Rubriek

Thuis sporten

Rubriek

Nu we allemaal steeds meer aan huis gekluisterd zijn ligt verveling op de loer. Ging u eerder met uw vriend/vriendin of familielid samen sporten dan valt deze beweging gedurende de week weg. U beweegt steeds minder waardoor de conditie en mentale gezondheid snel afnemen. Thuis bewegen, alleen of met uw partner, is gemakkelijker dan u denkt. Hierbij een paar tips om toch in beweging te blijven tijdens deze uitzonderlijke periode.

Stijldansen in de tuin of woonkamer

Moest u vroeger ook verplicht van uw ouders op dansles? Pluk er nu de vruchten van. Schuif de bank aan de kant en maak ruimte in de woonkamer voor een kleine Wals, Quick-step of misschien wel een zwoele Rumba. Is uw huis te klein om rond te walsen maar beschikt u wel over een leuke tuin? Neem een muziekje mee naar buiten en ga lekker in de buitenlucht dansen met uw partner. Wie van jullie weet de pasjes nog? Mocht u er niet meer helemaal uitkomen dan kunt u op Youtube filmpjes kijken hoe de basis passen ook al weer in elkaar zitten of improviseer samen een nieuwe dans! Het gaat er om dat jullie bezig zijn en hoe leuk is het om weer samen te dansen.

30 minuten tuinieren per dag

Van elke dag tuinieren wordt niet alleen de tuin mooi maar blijft u zelf ook fit. Loop een keertje om naar de groencontainer en haal het onkruid weer weg. Met elke dag 30 minuten tuinieren heeft u uw dagelijkse work-out er al op zitten.

Beweeg mee met Nederland in Beweging

Wie kent het programma op NPO 1 niet? Olga en Duco hebben elke ochtend een leuke work-out voor u klaar staan waarbij u alleen even de salontafel aan de kant moet schuiven. Het programma wordt vroeg uitgezonden, een betere start van de dag is er bijna niet. Omdat u het samen doet heeft u een stok achter de deur om te gaan bewegen. Liever in de avond? De afleveringen zijn online terug te kijken, ideaal voor de avondsporter.

Online sporten

Via de telefoon zijn inmiddels ook tal van apps te vinden die u kunnen helpen met het thuis sporten. Veel apps bieden programma’s aan met oefeningen die allemaal vanuit huis uit te voeren zijn. Op Youtube staan ook kant en klare work-out video’s klaar voor de thuis sporter. Komt u er zelf niet uit vraag dan iemand in uw omgeving een programma te zoeken en deze naar u toe te sturen, wie weet sporten ze digitaal wel met u mee.

Genoeg mogelijkheden om fit te blijven vanuit huis. Een rondje wandelen of fietsen mag natuurlijk ook mits u voldoende afstand kunt bewaren. Kom in beweging en blijf fit.

Sporten is gezond! Dit geldt natuurlijk voor iedereen, maar je moet altijd goed kijken welke inspanning jouw lichaam aan kan. Overbelasting of de verkeerde beweging kan zorgen voor blessures en dat proberen we juist te voorkomen! Omdat we nu niet naar de sportschool kunnen en we niet in groepen kunnen trainen adviseren wij om een trainingsprogramma op te stellen dat je in en rondom het huis kunt uitvoeren.

Maak een trainingsschema

Voordat je aan de slag gaat met de oefeningen is het belangrijk om voor je zelf een plan te maken. Welk doel wil je bereiken en hoe getraind ben je op dit moment. Wanneer je normaal een fanatieker sporter bent dan is het goed om ook nu voor wat zwaardere oefeningen te kiezen. Je lichaam en je geest moeten ook nu uitgedaagd worden. Wanneer je iets minder getraind bent, maar je wel in beweging wilt blijven dan een flinke wandeling al een goed begin zijn.

