Rubriek

Gezondheid

Rubriek

Tijdens is het heerlijk om af en toe een verfrissende duik te nemen in het zwembad. Wekelijks baantjes zwemmen in het plaatselijke zwembad is ook een heerlijke manier om af te koelen. Ook kan zwemmen uw lichaam lekker fit houden. Bij veel zwembaden wordt vooraf aan u gevraagd of u zich wil afdouchen, waarom is dit eigenlijk en waarom kunt u beter na het zwemmen ook douchen?

Douchen voor het zwemmen

Douchen staan bij een zwembad vaak slim opgesteld. Voor dat u daadwerkelijk bij het bad komt moet u eerst door de douche ruimte lopen, dit is natuurlijk niet voor niets. Een menselijk lichaam draagt veel bacteriën met zicht mee. Door voor het zwemmen een douche te nemen spoelen veel bacteriën al weg en komen deze dus niet in het zwemwater terecht. Natuurlijk zit het zwembad vol met chemicaliën, dit dood veel bacteriën maar u kunt dus zelf een handje helpen door al even onder het water te staan. Wanneer iedereen vooraf even onder de pomp gaat staan blijft het zwemwater van een goede kwaliteit, een win win situatie dus. Zeker op warme dagen kan een douche u ook helpen uw lichaamstemperatuur alvast te koelen. Wanneer uw lichaam op temperatuur is zal een sprong in het koude bad ook beter aanvoelen.

Ook na het zwemmen onder de douche

Zwemwater wordt schoon gehouden door middel van chloor. Chloor is niet prettig voor uw huid. Wanneer u na het zwemmen niet gaat douchen kan chloor veel irritatie geven. Jeuk en uitdroging zijn veel voorkomende klachten na het zwemmen. Wanneer u regelmatig gaat zwemmen doet u er goed aan altijd af te douchen. Ook uw haren wassen is geen overbodige luxe. Chloor kan namelijk uw haar ernstig uitdrogen. Er wordt soms nog wel eens geplast in het zwembad, mensen springen met een laag zonnebrand crème of veel zweed in het water, chloor kan veel reinigen maar zeker niet alles dus zorg goed voor uw huid en spoel u zelf lekker af onder de douche.

Er zijn diverse manieren om je woning te verduurzamen. Zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant. Ben jij ook steeds bewuster bezig met duurzaamheid, energiebesparing en het milieu? Vergeet dan niet om het dak van je huis onder handen te nemen. Wellicht kan hier nog het een en ander worden verduurzaamd.

Dakisolatie

Ga na of jouw woning is voorzien van dakisolatie én of deze isolatie nog van goede kwaliteit is. Mocht dit niet het geval zijn, dan is het raadzaam om je dak (opnieuw) te laten isoleren door een professionele dakdekker. Overweeg ook om direct de dakpannen te vervangen voor een duurzamere variant. Met een goed geïsoleerd dak kun je tot wel 30% energie besparen. Er verdwijnt minder warmte uit de woning via het dak, waardoor je in de winter minder hoeft te stoken. De verwarming kan gerust een standje lager voor hetzelfde warmtecomfort. Tijdens de hete zomerdagen zorgt de dakisolatie er juist voor dat het binnen koeler blijft. Dat is erg fijn als je op zolder slaapt of werkt. Wist je dat dakisolatie ook een geluiddempende werking heeft? Je hebt dus minder last van buitengeluiden en kunt hierdoor waarschijnlijk beter slapen of focussen.

Duurzame dakpannen

Als je op zoek bent naar nieuwe dakpannen, kun je het beste keramische dakpannen kopen. Deze zijn een stuk duurzamer dan dakpannen van beton. Hoewel de aanschafprijs een stuk hoger ligt, kan het op lange termijn juist voordeliger zijn. Dit komt door de lange levensduur van de keramische dakpannen. Een andere mogelijkheid is om je dakpannen extra te beschermen met een speciale coating. Hiermee verleng je de levensduur van het dak. Een leuke bijkomstigheid is dat je ook de kleur van deze beschermende coating kunt bepalen. Zo geeft je de woning weer een hele nieuwe en moderne uitstraling.

