Rubriek

Aandoening

Rubriek

Ongeveer 2 miljoen mensen in Nederland hebben last van migraine en er zijn ongeveer 70 duizend migraine aanvallen per dag. Er zijn dus veel mensen die wel iets te maken hebben met migraine. Wellicht heeft u het zelf of is er iemand in de familie de wel eens af moet zeggen wegens een migraine aanval. Wat kunt u doen om deze hoofdpijn te verlichten?

Wat is migraine

Migraine is eigenlijk hele hevige hoofdpijn. Dit begint vaak erg plotseling en zit vaak maar aan een kant van uw hooft. Deze pijn kan erg bonzend of stekend zijn waarbij u graag in uw bed gaat liggen. Door inspanning wordt de pijn vaak alleen maar erger. Het kan zijn dat u ook andere klachten ervaart zoals misselijk zijn, diarree en niet tegen fel licht of hard geluid kunnen.

Wat helpt als een aanval heeft?

Neem direct rust en duik gelijk het bed weer in. Als u toch door werkt of iets gaat ondernemen wordt het alleen maar erger. Neem ook direct uw medicijnen in als dit kan zo kunt u rust nemen zodat de medicijn kunnen werken. Wat een migraine aanval kan veroorzaken is stress of te weinig slaap. Ga dus na of dit een van de oorzaken bij u kan zijn en pak dit aan zodat u minder vaak een aanvallen heeft.

Plat liggen

Sommige mensen voelen wel eens migraine aankomen doordat ze vlekjes zien of als geluid en licht al erg gevoelig kan zijn. Ga dan direct plat liggen het liefst in een donkere ruimte. Het is dan goed om wel een raam open te zetten zodat u voldoende frisse lucht heeft dan kan erger voor komen en frisse lucht zal altijd wat verlichting geven.

Zonder koffie

Het beste is toch om koffie, tabak en alcohol te vermijden. Dit zal het alleen maar verergeren op migraine waardoor u dus meer pijn kunt ervaren. Het kan dus ook komen door andere dranken waar cafeïne in zit zoals thee, cola en redbull. Het beste is om overmatig gebruik hiervan ook te vermijden in uw dagelijkse ritme dit kan er ook voor zorgen dat u een aanval voorkomt.

Na de feestdagen zal het verschil wellicht wat groter zijn dat sommige mensen kunnen eten wat ze willen terwijl de ander hier veel last van heeft. U zult altijd zien dat wij de gene zijn die sneller aankomen terwijl u andere alles ziet eten en maar niet aankomt. Dit kan soms erg frustrerend zijn maar soms kunnen we er ook niets aan doen.

Trage stofwisseling

Hoe onze stofwisseling werkt heeft alles te maken met onze rustmetabolisme. Dit proces vindt eigenlijk ongemerkt plaats in uw lichaam en hier hebben we ook geen invloed op. Denk hierbij aan het verteren van eten of het kloppen van het hart. Hier is allemaal energie voor nodig, wanneer u een snelle stofwisseling heeft zal u ook sneller energie verbruiken.
Hoe jonger we zijn hoe hoger de stofwisseling is. Als u ook meer spieren heeft kan dit ook zorgen voor een hogere stofwisseling, bij mannen is dit dan vaak ook wat hoger.

Actief leven

Mensen die zeggen een snelle stofwisseling te hebben zijn vaak ook wat actiever. Door actiever te zijn wordt er natuurlijk ook meer verbrand en er worden meer spieren opgebouwd. Een snelle stofwisseling hangt natuurlijk ook samen met lengte, leeftijd, gewicht en geslacht. Het zou dus wel kunnen helpen om meer spieren op de bouwen zodat uw lichaam meer energie zal verbruiken.

Tips om uw stofwisseling een handje te helpen

  • Zorg er voor dat u de hele dag door kleine maaltijden heeft zodat uw maag en dus ook stofwisseling op gang blijft
  • Sla het ontbijt niet over
  • Blijf wel voldoende eten om de stofwisseling te versnellen

Helaas is er dus weinig wat we kunnen doen om de stofwisseling te versnellen maar het kan wel verklaren waar om het bij de een sneller is als bij de ander.

