Rubriek

Guilty Pleasures

Rubriek

Misschien herkent u het wel, is er meer stress in uw leven dan zult u meer zin hebben in chocola? Is dit wellicht een goed excuus of is er echte een reden waarom we zin in chocola krijgen. Chocola eten kan af en en toe geen kwaad maar of het helpt tegen stress leest u verder in dit bericht.

Meer cortisol door stress

Wanneer u veel stress ervaart zal uw lichaam meer cortisol aanmaken. Dit stofje helpt om stressvolle periodes te door staan en het geeft u dan ook meer adrenaline. Hierdoor kunt u sneller handelen en dit kan in sommige situaties helpen om zaken sneller af te kunnen handelen. Doordat het lichaam langere tijd meer adrenaline aanmaakt zal er ook meer behoefte zijn aan suiker. De voorkeur gaat dan uit naar snelle suikers dat in chocola zit maar ook koekjes doen het goed.

Pure chocola

Uit onderzoek is gebleken dat pure chocola ook echt tegen de stress zelf werkt. Dit is dus alleen bij pure chocolade en dan ook het liefst een reep met meer dan 70%. Hoe hoger de cacao concentratie hoe hogere impact het heeft op geheugen, weerstand en uw stemming. U kunt af en toe dus gerust een reep chocola te voor zijn halen.

Geluksgevoel

Door stress voelt u zich vaak ook minder gelukkig en minder vrolijk. Door deze reden kunt u ook meer zin hebben in stress. In chocola zitten ook stofjes die u gelukkiger kunnen laten voelen en is ook een bron van magnesium. Magnesium kan ook zorgen voor een rustgevende werking vaak wordt er ook extra magnesium in genomen wanneer iemand slecht slaapt. Het kan dus al helpen met een stukje chocola om te zorgen voor meer rust.

Het kan af en toe geen kwaad om een reep chocola in huis te halen om stress tegen te gaan en te zorgen voor meer rust.

We kennen het allemaal wel, geen zin hebben om te koken. Heeft u niet de juiste boodschappen in huis om er iets lekkers mee op tafel te zetten of heeft u gewoon zin in dat ene lekkere gerecht van een restaurant. Je kan er voor kiezen om een heerlijk gerecht thuis te laten bezorgen of de boodschappen van een heerlijk gerecht thuis te laten bezorgen.Wat zijn de optie?

Lekker uit eten maar dan thuis

Bestel heerlijk eten bij jou uit de buurt. Zo kunt u nog steeds genieten van een heerlijk gerecht en steunt u het lokale restaurant. U kunt dit bestellen via Thuisbezorgd, hier kunt u uw adres invullen en komen alleen de restaurants naar voren die ook bij u kunnen bezorgen. U kunt het ook verder specificeren door bijvoorbeeld op sushi, burger of Chinees te klikken. Dan komen alleen de locaties naar voren die dit hebben. Bij elke locatie wordt aangegeven waar u uit kunt kiezen, er zijn altijd genoeg mogelijkheden hiervoor.

Recepten en ingrediënten om thuis heerlijk te koken

Zoek een heerlijk recept uit en de ingrediënten krijgt u gewoon thuis bezorgd, dat is pas handig. Via Hello fresh kunt u een box bestellen en zit alles in de doos, de producten, recept en hoe u het klaar moet maken. U kunt kiezen uit verschillende boxen, een standaard, vegetarische, snel en makkelijk of de familiebox. Elke week zijn er weer andere recepten waar u uit kunt kiezen dus als u dit vaker wilt doen kunt u elke keer uit andere recepten kiezen. U kunt zelf het aantal personen aangeven voor hoeveel dit is en de gewenste aantal maaltijden. Thuis moet u nog wel zelf koken maar dit wordt een stuk leuker zo.

