Rubriek

Gezonde voeding

Rubriek

Iedereen kent wel de fruitmand, er liggen verschillende soorten fruit op zodat u zelf kunt kiezen waar u zin in heeft. Eigenlijk is het bewaren van verschillende soorten fruit helemaal niet goed. Hoe komt dit en hoe kunt u ze dan wel bewaren?

Rijpen door Ethyleengas

Wanneer fruit aan het rijpen is komen er Ethyleengassen vrij. Het verschilt per vrucht hoe veel gas er vrijkomt en hoe rijper het fruit hoe meer gas er vrij komt. Dit gas kan er voor zorgen dat ander fruit nog sneller zal rijpen. Hierdoor is er dus meer kans op een rotte appel in de fruitschaal.

Welk fruit kan wel in de fruitmand?

Er zijn enkele fruitsoorten die wel bij elkaar in de fruitmand kunnen liggen. Dit zijn de ananas, bessen en kersen ze zijn bijna niet gevoelig voor de ethyleengassen. Deze fruitsoorten geven veel ethyleen af en zijn er ook erg vatbaar voor: appels, peren, bananen, abrikozen, kiwi’s, mango’s , pruimen, perziken en meloen. Deze fruitsoorten houdt u liever apart. Er zijn nog twee uitzonderingen hierop. Zo geven druiven en watermeloenen weinig ethyleen af maar nemen ze wel goed op. U kunt ze daardoor dus niet met ander fruit bewaren maar deze twee fruitsoorten gaan wel samen.

Gebruik Ethyleen

Waar we dus normaal ethyleen willen vermijden omdat het hierdoor sneller gaat rijpen kunt u dit ook slim gebruiken. Wilt u geen harde perzik of ananas dan kunt u ze dus ook bij elkaar neer leggen. Het fruit zal zo sneller rijpen en dus zoet en sappig zijn. Het kan ook goed werken om dit in een papieren zak te doen zo komt het fruit meer in aanraking met Ethyleen.

Sommige landen ademen wijn. Frankrijk is natuurlijk het schoolvoorbeeld, maar Italië kan zeker niet achterblijven. Want waar in Frankrijk een aantal regio’s zijn zonder noemenswaardige wijnbouw, blijft er in Italië geen regio ongemoeid. Italiaanse wijn is overal.

Van alles

Of je nu fan bent van witte wijn, rode wijn, rosé of mousserend, Italië heeft het allemaal. Uiteraard zijn er de welbekende druivenrassen als Pinot Grigio en Chardonnay, maar het land kent ook een enorm aantal inheemse druivenrassen. Ooit gehoord van druiven als Fiano, Pecorino, Falanghina, Aglianico en Nero d’Avola? Van sommige wijnen zul je de druif wellicht niet kennen, maar de wijn wel. Zo is Chianti wereldberoemd. Een rode wijn die wordt gemaakt van Sangiovese. De bubbel prosecco kennen we allemaal, maar die wordt gemaakt van de druif Glera. In de beroemde Barolo wijnen speelt Nebbiolo de hoofdrol.

Proeven

Wie Italië als wijnland wil ontdekken staat voor nogal een uitdaging, want de hoeveelheid verschillende wijnen is enorm. Het beste is dan ook om het gebied voor gebied aan te pakken. Kijk eerst naar welke wijnen er per regio te vinden zijn en begin daar.

Het noorden

Voor het noordwesten van Italië ga je op zoek naar wijnen uit Piemonte, Valle d’Aosta, Lombardije en Ligurië. Druiven die men hier veel terug kan vinden zijn: Nebbiolo, Vermentino, Barbera, Dolcetto, Arneis, Moscato en Pinot Nero.

In het noordoosten gaat het om de regio’s Trentino-Alto Adige, Friuli-Venezia Giulia en Veneto. Deze laatste regio staat bekend om de productie van Prosecco en de vele Pinot Grigio’s. Ook in de andere regio’s wordt Pinot Grigio verbouwd, maar ook Merlot.

Het midden

In het midden van Italië vinden we de regio’s Emilia-Romagna, Toscane, Umbrië, Le Marche, Lazio en de Abruzzen. Gebieden waar we van allerlei druivenrassen vinden. Zo is Toscane beroemd om de wijnen op basis van Sangiovese. Le Marche om de wijnen van Verdicchio. En Umbrië om de Grechetto en Trebbiano.

