Rubriek

Gezin

Rubriek

Het kan wel eens wat minder goed gaan in een relatie. Misschien hebben jij en je partner ook wel eens last van relatieproblemen. Dit is natuurlijk enorm vervelend, zeker als jullie er beiden graag uit willen komen. Wat je kunt proberen om de relatieproblemen op te lossen? Wij geven je wat handige tips in dit artikel, dus lees snel verder.

Kijk kritisch naar jezelf

Wat goed kan zijn om te doen als je merkt dat jullie relatieproblemen hebben, is om eens kritisch naar jezelf te kijken. Zit je met je hoofd ergens anders of is er iets anders waardoor je snel geïrriteerd bent? Misschien kom je er zelf achter dat je anders had moeten reageren bij een bepaalde discussie. Echter kan het natuurlijk ook goed zijn dat je vindt dat jij niet fout zit en je partner wel. Vaak dragen beide personen bij aan de relatieproblemen die zijn ontstaan. Kijk echter altijd kritisch naar jezelf, heb je terecht zo gereageerd of was het misschien wat te extreem?

Ga een goed gesprek aan

Goede communicatie is enorm belangrijk voor een goede relatie. Al helemaal als jullie relatieproblemen hebben, is het aan te raden om een goed gesprek met elkaar aan te gaan. Bespreek jullie gevoelens met elkaar en vertel elkaar wat jullie graag anders willen zien van elkaar. Als jullie het rustig met elkaar bespreken, voorkom je frustraties en discussies sneller. Blijf dus altijd goed communiceren, want hierdoor kunnen jouw relatieproblemen zeker minder heftig worden.

Ga er samen even tussenuit

Ga er samen even tussenuit

Als het niet zo lekker gaat tussen jullie, kan het een goed idee zijn om er even samen tussenuit te gaan. Denk hierbij aan een avondje of weekendje weg. Dit werkt ontspannend en jullie kunnen op deze manier echt even goed tijd voor elkaar vrij maken. Gebruik deze tijd samen om weer dichter bij elkaar te komen. Het kan jullie echt even goed doen!

Wees intiem met elkaar

Ondanks dat jullie zo nu en dan wat problemen hebben in de relatie, kan het goed zijn om intiem met elkaar te blijven. Vrij met elkaar en probeer zo nu en dan eens wat nieuws uit. Hierbij zou je kunnen denken aan het gebruiken van sextoys of het afwisselen van verschillende standjes tijdens het vrijen. Probeer jouw relatie spannend te houden door vaak intiem met elkaar te zijn.

Kies voor relatietherapie

Lukt het niet om samen de problemen in jullie relatie op te lossen? Dan kan het verstandig zijn om te kiezen voor relatietherapie. Onder begeleiding van een professional kunnen jullie het verhaal doen. Het kan fijn zijn voor beiden om op deze manier even jullie hart te luchten. Met behulp van relatietherapie kan het makkelijker worden om bepaalde problemen in de relatie op te lossen.

Houd bovenstaande tips goed in je achterhoofd als ook jij en je partner wel eens relatieproblemen hebben. Als jullie er samen uit willen komen, moeten jullie hier hard voor werken. Werk voor elkaar en een gezonde relatie!

Een traumahelikopter is een vervoersmiddel dat snel kan worden ingezet en patiënten snel kan vervoeren. Een traumahelikopter wordt niet zomaar ingezet.  Er zijn een aantal criteria voor het inzetten van de helikopter. Benieuwd wanneer een traumahelikopter wordt ingezet? U leest het hier.

Criteria voor het inzetten van een traumahelikopter

De belangrijkste reden om een traumahelikopter in te zetten is om een arts en een verpleegkundige zo snel mogelijk te vervoeren naar de plaats waar spoedeisende hulp nodig. Een traumahelikopter is geen vervanging voor een ambulance maar een aanvulling. De Traumaheli wordt ingezet wanneer de volgende criteria van toepassing zijn:

  • Meerdere ernstige slachtoffers
  • Ernstig ongeluk
  • Verkeersongeluk met hoge snelheid
  • Val van hoogte
  • Schiet of steek wonden
  • Verbranding
  • Verdrinking en onderkoeling
  • Reanimatie kind

Mobiel Medisch Team

De bemanning van de traumaheli heet het mobiel Medisch team, afgekort MMT. Het MMT wordt op 2 manieren ingezet. 1 op basis van een melding die een centralist binnenkrijgt via de meldkamer. Bij een 112-oproep kan de centralist bepalen of het MMT ook wordt ingezet. 2 wanneer het incident op locatie ernstiger lijkt dan in eerste instantie werd verwacht. Op verzoek van het ambulancepersoneel kan de centralist als nog de traumaheli inzetten.

