan zon erg fel zijn. Bent u vaak op de weg dan zult u zien dat ook het wegdek veel spiegeling kan geven. Wanneer u aan het rijden bent kunt u beter een zonnebril op zetten ook voor de veiligheid natuurlijk.

Zoek zo nu en dan ook een plekje op in de schaduw om uw ogen ook even rust te geven. Als u de hele dag in de zon bent kunt u beter een schaduw plek zoeken voor een pauze. Niet alleen uw ogen maar ook uw huid heeft af en toe een rust nodig van de zon. Dit is natuurlijk ook het perfecte moment om u opnieuw even in te smeren.

Wanneer u veel last heeft van ontstoken amandelen kan het soms verstandig zijn deze te laten verwijderen. Amandelen knippen komt veel voor bij kinderen maar toch krijgen ook volwassenen er mee te maken. Lange perioden van een verstopte neus, keelpijn, snurken en door de neus praten kunnen indicaties zijn van ontstekingen. Wanner u steeds vaker last krijgt van ontstoken amandelen kunt u ze laten verwijderen.

Wat zijn amandelen

Ons lichaam beschikt over een Lymfkliersysteem. Het lymfkliersysteem bestrijd infecties in ons ons lichaam. Ook in onze mond zit lymfklierweefsel, de overgang van mond en neus naar de keel bevat een ring van weefsel waar zoveel mogelijk infecties onschadelijk worden gemaakt. Amandelen bevinden zich in de neuskeelholte, in de keel en achter op de tong.

Wanneer kun u amandelen laten verwijderen

Wanneer u last heeft van chronische ontstekingen of er een acute ontsteking optreed kunt u in overleg met een dokter ze laten verwijderen. Vaak is er sprake van een langere periode van ontstekingen, verhoging in de lichaamstemperatuur, verminderde eetlust. Wanneer medicijnen niet voldoende helpen of steeds vaker nodig zijn om de ontstekingen terug te dringen kan het verwijderen de enige oplossing zijn.

Knippen of verwijderen

Bij kinderen tot 10 jaar worden amandelen geknipt. Bij ouderen kinderen en volwassenen worden ze verwijderd. De ingreep vindt plaats onder gehele narcose. De ingreep is een dag opname wat in veel gevallen betekent dat u na de operatie weer op dezelfde dag naar huis mag.

Complicaties

Na de operatie heeft u kans op nabloedingen ook kan smaakveranderingen optreden. Met pijnstilling en veel rust heeft u een goed herstel. Bij complicaties is het altijd verstandig te overleggen met uw arts. Geen operatie is zonder risico. Wanneer u veel last heeft van ontstoken amandelen kan het toch een verademing zijn om een operatie te ondergaan.

Slikt u elke dag medicijnen? Het kan dan zijn dat u bij warm weer hier extra op moet letten. Maar wat is belangrijk om te weten en wat moet u doen bij extreem warm weer? Gaan medicijnen en hitte eigenlijk wel samen? Deze tips zullen u hierbij helpen maar het is ook goed om contact met de huisarts op te nemen.

Medicijnen invloed op temperatuur

Ons lichaam is gemiddeld 37 graden en bij warm weer probeert het dan ook verkoeling te zoeken. Het lichaam kan dit op twee verschillende manieren doen. Door te zweten kan het lichaam afkoelen hierdoor krijgt uw lichaam verkoeling door de wind die er langs komt. Het lichaam kan er ook voor kiezen om uw bloedvaten te verwijden zodat het er meer verkoeling via het bloed komt. Wanneer u medicijnen heeft voor bloeddruk voor ontlasting of bij een hersen aandoening moet u hier dus extra opletten. Gebruikt u medicijnen voor hart of bloeddruk kan het bij hitte zijn dat ze het vocht minder goed vast houden en dus zorgen voor uitdroging. Bij ontlastingen problemen worden er vaak plaspillen of laxeermiddel gebruikt, hierdoor wordt ook vocht uit uw lichaam verdreven. Bij medicijnen voor een hersenaandoening zoals Parkinson kan het zorgen dat u minder zweet en dus minder warmte kwijt kunt.

Gebruikt u medicijnen voor een van de bovenstaande aandoeningen dan kunt u het beste uw huisarts informeren.