Niet iedereen heeft er last van maar sommige mensen kunnen hun benen niet stil houden. De benen kriebelen zo dat ze gewoon moeten bewegen en niet stil kunnen zitten. Het zal verder geen problemen geven maar wanneer u even stil zit kan dit wel behoorlijk irritant zijn. Als u langer in de auto, bus of trein moet zitten blijft het toch lastig om lange tijd te zitten.

Meer bewegen

Het is belangrijk om de energie uit uw benen te krijgen. Het is dus goed om extra te gaan sporten of een groter rondje te lopen met uw hond. Wanneer uw benen namelijk moet zijn zullen ze ook minder gaan wiebelen. Heeft u net het avond eten op en zit u nog voor de tv dan zult het aanvoelen komen het kriebelende gevoel in de benen. Juist dan moet u er even uit om de energie uit uw benen te krijgen.

Rustig slapen

Bij het stil zitten of stil liggen zult u juist meer wiebel benen ervaren. Het is verstandig om ongeveer 2 uur voordat u naar bed gaat niet meer te eten. Eten zorg namelijk voor meer energie waardoor uw benen meer zullen gaan wiebelen. Ga dan ook naar bed wanneer u moe bent ga niet eerst nog een boek lezen of tv kijken. Gun uw benen ook wat rust en wanneer u echt moe bent kunnen ze ook beter ontspannen.

Ontspannen

De spieren in uw benen vinden het wat lastiger om zich te ontspannen. U kunt ze hier bij helpen door bijvoorbeeld een heerlijk warm bad te nemen. De spieren zullen hierdoor makkelijker ontspannen en zullen minder wiebelen. Het lekker masseren kan ook zorgen voor meer ontspannen benen. Kijk dan ook wat voor u werkt want dit is natuurlijk bij iedereen anders.

Wat kunt u beter  vermijden?

Roken, alcohol en koffie kunnen ook voor rusteloosheid zorgen. Het is verstandiger om te stoppen met roken en ook het alcohol verbruik te verminderen. Uiteraard kan dit nog wel maar liever niet dagelijks en te veel. De cafeïne die in koffie zit kan ook voor wiebel  benen zorgen. Wanneer u bezig bent zult u er niet zo veel van merken maar in de avond kunt u dit beter overslaan omdat u hier ’s nachts last van kunt hebben.

Zorg voor ontspannen en rustige benen met deze tips.

Als we ouder worden zullen langzaam steeds meer last hebben van onze gewrichten. De meest mensen hebben erg last van de knieën omdat dit natuurlijk ook het gewricht is dat het meeste gebruikt wordt. Met fietsen met wandelen maar ook rondom huis zult u uw knieën belasten. U kunt u de pijn in uw knieën verlichten?

Blijf op gewicht

Wellicht probeert u al een langere tijd wat gewicht kwijt te raken maar lukt dit nog niet helemaal. Het is toch een goed idee om hier wat fanatieker mee bezig te zijn. Het kan namelijk ook verlichting geven voor de pijn in uw knieën. Ze worden dan namelijk minder belast en het zal uw knieën minder zwaar belasten. Wanneer u veel overgewicht heeft kan het zelfs gebeuren dat de pijn volledig zal verdwijnen.

Zacht slapen

Tijdens het slapen zult u wellicht veel bewegen en rollen en als u op uw zij ligt zullen ook uw knieën tegen elkaar aan komen. Het kan fijn zijn om een kussen tussen uw benen te legen zodat uw knieën lekker zacht liggen en het minder pijn zal veroorzaken. Er zijn ook speciale kussens die u aan uw been kunt maken zodat het kussen niet zal verplaatsen in uw slaap.

Blijf bewegen

Wanneer de pijn nog niet zo erg is is het belangrijk om te blijven bewegen. Zo houdt u alles soepel en dit zal juist ook helpen tegen verdere slijtage ook al klinkt dit tegenstrijdig. Door juist te bewegen zal het uw knie beschermen tegen artrose en andere knie problemen.

