Rubriek

Gezonde voeding

Rubriek

Niet iedereen is een liefhebber van vis terwijl andere er niet genoeg van kan krijgen. Waarvoor is vette vis nou zo goed en is het beter om af en toe vis te eten? Ik heb een aantal gezondheidsvoordelen voor het eten van vis op een rijtje gezet.

Goed voor uw hersenen

De belangrijkste bouwstenen voor gezonde hersenen zijn omega 3-visvetzuren EPA en DHA. Deze visvetzuren zitten dan ook in vis en voornamelijk wat meer vette vis. Het helpt bij baby’s en kinderen om de hersenen te ontwikkelen maar ook voor volwassenen kan het voordelen hebben voor het geheugen. Eet daarom eens in de week een keer paling, haring, zalm of makreel.

Vitamine D

In eten zit over het algemeen niet veel vitamine D in de meeste gevallen zult u de meeste vitamine D van de zon krijgen. Helaas laat de zon zich nog niet veel zien en is daarom het eten van vis erg belangrijk. In voeding zit over het algemeen weinig vitamine D echter zit er in 100 gram vette vis voldoende vitamine D voor 1 dag.

Wat als u geen vette vis lust

Sommige mensen houden absoluut niet van vis en vinden de geur alleen al genoeg om het niet te eten. Helaas is er geen andere oplossing voor want geen andere producten lijken op vette vis. Wat u wel kunt proberen is om voor een vis te kiezen die mild smaakt en ruikt waardoor u kunt leren om vis te eten. Alaska koolvis kan dan een goede oplossing zijn dus check of deze bij u in de supermarkt ligt.

Het eten van vis is toch erg belangrijk voor uw gezondheid.

Ben je veganist? Dan is het belangrijk dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Eigenlijk is vitamine B12 het enige supplement dat veganisten nodig hebben. Echter, wanneer een dieet weinig variatie bevat, kan het zijn dat er een tekort is aan eiwitten. In dat geval zijn ook eiwitsupplementen noodzakelijk om gezond te blijven en spiermassa te behouden.

Handig om te weten over vegan proteïne poeders

Helaas bestaan er veel fabels over veganisten en eiwitten. Het klopt inderdaad dat veel veganistische eiwitten minder voedingsstoffen bevatten dan dierlijke eiwitten, omdat dierlijke eiwitten meer essentiële aminozuren bevatten. Maar ook niet iedere veganist heeft een eiwitsupplement nodig. Ben je sporter en veganist? Dan worden vegan protein poeders vaak aanbevolen. Wanneer je intensief traint, heb je namelijk meer eiwitten nodig. Daarnaast worden de eiwitsupplementen veelal gebruikt als aanvulling op vegan diëten die eentonig of onevenwichtig zijn. Meestal worden plantaardige eiwit supplementen gemaakt van eiwitten uit rijst, soja, of erwten. In eiwit uit erwten zitten veel vertakte aminozuren, dit is goed voor de ontwikkeling van de spiermassa.

De beste vegan proteïne poeders in Nederland

Maar wat zijn nou de beste vegan proteïne poeders op de Nederlandse markt? We hebben een selectie voor je gemaakt, zodat het wellicht makkelijker wordt om een keuze te maken.

Vegan erwten eiwitpoeder

Ben je sporter en vind je het ontwikkelen van spiermassa belangrijk? Dan is het plantaardige eiwitpoeder van Fit Green Protein iets voor jou. Deze is gemaakt van erwten eiwit en bevat veel aminozuren, zodat je op een verantwoorde manier kunt werken aan gezond lichaam.

Vegan eiwitpoeder voor vrouwen

De vegan proteine poeder van Women’s Best is de perfecte ondersteuning van zowel je dieet als je training. Dit eiwitpoeder zorgt ervoor dat je na een training goed kunt herstellen, helpt bij het ontwikkelen van spiermassa, en zorgt ervoor dat je dieet goed in balans blijft.