Het zuiden

In het warmere zuiden vinden we de beroemde regio Puglia, die bekend staat om de wijnen van Primitivo en Negroamaro. Campanië, een echte vulkanische regio, brengt bijzondere wijnen voort. Druivenrassen die daar bekend zijn, zijn Aglianico, Falanghina, Fiano en Greco Bionco.

De eilanden

Uiteraard mogen de eilanden niet overgeslagen worden. Zowel op Sicilië als op Sardinië wordt veel wijn gemaakt. Sicilië staat bekend om uitstekende wijnen van Catratto, Nero d’Avola, Grillo, Inzolia en Nerello Mascalese. Op Sardinië speelt Cannonau een grote rol. Een druif die beter bekend is onder de naam Grenache.

Voel je je allesbehalve energiek, terwijl je juist heel veel te doen hebt? Ben je niet vooruit te branden, terwijl er een deadline in je nek hijgt of een lange dag in het verschiet ligt? Dan ben je vast en zeker op zoek naar manieren om direct wat extra energie te krijgen, zodat je er weer tegenaan kunt. Goed nieuws: die zijn er. Al kun je om dit in de toekomst voorkomen beter wat wijzigingen in je levensstijl doorvoeren.

Op korte termijn: hoe kom ik hier doorheen?

Een dag die maar niet wil eindigen, of een week waarvan je weet dat hij pittig zal gaan worden? En nauwelijks energie genoeg om zelfs maar je ogen open te houden?

We hebben zo’n situatie allemaal wel eens meegemaakt. Zeker wanneer het al de zoveelste pittige dag of week op rij is, of wanneer het gewoon allemaal even tegenzit, kan het voelen alsof je niet eens energie hebt om de dag wakker door te komen, laat staan om alles wat van je verwacht wordt positief af te ronden.

Op dat soort momenten heb je behoefte aan een beetje extra energie. En snel ook. Er zijn gelukkig manieren om die te krijgen, om jezelf weer even een tijdje wakker te houden. Cafeïne is een beproefde methode. Dit stofje, dat uit de koffieplant wordt gewonnen en dus volledig natuurlijk is, zorgt voor een beetje extra energie en scherpte. Cafeïne vind je terug in koffie, maar let wel op dat je niet een cafeïnevrije variant te pakken hebt. Zorg voor een flinke verpakking gemalen koffie, en laat de machine maar pruttelen. Iedere keer als je een wegtrekkertje hebt schenk je jezelf een kopje in. Of sla een voorraad koffiepads in, dan kun je je koffie iedere keer vers zetten. Een prima manier om op de korte termijn je energietekort op te lossen! Let wel op: komt je dag langzaam ten einde, stop dan met de koffie. Anders doe je ’s nachts wellicht geen oog dicht, en wordt de volgende dag nog zwaarder.

Op de lange termijn: zorg voor balans

Wil je dit soort dagen, waarop je koffie nodig hebt om wakker te blijven, in de toekomst liever vermijden? Dan is het goed om eens naar je levensstijl te kijken. Goed en gezond eten is belangrijk, en zorgt ervoor dat je fitter bent. Eet dus voldoende groente en fruit, maar zorg ook dat je genoeg energie uit de rest van je voeding krijgt.

Let verder ook op of je wel genoeg slaap krijgt. Zo niet, ga dan eens een uurtje eerder naar bed. Slaap je onvoldoende, dan is het steeds lastiger om goed te functioneren. Met koffie kun je jezelf dan wakker houden, maar echt fit ga je je nooit voelen. Het is beter om het probleem bij de bron proberen aan te pakken, zodat je je over het algemeen wat uitgeruster en energieker gaat voelen.

Velen van ons houden wel van een glaasje sinas of cola op zijn tijd.  Het drinken van te veel frisdrank is echter niet al te best voor uw gezondheid. Maar waardoor is frisdrank nou zo slecht? En wat zijn de belangrijkste redenen om deze drankjes te vermijden?

Wat valt er onder frisdrank

Het is in eerste instantie belangrijk om te weten wat we onder frisdrank verstaan. Dit is namelijk niet alleen cola, sinas, 7-up, tonic en bitter lemon. Zo valt ook dubbeldrank, ranja, ijsthee, gevitamineerd water en sportdranken onder frisdrank. Officieel valt vruchtensap er niet onder maar hier zit net zo veel suiker in als bij frisdrank.

Meer risico op Diabetes type 2

Het drinken van dranken met veel toegevoegde suikers kan erg schadelijk zijn. Er is een verband met diabetes type 2. Wanneer u elke dag 1 of 2 glazen frisdrank drinkt dan is de kans op diabetes 20% hoger. Dit is dus een groot verschil dat we liever willen vermijden.