Stel voor de eerste maand het plan samen, eventueel in samenspraak met een coach. Je kunt het plan dan verdelen in dagelijkse oefeningen met een kleine opbouw in de zwaarte. Print het plan via je printer met HP Cartridge uit op een groot vel papier en hang deze in de ruimte waar je de oefeningen gaat uitvoeren. Op deze manier kun je dagelijks afvinken of je de oefening tot een goed einde hebt kunnen brengen. Dit visueel maken zorgt voor een extra stimulans om je aan je schema te houden. Geen printer of cartridges in huis? Bestel dit dan bij PrintAbout en je hebt morgen de benodigde spullen in huis.

Je hebt meer sportfaciliteiten in huis dan je denkt

Is je plan klaar? Dan kun je aan de slag. Nu denk je wellicht dat jou huis geen sportschool is, maar veel zaken in huis kunnen je wel helpen bij oefeningen. Pak bijvoorbeeld twee flesjes water uit de koelkast en gebruik deze als gewichten. Ze lijken misschien niet zo zwaar, maar na 40 herhalingen begin je het toch wel te voelen.

Ook de bank kan je helpen bij oefeningen. Je kunt je vasthouden aan de achterkant en op deze manier veilig squads maken. De druk wordt nog steeds op je benen geplaatst, maar je hebt geen kans op valpartijen.

Voldoende ventilatie

Je woonkamer of je slaapkamer zijn vaak wel wat kleiner qua oppervlakte dan de sportschool waar je normaal naar toe gaat. Dit hoeft geen probleem te zijn. Schuif wat meubilair op zij, zodat je voldoende ruimte hebt voor bijvoorbeeld sit-ups. Zorg ook voor voldoende ventilatie. Dus zet een raam open tijdens de oefeningen zo voorkom je oververhitting.

Niet alleen sporten

Mocht je te weinig motivatie hebben om te gaan sporten kun je er voor kiezen dit samen met een vriend of vriendin te doen. Maak een online videokanaal aan ga allebei vanuit je eigen woonkamer aan de slag. Zo kun je elkaar motiveren en blijf je in beweging.

 

U zult het wel herkennen, lekker lui op de bank tv kijken. Normaal staat u wellicht 2 keer per week in de sportschool of oefent u een andere sport uit. Doordat dit stil ligt zal ook uw conditie en opgebouwde spieren minder worden. Tijd om hier verandering in te brengen en thuis aan de slag te gaan. Voor het thuis sporten heeft u vaak wel andere kleding en spullen nodig. Deze heb ik voor u op een rijtje gezet.

Sportkleding

Thuis sporten is toch anders dan bijvoorbeeld hockey of tennis, hiervoor heeft u natuurlijk ook een andere outfit nodig. Een sportlegging kan hiervoor niet ontbreken, kies voor een leuke kleur of houd het neutraal zodat u het overal mee kunt combineren. De leggings zijn er ook in wat kortere modellen voor wanneer u het snel warm heeft of als u gaat sporten bij wat warmer weer. Er zijn dan ook leuke tops te krijgen die u goed kunt combineren met een sportlegging. Deze tops kunt u natuurlijk bij meerdere sporten gebruiken bijvoorbeeld voor yoga, een thuis workout of bij een rondje hardlopen. Een goede sweater kan ook altijd van pas komen als het toch wat kouder is.

Schoenen

Het beschermen van de voeten is belangrijk, helemaal tijdens het sporten waar u ze goed moet kunnen gebruiken. Kies voor een schoen die overal goed aansluit om schuurplekken en zere voeten te voorkomen. Er zijn natuurlijk ook verschillende sportschoenen, gaat u normaal naar de sportschool kunt u gerust deze schoenen blijven gebruiken. Beoefend u normaal een andere sport zijn goede gympen een aanrader. Sport u liever buiten? Dan kunt u ook kiezen voor hardloopschoenen.

Effectief thuis sporten

Om thuis te sporten kunt u voor simpele oefeningen kiezen. Echter is het ook makkelijk om een aantal extra dingen in huis te halen om uw oefening een stuk effectiever te maken. Deze hulpmiddelen zorgen vaak voor meer spieropbouw en geven u wat meer weerstand. Denk daarbij aan bijvoorbeeld gewichten of elastieken. U kunt ook uw workout afwisselen met bijvoorbeeld een springtouw of door uw evenwicht te trainen op een gymball. Er zijn diverse sportmiddelen die u kunnen helpen bij een thuis workout.