Medicijnen en hitte hoe bewaard u ze

Check natuurlijk ook wat er op het doosje staat, hier staat een advies bij hoe u het medicijn kunt bewaren. In de meeste gevallen is het goed om ze droog te bewaren bij een temperatuur onder de 25. Daarbij is een vochtige plek zoals de badkamer eigenlijk nooit goed dus zoek een ander plekje uit. Enkele medicijnen kunnen ook in de koelkast bewaard worden maar in sommige gevallen kan dit ook te koud zijn. controleer het bewaar advies zodat u weet wat u het beste kunt doen. Sommige vloeistoffen worden ook in de koelkast bewaard zoals oogdruppels deze kunt u het beste 5 minuten voor gebruik uit de koelkast halen voor prettiger gebruik.

Tips bij hitte

Als u medicijnen gebruikt is het dus extra belangrijk om voldoende water te drinken. Zoek dan ook af en toe de koelt op door binnen te zitten met een ventilator of ga op een schaduwrijke plek zitten. Let er ook op of u zweet of niet, doet u dit niet houdt u dan rustig en blijf lekker in de schaduw zitten. Door medicijnen kan het zijn dat u warmte lastiger kwijt kunt dus probeer hier ook aan te denken.

Steeds meer Nederlanders kiezen vandaag de dag voor een aanvullende zorgverzekering, blijkt uit onderzoek van het business intelligence centrum van Nederland: Vektis. Er is in 2021 een opvallende stijging te zien in het aantal Nederlanders dat voor een extra of aanvullende zorgverzekering heeft gekozen. 84,9% van de mensen in Nederland beschikt sindsdien over zo’n aanvullende verzekering. Dat jaar ervoor, in 2020, was dat 83,2% van de Nederlanders. Waarom dat opvallend te noemen is? Simpel: de afgelopen jaren daalde het aantal mensen met een aanvullende zorgpolis alleen maar.

Waarom kiezen mensen voor aanvullend pakket?

Volgens Vektis speelt corona een grote rol bij deze toename. In het afgelopen jaar is er alsmaar meer aandacht gekomen voor de zorg. De meeste mensen hebben dagelijks het nieuws omtrent corona en de invloed daarvan op de zorg gevolgd. Een ander deel heeft gezien wat het virus met iemand kan doen. Zo heeft een groot deel van de mensen die besmet is geweest last van long COVID, ook na milde klachten. Misschien heb je nadat je ziek bent geweest hulp van een fysiotherapeut nodig. Dergelijke diensten worden vaak niet vergoed in een standaard basisverzekering.

Daarom kan een aanvullende zorgverzekering handig zijn, zodat je geen extreem hoge kosten hebt op het moment dat je corona hebt of hebt gehad. Door te beginnen met je zorgpremie berekenen krijg je inzicht in wat je nodig denkt te hebben en wat je daarvoor moet betalen. Let hierbij op een aantal voorwaarden: fysiotherapie wordt bijvoorbeeld alleen vergoed wanneer je uiterlijk binnen vier maanden na het acute ziektestadium een verwijzing hebt gekregen. Vervolgens moet er binnen één maand een behandeling zijn begonnen. Volgens het onderzoek zijn voornamelijk pakketten met fysiotherapie en extra mondzorg populair onder de Nederlanders.

Long COVID ook na milde klachten bij Nederlanders

Voor veel Nederlanders zijn de berichten omtrent long COVID een goede reden om een aanvullende zorgpremie te nemen. Dat is niet heel vreemd: uit een onderzoek van het RIVM blijkt dat ruim 95% van 1741 deelnemers aangaf last te hebben van langdurige klachten na besmet te zijn geweest met het coronavirus. Zij gaven aan tijdens de besmetting milde klachten te hebben. Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat slechts 5% van de zieken opgenomen is in het ziekenhuis. Op het eerste gezicht is dat geen hoog aantal, maar wanneer je kijkt hoeveel mensen op langere termijn nog klachten ervaren, is het logisch te noemen dat menig Nederlander het zorgpakket uitbreidt.

