Rubriek

Werk

Rubriek

Gezond werken begint met aandacht voor je lichaam. Als je veel achter een computer werkt, lijkt het alsof je lichaam weinig te lijden heeft, maar dat is niet helemaal weer. Juist omdat je lang in dezelfde houding zit, kun je lichamelijke klachten ontwikkelen. De belangrijkste ingrepen om dat te voorkomen zijn inmiddels welbekend: een ergonomische bureaustoel met verstelbare lendensteun kan ervoor zorgen dat je in de juiste houding zit en een zit-stabureau zorgt ervoor dat je niet de hele dag hoeft te zitten. Maar ergonomisch werken zit ook in de details. We geven een aantal tips voor zaken om op te letten.

Beeldscherm

De juiste zithouding wordt niet alleen bepaald door een verstelbare ergonomische bureaustoel en een verstelbaar bureaublad. Om te voorkomen dat je je nek de hele dag een verkeerde houding moet aanhouden, is het van belang dat het beeldscherm recht voor je staat. Daarnaast is het van belang voor je nek en schouders om de bovenrand van je beeldscherm op ooghoogte te hebben.

Computermuis

Ook je computermuis speelt een rol. Het is van belang dat je muis niet te dik is. Dan gaat je hand namelijk naar achteren staan, wat vooral voor slecht is voor je pols. Mensen met kleine handen kunnen hier ook bij een slankere muis last van hebben. In dat geval kan een polssteun uitkomst bieden.

Toetsenbord

De ideale positionering van je toetsenbord is 8 tot 10 centimeter van de rand van het bureaublad. Zo kunnen je armen namelijk nog ondersteund worden door het bureaublad, wat beter is voor je schouders. Een alternatief is een bureaustoel met armleuningen waarop je je armen kunt laten rusten.

Gezond werken achter de computer zit ook in details

20-20-20-regel

Bovenstaande tips hebben allemaal te maken met de inrichting van je werkplek. Maar gedrag is ook een belangrijke factor. Bijvoorbeeld om je ogen te ontzien. Die hebben het immer bijzonder zwaar als je lang achter elkaar naar een beeldscherm tuurt. Omdat je ogen de hele tijd moet focussen, raakt je oogspier vermoeid. Dat zorgt ervoor dat je gaandeweg moeite krijgt met scherp zien. Om je ogen tussendoor rust te geven kun je de 20-20-20-regel toepassen: iedere 20 minuten kijk je 20 seconden lang naar een punt op 20 voet (6 meter) van je vandaan. Zo kunnen je ogen even ontspannen.

Wees goed voor je lichaam en neem deze tips serieus. En zorg uiteraard ook voor die ergonomische bureaustoel en een bureaublad op de juiste hoogte!

Drukwerk is nodig om gericht te kunnen adverteren. Het is handig om vooraf te bepalen welk soort drukwerk je nodig hebt voordat je een campagne start. Drukwerk is vooral gezond omdat je met minder stress meer mensen kan bereiken. Wil je weten welk drukwerk bij je past? Lees snel verder.

Duurzaam verzenden

Verzend je veel producten? Dan zijn verzendzakken met logo erg handig. Hiermee laat jij zien van welk bedrijf het pakketje komt. Je kan ook makkelijk je duurzame doelstellingen waarmaken want verzendzakken zijn ook te verkrijgen van duurzaam materiaal. Erg handig dus als je de impact wil verlagen op het milieu. Duurzame materialen zijn ook beter voor de gezondheid omdat ze minder schadelijke stoffen bevatten.

Administratie 

Moet er nog snel administratie uitgevoerd worden? Dan zijn papieren doordruksets ideaal. Met deze sets kan jij en je klant snel de factuur rondkrijgen waarbij ieder een kopie heeft. Doordruksets bij de hand hebben zorgt er dus voor dat je snel zonder stress snel je administratie kan regelen.

Promotie

Promotie

Promotie kan je op verschillende manieren oppakken. Je kan bijvoorbeeld met flyers werken, maar ook met posters. Flyers en posters zijn ook met duurzame papiersoorten te verkrijgen. Op deze manier kan jij zonder veel zorgen je promotie regelen. Dit komt omdat je veel opties hebt en weinig zorgen.

Stuur een kaartje

Kaartjes sturen naar je personeel is leuk en goed. Hiermee laat je zien dat je betrokken bent met ze. Doordat ze zich gewaardeerd worden wordt de productiviteit verhoogd. Wil je meer productiviteit? Denk ook eens aan je personeel.