Masseer uw knie

Het is ook goed om af en toe uw knie te masseren en goed los te maken. U kunt hiervoor een verwarmende gel gebruiken die het ook wat soepeler maakt. Het bevorderd de bloedsomloop en zorgt dat afvalstoffen beter afgevoerd kunnen worden. U kunt dit ook goed met olijfolie of kokosolie inmasseren voor extra pijnbestrijding.

Blijf in beweging ook als u last heeft van uw knie, met deze tips kunt u ook nog eens zorgen voor minder pijn in uw knieën.

Dat een botox behandeling een probaat middel is in de strijd tegen de onvermijdelijke rimpels waar we allemaal mee te maken krijgen, wist je natuurlijk al. Het is tegenwoordig al heel vanzelfsprekend dat je daar van tijd tot tijd een prikje botox voor gaat halen. 

Maar wist je ook dat botox aanvankelijk werd gebruikt om ongewenste spierspasmen tegen te gaan? In dit artikel vertel ik je meer over de medische toepassingsmogelijkheden van botox.

De werking van een botox behandeling

Tijdens een botox behandeling wordt je met hele dunne naaldjes geïnjecteerd met een bepaalde hoeveelheid botuline toxine, dat is de officiële naam van botox. De botox zorgt er vervolgens voor dat in het behandelde gebied de spieren zich ontspannen. Daarom werkt het ook zo goed tegen mimische rimpels. 

Maar ook diverse medische aandoeningen die direct of indirect te maken hebben met het disfunctioneren van spieren, kunnen met botox worden behandeld. 

Voorbeelden daarvan zijn: 

  • Hyperhidrosis, beter bekend als overmatig zweten. Deze aandoening resulteert in bijvoorbeeld klotsende oksels en zweethanden of voeten in een dusdanige mate dat je het niet kunt camoufleren. Deze aandoening zorgt vaak voor grote, met name sociale problemen. 
  • Tandenknarsen. Ongemerkt ’s nachts met de tanden en kiezen knarsen, kan niet alleen zorgen voor slapeloze nachten van de partner, maar kan ook schade aan het gebit toebrengen.
  • Chronische migraine. Voor mensen die lijden aan chronische migraine en dus vaak tot wel 15 dagen of meer per maand migraine hebben, kan een botox behandeling een uitkomst zijn. De migraine verdwijnt daardoor helaas niet, maar het aantal aanvallen per maand wordt er zeker door gereduceerd.
  • Blaasdisfunctie. Een mooi woord voor urine incontinentie veroorzaakt door een overactieve blaas. Met een botox behandeling zullen deze klachten zeker afnemen. 
  • Oogproblemen zoals blepharospasme, het krampachtig samentrekken van de spieren rond de ogen en strabismus, een vorm van scheelzien, kunnen ook met een botox behandeling verholpen worden. 
  • Spasticiteit. Bepaalde neurologische aandoeningen, zoals een hersenverlamming kunnen zorgen voor zeer pijnlijke onwillekeurige spierspanningen waardoor de ledematen richting het lichaam kunnen samentrekken. Deze spastische samentrekkingen komen het vaakst in de armen en handen voor.

Hoe lang werkt een botox behandeling?

Tja, behalve allemaal voordelen, kleeft er ook een nadeel aan een botox behandeling. Dat is dat een botox behandeling na een periode van 6 – 8 maanden is uitgewerkt. De medische klachten die ermee werden bestreden, komen dan in de meeste gevallen weer terug.

Het goede nieuws is dat een behandeling met botuline toxine over het algemeen geen nadelige bijwerkingen heeft en dus zonder problemen weer herhaald kan worden. Het is hierbij wel van groot belang dat de behandeling door een specialist wordt uitgevoerd. 

Wordt een medische botox behandeling vergoed?

Hoewel de kosten die een botox behandeling met zich meebrengt door bijna iedereen wel te dragen zijn, is het toch fijn als de verzekering deze geheel, of gedeeltelijk vergoedt.