Naast het aanpassen van de huidige zorgverzekering hebben 1,7 miljoen Nederlanders per 2021 de overstap gemaakt naar een nieuwe zorgverzekeraar. Dat is bijna 10% van de mensen in Nederland met een verzekering. 6,5% van de Nederlanders is naar een andere risicodrager overgestapt (bijvoorbeeld van Zilveren Kruis naar Menzis). Dat zijn ongeveer 1,1 miljoen Nederlanders. Zij hebben met behulp van zorgverzekering vergelijken een beter pakket kunnen scoren. Het aantal overstappers is niet veranderd in vergelijking met het jaar ervoor; dat aantal is vrijwel gelijk gebleven. Alleen de inhoud van het zorgpakket is aanzienlijk veranderd.

Collectieve zorgverzekering minder populair in 2021

Jaren geleden was een zorgpremie afnemen bij een collectieve zorgverzekering populair onder de Nederlanders. Dat komt omdat er eigenlijk altijd een aardige korting te krijgen was op jaarbasis. Die korting is nog steeds te verkrijgen, maar de verwachting is wel dat dat voordeel geheel gaat verdwijnen. Volgens Minister voor Medische Zorg Tamara van Ark is die korting er vanaf 2023 mogelijk niet meer. Zij stelt dat het niet helemaal eerlijk is dat er op deze manier korting wordt gegeven, omdat niet iedereen in Nederland gebruik kan maken van die korting. Zij vindt het redelijker dat iedereen kan beginnen met zorgverzekeringen vergelijken op basis van prijs en inhoud zonder enige vorm van korting.

Over die collectieve zorgverzekering gesproken: in 2020 had 63,5% van de Nederlanders een collectieve zorgverzekering. In 2021 zijn dat er 61,6% – een behoorlijk verschil in één jaar tijd. Dat dit aantal minder wordt, is te wijten aan het alsmaar duurder worden van dit soort collectieve verzekeringen ten opzichte van een individuele zorgverzekering. In 2021 ben je gemiddeld € 36 meer kwijt wanneer je kiest voor een collectieve zorgverzekering. In 2020 was dat ‘slechts’ € 20, terwijl je er in 2019 met € 12 op vooruit ging. Kijken we naar 2016 dan profiteerde je van € 41 korting in vergelijking met een individuele verzekering. Kortom: een eigen zorgverzekering is anno 2021 goedkoper dan een collectieve verzekering en een aanvullende zorgpremie kan financieel gezien helpen in tijden van een pandemie.

Komen er weer warme dagen aan of heeft u de warme dagen geen verkoeling kunnen vinden? Het lichaam afkoelen zonder te veel te hoeven zweten.

Lichaam afkoelen in een voetenbad

Wanneer we warme voeten hebben wordt ons hele lichaam vrij snel warm. Dit is dan ook de plek waar we verkoeling uit kunnen halen. Door de voeten in een koud bad te doen zal ook uw lichaam afkoelen. onze slagader bevindt zich daar ook dichter bij de huid waardoor het bloed sneller koud wordt.

Gebruik een ventilator

Vooral wanneer het ook binnen erg warm is geworden is het fijn om een ventilator neer te zetten. Zo krijgt u ook ’s avonds de warmte er sneller uit maar ook overdag is het aangenaam. U kunt het ook sneller af laten koelen door een fles bevroren water ervoor te zetten zo wordt de lucht koud en wordt het gelijk het hele huis door geblazen.

Lichaam afkoelen door luchtige kleding

Is het warm dan kunt u het beste voor wijde kleding gaan. Strakke kleding zit vaak erg ongemakkelijk als het arm is, het gaat plakken en u zweet sneller. Het houdt ook nog eens de warmt rond uw huid langer vast. Wijde kleding dragen kan uw lichaam afkoelen en dan ook koel houden.

Eet kleine porties

Als we eten heeft ons lichaam energie nodig om dit te kunnen verteren. Wanneer we ineens een grote maaltijd eten kunnen we het dus erg warm krijgen omdat ons lichaam aan het werk gezet wordt. Probeer dan ook warm eten te vermijden want dit zal niet bedragen. Probeer dus kleinere porties te eten om zo minder warmte te creëren.

In Nederland zijn er maar liefst 2 miljoen mensen met een reumatische aandoening. Door de vergrijzing kan dit aantal alleen maar meer worden maar hoe kunnen we zorgen dat we hier zo min mogelijk last van hebben? Deze tips zullen de reuma klachten verlichten.

Wat is Reuma?