Frisdrank kan zorgen voor overgewicht

In dranken zitten heel veel suikers zoals we wel weten. De suikers worden om gezet in calorieën waardoor we aan kunnen komen. Per glas zitten er ongeveer 6,5 suikerklontjes. Als u dat voor 1 week uit gaat rekenen zult u zien dat dit een hele hoop suikers zijn. Wanneer u over stapt op gezonder drinken zonder veel toegevoegde suikers kan dit een hoop schelen qua gewicht.

Geen stralend gebit

De suikers kunnen ook nog eens uw tanden aantasten. Er zullen meer gaatjes ontstaan en het mooie witte beschermlaagje zal er langzaam af gaan. De tanden kunnen slecht tegen de zuren die in de drank zit waardoor u toch wat vaker naar de tandarts zult moeten.

Een glaasje frisdrank op zijn tijd moet natuurlijk blijven kunnen maar probeer het drinken van een glaasje cola af te wisselen met een gezond alternatief. Een glaasje water met bijvoorbeeld een citroentje erin kan net zo lekker zijn en vele malen gezonder voor uw lichaam.

Medische experts, voedingswetenschappers en bezorgde consumenten roepen het nieuwe kabinet dringend op om met regelgeving het aanbod van ons eten en drinken gezonder te maken. De hoeveelheid zout, suiker en ongezond vet in alledaagse bewerkte producten zorgt voor alarmerende cijfers en moet snel omlaag. Alleen dan kunnen kinderen in Nederland gezond opgroeien en worden mensen niet meer onnodig ziek. Onder het motto ‘Maak ons eten weer gezond’ is het ‘Team Gezonde Voeding Nu’ een petitie gestart, die wordt ondersteund door tientallen invloedrijke ambassadeurs, zoals voedingswetenschapper Jaap Seidell en de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie.

Ongezonde voeding is na roken de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaak, met bijna 13.000 doden per jaar. Het nieuwe kabinet moet daarom prioriteit geven aan gezonde voeding, aldus Bernique Tool, directeur van de Maag Lever Darm Stichting, namens de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie: “We willen regelgeving die fabrikanten verplicht de hoeveelheid suiker, zout en ongezonde vetten in producten omlaag te brengen, zodat mensen hier dagelijks minder van binnenkrijgen. Binnenkort wordt aan de onderhandelingstafel een nieuw regeerakkoord in de steigers gezet. Dit is het moment om dit ernstige probleem aan te pakken. Anders verliezen we kostbare tijd, met name voor de jeugd.”

Het is tijd voor gezonde voeding

Uit onderzoek van I & O Research blijkt dat 82% van de Nederlanders het belangrijk vindt dat bewerkte voeding gezonder wordt gemaakt. De supermarkt schappen staan echter vol met ongezond eten en drinken. Veel alledaagse bewerkte producten, zoals sauzen, soepen, vleeswaren, voldoen niet aan de Schijf van Vijf en zitten – zonder dat mensen het doorhebben – vol suiker, zout en of ongezond vet. Als consument kan je bijna niet om de ongezonde producten in de schappen heen. En ongezond eten en drinken maakt mensen ziek.

Team Gezonde Voeding Nu

Het is tijd dat eten en drinken gezonder wordt. Dat vinden ook een aantal Nederlanders verenigd in ‘Team Gezonde Voeding Nu’. Zij zijn de petitie gestart, omdat ze dagelijks zien wat ongezonde voeding kan aanrichten. Zoals Wilfred en Lili Genee, die vanuit ‘Vullen of Voeden’ al met verschillende projecten een bewuste leefstijl stimuleren. Zij vinden het belangrijk dat er concrete oplossingen komen. Ook Anita Vreugdenhil (kinderarts maag-darm-leverziekten in Maastricht UMC+) en Petra Lammers (35 jaar, moeder van twee jonge kinderen) maken deel uit van het team.

Sinds haar moeder aan kanker overleed, is Petra een stuk bewuster bezig met voeding. “Ik merk dagelijks hoe lastig het is om gezonde keuzes kunnen maken. Toetjes voor kinderen bevatten vaak nog meer suiker dan toetjes voor volwassenen. Ik heb mij er toevallig in verdiept, maar de meeste mensen doen boodschappen vanuit gewoonte en weten onvoldoende over de hoeveelheid rotzooi die er in de supermarkt te koop is. Ik begrijp niet waarom hier niets aan gedaan wordt.” Kinderarts Anita Vreugdenhil, onderschrijft dit: “Tijdens de coronapandemie zijn veel kinderen nog meer ongezonde producten gaan gebruiken. Overgewicht neemt toe met grote gevolgen voor hun gezondheid, nu en later. Er moet echt nu iets gebeuren om dat tegen te gaan.”