De verzekering vergoedt niet in alle gevallen een medisch noodzakelijk botox behandeling. 

Dat hangt af van een aantal factoren:

  • Hoe je bent verzekerd en bij welke verzekeraar. Niet alle behandelingen zitten namelijk in het basispakket;
  • Of je een verwijsbrief hebt van je huisarts of van een behandelend specialist;
  • Om welke medische aandoening het gaat;
  • Of er alternatieve, goedkopere behandelingen voor de aandoening zijn;
  • Of je de behandeling uit laat voeren door een kliniek die een contract heeft met jouw verzekeraar.

Je ziet, aan de vergoeding voor een botox behandeling kunnen nogal wat haken en ogen zitten. Neem daarom altijd het zekere voor het onzekere en neem voordat je ergens een afspraak maakt altijd even contact op met jouw zorgverzekeraar. Zij kunnen je vertellen of je in aanmerking komt voor een vergoeding en aan welke voor voorwaarden je dan moet voldoen.

Sommige hebben er nooit last van terwijl andere geregeld naar de manicure of pedicure gaan om dit te voorkomen. Er zijn verschillende manieren om ingegroeide nagels de voorkomen of te verhelpen maar hoe pakt u dit nou aan en waar moet u beginnen?

Hoe kunnen nagels ingroeien?

Nagels hebben eigenlijk een beschermende rol. Ze houden namelijk bacteriën buiten en het vormt dus eigenlijk een beschermend laagje. Het is belangrijk om ze goed te verzorgen en regelmatig knippen hoort daar dan ook bij. Wanneer u uw nagels op een verkeerde manier knipt kunnen nagels in groeien. Het dragen van strakke schoenen of schoenen met spitse neuzen kunnen het alleen maar pijnlijker maken. Het kan veel pijn en roodheid veroorzaken rond de vingers en tenen door de druk van de nagel.

Wat is de beste manier om uw nagels te knippen?

Het beste is om nagels te knippen wanneer ze wat zachter zijn. Dus na het douchen of neem vooraf een voetenbad. Het is daarbij ook goed om ze te weken met lavendel, eucalyptus of badedas dit is gelijk een goede verzorging voor uw voeden en nagels. Verwijder al het overtollige huid vooral bij de hoekjes van de nagels. Knip de nagels daarna recht en niet te kort.

Een ingegroeide nagel zelf behandelen?

Wanneer u geen tijd heeft om uw ingegroeide nagel te behandelen kunt u ook zelf aan de slag. Het is dan ook belangrijk dat de nagel en huid zacht is wanneer u dit doet dus ga in ieder geval 15 minuten weken in een voetenbad met warm water. Het belangrijkste wat u nodig heeft is een pincet en watten. U kunt met de pincet achter de ingegroeide nagel komen en deze onder uw huid vandaan halen. U kunt de watten er dan achter leggen zodat deze niet weer gelijk tegen de huid aan komt. Knip de watten af zodat u hier geen last van heeft en knip ook de nagel iets korter. Wanneer u de watten laat zitten kan de nagel weer even goed groeien zonder dat het in de huid kan prikken.

Ingegroeide nagels zijn dus makkelijker te voorkomen dan u denkt.

Als u last heeft van een slechte adem kan dit soms erg vervelend zijn. Naast het feit dat andere mensen het ruiken kan het ook schaamte met zich meebrengen. Wellicht houdt u uw hand voor uw mond als u met iemand praat of houdt u meer afstand dan normaal. Er zijn echter een paar tipt die kunnen helpen om van een slechte adem af te komen.

Wat veroorzaakt een slechte adem?

Het is natuurlijk belangrijk om te weten wat de slechte adem veroorzaakt. Dan kunt u ook iets doen om dit tegen te gaan en zult u minder last hebben van nare luchtjes.

  • Slechte mondhygiëne
  • Ontsteking in de mond (mondslijmvliesontsteking of tandvleesontsteking)
  • Roken
  • Alcoholgebruik
  • Regelmatig gebruik van knoflook, uien of sommige specerijen
  • Volgen van een streng dieet

Wat kunt u doen om een slechte adem tegen te gaan?