Er zijn meer dan 200 verschillende vormen van reuma. De volgende klachten kunnen ontstaan bij Reuma.

  • Dik en warm worden van gewrichten
  • Langdurig pijn in gewrichten en/of spieren
  • Pijn en stijf voelen na stil gezeten of gelegen te hebben
  • Herkent u deze klachten maar bent u er zelf nog niet helemaal achter of het reuma is. Ga naar de huisarts om dit te onderzoeken, zodra u weet of u reuma heeft of welke vorm kunt u ook de pijn bestrijden.

Reuma klachten verminderen

Wanneer u reuma heeft is het natuurlijk het belangrijks om deze klachten zo veel mogelijk te verminderen. Zo heeft u er in uw dagelijkse leven minder last van en kan het veel verlichting geven van de pijn.

  • Drink minimaal 8 tot 10 glazen water per dag. Zo kunnen de afvalstoffen beter afgevoerd worden wat verlichting kan geven.
  • Probeer de oorzaak van stress na te gaan en verlaag deze. Stress kan bijdragen aan de klachten die u door Reuma ervaart.
  • Overbelast uw spieren en gewrichten zo min mogelijk. Na veel inspanning zult u merken dat het meer pijn doet als anders. Wanneer u dit voor bent kan dit pijn voor een paar dagen schelen.
  • Warmte kan de pijn verlichten. Draag bij koud weer dus sneller handschoenen of ga overwinteren in Spanje.
  • Er zijn ook hulpmiddelen die het leven makkelijker kunnen maken. Zo zijn er hulpmiddelen om een tube uit te kunnen knijpen of zijn er handvat verdikkers voor bestek dat het prettiger maakt.

Blijf in beweging

Veel mensen met reuma zijn bang om te beweging. Wellicht doet het wat pijn of bent u bang het juist overbelasten waardoor u daarna meer klachten ervaart. Het is juist goed om in beweging te blijven en het kan er zelfs voor zorgen dat het pijn verlichten. Het beweging is namelijk erg belangrijk voor de bloedsomloop en zorgt er voor dat elk deel in uw lichaam goed doorbloed wordt. Af en toe een wandeling maken of een stukje fietsen kan u dus juist goed doen. Blijf dus ook met reuma in beweging.

De elektrische sigaret: Een apparaatje dat veel weg heeft van een pen waarmee je kunt roken. Deze e-smoker stijgt in populariteit. Onder jongeren wordt hij zo populair dat het vanaf juli 2022 verboden is om elektrische sigaretten met smaakjes te verkopen. Over hoe ‘gezond’ de e-smoker is lijken de meningen uiteen te lopen. Natuurlijk is het belangrijk om te weten hoe (on)gezond de elektrische sigaret nu eigenlijk is. Daarom hebben we alle voor- en nadelen op een rijtje gezet.

Hoe werkt de elektrische sigaret

Met de e-sigaret ‘rook’ je door damp in te ademen. Deze damp ontstaat doordat een vloeistofmengsel in je sigaret wordt verhit. Dit is een mengsel van verschillende stoffen, waaronder nicotine, propyleenglycol, glycerol, aldehyden en eventueel een smaakje. Waar een normale sigaret ook nog teer bevat, bevat deze elektrische sigaret dit niet.

Geen verbranding

De elektrische sigaret werd oorspronkelijk gezien als gezond alternatief op de normale sigaret. Hoewel daar wat op wordt teruggekomen, zijn er toch wel een aantal voordelen. Bij e-smokers vindt geen verbranding plaats, waardoor kankerverwekkende stoffen als teer niet in de longen terechtkomen. Er zitten wel schadelijke stoffen in de e-sigaret, maar minder dan in een gewone sigaret. Een ander bijkomend voordeel van het gebrek aan teer en verbranding: waardoor je geen gele, stinkende vingers en bruine tanden meer krijgt.

Meer controle op nicotine

Bij een e-sigaret bepaal je zelf of en hoeveel nicotine je binnenkrijgt. Je hebt namelijk keuze uit veel verschillende vullingen voor apparaatje, met verschillende hoeveelheden nicotine óf helemaal geen nicotine. Ook handig als je de nicotine inname wilt afbouwen.

