Rubriek

Eetweetjes

Rubriek

Wanneer mensen op dieet gaan of erg letten op gezonde voeding wordt er vaak Avocado gebruikt. Waarom zien we dit als iets gezonds en welke voordelen heeft het dan? Misschien is het ook voor u tijd om de avocado vaker in huis te halen.

Avocado werkt Cholesterolverlagend

In avocado’s zitten veel vetten en voornamelijk oliezuur. Dit is een onverzadigd vet dat het cholesterol gehalte in het bloed zal verlagen. Een te hoog cholesterol kan leiden tot hart en vaat ziekten maar de onverzadigde vetten die ook in vette vis, noten of olie kunnen daarbij helpen.

Zorgt voor minder eetlust

Dit is ook een van de belangrijkste redenen dat dit vaak in diëten gebruikt wordt. Een avocado wordt namelijk langzaam opgenomen waardoor u langer een vol gevoel heeft. Hierdoor is de kans groter dat de zak chips of koekjes langer in de kast blijven liggen.

Minder kans op depressie

In avocado’s zit foliumzuur dat helpt bij het aanmaken van hormonen die u goed laten voelen. Ze maken serotine, dopamine en norepinefrine aan. Deze helpen bij het energiebalans, eetlust, kwaliteit van uw nachtrust en de manier waarop pijnprikkels ervaren wordt.

Goed voor uw darmen en beschermt tegen ziektes

Doordat uw goed voor uw darmen zorgt zult u minder kans hebben op verschillende ziektes. In Avocado’s zitten ook veel vezels dat uw darmflora gezond houdt. Het risico op hartziektes worden verlaagd, bloedsuikerspiegel blijft stabiel, bevorderd de stoelgang en helpt bij het behouden van een gezond gewicht.

Ongeveer 20% van de Nederlanders heeft wel eens last van brandend maagzuur. De een misschien vaker als de andere maar wanneer u dit heeft kan dit erg vervelend zijn. Vaak heeft het te maken met de dingen die u eet en komt het bij veel mensen ook meer voor tijdens feestdagen of verjaardagen.

Wat is brandend maagzuur?

Iedereen heeft maagzuur, dit is een lichaamssap met een hoge zuurgraad. Dit is nodig in de maag om bacteriën in voedsel te doden en helpt bij de spijsvertering. Wanneer er te veel maagzuur aanwezig is zal dit voor irritatie zorgen en dus een zuur branderig gevoel.

Voorkom verstoppingen

Wanneer we last hebben van een verstopping (obstipatie) kan dit voor meer druk zorgen op de maag daardoor kan het maagzuur omhoogkomen waardoor er irritatie ontstaat. Het helpt daarbij om vezelrijk te eten en voldoende te drinken en te bewegen.

Goed lichaamsgewicht

Door overgewicht kan de druk op de buik en maag ook verhoogd worden. Door overgewicht kunnen er veel verschillende klachten ontstaan en brandend maagzuur is hier dus een van door op een gezond gewicht te blijven zal er minder druk op de maag komen te staan.

Vermijd Vette maaltijden

Het kan natuurlijk ook aan het eten liggen dat u last krijgt van brandend maagzuur. Door zware en vette maaltijden te eten kan er meer maagzuur ontstaan. Het heeft namelijk veel meer tijd nodig in uw maag om verwerkt te worden.

Te strakke kleding

Doordat uw kleding te strak is rond uw maag zal ook brandend maag zuur kunnen ontstaan. Wanneer we te veel eten wordt ook nog wel een een knop van de broek los gemaakt. Dit is omdat er dan veel druk op de maag komt te staan waar er eigenlijk geen ruimte meer is. Door dus ruimte kleding te dragen rond uw buik zal brandend maagzuur weg blijven.

Geniet van heerlijke maaltijden zonder achteraf last te hebben van brandend maagzuur.

Ze zeggen altijd dat we onze groente op moeten eten want dit is goed voor onze gezondheid. Nu hebben wortels bijzonder goed effect op uw ogen dus haal zo nu en dan wortels in huis. Waardoor komt het nou precies dat juist wortels dit effect hebben en andere groente niet?

