Rubriek

Dieet

Rubriek

Misschien heb je de wel eens gehoord van een proteïne dieet volgen en dacht je: “ja hoor, daar gaan we weer, het zoveelste dieet…” . Niet verwonderlijk want er komen bijna dagelijks nieuwe crash diëten op de markt. Een proteïne dieet volgen is echter anders. Een proteïne dieet wordt ook wel het eiwit dieet genoemd. Het idee erachter is dat je minder koolhydraten en meer eiwitten tot je neemt. Het gevolg is da je sneller en langer verzadigd bent en daardoor afvalt. In deze blog gaan we je meer over een proteïne dieet vertellen.

Wat zijn eiwitten?

Eiwitten, ook wel proteïne genaamd zijn belangrijke bouwstoffen voor ons lichaam. Naast vetten en koolhydraten hebben we voldoende eiwitten nodig om goed te kunnen blijven functioneren. Je spieren, cellen en DNA bestaan namelijk voor een groot deel uit eiwitten. Doordat eiwitten langzaam verwerkt worden door ons lichaam, zijn ze ideaal om te gebruiken als brandstof. Door het gebruik van eiwitten blijft je bloedsuikerspiegel constant en hierdoor heb je langer een verzadigd gevoel. Dit is natuurlijk ideaal als je besluit om te gaan afvallen.

Waarom een proteïne dieet volgen?

Verschillende studies hebben uitgewezen dat het volgen van een proteïne dieet zeer effectief is. Door het eten van eiwitrijk voedsel vul je je maag maar krijg je veel minder calorieën binnen dan bij het eten van bijvoorbeeld koolhydraatrijk voedsel. Doordat je de slechte koolhydraten weg laat of vervangt door eiwitten, is het dieet heel goed vol te houden. Daarnaast mag je bij een proteïne dieet heel veel dingen wél eten en heb je dus geen last van een hongergevoel zoals bij een crash dieet wel het geval is. Zelfs pannenkoeken, omeletten en snacks staan op het menu!

Hoe werkt een proteïne dieet?

Hoe werkt een proteïne dieet

Het proteïne dieet wordt soms ook wel het “Erica Terpstra dieet” genoemd. Zij viel 40 kilo af met het dieet. Het proteïne dieet bestaat uit verschillende fases. Dit zorgt ervoor dat je het behaalde streefgewicht ook daadwerkelijk vast houdt als je dieet klaar is. Tijdens fase 1 stop je met de inname van koolhydraten en suikers. Deze vervang je door proteïne en groenten. Dat zal soms best even afzien zijn maar doordat het lichaam hierdoor op zoek gaat naar andere energieleveranciers zoals je vetreserves, ga je in deze fase al vrij snel resultaat zien.

In de tweede fase van het proteïne dieet mag je alweer voorzichtig wat toegestane groenten en mager vlees gaan toevoegen aan het dieet. In de derde fase werk je toe naar een nieuwe en gezonde levensstijl waar je weer wat extra koolhydraten toe mag laten binnen je eetpatroon. Je leert jouw lichaam nu de koolhydraten op een juiste manier te verwerken zodat ze niet worden omgezet in vetten. In fase 4 heb je je streefgewicht bereikt en weet je hoeveel koolhydraten jouw lichaam dagelijks kan verdragen zonder dat je aankomt.

Aan de slag met het proteïne dieet

We hopen dat we met deze blog wat meer duidelijkheid hebben kunnen scheppen over het Proteïne dieet. Zoals je hebt kunnen lezen, kunnen eiwitten dus helpen om af te vallen en op gewicht te blijven. Het jojo effect is met dit dieet verleden tijd en in afzienbare tijd pas jij weer in je kleding. Een goed vooruitzicht toch?!

Bent u aan het diëten en merkt u dat u vaak honger heeft? Of heeft wel vaker last van een hongergevoel? Hoe kunt u er voor zorgen dat u minder honger krijgt zonder gelijk de kast los te trekken. Zodra u deze tips heeft gelezen weet u waar u op moet letten om minder trek te hebben.

Zorg dat u genoeg eet

Natuurlijk klinkt het voor zich maar wanneer u aan het lijnen bent of wanneer u gestrest bent u eet u toch te weinig. Wellicht neemt u er ook niet de tijd voor omdat u erg druk met andere dingen bent wat natuurlijk het honger gevoel kan verklaren. Wanneer u probeert af te vallen proberen mensen vaak zo min mogelijk te eten. Let er wel op dat u genoeg groente en fruit eet, dit is veel gezonder en bevatten natuurlijk minder calorieën. Laat dan dus de bak chips staan en ga voor groente en fruit. Let er dus op dat u voldoende gezonde voedingsstoffen naar binnen krijgt.