Spoedbezorging

Je kan ook drukwerk met spoed bezorgen. Hiermee voorkom je een hoop stress en gezeur. De ontvanger is blij en jij bent blij. Kijk welke aanbieders snel kunnen bezorgen tegen welke prijs en maak afwegingen. Op deze manier kan jij een hoop stress voorkomen.

Visitekaartjes

Visitekaartjes zijn erg handig omdat de ontvanger gelijk je bedrijfsnaam hebt met contactgegevens. Op deze manier kan de ontvanger vragen stellen waar nodig.

Of je nu thuis of op kantoor werkt: een werkdag gaat gepaard met ontzettend veel prikkels. Waar de ene persoon dit geen enkel probleem vindt, zorgt dit bij de ander voor knallende koppijn aan het einde (of gedurende) de werkdag. Als je hoogsensitief bent, herken je je hoogstwaarschijnlijk in het tweede scenario. In dit artikel deelt assertiviteitsexpert Björn Deusings tips over hoe je tijdens een werkdag om kunt gaan met hoogsensitiviteit.

  1. Houd bij wanneer je overprikkeld raakt

Het is essentieel om te ontdekken in welke situaties je overprikkeld raakt. Dit kun je doen door situaties op te schrijven. Schrijf zo concreet mogelijk op wat er in die situatie gebeurde en wat je het meest vermoeide. Op deze manier krijg je een duidelijk(er) inzicht in waar je tegenaan loopt. Het helpt je tevens deze situaties in de toekomst op voorhand al te herkennen.

  • Bepaal jouw ‘energievreters’ en ‘energiegevers’

Om je energielevel op peil te houden, is het belangrijk dat je inzicht hebt in welke taken je energie kosten welke je energie geven. Schrijf ook dit op. Bij voorkeur maak je een lijstje waarbij je probeert om tegenover iedere ‘energievreter’ een ‘energiegever’ te plaatsen. Probeer tijdens een werkdag dergelijke taken met elkaar af te wisselen.

  • Geef het aan als het je teveel wordt

Bedenk dat anderen niet altijd door hebben als het jou teveel wordt. Als je weet wat bij jou voor overprikkeling zorgt, kun je dat op voorhand aan anderen aangeven. Indien de situatie zich dan alsnog voordoet, kun je anderen daar eenvoudig op wijzen. Jij moet hierin zelf proactief je grenzen aangeven. Bovendien zullen anderen je dan ook beter begrijpen en zich sneller naar jouw vraag schikken.

  • Zoek naar preventieve oplossingen

Voorkomen is beter dan genezen. Zorg ervoor dat je onnodige prikkels tijdens een werkdag zoveel mogelijk buitensluit. Zo kun je gaan werken in een aparte ruimte als je je moet concentreren, je telefoon op stil zetten of een noise cancelling koptelefoon gebruiken. Ook kun je een assertiviteitstraining volgen om nog meer praktische inzichten te verkrijgen.

In een tijd waarin het leven steeds sneller gaat, de werkdruk hoger wordt en de onzekerheid met corona maar blijf door sudderen ligt een burn out op de loer. Mensen raken overwerkt, worden negatief en het koude en gure weer helpt hier ook niet aan mee. Tips om een burn out te voorkomen.

Neem voldoende rust

Dit klinkt natuurlijk als een cliché want hoe neemt u rust wanneer u zelf onrustig bent? Bouw gedurende de dag rust momenten in. Wandel een blokje om het huis en ga op een vaste tijd naar bed. Probeer naar inspanning een stukje ontspanning te plannen. Slaap is belangrijk, geadviseerd wordt om 8 uur per nacht te slapen. Schakel op tijd uw mobiel of laptop uit en ga vast in bed liggen om tot rust te komen.

Beweeg regelmatig

Even uw hoofd leeg maken tijdens het wandelen met de hond of een flinke work-out in de sportschool. Het maakt niet uit hoe fanatiek u gaat bewegen als u maar beweegt en hier enige regelmaat in brengt. Spreek af met een vriend of vriendin zo bent u en lekker aan het sporten en kunt u gelijk uw dag bespreken. Door van u af te praten komt soms op de beste oplossingen of kunt u het probleem iets beter laten liggen.

Schakel even uit

Staat uw werkmail ook op uw mobiele telefoon? Bent u altijd bereikbaar voor uw collega’s? Zet uw telefoon op stil en probeer even uw gedachten te verzetten. Luister naar muziek of lees een hoofdstuk in uw favoriete boek. Stel uw mobiel zo in dat u na 18:00 uur geen meldingen meer ontvangt van werk gerelateerde zaken. Schakel werk uit en schakel uw privé leven aan.

