Rubriek

Botten en spieren

Rubriek

In Nederland zijn er maar liefst 2 miljoen mensen met een reumatische aandoening. Door de vergrijzing kan dit aantal alleen maar meer worden maar hoe kunnen we zorgen dat we hier zo min mogelijk last van hebben? Deze tips zullen de reuma klachten verlichten.

Wat is Reuma?

Er zijn meer dan 200 verschillende vormen van reuma. De volgende klachten kunnen ontstaan bij Reuma.

  • Dik en warm worden van gewrichten
  • Langdurig pijn in gewrichten en/of spieren
  • Pijn en stijf voelen na stil gezeten of gelegen te hebben
  • Herkent u deze klachten maar bent u er zelf nog niet helemaal achter of het reuma is. Ga naar de huisarts om dit te onderzoeken, zodra u weet of u reuma heeft of welke vorm kunt u ook de pijn bestrijden.

Reuma klachten verminderen

Wanneer u reuma heeft is het natuurlijk het belangrijks om deze klachten zo veel mogelijk te verminderen. Zo heeft u er in uw dagelijkse leven minder last van en kan het veel verlichting geven van de pijn.

  • Drink minimaal 8 tot 10 glazen water per dag. Zo kunnen de afvalstoffen beter afgevoerd worden wat verlichting kan geven.
  • Probeer de oorzaak van stress na te gaan en verlaag deze. Stress kan bijdragen aan de klachten die u door Reuma ervaart.
  • Overbelast uw spieren en gewrichten zo min mogelijk. Na veel inspanning zult u merken dat het meer pijn doet als anders. Wanneer u dit voor bent kan dit pijn voor een paar dagen schelen.
  • Warmte kan de pijn verlichten. Draag bij koud weer dus sneller handschoenen of ga overwinteren in Spanje.
  • Er zijn ook hulpmiddelen die het leven makkelijker kunnen maken. Zo zijn er hulpmiddelen om een tube uit te kunnen knijpen of zijn er handvat verdikkers voor bestek dat het prettiger maakt.

Blijf in beweging

Veel mensen met reuma zijn bang om te beweging. Wellicht doet het wat pijn of bent u bang het juist overbelasten waardoor u daarna meer klachten ervaart. Het is juist goed om in beweging te blijven en het kan er zelfs voor zorgen dat het pijn verlichten. Het beweging is namelijk erg belangrijk voor de bloedsomloop en zorgt er voor dat elk deel in uw lichaam goed doorbloed wordt. Af en toe een wandeling maken of een stukje fietsen kan u dus juist goed doen. Blijf dus ook met reuma in beweging.

Het kost veel tijd en energie om je spiermassa op te bouwen, maar dat geldt ook voor het onderhouden ervan. De spiergroepen in je lichaam hebben aandacht nodig om de spiermassa op hetzelfde peil te houden of verder te laten groeien. Naast de fysieke inspanning is het daarbij ook van belang om de focus op het inwendige proces van je lichaam te leggen. Het gebruik van magnesium bisglycinaat is daarvoor bijvoorbeeld een probaat middel. Zo zijn er meerdere manieren om de spiermassa te behouden.

1. Magnesium bisglycinaat
Magnesium is een belangrijk mineraal dat bekend staat om sterke botten en soepele spieren te behouden. Bovendien zorgt magnesium ervoor dat er sprake is van activatie van het natuurlijke energieproces. Als extra voordeel zorgt het voor vermindering van vermoeidheid en behoud je een heldere geest. Magnesium bisglycinaat is een specifieke magnesiumverbinding die organisch gebonden is en de mineralen omzeilt die normaal gesproken de opname van magnesium belemmeren.

2. Voldoende eten en slapen
Heb je spiermassa opgebouwd en niet meer aan krachttraining doet dan blijft de spiermassa gedurende twee tot drie weken op hetzelfde niveau. Het hangt daarbij wel af van de omvang van de spiermassa net als van je leeftijd hoelang het behouden blijft. Bovendien is het dan belangrijk om voldoende te eten en voldoende nachtrust te hebben. Het is in ieder geval nodig om eiwitten te eten. Denk daarbij per dag aan 1,6 gram eiwit per kilo van je eigen gewicht. Ook is het van belang dat je spijsverteringsstelsel optimaal werkt en daar kunnen probiotica capsules bij helpen. Verder is een nachtrust van zeven tot negen uur doorgaans aan te raden.