Laat alles thuis bezorgen

Wilt u niet alleen een heerlijk diner? U kunt bij Deliveroo van alles thuis laten bezorgen, van een heerlijk broodje voor de lunch tot donuts voor bij de koffie. Als u de plaats aangeeft waar u woont komt alles naar voren. Van een lunchroom tot een hotdog kraam, soms kunt u ook gewoon wat boodschappen thuis laten bezorgen. Weet u nu al wat u vanavond wilt eten? U kunt nu al bestellen om iets in de avond bezorgt te krijgen. Woont u in de buurt is het soms ook gewoon mogelijk om het op te halen.

Met deze tips kunt u vast genieten van een heerlijke maaltijd. Smakelijk eten!

Snacken op zijn tijd is geen probleem

Je moet er toch niet aan denken nooit meer te kunnen genieten van een patatje, een frikandel of een portie bitterballen? Het vervelende is alleen dat je er soms een naar gevoel aan overhoudt. Is het eigenlijk wel zo goed voor de gezondheid om te snacken? Als we het hebben over goed voor je lichaam zorgen, is vooral matigheid en afwisseling van groot belang. Uiteraard mag je af en toe genieten van een lekkere snack, maar doe dit niet om de dag of nog vaker. Wil je nog gezonder snacken voortaan? Kies dan voor een Airfryer. In dat geval is op zijn tijd smullen van een of andere snack zeker geen issue meer.

Waarom een Airfryer gezonder is dan een frituurpan

Ga je frituren in de frituurpan, dan heb je frituurvet of olie nodig. Dit zorgt automatisch voor zeer veel calorieën. Gebruik je bijvoorbeeld frituurolie, dan moet je voor zo’n 100 ml al rekening houden met meer dan 900kcal. Ga je voortaan gebruik maken van een Airfryer, dan heb je helemaal geen olie of vet meer nodig. Dat is onmogelijk, denk je wellicht. Hoe krijg je dan een maaltijdje met patatten klaar? Nou, dat is heel eenvoudig, want dit apparaat werkt simpelweg door middel van lucht. Je gaat je frikandel of kroket gewoon frituren met hete lucht. Dit scheelt echt enorm veel calorieën. Frituur je de patat in de frituurpan, dan moet je per portie rekening houden met zo’n 450 kcal. Komt de patat uit de Airfryer? Dan mag je rekenen op minder dan 150 kcal. Dat is best een heel verschil. Hierdoor kun je concluderen dat frituren absoluut op een verantwoorde manier mogelijk is met een Airfryer.

Verschillende soorten Airfryers

Er zijn verschillende modellen, soorten en typen Airfryers verkrijgbaar. Als je een huishouden van 2 personen hebt, is een standaard Airfryer een goede optie. De inhoud van de pan is afhankelijk van het merk en type dat je kiest. Wil je echter met meerdere personen tegelijk patat eten, dan is het handiger om een Airfryer XL of Airfryer XXL aan te schaffen. Het is immers heel vervelend als je iedere keer heel lang op de volgende patat moet wachten. Of wanneer je niet met elkaar tegelijk kunt eten. De Airfryer XL biedt zo’n 30 tot 50% meer inhoud dan het gewone model.

Nog meer voordelen van de Airfryer

Afgezien van het feit dat frituren gezonder wordt als je geen gebruik meer maakt van een frituurpan, zijn er nog meer voordelen te noemen van de Airfryer. Wat denk je van de volgende aspecten?