Alles in huis?

Heeft u al deze dingen in huis dan kunt u aan de slag. Kies een online programma om te gaan sporten of heeft u zelf al iets in gedachte hoe u de training op gaat bouwen? Als u dit vaker doet kunt u het natuurlijk steeds iets moeilijker maken door zwaardere oefeningen te doen of wissel af met kracht en conditie.

Blijf dus top fit ook als u thuis moet blijven.

Staat u normaal altijd in de sportschool of beoefent u op een vaste dag of avond een andere sport? Helaas staat dit nu een tijdje stil, maar wat kan dan wel? Wilt u graag toch fit blijven ook als u thuis moet blijven? Ik heb een aantal benodigdheden op een rijtje gezet waarbij u weinig ruimte nodig heeft.

  • Springtouw
    Als u thuis wilt sporten is een springtouw onmisbaar. U heeft tijdens het touwtjespringen namelijk al een complete training. U gebruikt voornamelijk de benen en het onderlichaam, maar ook uw armen en schouders hebben de nodige inspanning. Het beste is om het niet op een al te harde ondergrond te doen zo bespaard u uw knieën en andere gewrichten. Een uitkomst hierbij is een fitnessmatje dat u op de grond kunt leggen.
  • Gym Ball
    Deze fitnessbal zorgt vooral voor goede buikspieren en traint ook de dieper gelegen spieren. Kies hierbij voor een bal die past bij uw lengte. Begin met een wat zachtere bal, de oefeningen zijn dan wat makkelijker om uit te voeren. Gaat dit goed dan kunt u de bal langzaam een stukje harder oppompen om de oefeningen weer iets moeilijker te maken.
  • Weerstandsband
    Deze elastiekenband is goed om uw spieren te trainen en op te bouwen. Er zijn banden die weinig weerstand bieden. Hiermee kunt u het makkelijkst beginnen. Als u de spieren al iets meer opgebouwd heeft kunt u kiezen voor een band met meer weerstand. U moet dan meer kracht zetten om de zelfde oefening uit te voeren.
  • Yogamat
    Wilt u even rustig en zen worden kunt u ook kiezen voor een yogamat. U kunt op deze zachte mat de oefeningen comfortabel uitvoeren. De yoga oefeningen zorgen voor een goede balans en lenigheid. De mat zelf zorgt daarbij voor een goede grip wat ook erg belangrijk is tijdens de oefeningen.

Online programma

U kunt online oefeningen uitzoeken die u graag zou willen doen of uit zou willen proberen. Er zijn ook verschillende online mogelijkheden om te gaan sporten. Kies een programma uit dat bij u past of een programma waarbij u één van de bovenstaande middelen kunt gebruiken. Belangrijk is dat u het ook leuk vindt om het programma te doen anders is de kans groot dat u afhaakt en dat zou natuurlijk zonde zijn!

Ben jij ook een van die mensen die al maanden een abonnement heeft lopen bij de sportschool, maar eigenlijk nooit gaat? Dan ben je zeker niet alleen. Het thuis sporten is voor veel mensen veel makkelijker. Je hoeft de deur niet uit, en kan het ‘even snel’ doen wanneer je er tijd voor hebt. Maar hoe maak je dat thuis sporten nu aantrekkelijker? We vertellen het je graag.

De juiste apparatuur

Heb hebben van handige apparatuur zoals een hometrainer maakt het thuis sporten een stuk makkelijker. Richt een lege ruimte in de woning in, of maak gewoon wat plaats in de woonkamer. Zo kun je genieten van je favoriete films en series, terwijl je ondertussen aan je lichaam werkt door gebruik te maken van apparatuur zoals de hometrainer. Neem dan ook meteen even de tijd om je zorgverzekering vergelijken; met al die activiteit in huis zit een ongeluk natuurlijk in een klein hoekje!