3. Een derde van trainingsvolume aanhouden
Het is om je spiermassa op langere termijn te behouden van belang om wel aan krachttraining te doen. Daarbij kan je voor het behoud van spiermassa ongeveer uitgaan van een belasting van een derde van het trainingsvolume om spieren op te bouwen. Het is dus niet zo dat je dezelfde trainingsbelasting hoeft aan te houden. Het is wel van je leeftijd afhankelijk in welke mate je moet trainen. Ben je ouder dan 35 jaar dan moet je wat meer dan een derde van de oorspronkelijke trainingsarbeid besteden aan trainen om de spiermassa te behouden. Verder geldt dat je er rekening mee dient te houden om dan wel dezelfde intensiteit te hanteren. Denk daarbij aan de combinatie van het gewicht en de inspanning die je levert.

Het oplopen van letselschade is voor niemand fijn. Met letselschade wordt de lichamelijke of geestelijke schade die men oploopt bij een ongeval. Dit kan zowel materiële als immateriële schade zijn. Men spreekt over het algemeen van letselschade als een andere partij dan jijzelf de schade heeft toegebracht. In veel gevallen kun je dan ook een vergoeding krijgen voor de opgelopen letselschade. In deze blog vertellen we je hoe je het beste kunt handelen als je zelf letselschade hebt opgelopen.

Documentatie

De documentatie rondom de letselschade is enorm belangrijk als je een schadevergoeding probeert te krijgen. Deze documentatie kan bestaan uit je eigen documentatie van het moment, maar ook uit documentatie die opgesteld is door derden. Als er ooggetuigen aanwezig waren bij het ongeluk dat plaatsvond, dan dien je als slachtoffer de contactgegevens van deze ooggetuigen te noteren. Zo kun je na afloop en tijdens het proces contact opnemen met de derden. Deze kunnen vervolgens een ooggetuigenverklaring afleggen om zo het verhaal vanuit diverse perspectieven te kunnen bevestigen. Wat betreft jouw eigen documentatie is het handig om je bevindingen altijd te noteren. Door zo veel mogelijk details van het moment op te schrijven, zul je de situatie ook zo compleet en kloppend mogelijk kunnen reproduceren. 

Hulp bij letselschade

Als je letselschade hebt opgelopen dan is het verstandig om een letselschade advocaat in de arm te nemen. Dit komt voornamelijk door de ervaring die de letselschade advocaat heeft in dit vakgebied. Als je een schadeclaim wilt ontvangen, dan zal dit waarschijnlijk de eerste keer zijn dat je dit proces dient te doorlopen. Voor de beste letselschade advocaat zal het een routineklus zijn. De letselschade advocaat weet precies hoe je het proces dient te doorlopen om de kans op een schadevergoeding te maximaliseren. Het grootste nadeel dat komt kijken bij het inschakelen van een letselschade advocaat is dat deze in eerste instantie behoorlijk wat geld zal kosten. Dit geld kun je er op de lange termijn echter gemakkelijk uit halen. Het zal je echter in eerste instantie wel flink wat geld kosten om gebruik te kunnen maken van de diensten van de letselschade advocaat.

Wanneer we ouder worden worden onze botten steeds minder sterk. Veel oudere brekend dan ook iets wanneer ze vallen wat voor veel ongemakken kan zorgen. Hoe zorgt u er nou eigenlijk voor dat de botten sterk blijven? Deze tips zullen zorgen dat ze sterker blijven.

Beweeg regelmatig

Door regelmatig te bewegen word de aanmaakt van botweefsel gestimuleerd. U hoeft daarbij niet fanatiek te bewegen of te sporten maar een wandeling of tennissen kan al genoeg zijn als u dit maar dagelijks doet. Een half uurtje per dag is dan al voldoende dus even in de tuin aan de slag gaan of traplopen. Deze dingen zullen allemaal zorgen dat uw botten sterker worden.

Sterke botten door calcium

Wat zorgt voor sterke botten is calcium ofwel kalk. Het is belangrijk dat u hier voldoende van binnen krijgt door bijvoorbeeld zuivel te eten of drinken. Calcium zit namelijk in zuivelproducten zoals melk en kaar maar ook in soja, en havermelk zit calcium. Ons lichaam verbruikt ook calcium zo ook ons hartspier. Wanneer we te weinig calcium binnenkrijgen zal dit uit de botten gehaald worden en waardoor ze dus minder sterk worden. Genoeg calcium binnen krijgen is dus een belangrijk onderdeel voor sterke botten.