Groendak

Groendak

Een plat dak of licht hellend dak kun je eventueel omtoveren tot een duurzaam groendak. In plaats van dakpannen worden er mossen, grassen en planten als dakbedekking gebruikt. Dit wordt aangelegd op een wortelbestendige basis van EPDM. Een groendak draagt bij aan de biodiversiteit in je omgeving en heeft een isolerende werking.

Zonnepanelen op het dak

Natuurlijk is het ook mogelijk om zonnepanelen aan te leggen. Dit heeft niet direct invloed op de duurzaamheid van het dak zelf, maar wel op het energieverbruik van je woning. Houd er rekening mee dat voor de montage van zonnepanelen soms eerst het nodige onderhoud of zelfs een volledige dakrenovatie moet worden uitgevoerd.

In vergelijking met andere landen in Europa zijn er in Nederland relatief veel mensen te vinden die last hebben van burn-out klachten en werkgerelateerde stress, blijkt uit divers onderzoek. Ruim 17% van de mensen die werken in Nederland ervaren klachten die te maken hebben met een burn-out.

Om een burn-out te behandelen, zijn er verschillende opties mogelijk. Zo kun je onder andere kiezen voor neurofeedback, een behandeling waarmee je je hersenen op een plezierige en veilige manier kunt trainen om beter te ontspannen. Wat is neurofeedback precies en wanneer kun je het zoal toepassen?

Betekenis neurofeedback: wat is neurofeedback?

Neurofeedback is een methode waarbij hersengerelateerde aandoeningen worden aangepakt wanneer je hersenen als het ware uit balans zijn geraakt. Denk aan het geval van een burn-out, maar ook aan een depressie, ADHD, leerproblemen of slaapproblemen. Je hersenen zijn de basis van je geestelijke gezondheid, waardoor het van groot belang is om je gezond en fit te voelen. Wanneer dat niet het geval is, kun je last krijgen van lichamelijke en geestelijke klachten. Neurofeedback kan dergelijke klachten behandelen door middel van het conditioneren van gunstige hersenactiviteit.

Je kunt neurofeedback het beste zien als hersentraining. Waar je voor het trainen van je lichaam misschien naar de sportschool of naar de fysiotherapeut gaat, kun je voor het trainen van je hersenen terecht bij een praktijk die gespecialiseerd is in neurofeedback. Deze methode werkt op basis van operante conditionering, ofwel: het geven van positieve feedback (zoals een beloning) op de juiste momenten. Heb je bijvoorbeeld moeite met concentreren dan wordt de focus gelegd op dat onderdeel waarna concentreren gemakkelijker gaat, bijvoorbeeld met behulp van een game of een film. Op die manier leer je je hersenen aan om in een gespannen toestand sneller en beter te ontspannen. Dat maakt neurofeedback een vorm van biofeedback, omdat je terugkoppeling krijgt over je eigen lichaam.

Voordelen van neurofeedback als behandelmethode

Het grootste voordeel van neurofeedback is dat je als het ware een soort controle kunt krijgen over je eigen hersenen. Daardoor voel je je uiteindelijk rustiger en beter. Deze speciale vorm van biofeedback leert je om je eigen hersengolven (ook wel EEG genoemd) te trainen. Daarom wordt neurofeedback ook weleens EEG biofeedback genoemd. Een aantal andere voordelen voor neurofeedback als behandelmethode zijn onder andere:

  • Wanneer je kiest voor neurofeedback kies je voor een duurzame behandeling met langetermijneffect. De resultaten zijn namelijk blijvend.
  • Je merkt zelf bijna niks van zo’n behandeling. Neurofeedback is volledig pijnloos.
  • Een behandeling met neurofeedback is volledig persoonlijk en wordt samengesteld op jouw situatie.
  • Neurofeedback heeft minimale bijwerkingen. Je kunt je soms wat vermoeid voelen, maar dat is eigenlijk het enige ‘nadeel’.
  • Neurofeedback heeft een snelle behandelperiode waarbij je binnen korte (maar intensieve) tijd geholpen kunt worden in het geval van een burn-out, ADD, autisme of een ander probleem.
  • In het geval van neurofeedback heb je geen medicatie nodig, waardoor je dus ook niet te maken krijgt met allerlei bijwerkingen.
  • De meeste mensen hebben na behandelingen met neurofeedback een betere nachtrust wat ook weer van invloed is op hoe je je overdag voelt.
  • Neurofeedback is veilig, effectief en wordt door velen zelfs als plezierig ervaren.