Stoppen met roken

De e-sigaret kan gebruikt worden als hulpmiddel om te stoppen met roken. De hoeveelheid nicotine die iemand binnenkrijgt kan namelijk worden afgebouwd. Dit zorgt voor minder ontwenningsverschijnselen en een hogere slagingskans. Deze werking is hetzelfde bij nicotinepleisters en kauwgom.

Meeroken

Nog een voordeel van de elektrische sigaret is dat het minder schadelijk is voor omstanders. Hier zijn een aantal redenen voor: Bepaalde schadelijke stoffen zijn niet aanwezig (zoals teer) en een deel van de schadelijke stoffen blijft achter in de e-sigaret. Ook smeult de sigaret niet, zodat omstanders geen last hebben van meeroken op het moment dat je niet actief rookt. De hoeveelheid schadelijke stoffen die worden uitgeademd is afhankelijk van de gebruikte vloeistof, de frequentie van het dampen en de ventilatie en afmeting van de ruimte.

Wat zijn de nadelen van de e-smoker?

Zitten er dan helemaal geen nadelen aan de e-smoker? Zeker wel. Want hoewel het roken van een e-sigaret minder ongezond is dan de gewone sigaret, kleven er heus nog wel nadelen aan.

Bovenaan het artikel werden de in e-sigaretten aanwezige stoffen nicotine, propyleenglycol, glycerol en aldehyden al genoemd. Deze stoffen zijn schadelijk voor de gezondheid. Ze zijn kankerverwekkend, de luchtwegen kunnen van deze stoffen beschadigd raken en er kunnen tijdens gebruik hartkloppingen ontstaan. Een ander nadeel is dat jongeren regelmatig van elektrische sigaretten overstappen op gewone sigaretten. Daarom wordt het gebruik van smaakjes in e-sigaretten verboden.

Samenvattend kan dus gesteld worden dat de e-sigaret op veel vlakken gezonder en beter is dan gewone sigaretten. Maar het beste blijft natuurlijk om helemaal niet te roken.

Merkt u dat u met warme dagen minder water drinkt of bent u ziek geweest waarbij u moest overgeven? Deze dingen kunnen allemaal zorgen voor uitdroging maar hoe kunnen we dit op tijd herkennen?

Wat zijn de symptomen?

Bij uitdroging horen verschillende symptomen en kunt u aan verschillende dingen herkennen. Het kan een combinatie zijn van verschillende en elke keer kunnen de klachten net iets anders zijn.

  • Weinig of niet plassen
  • Donkere urine
  • Droge mond en tong
  • Hoofdpijn
  • Snelle ademhaling en hartslag
  • Verstopping
  • Sufheid
  • Lusteloosheid
  • Weinig of niet transpireren ook bij warm weer
  • Gevoel hebben om flauw te vallen

Uitdroging bij ouderen

We merken dat uitdroging eigenlijk vaker voorkomt bij senioren. De grootste oorzaak is eigenlijk dat er een mindersterk dorst gevoel is naarmate we ouder worden. Verder kan het ook komen doordat iemand ziek is omdat u minder vaak wilt plassen of geen last wilt hebben van onverwacht urineverlies. Vaak gaat het in combinatie met verschillende factoren. Het kan zijn dat u ziek bent geweest en heeft moeten overgeven of diarree heeft gehad. Het warme weer kan ook een grote rol spelen hierdoor zullen we meer zweten als anders.

Wat kunt u doen om uitdroging te voorkomen?

Drink het liefst 2 liter water op een dag en zet standaard een glas water naast u neer. Zo zult u toch sneller wat drinken zonder hier extra moeite voor te hoeven doen. Merkt u dat u minder vaak plast als normaal of is u urine donkers van kleur, drink dan wat meer water als anders. Wat ook kan helpen is om groente en fruit te eten waar veel water in zit. Zo krijgt u onbewust ook al meer vocht binnen als anders.

Wandelen was nog nooit zo populair als het afgelopen jaar. Door corona zijn veel meer mensen gaan wandelen, in de eigen omgeving of in een natuurgebied. Nu de natuur weer lekker groen is en vol op in bloei staat is de kans op een tekenbeet ook weer aanwezig. Heeft u lekker gewandeld in het bos, langs begroeide paadjes of in hoog gras dan is het verstandig om na uw wandeling uw lichaam te controleren op een tekenbeet. Wanneer u gebeten bent door een teek is het handig om te weten hoe nu te handelen.