Vitamine D

Deze vitamine D heeft zelf geen invloed op de sterkte van uw botten. Echter is dit een belangrijk onderdeel waardoor uw lichaam calcium op kan nemen. Heeft u te weinig vitamine D dan zal uw lichaam ook te weinig calcium hebben. Normaal wordt vitamine D aangemaakt door zonlicht echter zal een oudere huid dit niet goed op kunnen nemen. Het is daarom belangrijk om extra vitamine D te slikken zodat u geen te kort zult krijgen.

Het Catharina Ziekenhuis is begonnen met het toedienen van een halfjaarlijks infuus aan een specifieke patiëntengroep van vrouwen na de overgang met borstkanker. Uit recent onderzoek blijkt dat zo’n infuus met botversterkende middelen de kans op uitzaaiingen in de botten en de kans op botbreuken verkleint. Ook wordt het ontstaan van broze botten (osteoporose) voorkomen.

Het halfjaarlijks infuus zorgt er eveneens voor dat de botten van deze patiënten met borstkanker na behandelingen sterker blijven. “Het preventief gezond houden van de botten is enorm belangrijk”, zegt oncoloog-internist dr. Birgit Vriens van het Catharina Kanker Instituut. “We geven daarom altijd al advies over voeding en leefstijl.”
Behandeling thuis

Patiënten hoeven niet naar het ziekenhuis te komen voor het infuus: drie jaar lang komt om de zes maanden een verpleegkundige thuis de behandeling geven. Daarnaast krijgen patiënten dagelijks een combinatie van calcium met vitamine D. Voor elke infuus wordt bloed geprikt om te beoordelen of het volgende infuus door kan gaan.

Belangrijke voorwaarde voor het infuus met het botversterkend middel is een gezond gebit. “Een van de bijwerkingen is kaaknecrose. Als je al een slechte gebit hebt, is de kans aanwezig dat tanden uitvallen. Patiënten met een slecht gebit krijgen de behandeling dan ook niet,” aldus verpleegkundig specialist Oncologie Angelie van den Bosch. Zij schreef mee aan het protocol over deze behandeling. Inmiddels is het protocol landelijk opgenomen in de handreiking ‘Botgezondheid’.

Het Catharina Ziekenhuis is het meest uitgebreide centrum voor de behandeling van borstkanker in de regio. “Daarom kan deze aanvullende behandeling eenvoudig geïntegreerd worden”, zegt Van den Bosch. “We gaan ook kijken of we het in kunnen zetten voor de behandeling van prostaatkanker.”

Bron: Catharina Ziekenhuis

Een botbreuk is al vervelend genoeg en dit moet altijd in het ziekenhuis goed gezet worden. Als we denken dat alles weer goed staat moeten we nog eens 6 tot 8 weken in het gips tot dat alles hersteld is. We kunnen alles echter een handje helpen zodat de breuk  zich sneller kan herstellen. We kunnen als het gips er af is sneller de dingen doen de we graag weer willen doen.

Eet zuivel producten

We weten van vroeger al dat veel melk drinken goed is voor de botten. In melk maar ook andere zuivel producten zit veel calcium dat een belangrijke bouwstof is voor botten. Zo kunt u dagelijk de dag beginnen met een glas melk of een bakje yoghurt. Het is ook te vinden in andere producten zoals groene groente, noten en zaden. Wanneer u zuivel producenten normaal gesproken niet lekker vindt is het goed om toch 3/4 keer op een dag iets van zuivel te pakken. Dit kan al een plakje kaas zijn of een klein beetje yoghurt.

Bewegen is gezond

Het is belangrijk om altijd voldoende te bewegen als u iets gebroken heeft kan dit een stuk lastiger worden. Bespreek met de verpleegkundige wat wel kan of wat de beste oplossing hiervoor is. Bewegen is in alle opzichten goed voor het lichaam. Probeer dus nog te blijven wandelen of pas wat dingen aan zodat u nog wel aan uw beweging toe komt. Een goede doorbloeding is dan ook belangrijk om de botten goed te laten genezen.

Minder of niet roken

Door te roken kan dit een negatief effect hebben op de genezing van het bot. Het kan ook zijn dat het de genezing vertraagd en dat u wellicht langer in het gips moet blijven. Het is verstandig om te stoppen met roken of het anders te beperken.

U kunt het herstel van de botten dus toch een handje helpen ook al zit het in het gips.