Vegan soja proteïne poeder

Soja heeft het hoogste eiwitgehalte van alle vegan eiwitpoeders die er bestaan. De soja proteïne poeder van Purasana Vegan bestaat dan ook voor 90% uit eiwitten. Dit eiwitpoeder bevat veel aminozuren, heeft een laag vetgehalte, en heeft veel L-Glutamine voor een goede spieropbouw

Wanneer mensen op dieet gaan of erg letten op gezonde voeding wordt er vaak Avocado gebruikt. Waarom zien we dit als iets gezonds en welke voordelen heeft het dan? Misschien is het ook voor u tijd om de avocado vaker in huis te halen.

Avocado werkt Cholesterolverlagend

In avocado’s zitten veel vetten en voornamelijk oliezuur. Dit is een onverzadigd vet dat het cholesterol gehalte in het bloed zal verlagen. Een te hoog cholesterol kan leiden tot hart en vaat ziekten maar de onverzadigde vetten die ook in vette vis, noten of olie kunnen daarbij helpen.

Zorgt voor minder eetlust

Dit is ook een van de belangrijkste redenen dat dit vaak in diëten gebruikt wordt. Een avocado wordt namelijk langzaam opgenomen waardoor u langer een vol gevoel heeft. Hierdoor is de kans groter dat de zak chips of koekjes langer in de kast blijven liggen.

Minder kans op depressie

In avocado’s zit foliumzuur dat helpt bij het aanmaken van hormonen die u goed laten voelen. Ze maken serotine, dopamine en norepinefrine aan. Deze helpen bij het energiebalans, eetlust, kwaliteit van uw nachtrust en de manier waarop pijnprikkels ervaren wordt.

Goed voor uw darmen en beschermt tegen ziektes

Doordat uw goed voor uw darmen zorgt zult u minder kans hebben op verschillende ziektes. In Avocado’s zitten ook veel vezels dat uw darmflora gezond houdt. Het risico op hartziektes worden verlaagd, bloedsuikerspiegel blijft stabiel, bevorderd de stoelgang en helpt bij het behouden van een gezond gewicht.

We horen het maar al te vaak aan: drink voldoende water. Velen slaan het advies in de wind omdat ze niet met een klotsende buik willen rondlopen. Maar dat advies komt natuurlijk wel ergens vandaan. We bespreken een aantal redenen waarom voldoende water drinken zo belangrijk is.

Je hersenen hebben het nodig

Wie te weinig water drinkt, functioneert mentaal slechter. Je hersenen bestaan voor bijna 80 procent uit water, om maar aan te geven hoe belangrijk het is voor het goed functioneren ervan. Water is noodzakelijk voor je cognitieve vaardigheden. Zelfs bij lichte uitdroging, kunnen hersenfuncties al verminderen. Zo’n vochttekort kan je stemming verstoren, je concentratievermogen verminderen, je werkgeheugen nadelig beïnvloeden, voor angstgevoelens zorgen of je vermoeid gevoel geven. Alle reden dus om overdag altijd een flesje water bij je te hebben. Om te ervoor te zorgen dat niemand anders daarmee vandoor gaat, kun je een gepersonaliseerde waterfles met naam laten maken.

Water vermindert hoofdpijn

Aansluitend bij het vorige, kan een gebrek aan vocht naast slechter werkende hersenen ook voor hoofdpijn zorgen. Ook migraineaanvallen kunnen ontstaan door uitdroging. Het is vooral de duur en de intensiteit van de hoofdpijn die verminderd door voldoende water te drinken.

Water drinken belangrijk

Het helpt bij het voorkomen van obstipatie

Men zegt altijd dat je veel vezels moet eten voor een goede stoelgang. Om obstipatie te voorkomen zijn vezels inderdaad belangrijk, maar vezels alleen is niet voldoende. Die kunnen namelijk aan hun werk doen als er voldoende vocht bij komt. Drink je er niet voldoende water bij, dan kan je obstipatie juist verergeren. Dus hoewel we water vooral associëren met plassen, ga je van water ook beter poepen.

Noodzakelijk voor gezonde nieren

Ook de functionaliteit van je nieren wordt beïnvloed door je vochtinname. Om goed te kunnen functioneren, hebben je nieren voldoende water nodig. Een goede nierfunctie is belangrijk, om dat de nieren afvalstoffen uit het bloed filteren en afvoeren. Als dit niet naar behoren gebeurt, vergroot dit onder andere het risico op nierstenen.