Hoogleraar Voeding en Gezondheid Jaap Seidell ondersteunt de petitie van ‘Team Gezonde Voeding Nu’ van harte: “Een minder prominente plaats van ongezond eten in onze voedselomgeving geeft meer ruimte voor een gezond voedingspatroon. Gezond eten krijgt te weinig kans in deze samenleving, omdat het niet kan concurreren met het overmatige aanbod van goedkoop en lekker maar minder gezond gemaksvoedsel.”

Een gezond voedingspatroon voor ieder kind

Op dit moment zorgt de voedselomgeving ervoor dat vrijwel niemand volledig gezond eet en drinkt. Nederland telt zo’n 350.000 kinderen die (veel) te zwaar zijn. Ongezonde voeding zorgt daarnaast ook jaarlijks voor 6 miljard euro aan zorgkosten. Als het nieuwe kabinet de voedselomgeving per direct gezonder maakt, kan ieder kind een gezond voedingspatroon ontwikkelen. Daardoor groeit een generatie op die later gezonder zal zijn.

Start petitie

De petitie ‘Maak ons eten weer gezond’ gaat woensdag 19 mei van start en kan t/m 14 juni ondertekend worden via tijdvoorgezondevoeding.nl. De petitie wordt vier weken later, op 15 juni, aan de Tweede Kamer aangeboden.

Foto: Maag Lever Darm Stichting

Ons gewicht is een getal waar we regelmatig mee bezig zijn. Dit komt omdat het gewicht grotendeels verantwoordelijk is voor hoe we ons iedere dag voelen.  Het is dan ook belangrijk om een gewicht te hebben waar je zelf tevreden mee bent. Dit gewicht wordt over het algemeen jouw persoonlijke streefgewicht genoemd. Om dit streefgewicht te bereiken en te behouden is het verstandig om goed op je eigen eetpatroon te letten. Een manier om dit eetpatroon ‘onder controle’ te houden is middels intermittent fasting. Omdat dit nog een relatief nieuwe werkwijze is vertellen we je in deze blog meer over de principes rondom intermittent fasting.

Wat is intermittent fasting?

Intermittent fasting is een relatief nieuwe manier van gewicht verliezen. Bij intermittent fasting gaat het in eerste instantie niet om wat je eet maar juist om wanneer je eet. Bij intermittent fasting wordt er gekozen voor een eetpatroon waarin men de dag in twee delen op knipt. In het ene deel van de dag mag je wel eten en in het andere deel niet. Je kunt hierin zelf bepalen hoe ‘gek’ je het wilt maken. De een volgt een intermittent fasting programma gebaseerd op een 8:16 principe, de ander kiest voor 6:18 en weer een ander voor 2:22. Met deze cijfers wordt de indeling van de dag bedoeld. In het 8:16 principe wordt er op de dag in 8 achtereenvolgende uren wel gegeten en de overige 16 niet. Het is afhankelijk van je eigen behoeften en daarnaast mogelijkheden tot de uitvoering van deze principes.

Hoe pas je intermittent fasting toe?

Intermittent fasting wordt het makkelijkst toegepast door overdag je tijdslot waarin je mag eten in te delen. De meest voorkomende dagindeling binnen intermittent fasting is het plaatsen van het eetmoment tussen 12:00 en 20:00/18:00. Door je dag op deze manier in te delen zul je overdag het minst honger hebben. Als je wilt weten hoe je jezelf kunt trainen om het intermittent fasting vol te houden, bezoek dan eens de website van gohumannature. Hier vind je tal van tips die jou kunnen helpen met het starten van jouw intermittent fasting proces.

Er zijn allerlei hypes op het gebied van een ‘healthy lifestyle’. Detoxen is er daar één van. Het ontgiften van het lichaam met het doel om je weer fit te voelen en/of gewicht te verliezen. De ervaringen worden je soms om de oren geslingerd, waarbij deze zowel positief als negatief zijn. Deze ervaringen zijn persoonlijk en kunnen erg verschillen. Ben je nog niet bekend met detoxen of ben je benieuwd wat het met je lichaam doet? We lichten het hier voor je toe. 

Wat is detoxen? 