Voor wie is neurofeedback een geschikte methode?

Door de jaren heen is gebleken dat de effecten van neurofeedback het beste zijn onderzocht bij ADHD, ADD, slaapproblemen en epilepsie. In de praktijk blijkt echter dat deze behandeling ook heel goed werkt wanneer je last hebt van een burn-out en andere (werkgerelateerde) stress. Ook andere hersenaandoeningen zijn onderzocht waarbij neurofeedback de nodige hulp heeft verschaft. Denk aan autisme, depressie, dylexie, OCD, (alcohol)verslaving, migraine, psychologisch trauma en leerproblemen. Dit zijn voornamelijk aandoeningen die voortkomen uit een disbalans van de hersenen of hersengolven. Wat bijzonder is, is dat je hersenen het trainen van de brein niet meer vergeten. Weten ze eenmaal wat de ‘truc’ is dan leren ze dat nooit meer af.

Dat maakt neurofeedback een hele geschikte methode voor bijna iedereen die last heeft van dergelijke psychologische problemen. Neurofeedback wordt toegepast bij kinderen en volwassenen ouder dan 6 jaar. Na een intake-gesprek worden je klachten in kaart gebracht en wordt er een eerste hersenmeting gedaan. Wanneer de resultaten van die meting er zijn, wordt er gekeken of er neurofeedback trainingen nodig zijn en hoeveel je er nodig zou hebben. De meeste mensen merken na 10 tot 20 behandelingen al resultaat, maar worden langetermijnresultaten pas na 20-40 behandelingen merkbaar. Om een blijvend effect te hebben van neurofeedback is dit aantal voor de meeste mensen zeker nodig.

Help mee nierziekten te genezen

Je ziet het vaak niet aan ze, maar opgroeien met een nierziekte eist ongelooflijk veel van kinderen. In de week van 18 t/m 24 september zetten daarom duizenden vrijwilligers zich in voor de jaarlijkse collecteweek van de Nierstichting. Alle donaties dragen bij aan een toekomst waarin nierziekten genezen kunnen worden.

Kinderen met een nierziekte hebben weinig energie, mogen niet eten en drinken wat ze willen, moeten veel zware medicijnen slikken en soms zelfs dialyseren. Dat is slopend. Maar ze geven niet op. Tom Oostrom, directeur Nierstichting: “Elke dag weer vragen deze doorzetters het uiterste van zichzelf om gewoon te léven. Jonge helden zijn het. Voor hén willen wij er zijn. Nu en later.”
Bram (4) is geboren met een erfelijke nierziekte en is elke dag afhankelijk van de dialyse. Eigenlijk heeft hij zo snel mogelijk een niertransplantatie nodig. Zijn moeder Marianne: “Als ik denk aan wat hij in zijn jonge leven allemaal al heeft meegemaakt word ik heel verdrietig. Maar we moeten door en daarom is het ook belangrijk om optimistisch te blijven. Ik denk dat het vooral Bram zelf is, die me op de been houdt. Want hij blijft vrolijk en vol levenslust. Ondanks dat hij dagelijks moet dialyseren, snel moe is, al die medicatie moet slikken en zich aan een strikt zout- en fosfaatarm dieet moet houden. Voor mij is hij de grootste jonge held die er is.”

Collectevrijwilligers maken het verschil voor nierpatiënten

Samen kunnen we ervoor zorgen dat kinderen met een nierziekte weer mee kunnen doen. Door er aandacht voor te vragen en meer onderzoek te doen. De Nierstichting krijgt geen financiële steun van de overheid en is afhankelijk van giften en donaties. De inkomsten uit de collecteweek zijn dan ook fundamenteel voor de Nierstichting. Help ook mee. Geef aan de collectant, maak je eigen online collectebus of doneer via nierstichting.nl.