  • Goedkoper. Wellicht vind je dit een beetje vreemd om te lezen. De aanschafprijs ligt tenslotte redelijk hoog. Dat is waar, maar als je regelmatig gebruikmaakt van de Airfryer heb je dit bedrag zo terugverdiend. Je zou eens moeten uitrekenen hoeveel geld je jaarlijks kwijt bent aan frituurvet of frituurolie. Dit is over het algemeen echt niet goedkoop. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om de pan zo min schoon te maken en het vet of de olie maar een paar keer per jaar te vervangen, maar of dat nu zo gezond is? Gemiddeld zul je aan frituurvet of frituurolie toch al snel zo’n 60 euro per jaar kwijt zijn. Dit is voorgoed verleden tijd wanneer je gaat frituren door middel van hete lucht.
  • Scheelt veel tijd en gedoe aan schoonmaken
    Waarschijnlijk zag je er altijd tegen op om de frituurpan schoon te maken. Wat een gedoe elke keer weer om al dat vet te verwijderen. Omdat je bij de Airfryer geen vet gebruikt, zal het schoonmaken een fluitje van een cent zijn. Alle onderdelen kunnen eruit worden gehaald en het is ook een goede optie om ze te reinigen in de vaatwasser.
  • Geen vette vingers of vette borden meer
    Misschien irriteerde jij je er ook wel aan? In de eerste plaats is het al niet heel gezond om de kinderen vaak patat te geven, maar daarnaast eten jongens en meisjes nogal graag met hun vingers. Je weet vast wel hoe vet die worden als er wat patatjes zijn vastgepakt. Maak je de snacks en frites voortaan klaar in de Airfryer, dan hoef je hier niet bang meer voor te zijn.

Airfryer is multifunctioneel

Met een Aifryer kun je veel meer dan alleen patat bakken. Dit apparaat is echt multifunctioneel. Vrijwel alle vleessoorten zijn te bereiden in de Airfryer. Een groot voordeel hierbij is dat je voortaan ook bij het klaarmaken van vlees geen vet meer hoeft te gebruiken. Uiteraard is het wel mogelijk om wat (gezonde) olie toe te voegen voor extra smaak. Ook vis en gefrituurde hapjes kunnen worden bereid in de Airfryer. Of wat denk je van allerlei aardappelgerechten? Aardappelschijfjes, aardappelblokjes of aardappelkroketjes bakken op deze manier heerlijk bruin. Wil je echt gezond eten, dan heb je vast en zeker veel groente op het menu staan. Ook die zijn prima te bereiden op deze manier. Je kunt wel het beste kiezen voor wat stevigere groentesoorten zoals wortels, paprika, pompoen of courgette. Ideaal om ze op deze manier te roosteren. En bovendien supergezond.

Airfryer recepten

Wil je wat meer inspiratie en lijkt het je wel handig om wat Airfryer recepten te hebben? Meestal wordt er al een aantal recepten meegeleverd als je een Airfryer bestelt. Ook op internet is van alles te vinden. Een handige tip is wellicht alvast het volgende: voortaan maak je ook heel eenvoudig gezonde tussendoortjes. Wanneer je bewust bezig bent met een gezond voedingspatroon, kan het best weleens lastig zijn om voor gezonde tussendoortjes te zorgen. Dit kan perfect door middel van de Airfryer. Wat denk je bijvoorbeeld van geroosterde amandelen? Ook voor het maken van gezond gebak draai je voortaan je hand niet meer om. Meer dan genoeg voordelen van de Airfryer of de Airfryer XL. Op deze manier wordt het nog eenvoudiger om gezond te eten en te leven.

Het is bijna december.. En december is de dikmaakmaand! Sinterklaas, kerst, oud&nieuw! Overal zijn de lekkernijen weer te vinden. Wilt u sinterklaas doorkomen zonder al te veel aan te komen? Dan hebben wij hier een aantal tips en trucs voor u!

Sinterklaastijd
Al maanden van tevoren liggen de pepernoten en andere sinterklaaslekkernijen in de winkels. Wilt u niet te veel aankomen? Zorg er dan voor dat u al dat sinterklaassnoepgoed pas in huis haalt als het ook echt sinterklaastijd is. Helemaal niet erg. Zo blijft u gezonder én blijft dit snoepgoed ook echt speciaal.