Helpt om af te slanken

Je ziet niet voor niets mensen die willen afvallen met waterflessen rondlopen en om water vragen wanneer je ze vraagt wat ze willen drinken. Water is een gezonder alternatief voor andere, suikerrijke dranken. Ook helpt het drinken van veel water om hongergevoelens te verminderen, waardoor je ook weer minder calorieën tot je neemt. Zo spreekt je lichaam eerder zijn vetvoorraad aan om te verbranden.

Het is mooi om een fijne, stevige waterfles te hebben die je bij je kunt dragen om regelmatig even wat water te kunnen drinken. Soms kun je geluk hebben dat je er een als promotieartikel van een bedrijf krijgt. Sommige bedrijven laten immers waterflessen bedrukken met hun bedrijfslogo en delen ze uit bij wijze van promotie.

Veel mensen hebben elk jaar afvallen al goede voornemen. Staat dit altijd op het lijstje maar lukt het niet om dit vol te houden. Deze tips zullen u helpen om het beter vol te houden waardoor u het hele jaar tevreden zal zijn over uw lichaam.

Afvallen door eetwissels

Wat kan helpen om u een klein stapje in de goede richting te brengen is om eetwissels te maken. U kunt nog steeds even veel eten waarbij u een gezondere keuze maakt. Op deze manier gooit u niet uw hele ritme om maar zult u langzaam aan toch afvallen. Maak bijvoorbeeld eens de volgende eetwissels:

  • Van Energydrink naar Koffie
  • Van Chocopasta naar 100% pindakaas
  • Van Chips naar ongezouten noten
  • Van Wit naar volkoren brood
  • Van Croissant naar Mueslibol

Neem kleinere porties

Wat ook goed kan helpen is om de porties aan te passen en kleine te maken. Misschien eet u onbewust eigenlijk wel te veel en te grote porties. Bij het afvallen helpt het natuurlijk ook om kleinere porties te eten. Eet dan eens van een kleiner bordt zo zult u automatisch minder opschepper zonder dat u dit eigenlijk merkt. Heeft u een groter bordt dan zal hier altijd meer op komen liggen als u eigenlijk nodig heeft.

Heb een realistisch doel om af te vallen

Natuurlijk is het belangrijk om wel een haalbaar doel voor ogen te hebben. Pak dit dan ook niet te extreem aan en ga ook niet heel streng lijnen daarna zult u vaak weer aan komen. Door uw levensstijl een klein beetje aan te passen zult u afvallen en dit ook vol kunnen houden. Af en toe wat lekker moet ook gewoon kunnen maar wel met mate natuurlijk.

Blijf in beweging

Het is nu wat lastiger want we kunnen niet veel doen in deze tijd maar het is goed om lekker in beweging te blijven. Wanneer u een hond heeft is dit wat makkelijker maar probeer af en toe een blokje om te lopen. U hoeft niet intensief te sporten want ook dit wordt lastig vol gehouden. Maar een avondje bank hangen waar vaak wat lekker bij komt kijken kunt u makkelijk inwisselen voor een stukje lopen.

U hoeft niet gelijk streng te gaan lijnen maar door hier een klein beetje op te letten kunt u samen kleine stapjes maken.

Ze zeggen altijd dat we onze groente op moeten eten want dit is goed voor onze gezondheid. Nu hebben wortels bijzonder goed effect op uw ogen dus haal zo nu en dan wortels in huis. Waardoor komt het nou precies dat juist wortels dit effect hebben en andere groente niet?

Vitamine A

Wat we nodig hebben om onze ogen gezond te houden is vitamine A. Dit wordt aangemaakt door het stofje Bètacao wat veel in wortels zitten. Door wortels te eten zult u dus meer vitamine A aanmaken en dit zal voor goed gezonde ogen zorgen.

Nachtblindheid

Als u een te korte heeft aan vitamine A zult u dit als eerst merken aan u zicht. Nachtblindheid kan dan optreden en dat is het eerste eten om dit te korte aan te kunnen pakken. Het zal dan helpen om meer wortels te eten of extra supplementen te slikken. Wanneer u er op tijd bij bent kunt u het zicht namelijk nog verbeteren. Wanneer u langere tijd nachtblind bent dan zal het hoornvlies al beschadigd zijn en zal het meer eten van wortels niet meer helpen.