Leefstijl onmisbaar ingrediënt voor verbetering dagelijks leven met reuma

In Nederland is er nog te weinig aandacht voor leefstijlprogramma’s voor chronisch zieken, terwijl internationaal steeds meer duidelijk wordt dat het aanpassen van de levensstijl een positief effect kan hebben op de ziektelast van allerlei aandoeningen. ReumaNederland is ervan overtuigd dat een gezonde leefstijl ook helpt voor mensen met reuma en werkt daarom samen met Voeding Leeft aan een leefstijlbehandeling voor de meer dan 2 miljoen mensen in Nederland met een reumatische aandoening. ErasmusMC is betrokken bij het wetenschappelijke kader van de leefstijlbehandeling.

Vier pijlers centraal in leefstijlprogramma reuma

De laatste (internationale)wetenschappelijke inzichten en recente studies over voeding, leefstijl en verschillende vormen van reuma worden in het leefstijlprogramma meegenomen. Het voedingspatroon heeft als basis het Mediterrane dieet.

Het leefstijlprogramma dat naast voeding bestaat uit de pijlers beweging, ontspanning en slaap moet in 2021 starten. De komende maanden wordt het programma samen met ervaringsdeskundigen, onderzoekers en zorgverleners ontwikkeld. Deelnemers krijgen door het programma handvatten aangereikt krijgen om een nieuwe, gezonde leefstijl te implementeren die een positief effect heeft op bijvoorbeeld de vermoeidheid die veel mensen met reuma ervaren.

Verankering in zorgverzekering essentieel

Sija de Jong, manager Patiëntenbelangen ReumaNederland: “Leefstijlprogramma’s moeten een serieuze plek krijgen binnen de zorgverzekering. Het is van groot belang dat er ook bij politiek en zorgverzekeraars veel meer aandacht komt voor wat levensstijl kan betekenen voor de verbetering van het dagelijks leven van mensen met reuma. Veel mensen met reuma geven aan dat als ze goed in hun vel zitten, ze minder last hebben van de aandoening en beter kunnen meedoen in het dagelijks leven. Ons ultieme doel is dan ook om dit leefstijlprogramma vergoed te krijgen voor alle mensen met reuma.”

Martijn van Beek, directeur Voeding Leeft: “Deze samenwerking is bijzonder en uniek. We gaan ervoor om als eerste een bewezen effectieve leefstijlbehandeling voor mensen met reuma in het basispakket te krijgen. Om de kwaliteit van leven voor mensen met reuma te vergroten met een leefstijlbehandeling naast of misschien wel in plaats van medicatie. Oftewel betere zorg, tegen lagere zorgkosten; dat is onze missie.”

Het programma wordt mede gefinancierd door de Noaber Foundation.

Over Voeding Leeft

Voeding Leeft is een non-profit organisatie die zich bezighoudt met het ontwikkelen en exploiteren van leefstijlprogramma’s samen met wetenschappers, artsen en andere professionals. Vanuit de visie dat elk individu gezondheidswinst kan behalen door zich een gezonde leefstijl eigen te maken. Naast het verhogen van de levenskwaliteit van mensen met een chronische ziekte, vloeit daar ook een ander doel uit voort: het verminderen van maatschappelijke zorgkosten. Voeding Leeft is de ontwikkelaar van het succesvolle programma Keer Diabetes2 Om waarbij al duizenden mensen hun diabetes hebben omgekeerd en dat vergoed wordt door VGZ en Menzis. Ook zijn zij de grondleggers van de programma’s Eet voor Reuma, Anders Eten bij MS en IBD-Eet je mee?

Bron: ReumaNederland

In het verleden werd ter bevordering van het bewegingsapparaat het supplement glucosamine veel vaker gebruikt dan groenlipmossel. Tegenwoordig zijn de rollen omgedraaid, blijkt uit eigen onderzoek van Bewegenzonderpijn.com onder 7260 vrouwelijke respondenten van boven de 50 die te kampen hebben met artrose. Uit de resultaten kan opgemaakt worden dat groenlipmossel terrein wint bij vrouwen boven de 50 ten opzichte van traditionele behandelingen met glucosamine. Waar in het verleden glucosamine vaker werd gebruikt, is op dit moment groenlipmossel populairder.

Artrose bij vrouwen van 50 jaar en ouder

De kans dat je als vrouw gediagnosticeerd wordt met artrose is een stuk groter dan als man. In 2019 werd bij 1.467.200 Nederlanders de diagnose artrose gesteld, waarvan 513.900 mannen en 953.300 vrouwen. Artrose is een reumatische aandoening aan de gewrichten. Het begint vaak bij een ontsteking in het kraakbeen, wat vervolgens kan leiden tot kraakbeenslijtage. Dit kan leiden tot stijfheid, zwellingen en pijn rondom de gewrichten.