Drink water

Wanneer u honger heeft kunt u ook goed een glas water drinken. Soms wordt honger ook verward met het hebben van dorst dus drink eerst een glas water. Het water zal dan ook een wat meer vol gevoel geven zodat u minder honger zult ervaren.

Blijf bezig

Wanneer u honger heeft zal dit vaak zijn wanneer u lekker op de bank zit en u niets te doen heeft. Dan pas zult u merken dat u misschien wat trek heeft. Wanneer u afgeleid bent of iets te doen heeft zult u dit honger gevoel veel minder merken en is uw gedacht hier ook vanaf. In plaatst van tv kijken kunt u dus gaan wandelen, zo bent u afgeleid en komt u toe aan uw dagelijkse beweging.

Eet van een kleiner bord

Meestal vullen we ons bord voor ongeveer 70%. Wanneer u dus een kleiner bord pakt zult u dus automatisch minder eten als wanneer u een groot bord pakt. Eigenlijk houd u uw hersenen een beetje voor de gek want door van een klein bord te eten heeft u minder honger. Als u ineens veel minder op schept om een groot bord dan zal uw lichaam denken dat ze te weinig binnen hebben gekregen.

Of de sportscholen nu gesloten zijn, je het te druk hebt of er een andere reden is: het kan soms moeilijk zijn om aan voldoende beweging toe te komen. Hoewel je daarvan kunt balen, kun je gelukkig wel wat betreft je voeding gezonde keuzes maken om fit te blijven. We delen onze tips!

De juiste porties eten

Als je bang bent om aan te komen tijdens de periode dat je weinig aan beweging toekomt, is het slim om je porties onder controle te houden. Over het algemeen heb je namelijk minder eten nodig als je ook minder beweegt. Daarom kan het goed zijn voor je gezondheid om wat kleinere porties te eten. Let er natuurlijk wel op dat je niet te weinig gaat eten: dat is vaak ook weer niet zozeer nodig. Wel kan het een optie zijn om (tijdelijk) een dieet te volgen, dat past bij een levensstijl met minimale beweging. Zo is het keto dieet een optie, of vasten zoals bij intermittent fasting. Het is wel verstandig om je hier vooraf goed over in te lezen.

Gezonde ingrediënten eten

Gezonde ingrediënten eten

Om je fit te blijven voelen, ook als je aan weinig beweging toekomt, is het belangrijk om gezond te eten. Probeer dus niet te vaak te grijpen naar ongezonde maaltijden, zoals fastfood of zoetigheid – hoe groot de verleiding ook is. Uiteindelijk voel je je vaak alleen maar beter als je gezond eet. Zorg daarom bijvoorbeeld dat je alleen gezonde ingrediënten in huis hebt: als je snacks buiten de deur laat, is het veel eenvoudiger om dit niet te eten. Je hebt het simpelweg niet binnen handbereik! Toch zin om te snacken? Een gezonde snack is ook voldoenend, zoals wat noten of snoepgroenten.

Kook met pure ingrediënten

Je doet er goed aan om zoveel mogelijk te koken met pure ingrediënten. Dit houdt in dat je producten uit zakjes laat staan: hier zitten toch al gauw stoffen in die niet per se goed zijn voor je gezondheid. Kook ook liever zelf dan dat je je eten laat bezorgen. Zo weet je immers precies wat je erin stopt. Als je het bij pure ingrediënten houdt, kies je voor de juiste weg. Dat voelt goed!

Gevarieerd eten

Het is niet alleen belangrijk om gezond te eten, maar ook om gevarieerd te eten. Probeer dit toe te passen bij alle maaltijden die je eet op een dag. Varieer dus niet alleen met je avondeten, maar ook met je ontbijt en lunch. Het werkt goed om wat verschillende gerechten te kiezen en deze steeds te rouleren. Ook kan het helpen om met het seizoen mee te eten, om een gevarieerd eetpatroon aan te houden. Zo krijg je steeds weer verschillende voedingsstoffen binnen, die de belangrijke bouwstenen vormen om je fit te voelen!

Wat weet de Nederlander van de ziekte obesitas?