Meer kans op vitamine A te kort

Bij veel vitamines en mineralen zal er niet zo snel een te kort op treden. De meeste mensen eten erg gevarieerd waardoor we voldoende vitamine van alles binnen krijgen. Vitamina A is echter de vitamine die wereldwijd het meest tekort komt. Wortels af en toe in huis halen is dan ook erg belangrijk, houdt u normaal niet zo van wortel? Die ze dan in de soep zodat er een minder sterke wortelsmaak is.

Andere manier voor gezonde ogen?

Niet alleen wortels helpen bij veel vitamine A maar hier zal wel het meeste in zitten. In andere oranje vruchten zitten ook Bètacaroteen zoals mango en pompoen. Het is ook in vlees te vinden en als u een extra boost nodig heeft is het ook goed om te kiezen voor lever. Echter bevatten wortels nog steeds de meeste Bètacaroteen voor veel vitamine A aanmaak.

Zorg voor gezonde ogen met heerlijke wortels.

Onze voeding is een erg belangrijk gedeelte voor onze gezondheid. De schijf van vijf adviseert wat we dagelijks zouden moeten eten en wat we allemaal nodig hebben. Iedereen kent de schijf van vijf wel maar wordt hier nou eigenlijk in geadviseerd? Eet u voldoende overal van of komt u wellicht wat voedingstoffen te kort?

Groente en fruit

Dit gedeelte van de schijf bestaat helemaal uit groente en fruit. Ze leveren allebei andere voedingsstoffen en u heeft ze dan ook alle 2 nodig om gezond te blijven.
We hebben 250 gram groente nodig en 200 gram fruit. Het makkelijkste is om groente te verwerken in het avond eten maar u kunt u het ook op andere manieren doen. Zo kunt u snoeptomaatjes als snack gebruiken of doe wat komkommer op brood voor een gezonde lunch. Voor fruit kan het erg makkelijk zijn, pak simpel weg een appel of maak een fruit hapje of smoothie voor een goede boost.

Smeer- en bereidingsvetten

Ons lichaam heeft ook vetten nodig als bouw en brandstof. Zo kunt u verzadigde en onverzadigde hiervoor gebruiken maar het is beter om onverzadigde vetten te gebruiken. Dit zal de kans op hart- en vaatziekten verkleinen. Zo kunt met simpelweg het smeren van margarine op brood of met het gebruiken van zonnebloemolie tijdens het koken al voldoende binnen krijgen. Gebruikt u vaker andere olieën of producten, deze kunt u ook vervangen voor onverzadigde vetten wat een stuk gezonder is.

Vis, vlees, ei, noten, peulvruchten en zuivel

Deze schijf omvat eigenlijk heel veel producten die voornamelijk bestaan uit eiwit. Het draagt allemaal een steentje bij aan de gezondheid maar elk weer met een andere functie. Zo kan het eten van vis het risico op hart- en vaatziekte verlagen. Ei en vlees zorgen weer voor veel goede voedingstoffen zoals ijzer en vitamine B12. Peulvruchten kunnen dan weer cholesterol verlangend helpen. Het is goed om bijvoorbeeld 1x in de week vis te eten en probeer juist wat te minderen met vlees, er wordt namelijk 500 gram per week aangeraden inclusief vleeswaren.
Zuivel is vaak iets makkelijker te verwerken in het dagelijkse patroon. Zo is melk, yoghurt, kwark en kaas goed toe te voegen in maaltijden en dit wordt dan ook veel gegeten in Nederland. Zuivel heeft veel gezondheidsvoordelen, zo kan de risico op darmkanker en diabetes type 2 verkleind worden. Per dag heeft u ook een handje noten nodig. Pak simpel weg een handje of verwerk ze in het eten voor een extra crunch.