Hoe herken je een Tekenbeet

Een teek ziet er uit als een klein donker/zwart spinnetje. Een teek zoekt vaak een warm plekje op het lichaam. Onder de oksel, in de knieholte, onder het randje van uw onderbroek of in de nek zijn populaire plekjes voor een teek. Een teek bijt zich vast in de huid. Wanneer de teek zich vol zuigt met bloed wordt hij groter en blijft hij goed vast zitten in de huid. De plek kan gaan jeuken. Het is belangrijk om de teek op de juiste manier te verwijderen om te voorkomen dat zijn hoofd in uw lichaam blijft zitten.

Het verwijderen van een Teek

Een teek moet zo snel mogelijk verwijdert worden. Wanneer de teek zich nog niet goed heeft vastgebeten kunt u hem gemakkelijk verwijderen met plakblad of een kleefpleister. Is de teek al groter geworden en zit hij goed vast in de huid? Dan kunt u deze alleen nog verwijderen door middel van een pincet of tekentang. Zorg dat er geen delen van de teek achterblijven in uw huid, dit kan vervelende ontstekingen met zich mee brengen. Noteer de plek op uw lichaam en de datum van de tekenbeet, dit kan in uw agenda of op de kalender. Mocht er na verloop van tijd een rode vlek op de plek ontstaan waar de teek u heeft gebeten dan kunt u het beste zo snel mogelijk een afspraak maken bij de huisarts. Ook bij griepklachten na een tekenbeet kunt u het beste een huisarts om advies vragen.

Teken kunnen de ziekte van Lyme met zich mee dragen. Door alert te zijn na een bezoekje aan de natuur en de teek snel te verwijderen verminderd u de kans om Lyme op te lopen. Niet alle teken brengen het Lyme virus over dus het is niet altijd zo dat u van een tekenbeet de ziekte van Lyme krijgt. Voorkomen is beter dan genezen. Wanneer u op pad gaat is het dragen van lange en dichte kleding de beste oplossing. Op plekken waar uw huid niet bedekt is kunt u zich insmeren met Deet (let op Deet is vrij agressief op de huid. Het is niet verstandig uw hele lichaam hier mee in te smeren). Dichte schoenen en uw broek in de sokken is een goede tip. Vermijd hoog struikgewas en blijf op de paden.

In de keuken zijn ongelukjes zo gebeurt maar waar moet u eigenlijk op letten om dit te voorkomen? Er zijn een aantal veel voorkomende ongelukjes dus voorkom ze met deze veiligheidstips.

Gebruik ovenhandschoenen

Heeft u iets lekkers in de oven staan dan heeft u al gouw de neiging om uw mouw te gebruiken of een thee doek. Deze zijn echter toch te dun en wanneer u de ovenschaal vast pakt is het al te laat. U wilt natuurlijk niet los laten omdat het anders op de grond valt dus brand u uw vinger. In het begin zal het nog niet zo warm voelen maar zodra u het hele gewicht in handen heeft wordt de hitte toch te intens.

Snijwondjes

Wanneer u lekker aan het koken bent wilt u misschien net zo snel zijn als de kok op tv. Helaas valt dit nog vies tegen en door juist te haasten zult u sneller wondjes krijgen. Doet het dan ook in uw eigen tempo om zo minder kans te hebben op snijwonden. Zet het mes ook gelijk in de vaatwasser ment de punt naar beneden. Wanneer u de vaatwasser uitpakt grijpt u in iedergeval het handvat en dus niet het mes zelf.

Houd het schoon

Heeft u wat olie geknoeid valt er wat water op de grond of heeft u iets anders laten vallen? Het kan hierdoor erg glad worden en uitgelijden is dan zo gebeurt. Laat u iets vallen ruim het dus gelijk op en zorg dat het dan ook helemaal droog is. Zo voorkomt u gladheid en vervelende valpartijen.

Heerlijk bakken

Wilt u liever wat zoets maken zoals een taart of een cake? Hierbij heeft u vaak een mixer nodig maar kijk daarbij uit met uw haar. Vooral als het haar wat langer is kunt u het beter vast maken. Wanneer u even er boven hangt om te kijken of alles wel goed mengt kan het gebeuren dat uw haar in de mixer vast komt te zitten.

Pin It