Gebruik de omgeving

Heb je geen ruimte voor apparatuur, maar wil je toch aan de slag? Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Items in je omgeving kunnen namelijk perfect dienst doen als apparatuur om thuis mee te sporten. Wat dacht je bijvoorbeeld van oefeningen op je trap, op de stoel, of zelfs gewoon op de grond? Je kan eventueel altijd nog een sport matje aanschaffen om je grondwerk gewoon lekker in je slaapkamer op te kunnen pakken.

Maak ruimte

Of je nu veel, of weinig ruimte hebt: maak een kleine ruimte vrij om hier je dagelijkse oefeningen te kunnen doen. Of dit nu dat sport matje op de slaapkamer is, of een hoekje in de woonkamer voor de hometrainer. Zorg dat je alle benodigde apparatuur (denk aan gewichten e.d.) binnen handbereik hebt om gewoon even een half uurtje flink te trainen.

Handige apps

Er zijn ook tientallen handige apps die je maar al te graag helpen om wat actiever te worden en meer te sporten. Download gratis fitness apps om dagelijks bezig te zijn met het trainen van je spieren, of andere activiteiten apps zoals Runkeeper om ook buiten meer te bewegen.

Technische snufjes

Ook andere technische snufjes zoals een stappenteller, een fitnesstracker of een smartwatch kunnen bijdragen aan een gezondere levensstijl: en je motiveren om thuis te sporten. Ze laten je precies zien hoeveel je bewogen hebt en welke invloed dit heeft op je lijf: aan de hand van deze data kun jij makkelijk de beslissing nemen om wat meer te bewegen.

Bewegen is belangrijk. In het algemeen ligt de norm op 30 minuten intensief bewegen en dat zeker 5 dagen per week. Maar niet iedereen heeft daar tijd voor. Met een drukke baan of gezin kun je niet zo vaak in de sportschool staan. Dan heeft de homegym zo zijn voordelen. Je bespaart tijd, geld en beweegt toch voldoende.

Kies een ruimte
Een veel gehoord excuus om geen homegym in te richten is dat er geen ruimte is in huis. Maar zoveel ruimte heb je helemaal niet nodig voor je privésportschool. Je bent al een heel eind met een ruimte waarin je een fitnessmat en gewichten kwijt kunt. Belangrijk zijn vooral een goede verlichting en ventilatie. Een extra slaapkamer die fungeert als logeerkamer of hobbyruimte is bijvoorbeeld een prima plek maar een tuinhuisje kan ook.

Richt de ruimte in
Belangrijk bij het inrichten van je eigen homegym is dat er geen overlast ontstaat. Zorg dus voor rubberen matten zodat er voldoende demping is wanneer je bijvoorbeeld onderburen hebt. Zorg verder voor een grote spiegel zodat je jezelf ziet bewegen. Een stevige kast biedt ruimte om bidons en handdoeken op te bergen en zelfs wat kleine gewichten. Zet grote fitnessapparatuur zoveel mogelijk richting de muur, zodat de ruimte goed wordt benut. Train je graag op muziek? Ook hier moet je rekening houden met overlast. Veel mobiele telefoons kun je koppelen aan losse speakers. Of doe een koptelefoon op. Zo hoef je niet te investeren in een dure muziekinstallatie.

Welke apparaten mogen niet ontbreken?
Een crosstrainer is een prima apparaat voor jouw homegym. Je traint er namelijk alle lichaamsdelen mee. De vanaf-prijs van dit apparaat is ongeveer 300 euro, hoewel je tweedehands mogelijk goedkoper uit bent. Doe je aan krachttraining? Dan mag een powerrack niet ontbreken in jouw privésportschool. Qua aanschafprijs moet je denken aan minimaal 300 euro waarbij je het powerrack vervolgens naar behoefte verder kunt uitbreiden. Een spinning bike neemt relatief weinig ruimte in en is daarom zeer geschikt voor de wat kleinere homegym. Hetzelfde geldt voor een bokszak. Hiermee train je veel lichaamsdelen en je kunt er wat frustraties op kwijt.

