Rubriek

Eetweetjes

Rubriek

Brandnetels zijn door heel Europa te vinden. In Nederland wordt de brandnetel vooral als onkruid gezien. Wanneer u lekker in een park rondloopt in de zomer en met een brandnetel in aanraking komt krijgt u vaak die vervelende jeuk. Toch hebben brandnetels een hele gezonde werking en is het een van de bekendste eetbare planten.

De reinigende werking van de brandnetel

Brandnetel is rijk aan mineralen zoals calcium, magnesium, ijzer en silicium. Een getrokken thee kan van goede invloed zijn voor uw lever, nieren en botten. De mineralen in de brandnetel staan er ook om bekend om een goede spijsvertering te geven en bloedzuiverend te werken. De vitamine C in een plantje is bijna net zoveel als spinazie, een echte krachtpatser dus.

Wat kun je maken brandnetels?

Het meest bekende recept is de thee. Het beste wast u de netels met lauw water en laat ze daarna drogen. Van de gedoogde bladeren kunt u vervolgens de thee trekken. De geur die vrijkomt bij het koken van de bladeren is vergelijkbaar met spinazie. Op een warme dag kan het ook heerlijk zijn om de toppen van de plant in een waterfles te doen. U kunt de toppen laten trekken in het water zodat u de hele dag een gezond drankje tot uw beschikking heeft. De toppen kunt u ook gebruiken in eigen gemaakte groentesoep. Brandnetelsoep heeft een gezonde werking en is snel klaar.

Misschien heeft u brandnetels in uw tuin staan of is er een plek in de buurt waar ze wild groeien. Wanneer u wat toppen en bladeren wilt plukken denk dan wel aan uw huid. Bescherm uw huid goed met kleding en trek dikke handschoenen aan want hoewel de brandnetel een hele gezonde werking heeft is de jeuk die de bultjes veroorzaken geen leuke bijkomstigheid. Zelf al eens een receptje gemaakt met brandnetels? Laat het ons weten.

In de supermarkt is er altijd genoeg honing te verkrijgen echter kan dit heel anders smaken als de gene uit de buurt. Daarnaast heeft lokale honing ook andere voordelen die u misschien nog niet kent.

Gemengd honing of delicatesse

Wanneer u de honing lokaal koopt dan heeft zal dit een hele andere smaak hebben. Dit is erg afhankelijk van de bloemen die dan bloeien en de timing van de imker. Wanneer worden de honingkamers geplaatst en wanneer weg gehaald. De honing die u in de winkels koopt is weer totaal anders. Zo vindt u vaak op een etiket dat het honing bevat van EU als niet EU. Het wordt zo gemengd dat de smaak op een gemiddelde zit en dus ook niet tegen kan vallen wanneer u dit in de winkel koopt. De smaak is dus minder puur en neutraler als bij die uit uw eigen buurt.

Steun lokale bestuivers

Bijen zijn heel erg belangrijk voor de natuur. Zo zorgen ze voor bestuiving voor groente en fruit en en in elke omgeving zijn ze dus van belang. Niet alleen voor het groente en fruit wat in de winkels ligt maar ook voor de plantjes die u in uw eigen tuin heeft staan is het belangrijk dat er bijen zijn.

Kleine voetafdruk

Wanneer u alles haalt uit de supermarkt moet alles verplaatst worden naar een locatie waar het weer gemengd wordt. Daarna wordt het naar de verschillende landen geëxporteerd. Er is dus veel vervoer nodig om dat ene potje honing bij u thuis te krijgen. Wanneer u iets uit de buurt haalt is er bijna geen transport nodig of komt u er zelfs met de fiets langs dan kan dit een groot verschil hebben op uw voetafdruk.