Weet u wat Cellulite is of heeft u er misschien zelf last van? Het wordt ook wel sinaasappelhuid genoemd door de structuur hier op lijkt. Wat is het precies en kunt u hier iets tegen doen?

Wat is cellulite?

Het ontstaat eigenlijk doordat het aantal vetcellen in de onderhuidse bindweefsel toeneemt. Hierdoor worden bloedvaten vernauwd en kan het vocht, vet en afvalstoffen moeilijker afgevoerd worden. Hierdoor verhardt het bindweefsel en zal er een bobbelige huid ontstaan. In de meeste gevallen komt dit voor in onze benen en billen en soms bij de buik of bovenarmen.

Er zijn verschillende mate cellulite. Bij de lichte variant ziet u eigenlijk niets maar wanneer u de huid samenknijpt ziet u bobbeltjes. Bij middelmatige cellulite ziet u bobbeltjes wanneer u de spier al aanspant. Heeft u er toch meer last van dan zult u het zo al zien zonder iets in te spannen.

Waardoor ontstaat het?

In dit geval zijn er veel oorzaken waar we zelf niet zo veel aan kunnen veranderen. Het is echter wel handig om te weten waar het vandaan komt.

  • Hormoon oestrogeen, vrouwen hebben er dus veel meer last van als mannen
  • Erfelijk bepaald, wanneer meer mensen binnen de familie het hebben is de kans groot dat u er ook sneller last van heeft.
  • Overgewicht, het zal de kans verhogen op cellulite echter kan het ook wanneer u geen overgewicht heeft
  • Eetpatroon, het eten van veel vet en zout en te weinig vitamine en vezels kunnen leiden tot meer cellulite
  • Bewegen en sporten, door voldoende te bewegen zorgt u voor een goede bloedcirculatie en reduceert u het vetpercentage

Wat kunt u wel doen om het tegen te gaan?

  • Gezond en gevarieerd eten
    Het ontstaat dus eigenlijk door onze vetcellen dus wanneer we gezond eten zullen we ook minder vetcellen hebben wat het kan helpen besttijden. Zo kunt u afwisselend en gevarieerd eten met voldoende groente, fruit, noten en volkoren producten.
  • Drink voldoende water
    Door een goed vochthuishouden in uw lichaam kunnen afvalstoffen beter afgevoerd worden. De doorbloeding zal hierdoor ook verbeteren dus het is dus belangrijk om altijd voldoende water bij de hand te hebben.
  • Sporten
    Om de doorbloeding te stimuleren is het ook goed om voldoende te bewegen of te sporten. Hierdoor zal er dus ook meer doorbloeding zijn in uw billen en benen waardoor vocht en afvalstoffen afgevoerd worden. Dit proces kan dus langzaam de cellulite afbreken.
  • Masseren
    Wat ook goed kan helpen is om af en toe de delen waar cellulite zit te masseren. Door het stevig te masseren zal het onderhuidse bindweefsel regelmatiger verdelen waardoor de bultjes wat minder worden.

n 2021 gaf 12 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder aan dat ze door pijn werden gehinderd bij hun normale werkzaamheden (werk buitenshuis of huishoudelijk werk). Van de mensen met hinder door pijn kreeg bijna 23 procent opioïden (sterke pijnstillers) verstrekt, zes keer zo veel als degenen die geen hinder ondervonden van pijn. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe analyses met cijfers uit de Gezondheidsenquête. Het aandeel 12-plussers dat aangeeft tijdens de afgelopen vier weken door pijn nogal, veel of heel veel te worden gehinderd bij werk buitenshuis of bij huishoudelijk werk, is nagenoeg gelijk gebleven sinds 2014. Vrouwen geven deze belemmeringen door pijn vaker aan dan mannen: 15 procent tegen 8 procent. Zowel vrouwen als mannen worden bij normale werkzaamheden vaker gehinderd door pijn met het stijgen van de leeftijd. Bij vrouwen van 75 jaar of ouder is het percentage dat hinder ervaart door pijn met 27 procent het hoogst.