Vitamine A

Wat we nodig hebben om onze ogen gezond te houden is vitamine A. Dit wordt aangemaakt door het stofje Bètacao wat veel in wortels zitten. Door wortels te eten zult u dus meer vitamine A aanmaken en dit zal voor goed gezonde ogen zorgen.

Nachtblindheid

Als u een te korte heeft aan vitamine A zult u dit als eerst merken aan u zicht. Nachtblindheid kan dan optreden en dat is het eerste eten om dit te korte aan te kunnen pakken. Het zal dan helpen om meer wortels te eten of extra supplementen te slikken. Wanneer u er op tijd bij bent kunt u het zicht namelijk nog verbeteren. Wanneer u langere tijd nachtblind bent dan zal het hoornvlies al beschadigd zijn en zal het meer eten van wortels niet meer helpen.

Meer kans op vitamine A te kort

Bij veel vitamines en mineralen zal er niet zo snel een te kort op treden. De meeste mensen eten erg gevarieerd waardoor we voldoende vitamine van alles binnen krijgen. Vitamina A is echter de vitamine die wereldwijd het meest tekort komt. Wortels af en toe in huis halen is dan ook erg belangrijk, houdt u normaal niet zo van wortel? Die ze dan in de soep zodat er een minder sterke wortelsmaak is.

Andere manier voor gezonde ogen?

Niet alleen wortels helpen bij veel vitamine A maar hier zal wel het meeste in zitten. In andere oranje vruchten zitten ook Bètacaroteen zoals mango en pompoen. Het is ook in vlees te vinden en als u een extra boost nodig heeft is het ook goed om te kiezen voor lever. Echter bevatten wortels nog steeds de meeste Bètacaroteen voor veel vitamine A aanmaak.

Zorg voor gezonde ogen met heerlijke wortels.

De meeste vinden water überhaupt niet lekker laat staan lauw water. Toch is lauw water veel beter voor de gezondheid dan koud water. Wat zijn nou de voordelen hiervan en is dit echt de moeite waard? Lees waarom het toch beter is om de dag te starten met een glas lauw of warm water.

Betere spijsvertering

Als u de dag begint met een glas warm of lauw water kunt u het lichaam reinigen. Water zal dan ook het spijsverteringstelsel op gang helpen hierdoor zal het dan ook beter verwerkt worden.

Waar mensen soms een glas koud water na de maaltijd nemen eigenlijk helemaal niet goed. De Vetten en oliën die in het eten zitten kunnen dan gaan stollen waardoor het verwerken alleen maar lastiger gaat. Dit glas water is dan ook beter te vervangen voor iets warms.

Helpen afvallen

Door een glas warm water te drinken op een lege maag zult u sneller af vallen. Het klinkt te mooi om waar te zijn maar het helpt echt. Door warm water te drinken stijgt de lichaamstemperatuur en versnelt het metabolisme. Wanneer dit allemaal gebeurt word ook de vet verbranding gestimuleerd. Het helpt dus ook de spijsvertering op gang en het is erg goed voor maag en darmen. Wellicht heeft u niet zo snel het gewenste effect na een keer een glas warm water drinken dus neem dit mee in uw dagelijks ritueel.

Behoud een jonge huid

Als schadelijke stoffen zicht ophopen in het lichaam zal het vatbaar worden voor ziektes en veroudering. Door warm water te drinken zal het lichaam ook wat meer kunnen ontgiften waardoor ophopingen verminderd worden. Het zal dan ook de huidelasticiteit verbeteren waardoor uw huid egaal en jong blijft.

pH-waarde in balans

Een goed begin van de dag zorgt er voor dat u de rest van de dag goed kunt functioneren. Begin je de dag gelijk met een boterham met vette worst of een grote bak koffie? De pH-waarde zal dan uit balans raken waardoor er meer ophopingen van gifstoffen in het lichaam komt. Dit is natuurlijk niet de juiste manier om de dag te beginnen. Als u de dag begint met warm water zal dit de pH-waarde weer in balans brengen. Het is altijd wel goed om even te wachten tussen het water drinken en uw ontbijt. Zo kan uw maag even opstarten voordat u uw ontbijtje naar binnen werkt.