Honing goed voor allergieën

Vooral wanneer u last heeft van hooikoorts kan honing uit de buurt veel verschil maken. Er zitten namelijk pollen en bacteriën die bij u in de buurt leven. Dit zal dan ook helpen bij het opbouwen van uw weerstand waardoor u ook de allergische reactie verminderd kan worden. Wilt u hooikoorts tegen gaan dan is het wel belangrijk dat u regelmatig deze honing eet.

Zelf vraagt u het misschien ook wel eens af maar weet u nog steeds het antwoordt niet op deze vraag. Vers groente en fruit smaakt toch vaak anders als ingevroren producten. Vaak wordt er toch gekozen voor diepvries producten omdat dit toch wel makkelijk is. Ze kunnen lang bewaard worden zijn vaak al voor gesneden en ook in de seizoenen wanneer ze vers niet te krijgen zijn kunt u ze wel uit de diepvries halen.

Diepvries fruit

Bij Fruit klopt het zeker dat diepvries fruit meer vitamine bevat als vers fruit. Na het plukken worden ze namlijk direct ingevroren waardoor ze hun vitamines blijven behouden. Bij vers fruit zal na het plukken de voedingswaarde afnemen. Diepvries fruit moet u echter niet zo eten, ze zijn dan vaak erg zacht en kunnen wat waterig zijn. Gebruikt u dit voor een saus of een lekkere jam dan is dit natuurlijk prima.

Ingevroren groente

Net als bij fruit worden ook groente direct na het plukken in gevroren. Ze behouden net als verse groente ongeveer 40% van het oorspronkelijke gehalte. Met Groente a la crème kan dit anders zijn omdat hier ook nog extra vet aan toegevoegd is. Het is echter wel anders wanneer groente of fruit uit een blik of pot komen. Deze bevatten vaak maar 15% van het oorspronkelijke aantal vitamines en mineralen. De groente hoeven vaak minder lang gekookt te worden waardoor ze in dat stadium minder voedingsstoffen verliezen.

U mag dus gerust groente of fruit uit de diepvries mee nemen want het is net zo gezond als dat u het vers haalt. Vaak is dit ook goedkoper mocht u wat willen besparen.

Wanneer mensen op dieet gaan of erg letten op gezonde voeding wordt er vaak Avocado gebruikt. Waarom zien we dit als iets gezonds en welke voordelen heeft het dan? Misschien is het ook voor u tijd om de avocado vaker in huis te halen.

Avocado werkt Cholesterolverlagend

In avocado’s zitten veel vetten en voornamelijk oliezuur. Dit is een onverzadigd vet dat het cholesterol gehalte in het bloed zal verlagen. Een te hoog cholesterol kan leiden tot hart en vaat ziekten maar de onverzadigde vetten die ook in vette vis, noten of olie kunnen daarbij helpen.

Zorgt voor minder eetlust

Dit is ook een van de belangrijkste redenen dat dit vaak in diëten gebruikt wordt. Een avocado wordt namelijk langzaam opgenomen waardoor u langer een vol gevoel heeft. Hierdoor is de kans groter dat de zak chips of koekjes langer in de kast blijven liggen.

Minder kans op depressie

In avocado’s zit foliumzuur dat helpt bij het aanmaken van hormonen die u goed laten voelen. Ze maken serotine, dopamine en norepinefrine aan. Deze helpen bij het energiebalans, eetlust, kwaliteit van uw nachtrust en de manier waarop pijnprikkels ervaren wordt.

Goed voor uw darmen en beschermt tegen ziektes

Doordat uw goed voor uw darmen zorgt zult u minder kans hebben op verschillende ziektes. In Avocado’s zitten ook veel vezels dat uw darmflora gezond houdt. Het risico op hartziektes worden verlaagd, bloedsuikerspiegel blijft stabiel, bevorderd de stoelgang en helpt bij het behouden van een gezond gewicht.

Ongeveer 20% van de Nederlanders heeft wel eens last van brandend maagzuur. De een misschien vaker als de andere maar wanneer u dit heeft kan dit erg vervelend zijn. Vaak heeft het te maken met de dingen die u eet en komt het bij veel mensen ook meer voor tijdens feestdagen of verjaardagen.