Onder het motto #VETLASTIG wordt de komende weken een bewustwordingscampagne gehouden over obesitas. Op vetlastig.nl kan iedere Nederlander met of zonder obesitas meedoen aan een enquête en kennisquiz. Dr. Mariëtte Boon, arts en specialist in vetstofwisseling, is mede initiatiefnemer. In twee korte video’s roepen Hannelore Zwitserlood, voice over en bekend van radio en tv, en Mariëtte Boon iedereen op om hun kennis te testen en mee te doen.

Net als in het TV programma ‘De slimste mens’ kunnen deelnemers op vetlastig.nl in verschillende rondes hun kennis testen over obesitas, met name over de rol van vetten, en de oorzaken en gevolgen van obesitas. Mythes, feiten en fabels kun je testen in stellingen en korte video’s gepresenteerd door Mariëtte Boon, Hannelore Zwitserlood, Floor van der Steen (ervaringsdeskundige), en dr. Eline van der Valk (internist in opleiding Erasmus MC). Voor mensen met obesitas zijn er aanvullende vragen, waarin ze hun mening kunnen geven over bijvoorbeeld het beeld dat anderen hebben van obesitas, of vooroordelen en/of beperkingen die ze ervaren in het dagelijks leven.

image

Dr. Mariëtte Boon, specialist in vetstofwisseling
(onderzoeker en internist in opleiding aan het Leids Universitair Medisch Centrum):

“Door meer kennis over ons lichaamsvet kunnen we overgewicht en obesitas beter bestrijden. Deze enquête is een geweldig initiatief om het Nederlands publiek hier meer bewust van te maken. Ook geven de resultaten van deze enquête ons duidelijkheid waar mensen met obesitas mee geholpen zijn.”

De eerste uitkomsten van #VETLASTIG worden bekend gemaakt op 4 maart 2021, Wereld Obesitas Dag. Dan presenteert Mariëtte Boon een overzicht van de kennis van de Nederlander over obesitas. Met de inzichten kunnen we een volgende stap maken met andere deskundigen om mensen met obesitas te helpen meer begrip te krijgen en de stap te zetten naar een betere gezondheid.

VETLASTIG wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Over Gewicht, Vital10 en Goodlife Pharma, en is bedoeld voor mensen vanaf 16 jaar en ouder.

Meer weten over de ziekte obesitas en #VETLASTIG? Ga naar vetlastig.nl.

Bron: Vetlastig.nl

Veel mensen hebben elk jaar afvallen al goede voornemen. Staat dit altijd op het lijstje maar lukt het niet om dit vol te houden. Deze tips zullen u helpen om het beter vol te houden waardoor u het hele jaar tevreden zal zijn over uw lichaam.

Afvallen door eetwissels

Wat kan helpen om u een klein stapje in de goede richting te brengen is om eetwissels te maken. U kunt nog steeds even veel eten waarbij u een gezondere keuze maakt. Op deze manier gooit u niet uw hele ritme om maar zult u langzaam aan toch afvallen. Maak bijvoorbeeld eens de volgende eetwissels:

  • Van Energydrink naar Koffie
  • Van Chocopasta naar 100% pindakaas
  • Van Chips naar ongezouten noten
  • Van Wit naar volkoren brood
  • Van Croissant naar Mueslibol

Neem kleinere porties

Wat ook goed kan helpen is om de porties aan te passen en kleine te maken. Misschien eet u onbewust eigenlijk wel te veel en te grote porties. Bij het afvallen helpt het natuurlijk ook om kleinere porties te eten. Eet dan eens van een kleiner bordt zo zult u automatisch minder opschepper zonder dat u dit eigenlijk merkt. Heeft u een groter bordt dan zal hier altijd meer op komen liggen als u eigenlijk nodig heeft.

Heb een realistisch doel om af te vallen

Natuurlijk is het belangrijk om wel een haalbaar doel voor ogen te hebben. Pak dit dan ook niet te extreem aan en ga ook niet heel streng lijnen daarna zult u vaak weer aan komen. Door uw levensstijl een klein beetje aan te passen zult u afvallen en dit ook vol kunnen houden. Af en toe wat lekker moet ook gewoon kunnen maar wel met mate natuurlijk.

Blijf in beweging

Het is nu wat lastiger want we kunnen niet veel doen in deze tijd maar het is goed om lekker in beweging te blijven. Wanneer u een hond heeft is dit wat makkelijker maar probeer af en toe een blokje om te lopen. U hoeft niet intensief te sporten want ook dit wordt lastig vol gehouden. Maar een avondje bank hangen waar vaak wat lekker bij komt kijken kunt u makkelijk inwisselen voor een stukje lopen.