Groenlipmossel wint terrein ten opzichte van Glucosamine

In het verleden maakte 38,2 procent van de respondenten gebruik van glucosamine supplementen, terwijl maar 18,7 procent van de respondenten gebruik maakte van het gezondheidssupplement groenlipmossel. Op de vraag welke supplementen de respondenten op dit moment gebruiken wordt een ander antwoord gegeven. Op dit moment maakt slechts 14,7 procent van de respondenten gebruik van glucosamine supplementen, ten opzichte van 20,1 procent van de respondenten die groenlipmossel als gezondheidssupplement voor de gewrichten gebruiken. Uit de resultaten kan opgemaakt worden dat groenlipmossel terrein wint bij vrouwen boven de 50 ten opzichte van traditionele behandelingen met glucosamine. Waar in het verleden glucosamine vaker gebruikt, is op dit moment groenlipmossel populairder bij vrouwen van 50 jaar en ouder die last hebben van artrose.

Bekijk het volledige onderzoek met alle resultaten

Over bewegenzonderpijn.com

Bewegen zonder pijn is een online platform voor iedereen die soepel wilt blijven bewegen.
Op de website vind je informatie over problemen die kunnen ontstaan in het
bewegingsapparaat en hoe je dit met oefeningen, natuurlijke supplementen en voeding kunt
verminderen. Er wordt op de website ook veel aandacht besteed aan artrose, omdat
gewrichtsproblemen vaak ontstaan bij slijtage.

Bron: Bewegen zonder pijn

Bewegen is voor de meer dan 2 miljoen Nederlanders met reuma niet altijd even makkelijk, maar wel heel belangrijk. ReumaNederland en Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) geloven in de kracht van wandelen voor mensen met reuma. Om zoveel mogelijk van hen de voordelen van wandelen te laten ervaren, slaan ReumaNederland en KWBN de handen ineen met een vijfjarig samenwerkingsconvenant.

Reuma: bewegen is moeilijk, maar zo belangrijk

Jan-Willem Förch (algemeen directeur ReumaNederland): “Juist als je een vorm van reuma hebt, is het belangrijk om regelmatig te bewegen. Het maakt spieren sterk en gewrichten soepel. Wandelen is voor mensen met reuma bij uitstek een activiteit die we willen aanmoedigen. Het kan in je eigen tempo en vorm. Door de samenwerking met KWBN hopen we mensen met reuma in beweging te brengen en een gezonde leefstijl te stimuleren. Om dit doel te bereiken gaan KWBN en ReumaNederland wandelen in al haar verschijningsvormen bij mensen met reuma onder de aandacht brengen.”

Wandelprogramma op maat

Paul Sanders (directeur-bestuurder KWBN) vervolgt: “Bewegen is onmisbaar in een gezonde leefstijl. Wij zien het als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid wandelen toegankelijk te maken voor iedereen. Daarom ontwikkelden wij drie jaar geleden het beweegprogramma FitStap. Hiermee brengen we mensen in drie maanden weer in beweging én laten we ze de voordelen en het plezier van wandelen ervaren. Een programma dat ook uitermate geschikt is voor mensen met reuma. Dankzij de kennis van ReumaNederland kunnen wij het programma inhoudelijk voor hen aanpassen. Daarnaast zorgen we dat de FitStap-coaches een bijscholing krijgen om mensen met reuma zo goed mogelijk te kunnen begeleiden. Zo krijgen zij echt een wandelprogramma op maat.”

Actie tijdens Avond4daagse – Home Edition

De samenwerking tussen KWBN en ReumaNederland moet zorgen voor meer bewustwording over reuma. Dit doen ReumaNederland en KWBN o.a. door een actie tijdens de Avond4daagse voor basisschoolleerlingen. Förch: “Wij willen dat zoveel mogelijk mensen met reuma mee kunnen blijven doen in de maatschappij. Dat geldt natuurlijk ook voor kinderen met reuma. Kunnen blijven bewegen is voor alle mensen met reuma essentieel. Maar voor velen van hen is zoiets als een Avond4daagse lopen niet vanzelfsprekend. Dat verhaal willen we vertellen aan alle kinderen die dit jaar tussen begin juni en eind augustus meedoen met de speciale Avond4daagse – Home Edition. Daarnaast bieden we hun de mogelijkheid om een speciale sponsoractie te koppelen aan hun eigen Avond4daagse. Zo lopen ze de kilometers niet alleen voor zichzelf, maar ook voor een kind met reuma. Ook bieden we ouders de gelegenheid bij de inschrijving €1 te doneren. Zo hopen we geld op te halen waarmee we wetenschappelijk onderzoek naar betere behandelingen kunnen financieren.”