Wat is brandend maagzuur?

Iedereen heeft maagzuur, dit is een lichaamssap met een hoge zuurgraad. Dit is nodig in de maag om bacteriën in voedsel te doden en helpt bij de spijsvertering. Wanneer er te veel maagzuur aanwezig is zal dit voor irritatie zorgen en dus een zuur branderig gevoel.

Voorkom verstoppingen

Wanneer we last hebben van een verstopping (obstipatie) kan dit voor meer druk zorgen op de maag daardoor kan het maagzuur omhoogkomen waardoor er irritatie ontstaat. Het helpt daarbij om vezelrijk te eten en voldoende te drinken en te bewegen.

Goed lichaamsgewicht

Door overgewicht kan de druk op de buik en maag ook verhoogd worden. Door overgewicht kunnen er veel verschillende klachten ontstaan en brandend maagzuur is hier dus een van door op een gezond gewicht te blijven zal er minder druk op de maag komen te staan.

Vermijd Vette maaltijden

Het kan natuurlijk ook aan het eten liggen dat u last krijgt van brandend maagzuur. Door zware en vette maaltijden te eten kan er meer maagzuur ontstaan. Het heeft namelijk veel meer tijd nodig in uw maag om verwerkt te worden.

Te strakke kleding

Doordat uw kleding te strak is rond uw maag zal ook brandend maag zuur kunnen ontstaan. Wanneer we te veel eten wordt ook nog wel een een knop van de broek los gemaakt. Dit is omdat er dan veel druk op de maag komt te staan waar er eigenlijk geen ruimte meer is. Door dus ruimte kleding te dragen rond uw buik zal brandend maagzuur weg blijven.

Geniet van heerlijke maaltijden zonder achteraf last te hebben van brandend maagzuur.

Ze zeggen altijd dat we onze groente op moeten eten want dit is goed voor onze gezondheid. Nu hebben wortels bijzonder goed effect op uw ogen dus haal zo nu en dan wortels in huis. Waardoor komt het nou precies dat juist wortels dit effect hebben en andere groente niet?

Vitamine A

Wat we nodig hebben om onze ogen gezond te houden is vitamine A. Dit wordt aangemaakt door het stofje Bètacao wat veel in wortels zitten. Door wortels te eten zult u dus meer vitamine A aanmaken en dit zal voor goed gezonde ogen zorgen.

Nachtblindheid

Als u een te korte heeft aan vitamine A zult u dit als eerst merken aan u zicht. Nachtblindheid kan dan optreden en dat is het eerste eten om dit te korte aan te kunnen pakken. Het zal dan helpen om meer wortels te eten of extra supplementen te slikken. Wanneer u er op tijd bij bent kunt u het zicht namelijk nog verbeteren. Wanneer u langere tijd nachtblind bent dan zal het hoornvlies al beschadigd zijn en zal het meer eten van wortels niet meer helpen.

Meer kans op vitamine A te kort

Bij veel vitamines en mineralen zal er niet zo snel een te kort op treden. De meeste mensen eten erg gevarieerd waardoor we voldoende vitamine van alles binnen krijgen. Vitamina A is echter de vitamine die wereldwijd het meest tekort komt. Wortels af en toe in huis halen is dan ook erg belangrijk, houdt u normaal niet zo van wortel? Die ze dan in de soep zodat er een minder sterke wortelsmaak is.

Andere manier voor gezonde ogen?

Niet alleen wortels helpen bij veel vitamine A maar hier zal wel het meeste in zitten. In andere oranje vruchten zitten ook Bètacaroteen zoals mango en pompoen. Het is ook in vlees te vinden en als u een extra boost nodig heeft is het ook goed om te kiezen voor lever. Echter bevatten wortels nog steeds de meeste Bètacaroteen voor veel vitamine A aanmaak.