Luchtvaartwetgeving

Het ziekenhuis of helitraumacentrum is verantwoordelijk voor het juiste gebruik van de helikopter. De medische staf zal de noodzaak van het inzetten van de helikopter bepalen. Zowel voor vluchten met medische urgentie als medische noodzaken moet de helikopter de vliegvoorschriften vanuit de luchtvaartwetgeving toepassing. De vliegvoorschriften gaan over het veilig vliegen en het per locatie voorkomen van hinder.

De Traumaheli kan samen met de ambulance snel ter plaatse zijn. Ter plaatse wordt bepaald of een patiënt met de helikopter of de ambulance naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis wordt vervoerd.

Een scheiding is een heftig proces wat voor veel verdriet kan zorgen. Het gezegde ‘scheiden doet lijden’ is dan ook helaas vaak van toepassing. Vooral wanneer er kinderen in het spel zijn, is belangrijk om een scheiding zo soepel mogelijk te laten verlopen. Voor jullie als ex-partners is het natuurlijk fijn wanneer je er samen op een volwassen manier uit kunt komen. Helaas is dit niet voor iedereen even makkelijk. Emoties zoals wrok, jaloezie en boosheid kunnen de overhand nemen in een (v)echtscheiding. In dat dat geval kan mediation in Amsterdam jullie ondersteunen om dit proces zo goed mogelijk door te komen. Zo voorkom je onnodig gedoe tijdens het scheiden.

Eerste hulp bij scheiden

Bij een scheiding moeten veel praktische zaken opgepakt worden. Hoe worden de financiën verdeeld en wat gebeurt er met het (koop)huis? Ook zullen er afspraken gemaakt moeten worden voor co-ouderschap. De ouders moeten een ouderschapsplan opstellen waar beiden zich in kunnen vinden. Bij oudere kinderen is het ook belangrijk om hen deels te betrekken bij dit proces. Op deze manier voelen zij zich gehoord, en voelt het niet alsof alles buiten hen om afspeelt. Bij jonge kinderen is het vooral belangrijk zo veel mogelijk aanwezig te zijn en te laten zien dat er niets verandert aan de liefde die jullie beiden voor hem of haar hebben. Waar een advocaat vooral de praktische en financiële kanten van een scheiding oppakt, helpt een mediator van DeScheidingsMediator.nl om op een empathische manier de communicatie te herstellen. Er wordt niet gericht op wat er te winnen valt, maar hoe er een win- win situatie gecreëerd kan worden.

Waar helpt een scheidingsmediator jou bij?

Waar helpt een scheidingsmediator jou bij

Een scheiding kan vele oorzaken als gevolg hebben. Werkloosheid, ziekte, vreemdgaan of een vlammetje dat langzaam dooft kunnen ervoor zorgen dat partners uit elkaar groeien. DeScheidingsMediator.nl kan jou hierbij helpen. Het kan als donderslag bij heldere hemel gebeuren, of het resultaat zijn van een lange, pijnlijke lijdensweg. Wat de oorzaak ook is, een scheiding is niet makkelijk. Naast je eigen pijn en verdriet, komt er ook veel op je af qua praktische zaken. Aan jullie de taak dit zo vreedzaam mogelijk op te pakken. Het is niet zo vreemd dat dit in de realiteit een behoorlijke klus blijkt te zijn. Mediation Amsterdam helpt jullie om overzicht aan te brengen in de chaos. Door alle aspecten op een rijtje te zetten, wordt er samen naar een oplossing gewerkt. Hierdoor wordt er veel gedoe voorkomen. Zo geven jullie een goed voorbeeld aan de kinderen, en wordt een goede basis gelegd voor een succesvol co- ouderschap.

Afspraak is afspraak

Tijdens een scheiding moeten veel afspraken gemaakt worden. Er verandert veel in het leven van jou en van de kinderen. Hierdoor kan het zijn dat het veel tijd en energie vraagt om te wennen aan de nieuwe situatie. Wel is belangrijk dat er rust en vertrouwen gecreëerd wordt. Dit is belangrijk voor jullie, maar ook essentieel om de kinderen zo veel mogelijk structuur en duidelijkheid te bieden. Probeer daarom altijd afspraken na te komen, zodat iedereen op een ontspannen manier kan wennen aan een nieuw begin.

Merkt u dat uw kind aan de zware kant begint te worden of bent u bang dat hij of zij overgewicht krijgt? Afvallen is voor een kind natuurlijk ook niet goed. Hoe kunt u er toch voor zorgen dat het kind met overgewicht wat gezonder wordt?

Moet een kind afvallen?

Heeft u berekend en is het BMI van uw kind of kleinkind te hoog dan is het verstandig om niet zelf een dieet samen te stellen. In de meeste gevallen is het nog geen probleem. Het kind krijgt namelijk wel de juiste voedingsstoffen binnen en krijgt voldoende beweging. Mocht het kind toch te zwaar worden dan is het belangrijk advies te vragen bij de huisarts of schoolarts. Voor een kind met overgewicht heeft afvallen een negatief effect omdat ze bezig zijn met hun gewicht op een te jonge leeftijd.