Burn out klachten zijn niet voor iedereen het zelfde en ook de weg naar een burn out is voor iedereen anders. Wees extra lief voor u zelf en de mensen in uw omgeving om ergere klachten te voorkomen.

Een paar jaar geleden hadden de NLP opleidingen nog niet zoveel bekendheid, maar gelukkig worden ze steeds bekender en ook steeds populairder onder de potentiële deelnemers. Dit is natuurlijk ook niet zo gek want de opleidingen brengen ook een hele reeks aan voordelen met zich mee.

Wat is NLP?

De betekenis van de afkorting NLP is neuro linguïstisch programmeren. Dit is een methodiek die toegepast wordt voor coaching, training en verbetering van de algehele communicatie. Het idee achter de NLP opleiding is dat je een bepaalde expertise op de juiste manier in kaart kunt brengen. Door deze eigenschappen is de opleiding heel geschikt voor mensen in een leidinggevende functie. Je kunt op deze manier mensen makkelijker motiveren en inspireren. Daarnaast brengt het jezelf vaak rust in je hoofd.

Het uitgangspunt van NLP is ook dat je zaken beter kunt structureren en plannen en op deze manier een prettiger leven leidt en meer kunt genieten.

Wat bereik je en leer je tijdens de opleiding

  • Om waar nodig veranderingen aan te brengen op persoonlijk en werkvlak
  • Orde te creëren en daarmee ook rust in het hoofd creëren 
  • Het opbouwen van vertrouwen en betrokkenheid bij andere personen en hoe je beter om kunt gaan met andere mensen en situaties
  • Taalpatronen te gebruiken waardoor je nauwkeurig informatie krijgt
  • Non-verbaal gedrag te observeren waardoor je inzicht krijgt in het denken van de ander en ziet hoe hij de boodschap verwerkt
  • Leren omgaan met en het oplossen van conflicten
  • Of wil je je leven meer in balans brengen?

De voordelen van NLP

Werk je in een leidinggevende functie of wil je meer leren over het communiceren van de juiste boodschap op de juiste manier? Of om je leven meer in balans te brengen? Dan zijn diverse NLP opleidingen zeker iets voor jou.

1. Doelen bereiken

Dankzij de methodieken die in NLP gebruikt worden wordt het makkelijker om je doelen te bereiken. Je leert hoe jouw doelen eruit zien, hoe ze klinken en hoe ze aanvoelen. Daarnaast leer je jouw doelen op een effectieve manier te formuleren zodat je ze zowel aansprekend als motiverend voor jezelf maakt. Op deze manier wordt het makkelijker om resultaten te bereiken.

2. Op effectieve manier veranderen

Door op een nieuwe, andere en vooral meer effectieve manier te communiceren wordt het bewerkstelligen van verandering een stuk makkelijker: zowel richting jezelf als richting personeel of collega’s. De NLP technieken maken veranderingen makkelijker en zorgen ervoor dat je bepaalde denkpatronen op een effectieve manier kunt wijzigen.

3. Prestaties verbeteren

De hoge werkdruk die steeds meer mensen ervaren vraagt om een enorme focus. Dit maakt het ongelooflijk belangrijk dat je weet hoe je jouw mensen inspireert en motiveert: en ook dit is waar NLP je bij kan helpen. NLP richt zich namelijk op feedback en coaching, zodat je samen makkelijker de juiste doelen kunt bereiken.

Heeft het bovenstaande je aan het denken gezet? Heb je interesse om ook één van de NLP opleidingen te volgen?

Zit u vaak een hele dag voor de tv of op de bank of werkt u geregeld waarbij u ook veel zit? Dit is helemaal niet goed voor onze gezondheid maar waarom eigenlijk niet?

Waarom lang zitten slecht is

Door dat we te veel zitten zal de doorbloeding minder goed zijn en is de kans groter op diabetes type 2, hart en vaatziekten, obesitas en bepaalde vormen van kanker. De stofwisseling komt ook bijna tot stilstand wat dus effect heeft op het hele lichaam. Wanneer u ineens veel meer zit kunt u hier direct klachten van ervaren door spieren, pezen en gewrichten. Er komt dan ook meer druk op de ruggengraat te staan wat voor veel rug, nek en schouderklachten kan zorgen. Het is eigenlijk ook een van de slechtste houdingen voor onze onderrug die dan ineens onder druk komt te staan.