Minder goed ervaren gezondheid bij hinder door pijnMensen die in hun normale werkzaamheden gehinderd worden door pijn ervaren ook op andere aspecten van hun gezondheid meer problemen. Zo beoordelen zij veel minder vaak hun gezondheid als goed of zeer goed (30 procent) dan degenen die geen hinder door pijn ervaren (84 procent). Ook rapporteren 12-plussers die gehinderd worden door pijn drie keer zo vaak slaapproblemen, en hebben ze meer contact met een huisarts, specialist, psycholoog, fysiotherapeut of alternatief genezer.

Drie kwart mensen met hinder door pijn gebruikt voorgeschreven medicijnen

Mensen van 12 jaar of ouder die in hun normale bezigheden door pijn werden gehinderd, gaven in 2021 vaker aan medicijnen te hebben gebruikt in de afgelopen 14 dagen dan mensen die hierdoor niet gehinderd werden. Vooral bij het gebruik van voorgeschreven medicijnen is het verschil groot: 74 procent van degenen die aangaven door pijn gehinderd te worden gebruikte voorgeschreven medicijnen, 49 procent gebruikte niet-voorgeschreven medicijnen, kruidengeneesmiddelen of vitamines. Het is daarbij niet bekend of de medicijnen te maken hadden met de pijn. Bij de mensen die niet gehinderd werden door pijn lag het gebruik van wel en niet voorgeschreven medicijnen rond de 40 procent.

Aan 12 procent 65-plussers opioïden verstrekt

Opioïden zijn zeer sterke pijnstillers die bij hevige pijn voorgeschreven kunnen worden. In 2020 werden deze middelen verstrekt aan 5 procent van de Nederlanders. Aan kinderen worden opioïden nauwelijks verstrekt. Van de 65-plussers kreeg 12 procent deze medicijnen. Van de 12-plussers die aangaven in de afgelopen vier weken gehinderd te zijn door pijn kreeg 23 procent opioïden verstrekt. Het is niet bekend of het verstrekte medicijn en de gerapporteerde hinder door pijn te maken hebben met hetzelfde gezondheidsprobleem. 65-plussers met hinder door pijn kregen het vaakst opioïden (32 procent).

Hoe komt het CBS aan deze cijfers?

De resultaten zijn afkomstig uit de Gezondheidsenquête 2021 en 2020. Op basis van een steekproef uit de Basisregistratie Personen (BRP) zijn aan mensen (van alle leeftijden) in een enquête vragen gesteld over onder andere ervaren gezondheid, acute en langdurige aandoeningen, beperkingen en zorggebruik. Voor kinderen tot 12 jaar werden de vragen beantwoord door de ouder of verzorger. Om er voor te zorgen dat de groep deelnemers een zo goed mogelijke afspiegeling vormt van de Nederlandse bevolking, zijn de uitkomsten gewogen naar onder andere geslacht, leeftijd, migratieachtergrond, regio en inkomen. De gegevens uit de Gezondheidsenquête 2020 zijn aangevuld met over in dat kalenderjaar verstrekte geneesmiddelen, specifiek opioïden, die vergoed worden uit de verplichte basisverzekering voor geneeskundige zorg.

Bronnen

Niet iedereen staat te springen om een bezoekje aan de sauna. Toch zitten er veel voordelen aan een bezoekje aan het warme hokje in de wellness of sportschool. Ik geef u 4 redenen waarom een dagje sauna goed voor u is.

1. Geef uw gezondheid een boost

Wanneer u de warmte binnenstapt reageert uw lichaam gelijk. Uw hart gaat sneller kloppen en uw bloeddruk daalt. Na de sauna springt u in een dompelbad of neemt u een koude douche waardoor uw bloeddruk direct weer stijgt. Uw bloedsomloop wordt gestimuleerd waardoor uw lichaam weer een goede doorbloeding krijgt.