Sinterklaasavond
Het is sinterklaasavond. Tijd voor een boel cadeautjes en een boel snoep! Ik hoor steeds vaker dat mensen dan niet avondeten, of maar weinig avondeten omdat er zo veel gesnoept gaat worden. Het is niet de bedoeling dat u voor zoiets ineens een avondmaaltijd gaat overslaan. Een zware maaltijd is ook echt niet nodig, houdt het gewoon licht. Dan heeft u nog wel wat ruimte voor het snoepgoed én u heeft uw gezonde voedingsstoffen al binnen.

Gezond snoepgoed
Gezond snoepgoed? Of misschien eerder minder ongezond snoepgoed? Taaitaai, echte authentieke pepernoten en schuimpjes zijn wat minder ongezond dan (chocolade) kruidnoten, chocoladeletters/muntjes en gevuld speculaas. Wat u ook eet, prop u zelf er niet mee vol. Een klein stukje is meer dan genoeg. Denk aan alle verzadigde vetten en calorieën!

Eigen snoepgoed
Wilt u even heel wat anders doen met het snoepgoed? Verzin eens wat gezonds! Ooit gehoord van de Appeltjes van Oranje? Bestaande uit mandarijn, worteltjes en stukjes oranje paprika. Vervang de chocolademelk met light chocolademelk. De kruidnoten worden pepernoten. Er is genoeg te vervangen! Heeft u zelf ook nog gezonde sinterklaasideeën? Deel ze met ons op www.facebook.com/health.nl

Op een gezonde wijze friet eten

Bent u een voorstander van gezond eten, zeker wanneer het gaat om frituren? Dit is uitstekend te realiseren met een nieuwe frituurpan die op de markt is gebracht. Het is namelijk mogelijk om te frituren zonder vet en toch voor een heerlijke maaltijd te kunnen zorgen. Dit kan met een vetvrije friteuse. Er zijn een aantal opties mogelijk om gezond te frituren. Om u een indruk te geven, worden er hier een aantal mogelijkheden toegelicht!

De friteuse van Jet Fryer

Er is een vetvrije friteuse op de markt verkrijgbaar en dat is bijvoorbeeld de Jet Fryer. Er is geen frituurolie nodig, maar er wordt gebruik gemaakt van een hete straal. Die zorgt ervoor dat de producten in de frituurpan worden bestraald. Het is niet alleen mogelijk om te frituren met deze frituurpan, maar ook braden, grillen en roosteren behoren tot de mogelijkheden. Daarmee kunt u gezond frituren zonder vet!

Frituren in kokosolie

Naast een vetvrije frituurpan, is het mogelijk om ook op andere manier gezond te frituren. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van kokosolie. Deze olie gaat niet alleen langer mee, het zorgt ook voor minder giftige stoffen. Dit komt vanwege het hoge aantal verzadigde vetzuren in de kokosolie. Biologische kokosolie is de beste kokosolie om te gebruiken in de frituurpan.

Tips voor gezond frituren

Gezond frituren heeft ook alles te maken met hoe vaak u de olie ververst in de frituurpan. Na 5 tot 7 keer kunt u dit het beste doen. Maar ook het zeven van de olie na gebruik is aan te raden. Het gaat niet alleen langer mee, het blijft ook lekkerder. Wanneer u de olie gaat verversen, is het belangrijk dat u de oude olie in zijn geheel weggooit en vervangt door nieuwe olie.

Af en toe heb je gewoon zin een tussendoortje, hoe goed je ook je best doet op een gezond ontbijt of een gezonde lunch. Het is niet erg om af en toe snacken, als je dit maar op een goede manier doet. Je gezonde levensstijl of dieet kan hier namelijk door vallen of staan. Ikzelf krijg het altijd behoorlijk moeilijk aan het eind van de werkdag.

Het wachten op het openbaar vervoer rond etenstijd is ook altijd een moeilijk moment. Op veel stations kun je namelijk alleen kaasbroodjes vinden die glimmen van het vet, frietjes en co en loempia’s. Ook tijdens het winkelen en in het bijzonder het bezoeken van een meubel outlet maakt veel mensen erg hongering. Daar spelen de eettentjes slim op in, maar laat je niet te makkelijk verleiden!