Dagelijks krijgt ieder mens afvalstoffen en gifstoffen binnen door middel van voedsel of simpelweg via de lucht. Vooral een ongezonde leefstijl (alcohol, roken, veel suiker) zorgt voor veel van deze stoffen. Je lichaam voert deze afvalstoffen af, waardoor deze zo min mogelijk schade kunnen veroorzaken. Het gevolg hiervan is dat de afvalstoffen zich opstapelen, maar ons lichaam heeft ook een natuurlijk afvalverwerkingssysteem voor het opruimen van deze stoffen. De lever, galblaas en nieren zijn de harde werkers binnen dit proces. Detoxen helpt hen een handje. Het doel van detoxen is dan ook om de afvalstoffen zo veel mogelijk af te breken. 

Welke manieren van detoxen zijn er? 

Er zijn ontzettend veel manieren hoe je kan detoxen. Ten eerste kan je dit zelf doen, door bijvoorbeeld enkel groentes te eten of te vasten. Maar er zijn ook een aantal producten die je een handje kunnen helpen. Supplementen, zoals detox thee of sapkuren zijn het meest gebruikelijk. Wanneer je nog nooit een detox hebt gedaan, is de detox theekuur wellicht een goed idee om mee te beginnen. Hierbij mag je namelijk gewoon eten en drink je twee keer per dag detox thee, ‘s ochtends en ‘s avonds. Het is wel verstandig om naast deze thee gezond te eten. Zo behaal je het optimale resultaat. 

Tips voor een optimale detox 

Om het proces te optimaliseren, zijn er nog een aantal dingen die hier een sterke bijdrage aan kunnen leveren. Ten eerste, het eten van biologisch voedsel, zoals veel groenten en fruit. Ben je al bekend met de ‘superfoods’? Zalm, avocado, rood fruit, havermout en walnoten hebben namelijk een hoog aantal antioxidanten die ook helpen bij de afvoer van schadelijke stoffen. Probeer daarnaast suikers, alcohol en voorbewerkt voedsel te vermijden. Natuurlijke volkoren producten zorgen ervoor dat de spijsvertering goed werkt. Ook een goede nachtrust is van belang, zodat het lichaam kan herstellen. Tot slot het belangrijkste: drink genoeg water of thee, dit reinigt het lichaam. Helaas, koffie zal toch even overgeslagen moeten worden! 

Houdt u van vis en eet u dit dan ook regelmatig? Dit kan dus erg goed zijn voor uw gezondheid maar wat zijn de gezondheidsvoordelen van vis precies? Veel mensen slaan vis helaas ook over omdat het vaak prijziger is als vlees of vinden het simpelweg niet lekker.

Belangrijke voedingsstoffen

In vis zitten veel goed voedingsstoffen die we minder tegen komen in andere producten. Zo zit het bordevol met hoogwaardige eiwitten, jodium en verschillende vitamines en mineralen. Vooral vette vis is gezond omdat hier ook omega-3 vetzuren in te vinden zijn en vitamine D. Kies dus voor zalm, forel, tonijn, makreel of sardines.

Verlaagd risico op hartaanval en beroertes

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die regelmatig vis eten ongeveer 15% minder kans hebben op een hartaanval of een beroerte. Wanneer er veel vette vis wordt gegeten kan het voordeel nog groter zijn door de omega 3 vertzuren. Hartaanvallen en beroertes zijn de twee meest voorkomende oorzaken van vroegtijdig overlijden. Het is dus erg belangrijk om op gezonde voeding te letten en regelmatig vis te eten.

Goed geheugen is een van de gezondheidsvoordelen van vis

Als we ouder worden zullen we merken dat ons geheugen niet even goed is. Dit proces gaat vaak geleidelijk maar bij Alzheimer kan dit een stuk sneller gaan. Wanneer iemand elke week vis eet zal dit proces trager verlopen en zult u geheugen en uw emotie langer blijven houden.

Lust u geen vis?

Natuurlijk zijn er ook mensen die geen vis lusten. Hoe kunt u profiteren van gezondheidsvoordelen van vis zonder het met tegen zin op te eten? Probeer eens of garnalen dan wel voor u werken of probeer een witvis. Deze hebben een minder sterke vislucht wat de meeste niet zo prettig vinden. Gebruik daarbij wat ander sterke kruiden zodat deze smaak wat meer overheerst als de vis smaak.