Afhankelijk van waar uw slechte adem vandaan komt kunt u wat dingen doen om het te verbeteren. Zorg daarbij voor een goede mondhygiëne en poets regelmatig uw tanden. Het gebruiken van een elektrische tandenborstel kan daarbij helpen. Door regelmatig te poetsen en uw gebit te onderhouden zullen er ook minder snel ontstekingen optreden wat nare luchtjes kan voorkomen. Als u een regelmatige drinker bent en veel rookt is het verstandig om deze dingen ook wat te minderen ze zorgen namelijk ook voor bacteriën in uw mond wat de nare luchtjes veroorzaakt. Let ook op wat u eet, door een dieet of doordat u gewoon veel knoflook eet kan dit invloed hebben op uw adem.

Huismiddeltjes die u kunnen helpen bij een slechte adem

U zult standaard wel een aantal middelen thuis hebben liggen die uw slechte adem kunnen verhelpen. Er zijn een aantal trucjes die u eens uit kunt proberen.

  • Groene en zwarte thee
    De thee bestrijd bacteriën die de slechte geur in uw mond veroorzaakt. Door ’s ochtends thee te drinken zult u ook later op de dag hier nog profijt van hebben.
  • Water
    Door water wordt uw mond gehydrateerd en dit helpt ook bij de aanmaak van speeksel. Door voldoende water te drinken zult u bacteriën en etensresten in uw mond wegspoelen.
  • Appelazijn
    Het heeft een desinfecterende werking. Door één keer per dag appelazijn met water te spoelen in uw mond zullen de bacteriën verdwijnen
  • Citrusvruchten
    Door het citroenzuur dat in citrusvruchten zit wordt de speekselproductie gestimuleerd. De micro-organismen die slechte mondgeur veroorzaken worden daardoor geëlimineerd.
  • Avocado’s
    Door het eten van avocado’s worden schadelijke bacteriën in uw maag gedood. Het helpt het verteringsproces en verminderd de kans op een slechte adem.
  • Baking soda
    Door een klein beetje baking soda op uw tandenborstel te doen zal de zuurgraad in uw mond veranderen. Het zorgt ervoor dat het voor bacteriën een ongunstige omgeving wordt waardoor ze zullen verdwijnen.

Houd uw mond en uw adem gezond en fris!

Vindt u het ook zo vervelend dat uw voeten stinken? Elke keer als u wat warme voeten heeft beginnen ze gelijk te stinken en te ruiken. Wellicht durft u nergens meer uw schoenen uit te doen. Deze tips zullen u van de lucht af helpen maar ook van de zweetvoeten zelf.

Verwijder eelt

Heeft u ook altijd eelt op uw voeten zitten? Voor bacteriën is dit een fijn plekje om zich in te nestelen. Zorg dat u overtollig eelt verwijderd dit kan de nare lucht al snel doen verwijderen. Als u vaak gaat wandelen of veel op blote voeten rondloopt zult u zien dat het snel terug komt. Als u dit netjes bij houdt kan dit nare geurtjes voorkomen.

Houd ze droog

Het is belangrijk om uw voeten droog te houden. Was ze ook een keer extra en zorg dat ze daarna goed droog zijn. Het dragen van luchtige schoenen zoals slippers of sandalen werkt ook erg goed. Als u dichte schoenen aan heeft en uw voeten beginnen te zweten worden ze vochtig en ontstaan er nare geurtjes.

Schone sokken

Begin de dag met schone sokken. Was de sokken dan ook op minimaal 60 graden, dan weet u zeker dat de bacteriën er uit zijn. Als u dit niet doet kunnen de bacteriën zicht gaan vermeerderen en komt er al snel een naar luchtje aan. Er zijn ook sokken die hierbij helpen, de zilversokken.

Geef ook schoenen rust

Ook uw schoenen hebben af en toe rust nodig. Als uw voeten zweten zullen ze het vocht vaak opnemen, schoenen hebben dan ook de tijd nodig om dit vocht weer kwijt te kunnen. Meestal wordt aangeraden schoenen 24 uur rust te geven. Wissel uw schoenen dan ook vaak af zodat uw schoenen het vocht goed door kunnen laten.