Hieronder vind je enkele lekkere gezonde snacks die je makkelijk in je bureaula of tas kunt bewaren voor de moeilijke momenten.

Gezonde snacks 1: amandelen
Amandelen zijn de ultieme gezonde snack. Niet alleen zijn ze super gezond, maar ze bevatten ook nog eens eiwitten. Eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel, waardoor je niet snel teveel eet. Amandelen zijn droog en blijven heel lang goed. De ideale gezonde snack voor onderweg. Neem wel de ongezouten versie.

amandelen 2

Gezond snacks 2: pure chocolade
Pure chocolade gezond? Zeker weten! Als een reep minstens 78% cacao bevat ben je gezond bezig. Deze pure chocoladerepen bevatten veel antioxidanten en verlagen bovendien de bloeddruk en het cholesterolgehalte.

chocolade

Gezonde snacks 3: worteltjes
Ben je toch de supermarkt op het station binnengelokt? Ga dan voor een zakje wortelen. Met alle vitaminen in worteltjes horen deze zeker in het rijtje gezonde snacks, maar ook zijn ze fris en lessen ze de dorst. Daarnaast is wetenschappelijk bewezen dat worteltjes goed zijn voor de ogen.

wortels

Gezonde snacks 4: rozijnen
Rozijnen kun je relatief goedkoop krijgen en ook deze geven je snel een voldaan gevoel. In rozijnen zit kalium en deze stof helpt je bloeddruk verlagen. Het is bewezen dat mensen die 10 weken achter elkaar rozijnen als gezonde snack namen hun bloeddruk met 10 punten zagen zakken. Let wel op: gedroogd fruit bevat suiker, dus overdrijf niet.

rozijnen

Gezonde snacks 5: olijven
Je moet ervan houden, maar olijven behoren zeer zeker in de top 5 van gezonde snacks. Olijven zitten vol gezonde vetten, vezels om de stoelgang te bevorderen en vitamine E. Ook zitten er weinig calorieën in olijven. Kijk uit dat je je bakje goed afsluit in je tas en neem een vorkje mee voor dit gezonde tussendoortje.

olijven

Nederlanders geven niet alleen veel geld uit aan snoep en snacks, maar juist ook aan snackgroente zoals snacktomaatjes, komkommertjes en minipaprika’s. In 2012 werd in de Nederlandse supermarkten in totaal voor ruim 27 miljoen euro aan snackgroente uitgegeven.

De aankopen van snackgroente zijn van 2009 tot en met 2012 met 337% gestegen, terwijl de groei van snoep in de afgelopen vijf jaar slechts met 16% is toegenomen. Dit laatste blijkt uit gegevens van het Studiecentrum Snacks en Zoetwaren. Met name de snacktomaatjes zijn erg in trek bij de Nederlanders. Deze tomaatjes vertegenwoordigen 92% van de totale omzet van snackgroente. In 2012 gaven Nederlanders in de supermarkt 25 miljoen euro uit aan deze slimme snoepjes, boordevol vitaminen.

De snacktomaatjes in zakjes van 200 en 250 gram, maakte een groei door van 2 miljoen stuks in 2009 naar ruim 10 miljoen stuks in 2012. De snacktomaatjes verpakt in een emmer van 500 gram werd in 2011 geïntroduceerd. In één jaar tijd is de verkoop van deze verpakking uitgekomen op 1,7 miljoen stuks.
De vraag naar komkommertjes blijft stabiel. De minipaprika’s kende twee jaar geleden een kleine dip, maar de vraag naar dit gezonde tussendoortje nam vorig jaar beduidend toe.

De snacktomaatjes, komkommertjes en minipaprika’s bevatten veel goede voedingsstoffen, zitten in handige meeneemverpakkingen en passen dus perfect in een verantwoord voedingspatroon.