2. Door sauna bezoekjes minder vaak verkouden

Doordat u bij een bezoekje aan de sauna regelmatig snel van temperatuur wisselt krijgt u een betere weerstand. Uw lichaam went aan de schommelende temperaturen waardoor u ook minder snel verkouden zal worden.

3. Maak uw spieren weer soepel in de sauna

Pijnlijke en stijve spieren zijn vervelend. Spierpijn na het sporten of last van uw rug omdat u verkeerd heeft gelegen? De warmte geeft verlichting voor uw spieren. Maak uw lichaam weer soepel door een bezoekje aan de sauna.

4. Ontspanning voor lichaam en geest

Wanneer u gaat zitten of liggen doet u even helemaal niets. U hoeft zich niet in te spannen en nergens aan te denken. U begint flink te zweten en uw afvalstoffen worden afgevoerd. Laat de spannen letterlijk van uw afvallen en geniet van 10 minuten rust in uw hoofd.

Eigenlijk heeft een bezoek aan een sauna alleen maar voordelen. U hoeft natuurlijk niet gelijk een kwartier in de warmte te blijven zitten maar bouw het langzaam op. Regelmatig een bezoekje aan het warme hokje geeft veel gezondheidsvoordelen. Bij veel sportscholen kunt u al gebruik maken van de sauna, eerst lekker sporten en dan relaxen en af douchen. Maak van uw sportroutine een gezondheid momentje en geniet van wat tijd voor u zelf.

Een dipje na het eten hebben we allemaal al wel eens mee gemaakt. Na een goede maaltijd denkt u er weer helemaal tegen aan te komen echter wordt u ineens helemaal futloos. U gaat liever een dutje doen dan sproten in de sportschool. Wat is een after dinner dip en hoe komt u er weer vanaf?

Zo ontstaat de dip

Het krijgen van een dip na het eten heeft alles te maken met uw bloedsuikerspiegel. Uw bloedsuikerspiegel bepaalt de hoeveelheid clucose in uw bloed. Glucose (bloedsuiker) is de energievoorziening in ons lichaam. We halen energie uit ons eten. Wanneer uw bloedsuikerspiegel in balans is heeft u voldoende energie en voelt u zich goed. Wanner uw suikerspiegel echter uit balans raakt kan het voorkomen dat u een dip krijg. Door te snel te eten en de verkeerde voedingsstoffen tot u te nemen heeft uw lichaam tijd nodig om weer in balans te komen. Zo ontstaat het gevoel van de after dinner dip, uw lichaam vraagt om tijd om uw blowsuikerspiegel weer in balans te brengen.

Wat kunt u doen tegen de after dinner dip?

Een dip wilt u natuurlijk het liefst voorkomen. Ik geef u een aantal tips om de after dinner dip zo veel mogelijk tegen te gaan. Kom in beweging en ga na het eten een stukje wandelen. Door uw lichaam in actie te zetten gaat de verwerking van het eten sneller. Eet niet te grote porties in een keer. Eet bewust en niet voor de televisie. Vermijd producten met snelle suikers, deze geven u kort veel energie maar de dip zal daarna alleen maar groter zijn.

Heeft u ook wel eens momenten waarop u meer zweet als anders? Zweten is iets heel natuurlijks maar wanneer is dit te veel? Zijn er tips om van overmatig zweten af te komen of wat kan helpen?

Zweten is normaal

Het is natuurlijk eerst belangrijk om te weten dat iedereen zweet. Het is iets heel normaals en zeker niet iets om u voor te schamen maar wanneer doen wet dit? Wanneer we het warm hebben of wanneer we gesport hebben gaan we zweten om ons lichaam af te koelen. De zweetkliertjes op onze huid zorgt voor het zweet wat eigenlijk helemaal niet ruikt, door bacteriën op onze huid kan het wel gaan stinken. Heeft u veel stress of spanning ook dan kan er meer gezweet worden maar dan vooral in de handpalmen in onder de oksels.