Oma’s tip

Misschien gelooft u het niet maar er is een tip waarbij u snel van zweetvoeten af kunt komen. Het zal niet bij iedereen werken maar het is het proberen waard. Loop met blote voeten door het ochtenddauw. Als u wakker wordt kunt u een grasveldje opzoeken waar het ochtenddauw nog aan zit. Loop hier gewoon door heen en herhaal dit een aantal keer, het zweten van de voeten zal dan minder worden of zelfs helemaal verdwijnen.

Geen nare luchtjes meer

Probeer 1 van deze tips uit en kijk wat voor u werkt. Het is niet van de ene op andere dag verholpen maar u zult merken dat het langzaam minder wordt. U durft weer uw schoenen uit te doen zonder bang te zijn voor nare luchtjes.

Helaas zijn zweetvoeten voor veel mensen een bekend probleem. Natte voeten en een stinkende geur die uit je schoenen komen. Eigenlijk niet zo gek als u bedenkt dat een voet gemiddeld 250.000 zweetklieren bevat en dagelijks 0,25 liter vocht produceren. Tocht heeft de ene persoon bijna geen last van zweetvoeten, terwijl de ander zijn schoenen niet uit durft te trekken.

Gelukkig zijn er verschillende manieren om van zweetvoeten af te komen, of het in ieder geval te verminderen. Het begint allemaal met hygiëne, was uw voeten dagelijks goed met water en zeep. Ook is het verstandig om een voetenbad te nemen. Door hier bacteriedodend-middel, zuiveringszout of azijn aan toe te voegen, worden bacteriën gedood.

Probeer verder ook vaak van schoenen te wisselen of op blote voeten te lopen. Op deze manier hebben uw voeten de mogelijkheid om te drogen, hetgeen nodig is om zweetvoeten te voorkomen. Is dit helaas niet genoeg voor u, dan zijn er nog een aantal mogelijkheden om zweetvoeten te verminderen.

Eelt verwijderen
Behalve dat eelt vervelend kan zijn, vergroot het ook de kans op zweetvoeten. Eelt neemt namelijk vocht op, hetgeen de groei van bacteriën stimuleert.

Was sokken op een hoge temperatuur
Was uw sokken op minimaal 75 graden Celsius. Bij deze temperatuur gaan de bacteriën die in uw sokken zitten namelijk dood.

Katoenen sokken
De bacteriën blijven zitten in de sokken en schoenen die u gedragen heeft. Probeer daarom zoveel mogelijk om sokken te dragen in uw schoenen. Op deze manier komen er namelijk minder bacteriën in uw schoenen. Draag bij voorkeur katoenen sokken en leren schoenen.

Anti-zweet inlegzooljes
Er bestaan speciale zooltjes die zweetvoeten voorkomen of behandelen. Hierdoor zullen uw sokken en schoenen minder stinken.

Anti-zweet producten
Uiteraard zijn er ook anti-zweet producten te krijgen voor het overtollig zweten. Gebruik deze producten pas op het moment dat u er veel last van hebt.

Heeft u echt heel veel last van zweetvoeten, dan is het wellicht verstandig om een bezoekje te brengen aan uw huisarts of een pedicure.

The post Ga de strijd aan met zweetvoeten appeared first on Beautygeheim.nl.

Misofonie is een psychische aandoening. Eentje waarbij patiënten een hekel hebben aan geluid dat wordt veroorzaakt door andere mensen. Denk hierbij aan smak-, adem- en kuchgeluiden. Vooral geluiden die zich herhalen zijn ernstige irritatiefactoren. Iedereen ergert zich weleens aan geluiden van anderen, maar mensen met misofonie voelen hierbij niet alleen irritatie; ze worden woedend en ervaren haat en walging. In dit artikel lees je meer over de kenmerken, de oorzaak, de behandeling en de welke kosten de zorgverzekeraar kan dekken.