U hoeft niet gelijk streng te gaan lijnen maar door hier een klein beetje op te letten kunt u samen kleine stapjes maken.

De meeste mensen willen graag nog wat gewicht verliezen maar weten niet waar ze moeten beginnen of kunnen juist de laatst kilo’s er niet af krijgen. Er zijn een aantal kleine tips die kunnen helpen om wat af te vallen. Het zal u toch een zetje in de rug geven en het zijn maar kleine veranderingen die u hiervoor hoeft te maken.

Drink veel water

Als u graag wat wilt afvallen is het goed om veel water te drinken. Sla de frisdrank en andere sapjes over en vervang dit door water. Wat dan ook erg goed kan helpen is om water te drinken als u lekkere trek heeft of voordat uw gaat eten. U krijgt hierdoor namelijk sneller een vol gevoel. Voor dat u dus aan het avond eten gaat beginnen kunt u dus het beste eerst 2 glazen water drinken.

Eet van een kleiner bord

Het klink een beetje vreemd maar dit kan een groot effect hebben. Dit is ook meer een psychologische truc om u te helpen bij het afvallen. Wanneer u een groot bord heeft zult u automatisch ook meer op scheppen. Pakt u eens een kleiner bordt dan schept u minder op maar lijkt het alsof het heel wat is omdat het hele bord vol ligt. Pak dus een kleiner bord of kleiner kommetje en zorg er dan uiteraard voor dat u 1x opschept.

Schrijf op wat u eet

Misschien weet u al lang wat u elke dag eet maar het is toch anders om het op te schrijven. Zo kunt u ook de calorieën er bij zetten, na de hele dag bij houden kunt u zien op hoeveel calorieën u per dag komt. U zult ineens ook minder snacken want die ene reep chocola of zak chips zal in eens veel calorieën aan de dag toevoegen.

Beloon u zelf

Wilt u elke maand 5 kilo verliezen of wilt u gewoon op een goede manier bij uw doel komen. Wanneer u een beloning er tegenover zet zult u meer uw best doen. Ga bijvoorbeeld een keer naar de bioscoop, koop die ene jurk die u al zou graag zou willen of laat u even verwennen tijdens een gezichtsbehandeling. Deze beloningen zullen u helpen bij het behalen van uw doel op een leuke manier.

Overgewicht kan er voor zorgen dat u zicht niet fijn voelt in uw vel en dat kan u ook erg onzeker maken. Naast het mentale gedeelte zijn er echter veel andere gevolgen voor uw gezondheid. Wat kan het voor uw lichaam doen en is het niet eens tijd om toch iets af te gaan vallen voor uw eigen gezondheid?

Verminderde longfunctie

Door het overgewicht kan er meer druk op uw longen komen te staan. Het kan zijn dat u sneller buiten adem bent of een benauwd gevoel zult ervaren. Dit kan ook met zich mee brengen dat u gaat snurken of dat u slaapapneu krijgt. Als het extra gewicht drukt namelijk op uw longen waardoor ze minder goed kunnen presteren.

Verhoogd Cholesterol

Wanneer u niet zo veel beweegt en kiest voor slechte voeding zal uw cholesterolwaarden niet zo goed zijn. Door een verhoogd cholesterol kunt u ook problemen krijgen met hart en bloedvaten dat is iets dat we juist willen mijden. U doet er juist goed aan om meer te bewegen en gezonder te eten, zo verlaagd u uw cholesterol en voorkomt u hart en vaat problemen.

Diabetes

Wanneer u overgewicht heeft zult u ook verhoogde kan hebben op diabetes. U lichaam heeft namelijk suikers nodig en om bij deze suikers te kunnen komen is er insuline nodig. De vetcellen zijn minder gevoelig voor insuline dit is vooral bij de buikstreek het meeste. Als u hier al een tijdje last van heeft zal uw lichaam uiteindelijk ook minder insuline aanmaken waardoor u diabetes krijgt.

Slijtage van gewrichten

Wanneer u een wat langere tijd overgewicht heeft zult u ook last van uw gewrichten krijgen. Dit is vaak te merken aan uw knieën en enkels door het extra gewicht komt hier meer druk op te staan en zullen ze sneller slijten. Het bewegen wordt dan ook een stuk lastiger dus afvallen zal dan alleen maar moeilijker worden. Simpel weg een wandeling kan dan al pijnlijk en te veel zijn.