Of de sportscholen nu gesloten zijn, je het te druk hebt of er een andere reden is: het kan soms moeilijk zijn om aan voldoende beweging toe te komen. Hoewel je daarvan kunt balen, kun je gelukkig wel wat betreft je voeding gezonde keuzes maken om fit te blijven. We delen onze tips!

De juiste porties eten

Als je bang bent om aan te komen tijdens de periode dat je weinig aan beweging toekomt, is het slim om je porties onder controle te houden. Over het algemeen heb je namelijk minder eten nodig als je ook minder beweegt. Daarom kan het goed zijn voor je gezondheid om wat kleinere porties te eten. Let er natuurlijk wel op dat je niet te weinig gaat eten: dat is vaak ook weer niet zozeer nodig. Wel kan het een optie zijn om (tijdelijk) een dieet te volgen, dat past bij een levensstijl met minimale beweging. Zo is het keto dieet een optie, of vasten zoals bij intermittent fasting. Het is wel verstandig om je hier vooraf goed over in te lezen.

Gezonde ingrediënten eten

Gezonde ingrediënten eten

Om je fit te blijven voelen, ook als je aan weinig beweging toekomt, is het belangrijk om gezond te eten. Probeer dus niet te vaak te grijpen naar ongezonde maaltijden, zoals fastfood of zoetigheid – hoe groot de verleiding ook is. Uiteindelijk voel je je vaak alleen maar beter als je gezond eet. Zorg daarom bijvoorbeeld dat je alleen gezonde ingrediënten in huis hebt: als je snacks buiten de deur laat, is het veel eenvoudiger om dit niet te eten. Je hebt het simpelweg niet binnen handbereik! Toch zin om te snacken? Een gezonde snack is ook voldoenend, zoals wat noten of snoepgroenten.

Kook met pure ingrediënten

Je doet er goed aan om zoveel mogelijk te koken met pure ingrediënten. Dit houdt in dat je producten uit zakjes laat staan: hier zitten toch al gauw stoffen in die niet per se goed zijn voor je gezondheid. Kook ook liever zelf dan dat je je eten laat bezorgen. Zo weet je immers precies wat je erin stopt. Als je het bij pure ingrediënten houdt, kies je voor de juiste weg. Dat voelt goed!

Gevarieerd eten

Het is niet alleen belangrijk om gezond te eten, maar ook om gevarieerd te eten. Probeer dit toe te passen bij alle maaltijden die je eet op een dag. Varieer dus niet alleen met je avondeten, maar ook met je ontbijt en lunch. Het werkt goed om wat verschillende gerechten te kiezen en deze steeds te rouleren. Ook kan het helpen om met het seizoen mee te eten, om een gevarieerd eetpatroon aan te houden. Zo krijg je steeds weer verschillende voedingsstoffen binnen, die de belangrijke bouwstenen vormen om je fit te voelen!

Zelf vraagt u het misschien ook wel eens af maar weet u nog steeds het antwoordt niet op deze vraag. Vers groente en fruit smaakt toch vaak anders als ingevroren producten. Vaak wordt er toch gekozen voor diepvries producten omdat dit toch wel makkelijk is. Ze kunnen lang bewaard worden zijn vaak al voor gesneden en ook in de seizoenen wanneer ze vers niet te krijgen zijn kunt u ze wel uit de diepvries halen.

Diepvries fruit

Bij Fruit klopt het zeker dat diepvries fruit meer vitamine bevat als vers fruit. Na het plukken worden ze namlijk direct ingevroren waardoor ze hun vitamines blijven behouden. Bij vers fruit zal na het plukken de voedingswaarde afnemen. Diepvries fruit moet u echter niet zo eten, ze zijn dan vaak erg zacht en kunnen wat waterig zijn. Gebruikt u dit voor een saus of een lekkere jam dan is dit natuurlijk prima.

Ingevroren groente

Net als bij fruit worden ook groente direct na het plukken in gevroren. Ze behouden net als verse groente ongeveer 40% van het oorspronkelijke gehalte. Met Groente a la crème kan dit anders zijn omdat hier ook nog extra vet aan toegevoegd is. Het is echter wel anders wanneer groente of fruit uit een blik of pot komen. Deze bevatten vaak maar 15% van het oorspronkelijke aantal vitamines en mineralen. De groente hoeven vaak minder lang gekookt te worden waardoor ze in dat stadium minder voedingsstoffen verliezen.

U mag dus gerust groente of fruit uit de diepvries mee nemen want het is net zo gezond als dat u het vers haalt. Vaak is dit ook goedkoper mocht u wat willen besparen.

Pin It