Het beste krijgt u wanneer u citroen of citroensap toevoegt aan het warme water.

Iedereen weet dat voldoende fruit eten erg belangrijk is voor uw gezondheid. Kiwi’s hebben echter nog andere belangrijke functies die kunnen helpen bij bepaalde symptomen. Het kan dus erg goed zijn om dagelijks een kiwi te pakken in plaats van een ander stuk fruit.

Een kiwi zit vol voedingsstoffen en vitamine C. Er zit ongeveer 3x zo veel vitamine C in als een sinaasappel. Het is daarom ook erg goed om het immuunsysteem een boost te geven. Het kan er dus voor zorgen dat u minder snel verkouden bent of dat de griep minder heftig zal zijn als anders.

Te hoge bloeddruk verlagen

Door kiwi’s te eten kunt u uw bloeddruk wat meer onder controle houden. We horen steeds vaker dat mensen last hebben van een te hoge bloeddruk wat uiteindelijk veel schade kan geven. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer u 3 kiwi’s op een dag eet dat de bloeddruk omlaag gebracht kan worden. Eet u op lange termijn elke dag een kiwi dan kan het risico verlagen op aandoeningen aan hart en bloedvaten.

De kiwi zorgt er ook voor dat er minder bloedstollingen zijn in het lichaam. Er is minder vet in het bloed aanwezig die normaal gesproken voor ophopingen zorgen.

Astma klachten verminderen

Door de hoge hoeveelheid vitamine C en antioxidanten die de kiwi’s bevatten kan het mensen met astma helpen. Het kan zijn dat elk lichaam hier anders op reageert maar het is zeker het proberen waard. Vaak krijgen de mensen toch wat meer lucht dan anders waardoor het prettiger wordt om met astma om te kunnen gaan.

Houdt scherp zicht

Naarmate we ouder worden zal vaak ook het zicht toch iets minder worden. Er zijn ook verschillende oogaandoeningen die het zicht kunnen verminderen. Door dagelijks 3 stuks fruit te eten zal de helpen om uw gezichtsvermogen te behouden. De kiwi heeft hier ook een erg positief effect op de hoge hoeveelheid ZE axanthine en luteïne.

Een kiwi per dag kan al een heel verschil geven, neem dit dus mee in uw dagelijkse routine.

Sommige mensen slapen vaak erg slecht. Denkt u dat u hier geen last van heeft? Wellicht kunt u dit toch verbeteren en uw slaapmomenten nog beter maken. Uit onderzoek blijkt dat wanneer mensen anders eten ze gemiddeld 17 minuten eerder in slaap komen. Dit lijkt niet veel maar dit kan juist uw slaapkwaliteit verbeteren

Wat zorgt voor een goede slaap?

Het stofje Melatonine zorgt ervoor dat we lekker kunnen slapen. Het zorgt voor een juist slaapritme en wordt altijd op natuurlijke wijze aangemaakt in het lichaam. Iedereen zal dit stofje dus aanmaken. De één alleen wat meer dan de ander. Dit kan simpelweg door voeding komen. Er zijn echter manieren om de aanmaak van dit stofje te bevorderen, maar door verkeerde voeding kan dit dus ook slechter worden. Kom meer te weten wat u juist wel moet eten en wat u beter kunt mijden.

Wat moet u schappen voor een goede nachtrust?

  • Cafeïne
    Sommige mensen kunnen de hele dag door koffie drinken. Er is al lang bekend dat dit een slechte invloed heeft op uw nachtrust. De tijd is echter ook belangrijk, wellicht kunt u uw kopje koffie beter op een ander moment drinken. Als u namelijk koffie drink heeft u 2,5 uur later daar het meest last van. Een kopje koffie kunt u dus beter in de ochtend drinken dan in de avond.
  • Frisdrank en snoep
    Door de vele suikers die er in frisdrank en snoep zitten heeft dit een stimulerende werking. Dat kan soms prettig zijn maar niet als u in uw bed ligt en juist wilt slapen. U kunt dus beter kiezen voor een stuk fruit ’s avonds dan een koek of ander snoep.
  • Alcohol
    Soms gebruiken mensen alcohol juist om goed in slaap te kunnen vallen. Een deel hiervan klopt maar het is juist slechter voor uw nachtrust. Het klopt dat u van alcohol sneller in slaap valt, echter zult u niet in een diepe slaap komen waardoor u alsnog vermoeid wakker kunt worden.
  • Pittig eten
    Nu zal dit een beetje vreemd klinken maar ook van erg pittig eten met veel kruiden zult u minder goed slapen. Pittig eten zorgt ervoor dat uw hersenactiviteiten een boost krijgt. Als u in uw bed ligt kan het zijn dat u veel na gaat denken en dat u lang niet in slaap kunt vallen.