U kunt beter tijdig realiseren dat het zo niet langer meer kan. Met een kleine verandering kan het al veel doen voor uw gezondheid!

Niet elk dagboek helpt natuurlijk bij het afvallen en bewegen maar door een eet en beweeg dagboek bij te houden zult u ineens nieuwe inzichten krijgen. Het is dus goed om elke dat alles op te schrijven wat u eet en hoe veel u beweegt. Maar hoe helpt dit in bij het afvallen?

Herken je valkuilen

Wanneer u alles opschrijf wat u op een dag gegeten heeft zult u vanzelf uw valkuilen ontdekken. Heeft u toch weer een zakje chips open getrokken merkt u dat u tussen door te veel snacks eet? Met een dagboek geeft dit een ander inzicht in uw eetgewoontes. U zult merken dat u hierdoor automatisch wat dingen aan gaat passen en uw gewoontes hier op aan gaat passen. Vervang het zakje chips eens door wat fruit of probeer het toch te weerstaan.

Maak een speciaal boekje hiervoor waar u alles in kunt zetten. Tegen bijvoorbeeld ook de schijf van 5 in het boekje noteer hoeveel calorieën er in producten zit die u vaker gebruikt. Zo kunt u ook een tabel maken met uw gewicht en BMI er in.

Bewegen is gezond

Niet alleen een eetdagboek helpt maar ook een beweegdagboek. Wanneer u op kantoor werkt kan het zijn dat u een stuk minder beweegt als zou moeten, zit u daarna ook nog een op de bank tv te kijken komt u niet zo veel in beweging. Plan uw momentjes van bewegen in en ga bijvoorbeeld een ochtend wandeling maken of ga er nog even op uit na het eten. Door de combinatie te maken van het eten op het eten en te bewegen zult u merken dat u makkelijker af kunt vallen. U leefpatroon veranderd waardoor het makkelijker wordt om dit vol te houden.

Afvallen en gezonder leven door simpel weg een dagboek aan te schaffen.

Wellicht heeft u er wel eens van gehoord het halfvasten dieet ook wel het intermittent fasting genoemd. Wat weten we eigenlijk over dit dieet en werkt dit net zo goed als een ander soort dieet? Ik leg u alles uit zodat u kunt beginnen met het dieet of een juiste beslissing kunt maken voor een ander soort dieet.

Wat is een halfvasten dieet?

Halfvasten is eigenlijk geen dieet maar het bepaald wanneer en hoe lang u kunt eten. Het schrijft dus niet voor wat u eet maar wanneer. Er zijn dus tijden waar op u kunt eten en de overige tijd zult u vasten. Tijdens het vasten mag u niets eten maar het drinken van water, koffie of thee mag wel. Een van de bekendste halfvasten schema’s is het 16/8 schema. Hierbij kunt u 8 uur op een dag eten en de overige 16 uur zult u vasten. Het vasten is dan ook tijdens het slapen dus 16 uur klinkt langer dan het eigenlijk is. De tijden hiervoor zou u zelf in kunnen delen, zo wordt vaak de tijd van 10:00 tot 18:00 aangehouden. Het zou ook later kunnen aan bijvoorbeeld 12:00 tot 20:00 dat is net wat u zelf het prettigst vindt. Door te halfvasten zult u afvallen maar dit heeft ook andere positieve effecten op uw gezondheid, zo kan veroudering vertraagt worden en verbeterd het ook de insuline gevoeligheid.

Niet iedereen geloofd in het halfvasten omdat het bots met andere uitspraken maar niet alles is waar.

Heeft u een honger gevoel tijden het halfvasten?

Waarschijnlijk zult u de eerste paar dagen laste hebben van veel honger. Dit komt echter doordat uw voedingspatroon ineens doorbroken wordt en uw lichaam moet zich hier eerst op aanpassen. Als u dit iets langer doet traint u uw lichaam er ook een beetje op en zal het honger gevoel minder worden.

5/2 schema

Het 5/2 schema wordt ook steeds populairder daarbij vast u eigenlijk 2 dagen waarbij u per dag maximaal 500 calorieën binnen krijgt. Wanneer u deze calorieën binnen krijgt mag u eigenlijk zelf bepalen. Om honger gevoel tegen te gaan wordt er vaak gekozen voor veel groente of fruit, hier zitten niet zo veel calorieën in waardoor u hier iets meer van zou kunnen eten. Wat ook erg populair is zijn heldere soepen, salades en gebakken of gekookte eieren.