Zorg voor gezonde ogen met heerlijke wortels.

De meeste vinden water überhaupt niet lekker laat staan lauw water. Toch is lauw water veel beter voor de gezondheid dan koud water. Wat zijn nou de voordelen hiervan en is dit echt de moeite waard? Lees waarom het toch beter is om de dag te starten met een glas lauw of warm water.

Betere spijsvertering

Als u de dag begint met een glas warm of lauw water kunt u het lichaam reinigen. Water zal dan ook het spijsverteringstelsel op gang helpen hierdoor zal het dan ook beter verwerkt worden.

Waar mensen soms een glas koud water na de maaltijd nemen eigenlijk helemaal niet goed. De Vetten en oliën die in het eten zitten kunnen dan gaan stollen waardoor het verwerken alleen maar lastiger gaat. Dit glas water is dan ook beter te vervangen voor iets warms.

Helpen afvallen

Door een glas warm water te drinken op een lege maag zult u sneller af vallen. Het klinkt te mooi om waar te zijn maar het helpt echt. Door warm water te drinken stijgt de lichaamstemperatuur en versnelt het metabolisme. Wanneer dit allemaal gebeurt word ook de vet verbranding gestimuleerd. Het helpt dus ook de spijsvertering op gang en het is erg goed voor maag en darmen. Wellicht heeft u niet zo snel het gewenste effect na een keer een glas warm water drinken dus neem dit mee in uw dagelijks ritueel.

Behoud een jonge huid

Als schadelijke stoffen zicht ophopen in het lichaam zal het vatbaar worden voor ziektes en veroudering. Door warm water te drinken zal het lichaam ook wat meer kunnen ontgiften waardoor ophopingen verminderd worden. Het zal dan ook de huidelasticiteit verbeteren waardoor uw huid egaal en jong blijft.

pH-waarde in balans

Een goed begin van de dag zorgt er voor dat u de rest van de dag goed kunt functioneren. Begin je de dag gelijk met een boterham met vette worst of een grote bak koffie? De pH-waarde zal dan uit balans raken waardoor er meer ophopingen van gifstoffen in het lichaam komt. Dit is natuurlijk niet de juiste manier om de dag te beginnen. Als u de dag begint met warm water zal dit de pH-waarde weer in balans brengen. Het is altijd wel goed om even te wachten tussen het water drinken en uw ontbijt. Zo kan uw maag even opstarten voordat u uw ontbijtje naar binnen werkt.

Het beste krijgt u wanneer u citroen of citroensap toevoegt aan het warme water.

Iedereen weet dat voldoende fruit eten erg belangrijk is voor uw gezondheid. Kiwi’s hebben echter nog andere belangrijke functies die kunnen helpen bij bepaalde symptomen. Het kan dus erg goed zijn om dagelijks een kiwi te pakken in plaats van een ander stuk fruit.

Een kiwi zit vol voedingsstoffen en vitamine C. Er zit ongeveer 3x zo veel vitamine C in als een sinaasappel. Het is daarom ook erg goed om het immuunsysteem een boost te geven. Het kan er dus voor zorgen dat u minder snel verkouden bent of dat de griep minder heftig zal zijn als anders.

Te hoge bloeddruk verlagen

Door kiwi’s te eten kunt u uw bloeddruk wat meer onder controle houden. We horen steeds vaker dat mensen last hebben van een te hoge bloeddruk wat uiteindelijk veel schade kan geven. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer u 3 kiwi’s op een dag eet dat de bloeddruk omlaag gebracht kan worden. Eet u op lange termijn elke dag een kiwi dan kan het risico verlagen op aandoeningen aan hart en bloedvaten.

De kiwi zorgt er ook voor dat er minder bloedstollingen zijn in het lichaam. Er is minder vet in het bloed aanwezig die normaal gesproken voor ophopingen zorgen.