Brood, graan en aardappelen

In deze schijf gaat het er voornamelijk om dat u volkorenproducten gebruikt zoals volkorenpasta en volkorenbrood. Ze zorgen voor veel energie en vezels maar ook ijzer en vitamine B zit er voldoende in. Het is dan prima om bijvoorbeeld 2 opscheplepels volkoren graanproducten te eten of 3 boterhammen. Heeft u geen zin in graan producten dan kunt u dit prima vervangen voor aardappelen.

Dranken

Natuurlijk is dit het aller belangrijkste om voldoende te blijven drinken, ons lichaam bestaat namelijk uit 60% water. Zwarte en groene thee is ook erg goed en bloeddruk verlangend. Houdt u normaal niet zo van water dan kunt u hier prima wat aan toevoegen. Probeer eens sinaasappel munt of aardbeien er aan toe te voegen voor een heerlijke smaak.

Door COVID-19 is de werkvloer er bij veel bedrijven heel anders uit gaan zien. Veel mensen werken thuis, waarbij het contact tussen collega’s verloopt via email, telefoon of videobellen. Maar niet iedereen vindt dit even fijn. Werken doen mensen immers niet alleen om geld te verdienen, het vervult ook een belangrijke sociale functie. Vooral het directe persoonlijke contact wordt dan ook erg gemist. Bovendien moeten mensen die wel (soms) op kantoor of in de werkplaats werken afstand houden en niet zo gemakkelijk even kunnen gaan buurten. Daardoor is de koffieautomaat des te belangrijker geworden.

Koffie bevordert de sociale cohesie tussen mensen

De koffieautomaat is echt een centrale ontmoetingsplek binnen bedrijven. Hier komen mensen elkaar tegen en worden (nu uiteraard op veilige afstand om verspreiding van het coronavirus te voorkomen) nieuwtjes uitgewisseld. Daarnaast kunnen medewerkers onderling hun collegialiteit tonen door voor elkaar koffie mee te nemen.

De smaak van de koffie kan dit effect nog eens vergroten. Vinden veel mensen de koffie niet lekker, dan zullen ze daar gezamenlijk over klagen. Aangezien niet iedereen zijn koffie op dezelfde manier drinkt, is het van belang te kiezen voor een veelzijdige machine die lekkere, verse koffie zet. Zoals bijvoorbeeld een Giocoffee koffiebonen machine, die zowel mensen die hun koffie het liefst zwart drinken als cappuccinodrinkers op hun wenken bedient.

Nog meer gezondheidsvoordelen van het drinken van koffie

Nog meer gezondheidsvoordelen van het drinken van koffie

Het voelen van sociale verbondenheid is erg belangrijk voor de geestelijke gezondheid van mensen. Maar koffie (of eigenlijk de cafeïne erin) heeft nog meer gezondheidsvoordelen.

  • Koffie drinken geeft energie. Hierdoor verbeteren je concentratie, reactietijd, humeur en andere cognitieve functies;
  • Het kan mensen helpen om gewicht te verliezen doordat onder andere de vetverbranding verbetert;
  • Het bevat belangrijke voedingsstoffen zoals vitamine B2 en B5, magnesium, mangaan, kalium en niacine;
  • Koffie is in het westerse dieet de grootste bron van antioxidanten;
  • Elk dagelijks kopje koffie leidt tot zeven procent minder risico op type II diabetes;
  • Het drinken van koffie geeft vijfenzestig procent lager risico op Alzheimer;
  • Koffie zorgt mogelijk voor minder leververvetting. Door minimaal vier kopjes per dag te drinken verlaag je bovendien de kans op cirrose met tachtig procent;
  • Koffie beëindigt mogelijk een depressieve gemoedstoestand;
  • Het vermindert het risico op de ziekte van Parkinson met wel zestig procent; en
  • Koffiedrinkers lopen minder risico op het krijgen van leverkanker en dikke darmkanker.

Zoals je kunt lezen, is koffie een van de gezondste dranken (mits natuurlijk met mate gedronken). Even een genietmomentje en ook nog eens profiteren van de gezondheidsvoordelen, wat wil je nog meer!

Velen van ons houden wel van een glaasje sinas of cola op zijn tijd. Drink dit echter niet te veel wat het is niet al te best voor uw gezondheid. Maar waardoor is frisdrank nou zo slecht? En wat zijn de belangrijkste redenen om dit te vermijden?