U zou een tijdje het halfvasten kunnen proberen, wellicht dat dit voor u werkt. Wanneer het niet werkt kunt u er ook makkelijk weer mee stoppen maar uiteraard moet het lichaam hier weer even aan wennen.

Wellicht heeft u het al eens geprobeerd, in korte tijd veel afvallen? Dit werkt niet altijd even goed maar soms kunt u wel het benodigde resultaat behalen dat u zou willen. Wanneer werkt het wel en wanneer niet? Ik leg u uit wanneer dit een goede optie is of wanneer u met dit dieet zou kunnen beginnen.

Wat is een crash dieet?

Normaal gesproken hebben mannen ongeveer 2500 calorieën nodig en bij vrouwen is dit ongeveer 2000 calorieën per dag. We spreken van een crash dieet wanneer u minder dan 1300 calorieën binnen krijgt. Waar mensen normaal maanden bezig zijn om af te vallen is dit bij een crash dieet in dagen. Een crash dieet is erg streng want als u er overheen gaat zult u niet het gewenst effect hebben. Het is dus belangrijk om u aan de regels te houden, dit is gelukkig voor maar een korte tijd.

Waarom beginnen met een crash dieet?

Misschien bent u al heel lang van plan om af te vallen maar bent u er simpelweg nog niet mee begonnen. Wilt u voor de zomer flink wat afvallen? Staat er een trouwerij op de planning waar u er goed uit wilt zien? Een crash dieet kan een goede optie zijn als u in korte tijd wat kilo’s kwijt zou willen. Het is belangrijk dat u het dieet goed kunt volgen en u zich ook aan kunt houden. Het beperkt ineens zo veel eten en voedingsmiddelen, het kan dan ook zijn dat u een honger gevoel krijgt. U zult zien dat u in een korte tijd veel afvalt en toch weer in dat ene jurkje past. Het kan zijn dat u van dit crash dieet wat nieuwe eetgewoontes mee krijgt wat u ook op gewicht houdt of u gezonder laten leven.

Wat zijn de risico’s van een crash dieet?

  • Te kort aan voedingsstoffen
    Een crash dieet is bedoeld om een kort tijd te volgen. Het kan zijn dat wanneer u dit te lang doet of niet let op voedingsstoffen dat u deze te kort komt. Het is belangrijk om voldoende eiwitten, vezels, calcium en ijzer binnen te krijgen. U kunt zorgen dat u daarnaast ook supplementen gebruikt maar het beste is om ook gewoon tijdig te stoppen met het dieet.
  • Doel niet haalbaar
    Wanneer u op een crash dieet gaat zult u vast een streefgewicht hebben. In de meeste gevallen is dit een onrealistisch beeld. Wees hiervoor niet te streng op uzelf en leg het streefgewicht niet te ver weg. Wanneer u dit gewicht niet haalt zult u langer door blijven gaan of zult u hiervan balen. U moet hiervoor wel de goede mindset hebben en u moet een voldaan gevoel krijgen wanneer het gelukt is.
  • Honger gevoel
    Tijdens dit dieet zult u wel last krijgen van een honger gevoel. Normaal gesproken zorgen koolhydraten hiervoor maar omdat u deze overslaat zal het honger gevoel langer blijven.
  • Jojo effect
    Wanneer u klaar bent met het dieet zult u terug gaan naar uw oude voedingspatroon. De kans is dan groot dat u dan weer aan zult komen en op uw oude gewicht terecht komt. U krijgt hierdoor eigenlijk een jojo effect.

Een aantal bekende Crash dieten

  • Koolsoep dieet
    Wanneer u van kool houd kan dit de oplossing zijn. Met dit dieet mag u zoveel koolsoep eten als u wilt. U zou hierdoor meer dan 4 kilo per week verliezen.
  • Ziekenhuis dieet
    Dit dieet was ooit bedoelt om zwaarlijvige patiënten in korte tijd af te laten vallen zodat ze geopereerd konden worden. U heeft 3 vaste eetmomenten maar de porties zullen een stuk kleiner zijn.
  • Kippensoep dieet
    Dit werkt ongeveer hetzelfde als het koolsoep dieet. U kunt hier de dag goed beginnen met keuze uit 5 ontbijtopties. De rest van de dag kunt u onbeperkt kippensoep eten. Het ontbijt zorgt ervoor dat u zelf ook voldoening krijgt en dat u wat afwisseling heeft op de kippensoep.

Maak zelf de afweging of een crash dieet bij u past of dat u beter kunt kiezen voor een ander dieet.

Pin It