Astma klachten verminderen

Door de hoge hoeveelheid vitamine C en antioxidanten die de kiwi’s bevatten kan het mensen met astma helpen. Het kan zijn dat elk lichaam hier anders op reageert maar het is zeker het proberen waard. Vaak krijgen de mensen toch wat meer lucht dan anders waardoor het prettiger wordt om met astma om te kunnen gaan.

Houdt scherp zicht

Naarmate we ouder worden zal vaak ook het zicht toch iets minder worden. Er zijn ook verschillende oogaandoeningen die het zicht kunnen verminderen. Door dagelijks 3 stuks fruit te eten zal de helpen om uw gezichtsvermogen te behouden. De kiwi heeft hier ook een erg positief effect op de hoge hoeveelheid ZE axanthine en luteïne.

Een kiwi per dag kan al een heel verschil geven, neem dit dus mee in uw dagelijkse routine.

Sommige mensen slapen vaak erg slecht. Denkt u dat u hier geen last van heeft? Wellicht kunt u dit toch verbeteren en uw slaapmomenten nog beter maken. Uit onderzoek blijkt dat wanneer mensen anders eten ze gemiddeld 17 minuten eerder in slaap komen. Dit lijkt niet veel maar dit kan juist uw slaapkwaliteit verbeteren

Wat zorgt voor een goede slaap?

Het stofje Melatonine zorgt ervoor dat we lekker kunnen slapen. Het zorgt voor een juist slaapritme en wordt altijd op natuurlijke wijze aangemaakt in het lichaam. Iedereen zal dit stofje dus aanmaken. De één alleen wat meer dan de ander. Dit kan simpelweg door voeding komen. Er zijn echter manieren om de aanmaak van dit stofje te bevorderen, maar door verkeerde voeding kan dit dus ook slechter worden. Kom meer te weten wat u juist wel moet eten en wat u beter kunt mijden.

Wat moet u schappen voor een goede nachtrust?

  • Cafeïne
    Sommige mensen kunnen de hele dag door koffie drinken. Er is al lang bekend dat dit een slechte invloed heeft op uw nachtrust. De tijd is echter ook belangrijk, wellicht kunt u uw kopje koffie beter op een ander moment drinken. Als u namelijk koffie drink heeft u 2,5 uur later daar het meest last van. Een kopje koffie kunt u dus beter in de ochtend drinken dan in de avond.
  • Frisdrank en snoep
    Door de vele suikers die er in frisdrank en snoep zitten heeft dit een stimulerende werking. Dat kan soms prettig zijn maar niet als u in uw bed ligt en juist wilt slapen. U kunt dus beter kiezen voor een stuk fruit ’s avonds dan een koek of ander snoep.
  • Alcohol
    Soms gebruiken mensen alcohol juist om goed in slaap te kunnen vallen. Een deel hiervan klopt maar het is juist slechter voor uw nachtrust. Het klopt dat u van alcohol sneller in slaap valt, echter zult u niet in een diepe slaap komen waardoor u alsnog vermoeid wakker kunt worden.
  • Pittig eten
    Nu zal dit een beetje vreemd klinken maar ook van erg pittig eten met veel kruiden zult u minder goed slapen. Pittig eten zorgt ervoor dat uw hersenactiviteiten een boost krijgt. Als u in uw bed ligt kan het zijn dat u veel na gaat denken en dat u lang niet in slaap kunt vallen.

Welke voeding kan uw slaap bevorderen?

Het stofje Tryptofaan zal helpen de nachtrust te verbeteren. Door dit stofje kan namelijk extra Melatonine aangemaakt worden waardoor we lekker kunnen slapen. Dit stofje is in verschillende producten te vinden. Er zijn ook verschillende recepten te vinden waardoor u uw slaap kunt verbeteren. Als u goed wilt slapen kunt u dit tijdens het avondeten nemen of voor het slapen gaan gebruiken.