Hoe lang zitten we precies

De gemiddelde Nederlander zit ongeveer 8.7 uur per dag terwijl dit bij kantoor medewerkers wel 12 uur kan zijn per dag. We zitten natuurlijk voor de tv, tijdens het eten, in de auto dus er zijn toch veel momenten zittend. Dit gemiddelde was in 2014 nog 6,8 uur per dag dat dus een heel stuk lager lag. Dit gemiddelde blijft dus al een lange tijd stijgen wat helemaal niet goed voor ons is. Wanneer u denkt het te compenseren door juist meer te sporten heeft het mis, dit zal eigenlijk geen verschil maken al is sporten zelf natuurlijk wel gezond.

Kunnen we meer bewegen?

Het is belangrijk om elk half uur even 2 minuten te staan of even te bewegen. Wanneer u aan tafel zit met de krant kunt u dus even opstaan om koffie te pakken. Probeer vaker de fiets te pakken in plaatst van de auto, zo blijft u meer in beweging en zit u niet in de auto. Er zijn ook horloges die laten weten wanneer u even in beweging moet komen. Krijgt u deze melding pak dan toch dat ene dingetje dat u nodig heeft van boven of ga even een rondje lopen.

Zitten op uw werk

Wanneer u een kantoor baan heeft of ander zittend werk is het natuurlijk lastiger om minder lang te zitten. Vraagt een collega of u nog een kopje koffie wilt, heel aardig natuurlijk maar haal deze zelf even. Pak niet elke keer de lift maar neem juist vaker de trap. Er zijn ook sta tafels waarbij u dus staand maar ook zittend uw werk kunt doen. In enkele gevallen is er zelfs een optie om fietsend aan het bureau te zitten.

Misschien loopt er bij u op kantoor al een hond rond of zou u zelf graag uw hond willen meenemen. Steeds vaker zijn er op kantoor honden te vinden. Wanneer u en uw partner allebei moeten werken kan het een uitkomst zijn om uw viervoeter mee te nemen naar kantoor. Niet alleen voor u zelf maar ook voor u collega’s kan uw dierenvriend een positieve invloed hebben op de werkvloer.

Voordelen van een hond op kantoor

Mensen worden vrolijk van een hond. Hoe leuk is het dat u ’s ochtends vrolijk begroet wordt door een hond en niet weggaat voordat u hem even over zijn bol heeft geaaid. Waar gewerkt wordt is ook werkstress. Honden op de werkvloer zorgen voor stressvermindering. Een pittig gesprek gehad of een break nodig van negatieve energie? Een hond vindt het altijd fijn om aandacht te krijgen en zo komt u zelf ook weer tot rust. Een kleine break door even te knuffelen of te aaien kan een positieve invloed hebben op uw stressniveau.

Meer beweging en gespreksonderwerpen

Een hond moet uitgelaten worden, ook de kantoorhond. Door in de pauze de hond uit te laten komt u zelf ook in beweging. Loop gezellig een rond met uw collega’s, de hond kan gezellig mee. Veel mensen kunnen mee praten over honden waardoor er altijd een geschikt gespreksonderwerp is.

Een vast plekje en ritme

Geef de hond wel een vast plekje in uw kantoor. Is het uw eigen hond? Leg dan bij u in de buurt een kussen of deken zodat de hond zich er ook van bewust is waar zijn of haar plekje is. Wanneer iedere collega aan het begin van de dag een koekje geeft zal de hond uit zijn voegen groeien. Maak duidelijke afspraken met uw collega’s. Willen meerdere collega’s een hond meenemen? Maak goede afspraken wie wanneer zijn huisdier meebrengt. Een kantoor is geen opvang plek. Meerdere verschillende honden op kantoor kunnen voor een hoop onrust zorgen, maak duidelijke afspraken.

Natuurlijk zijn er niet alleen maar voordelen aan een hond op kantoor. Zo kunnen collega’s bang zijn voor honden, kan hij dingen kapot maken of heel hard blaffen bij het in en uit lopen van mensen. Iedere hond is anders en niet elke hond is geschikt voor het kantoor. Bekijk goed of uw hond geschikt is voor de drukte van kantoor en probeer het in overleg met uw werkgever een keer uit.

Kantoorhonden bij Health.nl

Ook op het kantoor van Health.nl zijn 2 gezellige hondjes te vinden. De honden worden dagelijks meegenomen door de collega’s. De honden hebben hun eigen plekje maar lopen ook regelmatig een rondje langs de collega’s voor een knuffel. Ik vind het heel erg gezellig. Op de foto onze Sammie.