Welke voeding kan uw slaap bevorderen?

Het stofje Tryptofaan zal helpen de nachtrust te verbeteren. Door dit stofje kan namelijk extra Melatonine aangemaakt worden waardoor we lekker kunnen slapen. Dit stofje is in verschillende producten te vinden. Er zijn ook verschillende recepten te vinden waardoor u uw slaap kunt verbeteren. Als u goed wilt slapen kunt u dit tijdens het avondeten nemen of voor het slapen gaan gebruiken.

  • Melk (Oma’s tip: warme melk voor het slapen gaan)
  • Yoghurt
  • Bananen
  • Tonijn
  • Dadels
  • Amandelen
  • Pinda’s
  • Granen
  • Gevogelte

Niet alleen voeding

Door alleen naar voeding te kijken kunt u heerlijk slapen maar om het nog beter te maken kunt u ook een aantal andere dingen aanpassen. Zorg uiteraard voor een goed matras, fijn kussen en de juiste slaaphouding. Daarnaast is het belangrijk om voldoende te bewegen en te sporten daardoor kunt u uw slaap nog beter maken.

Iedereen weet inmiddels wel dat gezond eten belangrijk is om gezond te blijven. Maar ook je ogen kun je beïnvloeden door de juiste voeding te eten.

Goede voeding kan infecties voorkomen en kan er zelfs voor zorgen dat je ogen minder snel achteruitgaan. Op latere leeftijd loop je het risico op AMD, oftewel maculaire degeneratie. Met AMD gaan je ogen achteruit. Met een ongezond voedingspatroon verhoog je de kans hierop, het risico kun je juist verkleinen door de juiste voeding te eten. De lenzen webshop Sightful geeft de volgende tips.

Voeding om je ogen gezond te houden

Voeding die helpt om je ogen gezond te houden bevat een aantal belangrijke voedingsstoffen. Deze voedingsstoffen zijn antioxidanten, carotenoïden, omega-3 en mineralen. Zij helpen bij het gezond houden van de cellen en het weefsel van de ogen en gaan AMD tegen. In vitamine A, C en E vind je antioxidanten. Een antioxidant die in het bijzonder effectief is tegen chronische oogziekten en AMD, is carotenoïde.

Naast de antioxidanten helpen ook de omega-3 vetzuren om je ogen in perfecte conditie te houden. Bij baby’s en jonge kinderen speelt omega-3 al een belangrijke rol in de ontwikkeling van de ogen. Een tekort aan omega-3 kan het droge ogen syndroom veroorzaken en AMD.
Om alle voedingsstoffen goed op te kunnen nemen zijn mineralen van essentieel belang. Hierbij kun je denken aan mineralen als zink en koper.

Welke voeding bevat de juiste voedingsmiddelen?

Gezonde voeding voor je ogen

Voeding die goed is voor de gezondheid van je ogen bevat dus één of meerdere van deze voedingsstoffen. Voor een goed gezond dieet combineer je verschillende voedselsoorten met deze eigenschappen.