Overmatig zweten door medische oorzaak

Heeft u medicijnen of heeft u een aandoening waardoor u misschien meer zweet als anders? Sommige medicijnen kunnen namelijk als bijwerking ‘meer zweten’ hebben. Maar ook overgewicht, zenuwziekte, hart en vaatziekte maar ook bij een angststoornis. Natuurlijk moeten we niet onze hormonen vergeten, bij een zwangerschap of wanneer iemand in de overgang is kan iemand ook overmatig zweten.

Zweten zonder medische oorzaak

Het kan natuurlijk ook zijn dat u helemaal geen medische klachten heeft. Zit het in de familie en hebben ook familieleden hier last van, dan kunt u er vaak vrij weinig aan veranderen. Er zijn wel tips om de geur tegen te gaan of om proberen de zweet momenten te vermijden.

Hoe kunt u overmatig zweten verminderen?

  • Draag luchtige en wijde kleding
  • Was regelmatig zonder al te veel zeep en droog u goed af
  • Draag kleding met een printje om zweten vlekken minder op te laten vallen
  • Gebruik deodorant met aluminiumzout om zweten tijdelijk te verminderen
  • Probeer kleding van katoen, wol of linnen te dragen dat vocht opneemt

Een droge huid kan heel erg vervelend zijn. De huid is jouw grootste orgaan en beschermt jou tegen veel verschillende factoren. De oorzaken van een droge huid zijn verschillend. Het te warm douchen, een droge lucht, slechte leefgewoontes, te veel zeep, een aangeboren aandoening of bijvoorbeeld ouderdom. Wees daarom bewust bezig met het verzorgen van jouw huid en voorkom uitdroging. In sommige gevallen zoals een aangeboren aandoening of ouderdom kan het zijn dat uitdroging onvermijdelijk is maar de klachten kunnen wel afnemen. In dit artikel worden de tips besproken tegen een droge huid.

Douchen

Allereerst, zorg ervoor dat je niet te lang onder de douche staat en zeker niet met te warm water. Hiernaast helpt het om het gebruik van zeep te beperken en anders gebruik te maken van een natuurlijke zeep. Droog jezelf hierna goed maar let wel op dat je dit niet te ruw en met teveel kracht doet. Nadat je jezelf hebt afgedroogd kan het fijn zijn om jezelf in te smeren met een olie of crème voor de verzorging van de huid. 

Droge lucht, droge huid

Jouw huis verwarmen tijdens koudere dagen is wel zo lekker natuurlijk maar toch is het verstandig de verwarming niet warmer te zetten dan nodig. Een verwarming zorgt vaak voor droge lucht in huis. Het kan daarom verstandig zijn om een luchtbevochtiger in huis te plaatsen. Zo voorkom je naast een droge huid ook nog een droge keel, hoofdpijnen en droge ogen.

Op naar een gezonde leefstijl

Gezond en gevarieerd eten, veel water drinken, voldoende slapen en genoeg bewegen. Wanneer je een gezonde leefstijl hebt zal jouw huid gaan stralen en voorkom je een droge huid. Hiernaast heeft ook zonlicht een ontstekingsremmende invloed op de huid. Let er hierbij wel op je dit moet doseren, teveel zonlicht kan juist weer schadelijk zijn. Zorg er dan ook voor dat je de huid insmeert met zonnebrand als je in de zon gaat zitten.

Smeren, smeren, smeren

Ondersteun jouw huid door het goed te verzorgen met een olie of crème. Je kan hierbij het beste kiezen voor een natuurlijk product. Door voor natuurlijk te kiezen, smeer je geen troep op je huid. De crèmes en zalven van Noordkroon zijn bijvoorbeeld een goede optie. Deze hebben wolvet als basis wat één van de betere natuurlijke ingrediënten is voor huidverzorging. Het is namelijk belangrijk dat de vochtbalans van je huid weer herstelt. De samenstelling van wolvet lijkt op die van onze eigen huidvetten waardoor het makkelijk wordt opgenomen en snel de vochtbalans weer op peil brengt. Hierdoor voelt je huid weer zacht en soepel aan. 

Pin It