Hoe financier je een homegym?
Wanneer je fit voelt, zit je beter in je vel. Zowel fysiek als mentaal. Daarom is een homegym een goede investering. Heb je momenteel geen spaargeld om een homegym te financieren? Dan kan geld lenen een optie zijn. Er zijn twee soorten leningen: een doorlopend krediet en een persoonlijke lening. Een doorlopend krediet is flexibel en los je alleen af wanneer je een gedeelte opneemt. De rente fluctueert gedurende de looptijd. Een doorlopend krediet mag je gedurende de aflossing opnieuw opnemen. Een persoonlijke lening moet je binnen een vooraf afgesproken tijdspad helemaal terugbetalen aan de bank. De maandelijkse aflossing, inclusief vaste rente, blijft gedurende de gehele looptijd hetzelfde. Het deel van de lening dat is afgelost, mag je niet opnieuw opnemen.

Wat kan ik lenen?
De meest dringende vraag wanneer je een lening wil afsluiten is: wat kan ik lenen? Dit hangt af van een aantal zaken: het bedrag, je bruto-inkomen en of er geen andere leningen openstaan. Wil je meer inzicht in hoeveel je mogelijk kunt lenen? Gebruik een online vergelijkingssite om te zien voor welke leningen je in aanmerking komt.

 

Het is een enorm populaire sport: fitness. Er zijn steeds meer mensen die ervoor kiezen om een abonnement op de sportschool te nemen. Maar wist je dat je de fitness apparaten ook zelf in huis kunt halen? Dat is nog eens sporten in luxe!

Fitness: de grote voordelen

Met fitness kun je een heleboel gezondheidsdoelen bereiken. Zo kun je met fitness afvallen en sterkere spieren ontwikkelen. Maar er komen meer resultaten kijken bij het trainen met fitness apparaten: een betere nachtrust, een energieker gevoel, minder kwaaltjes, een verbeterd zelfbeeld en minder stress. De sport zorgt dus voor een algemeen sterk fitter gevoel.

Ook wat betreft de uitvoerbaarheid heeft fitness een aantal voordelen. Zo hoef je je niet tegen te laten houden door slecht weer, zoals met bijvoorbeeld hardlopen al snel het geval is. Ook ben je niet afhankelijk van vaste trainingstijden, mocht dat lastig zijn met bijvoorbeeld je werk. Daarnaast kun je volledig je eigen tempo bepalen en specifieke spiergroepen trainen met verschillende fitness apparaten.

Fit worden vanuit huis

Het is natuurlijk het meest comfortabel om aan thuistraining te doen. Zo hoef je geen reistijd af te leggen en kun je meteen aan de slag gaan. Daarnaast heb je de apparatuur volledig voor jezelf. Ook kun je er zo helemaal voor kiezen om op je favoriete apparaten te trainen. De hometrainer, crosstrainer, airbike en roeitrainer: om maar wat apparaten te noemen die je in huis kunt halen.

Zo zijn crosstrainers een voorbeeld van een geschikt apparaat om aan te schaffen. Hiermee train je het gehele lichaam. Niet alleen het onderlichaam en de armen komen namelijk aan de beurt. Ook de buik, borst, rug en schouders worden fit met een crosstrainer.

De crosstrainer is geschikt voor vrijwel iedere sporter. Je kunt het apparaat instellen naar je persoonlijke wensen: kies je eigen snelheid en weerstand. Een ander pluspunt is dat je met een crosstrainer blessure vrij traint. Er wordt een vloeiende beweging gemaakt, waarbij de gewrichten geen klappen op hoeven te vangen.

Gemak, luxe en plezier

Wie er de ruimte voor heeft, gunt zichzelf echt de luxe en het plezier door fitness apparaten in huis te halen. Het maakt het extra gemakkelijk om vaker sportief bezig te zijn. Je bent ten slotte al bij de apparaten in de buurt en je kunt zelf je sporttijden bepalen. Al is dat nu vroeg in de ochtend, midden op de dag of laat in de nacht: de apparaten staan altijd voor je klaar. Het is dus helemaal aan jou. En zo ben je meteen een stap dichter bij het behalen van jouw sportieve successen!

Pin It