Een lekker frietje of kroketje, op zichzelf niets mis mee. Maar hoe kunt u dit soort snacks zo gezond mogelijk bereiden?

Een eenvoudig patatje mét kan een ware delicatesse zijn. Even enkele minuutjes frituren en genieten maar. Aan dat frituren kunt u beter iets meer aandacht besteden, want u kunt het op verschillende manieren doen: ongezond en op een gezondere manier. Hieronder een korte instructie ‘gezond frituren’.

Lees verder
Bron, gezondheid.plusonline.nl, december 2012

Chocoladerepen zullen in de toekomst kleiner, gezonder en eerlijker zijn. Kleiner omdat producenten van chocolade minder cacao in hun chocoladerepen zullen verwerken als gevolg van de verwachte prijsstijging van en vraag naar cacao.

Daarnaast zal de toenemende aandacht voor de gezondheid en de steeds strengere regelgeving om obesitas tegen te gaan ertoe leiden dat chocoladerepen behalve kleiner ook gezonder zullen worden. Bovendien stellen consumenten steeds meer eisen aan chocolade, bijvoorbeeld dat de chocolade zonder de inzet van kinderarbeid geproduceerd moet zijn.

Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar de ontwikkelingen op de wereldwijde markt voor cacaoproducten. “Om tegemoet te komen aan de vraag van de consument naar eerlijke producten zullen fabrikanten vaker op zoek moeten gaan naar duurzaam geproduceerde cacao”, zegt Nicolas Constantinesco, partner bij KPMG Advisory.

Constantinesco: “De productie van gecertificeerde cacao is de afgelopen tien jaar meer dan vertienvoudigd, maar voldoet nog lang niet aan de wereldwijde vraag. Vraag die alleen maar zal toenemen. Alleen al als de consumptie van chocola per hoofd van de bevolking in China en India met één kilogram per jaar stijgt, is het onmogelijk voldoende cacao te produceren en moeten producenten waarschijnlijk zelfs kunstmatige chocola gaan gebruiken.”
Hoewel de wereldwijde chocolademarkt nog steeds gedomineerd wordt door West-Europa en Noord-Amerika, worden de opkomende markten steeds belangrijker. Constantinesco: “Nu al zijn Brazilië, Rusland, India en China goed voor ruim 50% van de groei van de verkoop van snoepgoed.

De groeiende vraag naar chocolade zal de komende jaren met name worden bepaald door consumenten in Latijns-Amerika, Oost-Europa en Azië. Hoewel deze consumentenmarkten enige gelijkenis vertonen – zoals een relatief jonge bevolking, de groeiende groep burgers in de middenklasse en de snelle toestroom van kapitaal naar deze landen – verschilt het koopgedrag van de consumenten in deze landen aanzienlijk. Producenten doen er dan ook goed aan hun productielijnen aan te passen aan de markten waarop zij zich richten. In Mexico bijvoorbeeld is 80 tot 90% van de chocoladeproducten gericht op kinderen.”
Nu de markten in West-Europa en Noord-Amerika duidelijk verzadigd raken, worden producenten van chocolade volgens Constantinesco gedwongen om inventiever te worden. Constantinesco: “Chocolade moet onderscheidend zijn nu de smaakbeleving van de consument meer verfijnd wordt en de fabrikant op zoek gaat naar mogelijkheden om de verkoop een impuls te geven.

Steeds vaker zullen de repen gekenmerkt worden door een combinatie van zoet en pikant, zoals bacon en chocolade, en zullen olijfolie, kruiden en bloemen in toenemende mate gebruikt worden als smaakstoffen. Maar ook door de consument zelf die keuze te geven. Verschillende fabrikanten zijn daar al mee begonnen en bieden de consument nu al mogelijkheden om zelf de ingrediënten van een chocoladereep of verpakking te bepalen.