Bent u overspannen en weet u niet hoe u hiervan kan herstellen? Wellicht bent u het overzicht even kwijt en weet u niet hoe u het aan moet pakken. Welke fases gaat u door bij het herstel van een overspanning?

Raadpleeg een huisarts

Wat u kan begeleiden bij het herstel is een huisarts of andere hulpverlener. Zo kunt u hier vaak elke 2 tot 4 weken een afspraak maken om u hierin te begeleiden. Spreek dan ook af met de bedrijfsarts om zo met een plan te komen. Zijn er aanpassingen nodig tijdens het werk of is het goed om even helemaal te stoppen.

Accepteren van overspanning

Wanneer u door heeft dat u overspannen bent kan het herstel pas beginnen. Het is in deze fase belangrijk om er over na te denken en er goed over te praten. Dit proces duur vaak 3 weken voordat u het volledig geaccepteerd heeft. Het helpt daarbij vaak om uw gedachte op te schrijven om zo alles op een rij te krijgen. Vertel het ook aan kennissen, familie en collega’s het is niet iets om voor te schamen en doet juist alleen maar goed om dit te delen. Probeer ook activiteit af te wisselen met ontspanning. Het blijven werken kan helpen bij het herstel maar doe dit bijvoorbeeld maar 2 uur op een dag zodat u daarnaast ook kunt ontspannen. Houdt dan ook ritme in uw leven en laat niet alle taken vallen.

Bedenken van oplossingen

Heeft u het volledig geaccepteerd dat u overspannen bent? Dan is het tijd om na te gaan wat de oorzaken hiervan geweest zijn en om wellicht al oplossingen te bedenken. Wanneer u een oorzaak gevonden heeft schijf dit dan ook direct op. Heeft u een aantal oorzaken opgeschreven bespreek dit dan ook met andere. Ze kunnen u tips geven voor oplossingen waar u zelf nog niet aan gedacht heeft. Het helpt u ook om de situatie beter te begrijpen en meer inzicht hierin te krijgen.

Overspanning oplossen en plannen uitvoeren

Nu is het tijd om de bedachte oplossingen uit te voeren en af te komen van uw overspanning. U zult merken wat wel of niet werkt en hoe u ervoor kunt zorgen dat u uw werk op een goede manier uit kunt voeren. Begin dan eerst met kleine oplossingen en bouw dit langzaam op naar steeds iets meer taken. Houdt wel goed in de gaten of het nog goed gaat en dat u niet terugvalt.

Heb jij een baan waarbij je de hele dag achter je bureau zit? Of juist een baan waarbij je de hele tijd in beweging bent? En ruil jij je zoete tussendoortjes liever in voor een gezonde snack? Een gezonde snack kan net zo lekker zijn! Lees daarom hieronder onze tips om je ongezonde snack in te ruilen voor een gezonde variant.

Smoothies

Een smoothie is misschien wel één van de gezondste drankjes die je kunt drinken. Dit drankje zit namelijk boordevol vezels die bijdragen aan een gezonde spijsvertering. Een smoothie hoeft niet perse alleen gemaakt te worden met fruit, groenten smaken net zo goed! Met zo’n smoothie zorg jij ervoor dat je veel belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Naast dat het heel gezond is, is het ook nog eens heel eenvoudig te maken! Je hoeft het namelijk alleen maar in de blender te gooien en blenden, eenvoudig toch? En heb je al eens de Nachtmann glazen gezien? Deze zijn perfect voor het serveren van een smoothie!  Of serveer een heerlijke verse jus d’orange in een van de prachtige Leonardo glazen.

Groentes

Groentes

Ik hoor je denken, groentes? Ja groentes. Net als dat twee stuks fruit per dag gezond is, is het ook gezond om twee ons groenten per dag te eten. En dan denk je misschien, hoe krijg ik dat binnen? Wist je dat het ook heerlijk is om bij je lunch of als tussendoortje gewoon een paar stukjes groenten te nemen? Denk hierbij aan stukjes komkommer, paprika of wortel. Je kan bijvoorbeeld ook een lekkere salade maken voor tussen de middag. Een keer wat anders dan altijd en immer de bruine boterham.