Een aantal belangrijke groepen voedingsmiddelen met veel gezonde eigenschappen zijn:

  • Bladgroenten. Over het algemeen genomen zijn bladgroenten het beste voedsel om je ogen gezond te houden. Ze bevatten grote hoeveelheden antioxidanten en luteïne. Voorbeelden van bladgroenten met grote concentraties van deze voedingsstoffen zijn spinazie en boerenkool.
  • Gekleurde groenten en fruit. De felle kleur van groenten zoals paprika en courgette komt door carotenoïden, dit is een antioxidant. Ook in andere groenten en fruit zoals pompoen, kiwi en rode druiven vind je deze en vele andere nuttige antioxidanten terug.
  • Vis. In verschillende vissoorten zit veel omega-3. De soorten met de grootste hoeveelheid omega-3 vetzuren zijn tonijn, zalm en makreel.
  • Eieren. Ook eieren zijn een bron van goede voedingsstoffen voor je ogen. De eierdooiers bevatten carotenoïden en het eiwit bevat veel luteïne en zeaxanthine.
  • Schelpdieren. Een goede bron van de benodigde mineralen om de voedingsstoffen op te kunnen nemen zijn schelpdieren. Schelpdieren bevatten veel zink. Ook in rundvlees, melk en brood kom je dit mineraal tegen.

Wil je je ogen en de rest van je lichaam in optimale gezondheid houden, zorg dan dat je genoeg van bovenstaande voedingsmiddelen eet.

Tegenwoordig zijn we ons erg bewust over de voeding die we tot ons nemen en we zijn hier dan ook erg mee bezig. Op het internet zijn er vele foodbloggers te vinden die schrijven over het wel en wee van voeding. Wat wel en wat niet te eten? Noten komen steeds meer terug in een gezond voedingspatroon en steeds meer diëtistes en voedingsconsulenten verwerken het eten van noten in de voedingsplannen.

Dat noten gezond zijn, dat weet inmiddels iedereen wel. Maar waarom zijn noten nou zo gezond? Lees nu deze 3 redenen om noten toe te voegen voor een gezond voedingspatroon.

3 Redenen waarom noten gezond zijn

1. Rijk aan gezonde voedingsstoffen
Wat veel mensen niet weten, is dat noten enorm gezond zijn. Men denkt dat noten ongezond zijn omdat noten veel calorieën bevatten, maar daarnaast bevatten noten ook bijzonder veel voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. In noten zitten veel gezonde voedingsstoffen zoals gezonde, onverzadigde (o=oké) vetten. Iedere dag een handje noten (ongeveer 30 gram) verkleint de kans op hart- en vaatziekten en verlaagt het cholesterol.

2. Verzadigd gevoel door noten
Door het toevoegen van een handje noten per dag aan je voedingspatroon, verkleint dit de kans op aankomen. Vervang bijvoorbeeld de dagelijkse koek bij de koffie om 16.00 uur door een handje noten, dit is een stuk gezonder.

3. Goede vleesvervanger
Eet u vegetarisch? Noten zijn zeer goede vleesvervangers en zitten boordevol ijzer, vitamine E en vitamine B1. Zo krijg je de nodige voedingsstoffen binnen.

Welke nootsoorten verstaan we onder gezonde noten?
– Cashewnoten
– Amandelen
– Walnoten
– Macadamianoten
– Paranoten
– Pecannoten

Pinda’s vallen niet onder noten en passen ook niet binnen een gezond voedingspatroon.

Op Basboernoten.nl vindt u een rijk assortiment aan heerlijke en gezonde noten.

Er bestaan veel discussies over welke dranken en welk voedsel nou gezond of ongezond is voor ons. We weten allemaal dat vette snacks of te veel frisdrank niet bijdragen aan een betere gezondheid, maar er zijn ook een aantal producten waarover de meningen verdeeld zijn.

Eerder dachten we bijvoorbeeld dat 1 glaasje wijn per dag goed was voor de gezondheid, maar onlangs is uit onderzoek gebleken dat dit toch niet helemaal het geval is.

Ook over koffie zijn de meningen verdeeld. Hieronder een aantal punten waarom koffie wel kan bijdragen aan een betere gezondheid.

  1. Koffie kan remmend werken op een aantal ziektes, zoals Alzheimer, diabetes en zelfs kan het een remmende werking hebben op sommige vormen van kanker. Koffie heeft volgens een flink aantal wetenschappelijke studies een (klein) remmend effect op enkele vormen van kanker. Zo werken vier koppen koffie per dag beschermend tegen leverkanker en de vorming van galstenen.