Selective Sound Sensitivity Syndrome

Misofonie betekent ‘haat van geluid’. Het is een neurologische aandoening die ook wel Selective Sound Sensitivity Syndrome wordt genoemd, oftewel S4. Misofonie is nog niet heel erg lang een bekende aandoening – en officieel erkend is deze nog altijd niet. In 2009 begonnen artsen van het Academisch Medisch Centrum met het doen van onderzoeken naar misofonie. Ze ontdekten dat er best wat mensen zijn die last hebben van woede- en haatgevoelens als anderen geluiden maken. Ze doen dan ook nog altijd onderzoek. Ongeveer 0,5 procent van de bevolking heeft misofonie, dat zijn zo’n 85.000 personen.

Kenmerken haat van geluid

Haat, walging, irritatie en woede zijn de sleutelwoorden van misofonie. Het zijn de gevoelens die worden opgewekt door geluiden die anderen maken. In het bijzonder volwassenen. Geluiden geproduceerd door jonge kinderen, dementerende mensen en dieren worden vaak als minder vervelend beschouwd. Er is vaak sprake van een obsessie met de geluiden die een patiënt ‘irriteren’. Vaker dan eens spelen er door heel normale geluiden, ernstig negatieve gevoelens op. Hierdoor kan er bij de patiënt stress, schuld, schaamte en angst opspelen. Dat laatste vooral doordat sommige patiënten de drang voelen de geluidsveroorzaker wat aan te willen doen. Een ander gevolg van de geluidenhaat is het mijden van bepaalde situaties en het leven met oordopjes in of een koptelefoon op.

Hoe ontstaan deze gevoelens?

Hoe de haatgevoelens die bij een misofoniepatiënt opspelen precies ontstaan is niet bekend. Wel is duidelijk dat de aandoening zich tijdens de jongere jaren ontwikkelt: tussen het 8ste en 12e levensjaar. De ervaring met het geluid ligt hieraan ten grondslag. Pubers beginnen zich rond deze tijd te storen aan het gedrag van de ouders. Negatieve associaties met deze geluiden, kunnen een oorzaak zijn. Zoals het niet van tafel mogen – er is dus geen ontsnappingsmogelijkheid – terwijl er een irritatie is aan het gesmak van een van de ouders. Het gevolg is dat de irritatie erger wordt, dat samen eten gaat tegenstaan en het haatgevoel ontstaat. Het is zeker dat bij misofonie een Pavlov-reactie plaatsvindt in de hersenen. Er wordt een link gemaakt tussen het geluid en de gevoelens. Het negatieve gevoel is een reflex op het geluid.

Het behandelen

Is er nog iets te doen aan die reflexen? Gelukkig wel. Misofonie kan chronisch worden of zijn, maar de heftige reactie op het geluid kan wel afnemen. Hoe? Door cognitieve gedragstherapie in het AMC. Hier zijn onderzoekers nog altijd bezig met het ontwikkelen van de juiste behandeling. De behandeling bestaat uit het veranderen van de denkgewoonten. De negatieve gedachten en gevoelens worden zo veranderd in helpende. Dit gebeurt vooral in groepstherapie. Het is een bewustwordingsproces en de behandeling duurt acht weken. Om in het AMC op consult te kunnen, is een verwijzing van de huisarts nodig. De diagnose misofonie kan nog niet worden gesteld, omdat het nog geen erkende aandoening is. Gelukkig is er wel de behandeling.

Behandelingen vergoed door de verzekeraar

Misofonie is een psychische aandoeningen en de behandeling van deze aandoening wordt vanuit de basisverzekering van de zorgverzekering vergoed. Hiervoor moet altijd het eigen risico worden ingelegd. Ook is er altijd een verwijzing van de huisarts nodig om op consult te kunnen in het AMC (de enige plek waar de behandeling wordt uitgevoerd). Anders is het voor jongeren tot achttien jaar. Zij krijgen de kosten namelijk vergoed vanuit de gemeente. Wel hebben zij ook altijd een verwijzing van de huisarts nodig.

Pin It