Water

Wist je dat je ongeveer anderhalf tot twee liter vocht moet drinken per dag? Dan hoeft dit natuurlijk niet alleen maar water te zijn. Je kan bijvoorbeeld ook een kop thee zonder suiker drinken om vocht binnen te krijgen. Maar als je kan kiezen, is toch water het beste om te drinken. Water helpt namelijk je spijsverteringstelsel. Doordat het je lichaam helpt de voedingsstoffen in de darmen op te nemen en de voedings- en afvalstoffen in het lichaam te transporteren. Maar hoe krijg je nou die twee liter binnen? Neem altijd een fles mee! Zet hem bijvoorbeeld op je bureau neer en wen jezelf aan af en toe een slok te nemen. Ook kun je een lekker smaakje aan je water toevoegen door er bijvoorbeeld verse munt en citroen in te stoppen. Laat dit een nacht intrekken en geniet de dag erna van een heerlijk verfrissend drankje! Maar zoals eerder gezegd is thee zonder suiker en melk ook goed. Een soep, bouillon of yoghurt kun je ook meetellen als vocht. Met deze tips zorg jij dat je genoeg vocht binnen krijgt!

De afgelopen jaren houden steeds meer mensen zich bezig met hun gezondheid door te gaan sporten en te letten op hun voeding. Ook op het werk is hier in toenemende mate aandacht voor. Een goede gezondheid draagt namelijk bij aan een goed humeur en daardoor vaak optimale prestaties op je werk. Toch is het niet bij alle bedrijven duidelijk wat gezond werken nu inhoud en wat de invloed hiervan op het humeur van je werknemers is. In onderstaande blog wordt duidelijk wat gezond werken precies inhoudt en de redenen waarom het zo essentieel is voor je humeur.

Wat houdt gezond werken precies in?

Gezond werken betekent een veilige werkomgeving waar werknemers zich zowel fysiek als mentaal op hun gemak voelen. Er zijn een aantal pijlers waarmee gezond werken geassocieerd wordt. Dit zijn: gemoedelijke werksfeer, flexibiliteit in werktijden, balans in werkdruk en een eigen plek op het werk. Dit klinkt natuurlijk vrij algemeen, echter zijn er in praktijk grote verschillen. Zo kun je gezond werken met betrekking tot een kantoorbaan totaal niet vergelijken met iemand die in de bouw werkt. Een ander voorbeeld is werken in de zorg. Door de hoge werkdruk in deze pandemie is het daar steeds belangrijker om gezond werken te waarborgen. Een organisatie die opkomt voor mensen in de zorg en dan met name ZZP’ers is Zinzer. Het is een bemiddelingsbureau voor zzp zorg en bij deze organisatie staat gezond werken voorop.

Waarom gezond werken essentieel is voor je humeur?

Gezond werken en de invloed hiervan op je humeur gaan hand in hand met elkaar. Toch zien veel bedrijven het verband hier niet tussen. Om het concreet te maken, kan een gezonde werkruimte leiden tot een beter humeur en een gezondere mindset wat kan leiden tot minder ziekteverzuim. Hoe meer mensen lekker in hun vel zitten op de werkvloer, hoe kleiner de kans is dat ze zich ziek melden. Daarnaast is het belangrijk om te investeren in een gezonde en duurzame werkomgeving met bijvoorbeeld een gezond aanbod aan snacks op het werk. Gezonde voeding heeft namelijk een bewezen positief effect op je humeur.

Fysieke gezondheid

Het fysieke aspect is een van de onderdelen die belangrijk is bij gezond werken. Mensen die zich in een goede fysieke gesteldheid bevinden, hebben vaak een beter humeur. Je ziet bij bedrijven dat daar steeds meer op wordt ingespeeld met bijvoorbeeld staande bureaus, voet fietsen onder het bureau en verantwoord apparatuur. Daarnaast kan de focus ook liggen op genoeg daglicht en regelmatig frisse lucht, waarbij een wandeling tijdens de lunchpauze wordt aangeraden.

Mentale gezondheid

Naast het de fysieke gesteldheid is de mentale gezondheid net zo belangrijk. Meestal ligt hier de verantwoordelijkheid bij de werknemers zelf. Echter kan een positieve werksfeer al bijdragen aan een verbeterd humeur van je werknemers. Met name in de zorg is een positieve werksfeer en het zorgen voor een goed humeur belangrijk aangezien je daar vaker met minder leuk dan leuk nieuws te maken hebt. Zinzer, bemiddelingsbureau zzp zorg, probeert zorg zzp’ers te plaatsen bij opdrachten waarbij gezond werken centraal staat.

Pin It