Over Reuma Nederland

Een betere kwaliteit van leven voor de meer dan 2 miljoen mensen met reuma, dat is het doel van ReumaNederland. Aan dat doel werkt ReumaNederland samen met mensen met reuma, artsen en onderzoekers, en daarvoor brengt ReumaNederland politiek, zorg en bedrijfsleven in beweging. ReumaNederland gaat voor de beste kennis en oplossingen. Met betrouwbare informatie, belangenbehartiging en financiering van wetenschappelijk onderzoek.

Over Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN)

KWBN staat voor wandelen in Nederland in al zijn verschijningsvormen. Het is de missie van KWBN om zoveel mogelijk mensen aan het wandelen te krijgen en te houden. Dit vanuit de overtuiging dat wandelen iedereen vooruithelpt, dat wandelen hoort bij een gezonde leefstijl én dat wandelen mensen met elkaar verbindt. KWBN weet wat er speelt in de wandelwereld en ondersteunt iedereen die iets met wandelen doet of wil doen, rechtstreeks en via verschillende programma’s en platforms. KWBN ontplooit, ondersteunt en verbindt initiatieven. Speciaal voor de wandelaar is er de community wandel.nl met meer dan 1 miljoen gebruikers. KWBN heeft bijna 60.000 leden en de aangesloten organisatoren bieden ruim 1.500 wandelevenementen aan. Wandelen brengt je verder!

Bron: Reuma Nederland

Osteoporose is een vorm van reuma waarbij de stevigheid van het bot afneemt. De botten veranderen ook van structuur waardoor er sneller botbreuken kunnen ontstaan. Deze aandoening komt vaak voor bij mensen boven de 50 jaar en vooral vrouwen na de overgang hebben een verhoogd risico. Zo hebben 1 op de 3 vrouwen en 1 op de 8 mannen osteoporose.

Het ontstaan van osteoporose

Het bot is een levend weefsel waarbij er elke keer nieuw weefsel wordt aangemaakt en oud weefsel wordt afgebroken. Osteoporose ontstaat als er meer botweefsel afgebroken wordt dan dat er aangemaakt wordt. Bij ouder worden is het normaal de dat botten iets brozer worden, alleen bij te veel botafbraak is er sprake van osteoporose. In sommige gevallen is er ook een verhoogd risico als u:

  • Veel rookt
  • Veel drinkt
  • Een te kort heeft aan vitamine D
  • Weinig lichaamsbeweging heeft
  • Nooit eerder iets heeft gebroken en u bent ouder dan 60 jaar
  • Een laag lichaamsgewicht heeft

Wervelbreuk

Als u osteoporose heeft bestaat de kans dat een rugwervel in elkaar zakt. Er kan daardoor hevige pijn ontstaan die langzaam weer wegtrekt. Het kan ook zijn dat u er eerst geen last van heeft en dat de pijn later komt. Als een wervel in elkaar is gezakt is de kans groot dat meerder wervels in gaan zakken. U kunt hierdoor krom gaan lopen en last hebben van uw rug wanneer u beweegt. Een ingezakte wervel is helaas niet te herstellen.

Hoe kunt u de klachten verminderen of voorkomen?

Als u osteoporose heeft zult u dit niet merken tot dat u iets breekt of wellicht iets kleiner wordt. Osteoporose kan niet verholpen worden maar er zijn wel een aantal dingen die u kunt doen om de conditie te verbeten. Het is daarbij belangrijk om op uw voeding te letten, u moet er voor zorgen dat u veel calcium en vitamine D binnen krijgt. Calcium (kalk) zorgt er voor dat het bot sterk wordt, het is daarom extra belangrijk om rekening te houden met uw voeding. Het is mogelijk om hierbij de hulp van een diëtiste in te schakelen om een juist voedingsschema te maken. U moet ook blijven bewegen ga bijvoorbeeld wandelen of traplopen. U heeft hiervoor stevige botten nodig en het bevorderd de aanmaak van botweefsel.

Als u een bot breekt kunt u na laten kijken of u osteoporose heeft zodat u op tijd klachten zou kunnen verminderen.

Pin It