  2. Ook zorgt koffie voor een betere alertheid. Cafeïne stimuleert het centraal zenuwstelsel. Het verbetert de concentratie en de geheugenfuncties. Koffie verhoogt de reactiesnelheid en zo kunnen de hersenen sneller schakelen tussen verschillende taken. Wel is het belangrijk om de inname van koffie ook weer niet te overdrijven. Ook hier geldt dat de positieve effecten ook weer teniet gedaan kunnen worden bij een te grote hoeveelheid koffie.
  3. Mensen die dagelijks koffie drinken hebben een beter uithoudingsvermogen. Het stimuleert lichaam en geest.

Bovenstaande effecten zijn wel het grootst bij het drinken van zwarte koffie, net als bij het eten van pure chocolade. Dus drink jij je koffie met melk en suiker kunnen deze ook juist weer negatieve effecten op de gezondheid hebben.

De keuze in koffie is tegenwoordig natuurlijk enorm: espresso, cappuccino, latte, maar ook het merk koffie kan erg belangrijk zijn voor de smaak. Kiest u voor Segafredo of een ander merk. Meestal is het vooral uitproberen wat u het lekkerst vindt. Koffie bestel je gemakkelijk op koffiecentrale.nl

Nederlanders houden van hun koffie. Een kopje koffie bij het lezen van de krant, een kopje koffie voor het werken begint, een kopje koffie bij de lunch en een kopje koffie na het eten. Van koffiecups in de Senseo tot vers gebrande koffie in de percolator. Gemiddeld drinken we zo’n 5 tot 6 koppen koffie per dag. Mocht je nu geschrokken zijn en bedenken dat je toch echt wel meer dan die gemiddelde 5 kopjes per dag drinkt, geen zorgen! Koffie heeft namelijk tal van gezondheidsvoordelen.

  1. Verhoogde energie
    Het eerste gezondheidsvoordeel kennen we allemaal; koffie geeft je energie. Je bent minder snel moe en kan je ineens stukken beter concentreren. Sommige mensen hebben zelfs last van vermoeidheid en concentratie problemen wanneer ze nog geen bakje koffie hebben gehad. Al deze extra energie draagt ook nog eens bij aan een beter humeur.
  2. Verbeterde hersenfunctie
    Uit meerdere onderzoeken blijkt dat koffie verschillende onderdelen van de hersenfunctie verbeterd. Zo zou het drinken van koffie je geheugen, je waakzaamheid, reactiesnelheid en algemene cognitieve functie verbeteren. Cafeïne blokkeert namelijk een bepaalde remmende neurotransmitter in de hersenen. Het gevolg zijn de stimulerende effecten die dit met zich mee brengt.
  3. Vetverbranding
    Je kunt cafeïne terug vinden in bijna alle commerciële supplementen die gebruikt worden als stimulering voor vetverbranding. Zo laat koffie je spijsvertering toenemen en versnelt het de vetverbranding. Let wel: hoe meer koffie je drinkt, hoe minder groot de effecten zijn. Ook de kwaliteit van de koffie heeft hier invloed op. Een Senseo cup zal minder van de natuurlijke effecten bevatten dan bijvoorbeeld ‘echte’ koffie van Jones Brothers Coffee.koffie gezondheid
  4. Verbeterde fysieke prestaties
    Omdat cafeïne de energie verhoogt en het zenuwstelsel stimuleert, worden er meer signalen naar de vetcellen gestuurd om lichaamsvet los te laten. Ook het adrenaline niveau in het bloed wordt door cafeïne verhoogd en dit maakt fysieke inspanning weer minder moeizaam. Een kopje koffie voor het hardlopen kan dus helemaal geen kwaad.
  5. Voedingsstoffen
    Daarbij zitten er ook veel voedingsstoffen in dat ene kopje koffie. De koffiebonen bevatten namelijk veel mangaan, kalium en vitamine B2, B3 en B5. Door al deze gezonde eigenschappen kan koffie het risico op verschillende aandoeningen verminderen. Zo lopen koffiedrinkers een kleiner risico op het ontwikkelen van diabetes 2, en stimuleert het drinken van koffie een gezonde werking van hart en bloedvaten. Koffiedrinkers lopen ook een verlaagd risico op ziekten zoals de ziekte van Alzheimer, Parkinson en dementie.

Er is dus helemaal niets mis met een kopje koffie op zijn tijd.

Pin It