Wat valt er onder frisdrank

Het is in eerste instantie belangrijk om te weten wat we onder frisdrank verstaan. Dit is namelijk niet alleen cola, sinas, 7-up, tonic en bitter lemon. ZO valt ook dubbeldrank, ranja, ijsthee, gevitamineerd water en sportdranken onder frisdrank. Officieel valt vruchtensap er niet onder maar hier zit net zo veel suiker in als bij frisdrank.

Meer risico op Diabetes type 2

Het drinken van dranken met veel toegevoegde suikers kan erg schadelijk zijn. Zo is er ook een verband met diabetes type 2. Wanneer u elke dag 1 of 2 glazen frisdrank drinkt dan is de kans op diabetes 20% hoger. Dit is dus een groot verschil dat we liever willen vermijden.

Het kan zorgen voor overgewicht

In frisdrank zitten heel veel suikers zoals we wel weten. De suikers worden om gezet in calorieën waardoor we aan kunnen komen. Per glas zitten er ongeveer 6,5 suikerklontjes. Als u dat voor 1 week uit gaat rekenen zult u zien dat dit een hele hoop suikers zijn. Wanneer u over stapt op gezonder drinken zonder veel toegevoegde suikers kan dit een hoop schelen qua gewicht.

Geen stralend gebit

De suikers kunnen ook nog eens uw tanden aantasten. Er zullen meer gaatjes ontstaan en het mooie witte beschermlaagje zal er langzaam af gaan. De tanden kunnen slecht tegen de zuren die in frisdrank zit waardoor u toch wat vaker naar de tandarts zult moeten.

De meeste vinden water überhaupt niet lekker laat staan lauw water. Toch is lauw water veel beter voor de gezondheid dan koud water. Wat zijn nou de voordelen hiervan en is dit echt de moeite waard? Lees waarom het toch beter is om de dag te starten met een glas lauw of warm water.

Betere spijsvertering

Als u de dag begint met een glas warm of lauw water kunt u het lichaam reinigen. Water zal dan ook het spijsverteringstelsel op gang helpen hierdoor zal het dan ook beter verwerkt worden.

Waar mensen soms een glas koud water na de maaltijd nemen eigenlijk helemaal niet goed. De Vetten en oliën die in het eten zitten kunnen dan gaan stollen waardoor het verwerken alleen maar lastiger gaat. Dit glas water is dan ook beter te vervangen voor iets warms.

Helpen afvallen

Door een glas warm water te drinken op een lege maag zult u sneller af vallen. Het klinkt te mooi om waar te zijn maar het helpt echt. Door warm water te drinken stijgt de lichaamstemperatuur en versnelt het metabolisme. Wanneer dit allemaal gebeurt word ook de vet verbranding gestimuleerd. Het helpt dus ook de spijsvertering op gang en het is erg goed voor maag en darmen. Wellicht heeft u niet zo snel het gewenste effect na een keer een glas warm water drinken dus neem dit mee in uw dagelijks ritueel.

Behoud een jonge huid

Als schadelijke stoffen zicht ophopen in het lichaam zal het vatbaar worden voor ziektes en veroudering. Door warm water te drinken zal het lichaam ook wat meer kunnen ontgiften waardoor ophopingen verminderd worden. Het zal dan ook de huidelasticiteit verbeteren waardoor uw huid egaal en jong blijft.

pH-waarde in balans

Een goed begin van de dag zorgt er voor dat u de rest van de dag goed kunt functioneren. Begin je de dag gelijk met een boterham met vette worst of een grote bak koffie? De pH-waarde zal dan uit balans raken waardoor er meer ophopingen van gifstoffen in het lichaam komt. Dit is natuurlijk niet de juiste manier om de dag te beginnen. Als u de dag begint met warm water zal dit de pH-waarde weer in balans brengen. Het is altijd wel goed om even te wachten tussen het water drinken en uw ontbijt. Zo kan uw maag even opstarten voordat u uw ontbijtje naar binnen werkt.

Het beste krijgt u wanneer u citroen of citroensap toevoegt aan het warme water.

Pin It