  • Melk (Oma’s tip: warme melk voor het slapen gaan)
  • Yoghurt
  • Bananen
  • Tonijn
  • Dadels
  • Amandelen
  • Pinda’s
  • Granen
  • Gevogelte

Niet alleen voeding

Door alleen naar voeding te kijken kunt u heerlijk slapen maar om het nog beter te maken kunt u ook een aantal andere dingen aanpassen. Zorg uiteraard voor een goed matras, fijn kussen en de juiste slaaphouding. Daarnaast is het belangrijk om voldoende te bewegen en te sporten daardoor kunt u uw slaap nog beter maken.

Iedereen weet inmiddels wel dat gezond eten belangrijk is om gezond te blijven. Maar ook je ogen kun je beïnvloeden door de juiste voeding te eten.

Goede voeding kan infecties voorkomen en kan er zelfs voor zorgen dat je ogen minder snel achteruitgaan. Op latere leeftijd loop je het risico op AMD, oftewel maculaire degeneratie. Met AMD gaan je ogen achteruit. Met een ongezond voedingspatroon verhoog je de kans hierop, het risico kun je juist verkleinen door de juiste voeding te eten. De lenzen webshop Sightful geeft de volgende tips.

Voeding om je ogen gezond te houden

Voeding die helpt om je ogen gezond te houden bevat een aantal belangrijke voedingsstoffen. Deze voedingsstoffen zijn antioxidanten, carotenoïden, omega-3 en mineralen. Zij helpen bij het gezond houden van de cellen en het weefsel van de ogen en gaan AMD tegen. In vitamine A, C en E vind je antioxidanten. Een antioxidant die in het bijzonder effectief is tegen chronische oogziekten en AMD, is carotenoïde.

Naast de antioxidanten helpen ook de omega-3 vetzuren om je ogen in perfecte conditie te houden. Bij baby’s en jonge kinderen speelt omega-3 al een belangrijke rol in de ontwikkeling van de ogen. Een tekort aan omega-3 kan het droge ogen syndroom veroorzaken en AMD.
Om alle voedingsstoffen goed op te kunnen nemen zijn mineralen van essentieel belang. Hierbij kun je denken aan mineralen als zink en koper.

Welke voeding bevat de juiste voedingsmiddelen?

Gezonde voeding voor je ogen

Voeding die goed is voor de gezondheid van je ogen bevat dus één of meerdere van deze voedingsstoffen. Voor een goed gezond dieet combineer je verschillende voedselsoorten met deze eigenschappen.

Een aantal belangrijke groepen voedingsmiddelen met veel gezonde eigenschappen zijn:

  • Bladgroenten. Over het algemeen genomen zijn bladgroenten het beste voedsel om je ogen gezond te houden. Ze bevatten grote hoeveelheden antioxidanten en luteïne. Voorbeelden van bladgroenten met grote concentraties van deze voedingsstoffen zijn spinazie en boerenkool.
  • Gekleurde groenten en fruit. De felle kleur van groenten zoals paprika en courgette komt door carotenoïden, dit is een antioxidant. Ook in andere groenten en fruit zoals pompoen, kiwi en rode druiven vind je deze en vele andere nuttige antioxidanten terug.
  • Vis. In verschillende vissoorten zit veel omega-3. De soorten met de grootste hoeveelheid omega-3 vetzuren zijn tonijn, zalm en makreel.
  • Eieren. Ook eieren zijn een bron van goede voedingsstoffen voor je ogen. De eierdooiers bevatten carotenoïden en het eiwit bevat veel luteïne en zeaxanthine.
  • Schelpdieren. Een goede bron van de benodigde mineralen om de voedingsstoffen op te kunnen nemen zijn schelpdieren. Schelpdieren bevatten veel zink. Ook in rundvlees, melk en brood kom je dit mineraal tegen.

Wil je je ogen en de rest van je lichaam in optimale gezondheid houden, zorg dan dat je genoeg van bovenstaande voedingsmiddelen eet.

Pin It