Gepersonaliseerde chocolade zou dan ook wel eens de belangrijkste volgende stap kunnen zijn in de sector – op voorwaarde dat de fabrikanten in staat zijn kosten en kansen in evenwicht te houden.”

De favoriete bezigheden van Nederlanders: snacken en op de bank hangen. Dat blijkt uit een opinieonderzoek dat gezondNU liet uitvoeren samen met de Nationale Gezondheidsbeurs.
Twee stuks fruit en twee ons groenten per dag. Dertig minuten bewegen per dag. Hoe het hoort, weten we precies. De praktijk is echter een stuk weerbarstiger. We eten te weinig gezonde producten en bewegen onvoldoende. 

’s Avonds na acht uur een hartige snack, daar zijn we wel voor te porren. Eén op de drie Nederlanders eet minimaal drie per week ’s avonds nootjes, kaas, worst of chips. Mannen iets meer dan vrouwen. Elf procent van de mannen snackt zelfs elke avond, tegen vier procent van de vrouwen.
Favoriete bezigheid van de Nederlanders is het doorbrengen van de avond op de bank. 65 Procent brengt minimaal drie avonden per week passief op de bank door. Een kwart van de vijftigplussers zit zelfs elke avond alleen maar op de bank.

Te laat naar bed
Bijna veertig procent van alle Nederlanders geeft zelf aan minimaal drie keer per week ’s avonds langer op te blijven dan goed voor ze is. Bij twintigers stijgt dit percentage zelfs tot bijna zestig procent.
Wie denkt dat mensen lang opblijven, omdat ze ’s avonds aan het sporten zijn, komt bedrogen uit. Zeventig procent sport minder dan één keer per week ’s avonds. Jong of oud, man of vrouw, hoog of laag opgeleid, werkend of niet-werkend, ’s avonds sporten daar doen we niet aan.

Auto of fiets?
Een ideale gelegenheid om te bewegen, is het nemen van de fiets voor korte ritjes naar de brievenbus, de winkel of het centrum. Helaas pakt veertig procent liever de auto voor een kort ritje, zo blijkt uit het onderzoek van gezondNU. Het zijn vooral dertigers en veertigers die zich hieraan bezondigen.

Lekker: een patatje!
Eén op de drie Nederlanders gaat minimaal één keer per week naar de snackbar of zet thuis de friteuse aan. Mannen houden meer van patat en frikadel dan vrouwen, 36 tegen 27 procent. Veertigers zijn dol op een vette hap (46%), zestigers hebben die tijd gehad (12%). Hoger opgeleiden scoren met amper twintig procent beduidend lager dan gemiddeld.

Koekje erbij?
Nog zo’n Hollandse gewoonte: een koekje bij de koffie of thee. Twaalf procent van de mannen neemt een koekje bij elk kopje! Bij vrouwen blijft het percentage steken op zes procent.

Frisdrank en alcohol
De helft van alle mannen drinkt minimaal drie keer per week frisdrank. Bij de vrouwen is dat dertig procent. Tieners lusten er met bijna zestig procent wel pap van. Er zijn ook mensen die nooit frisdrank nuttigen, dat varieert van zeven procent bij tieners tot 45 procent bij zestigplussers.
Vijftigers en zestigplussers zijn de grootste innemers als het gaat om alcohol. Eén op de vijf drinkt dagelijks. En opnieuw leggen de mannen het af tegen de vrouwen als het gaat om slechte gewoonten. Tot slot: hoe hoger mensen opgeleid zijn, hoe vaker ze dagelijks alcohol nuttigen.

Stress: vrouwending
Zijn vrouwen altijd gezonder bezig dan mannen? Nee, het beheersen van stress is het zwakke punt van vouwen.
Eén op de drie vrouwen geeft aan stress op te kroppen en er te lang mee rond te lopen (mannen: één op vier). Elf procent reageert stress af op haar omgeving (mannen: zes procent).

Pin It