Welke kleine dingen kunt u wel doen zonder dieet

Een dieet bij kinderen wordt liever vermeden maar er zijn kleine dingen die al een groot verschil kunnen maken. Voor kinderen kan een dieet op latere leeftijd veel problemen met zich mee brengen. Het is voor een kind natuurlijk ook niet goed om zich druk te maken over hun gewicht. Ze moeten met hele andere dingen bezig zijn zoals spelen in de speeltuin, knutselen of het verzorgen van hun pop.

  • Ga aan tafel eten. Het is niet alleen gezelliger om met zijn alle aan tafel te eten. Er wordt dan vaak minder veel gegeten als wanner jullie achter de tv zitten te eten.
  • Zet de pot met snoep uit zicht en zet fruit op tafel. De verleiding van snoep is niet zo groot en wordt wellicht vervangen voor iets gezonds.
  • Stap over op gezonder drinken. In een pakje appelsap kan wel 5 klontjes suiker zitten terwijl er ook ranja is die veel gezonder zijn.
  • Laat ook de omgeving het weten dat u gezondere keuzes wilt maken. Als opa en oma oppassen of als ze na school met een vriendje mee naar huis gaan zullen ze sneller iets gezonds pakken.

Je staat op en daar is de pijn weer! Je kent het wel, rugklachten zijn een van de meest voorkomende lichamelijke klachten. Het is namelijk bewezen dat negen uit de tien mensen wel te maken krijgen met deze klachten. Maar hoe ontstaan deze kwaaltjes nou? Een van de grootste boosdoeners zijn slechte meubels. Denk maar aan dat ene bureau stoel of bank waar je urenlang op zit. Los van de meubels speelt je zithouding ook een rol. Maar gelukkig kun je van deze pijntjes afkomen. De correcte meubels dragen bij aan een goede houding en verminderen de kansen op rugklachten. Bekijk hieronder enkele tips voor meubelen die jou hierbij helpen.

Relaxfauteuil

Met een moderne relaxfauteuil haal jij gemakkelijk meer comfort in huis. Of je nu lekker op de bank een boek zit te lezen, op je gemak televisie zit te kijken of een dutje ligt te doen. Met dit luxueuze meubelstuk kan je zonder moeite je favoriete stand uitkiezen en comfortabel zitten of liggen. Zonder klachten te ervaren bij het opstaan. Maar dit zijn nog niet eens alle mogelijkheden die er zijn om de relaxstoel beter aan te laten sluiten op jouw behoeftes. Relaxfauteuils zijn onder andere ook beschikbaar in verschillende kleuren en bekledingen. Mocht jij eens echt tot rust willen komen na een lange werkdag? Dan zijn de hoofd-en voetensteun jouw beste vrienden.

Sta op stoel

Wil jij op kunnen staan zonder dat die heftige pijn in je onderrug er opeens inschiet? Dan moet je een sta op stoel kopen. Rugpijn ontstaat vaak omdat je te lang in dezelfde houding hebt gezeten. Een stoel met een sta-op functie biedt de perfecte oplossing hiervoor. Met deze stoel kan je namelijk zelf de stand bepalen. Verder heb je de keuze uit verschillende modellen en op maat gemaakte samenstellingen. De functionaliteiten zoals de lendenondersteuning biedt de perfecte ondersteuning voor je rug. De lendenondersteuning is makkelijk op te pompen naar het gewenste formaat. Dit kan zowel via de handmatige of elektrische pomp. 

Wil jij eindelijk van die rugklachten af en ben jij op zoek naar op maat gemaakte meubilair?  Dan is een relaxfauteuil of een sta op stoel een slimme investering. Met deze stoelen kun jij, dankzij de verschillende comfortopties, in de ochtend zorgeloos een kopje koffie drinken en in de avond ontspannen televisie kijken. Een aanwinst voor jouw rug en interieur!

We horen eigenlijk vaker dat vrouwen een blaasontsteking hebben, bij mannen horen we dit niet zo vaak. Is dit puur toeval of waardoor komt dit? Hoe ontstaat een blaas ontsteking eigenlijk en kunt u dit voorkomen?

Wat is een blaasontsteking?

Bij een blaasontsteking is eigenlijk de binnenkant van de blaas ontstoken. Dit komt door bacteriën die in de blaas terecht komen. Het komt vooral veel voor bij vrouwen tussen de 15 en 24 jaar en bij vrouwen ouder dan 65 jaar.

Hoe kunt u dit krijgen?

Nu u weet dat het door bacteriën komt is het belangrijk om te weten hoe ze er komen. In de meeste gevallen komt het door ontlasting, hierdoor komen de bacteriën in de plasbuis. Het kan ook gebeurt zijn na het vrijen of wanneer u de blaas niet helemaal leeg plast. Er is ook meer kans op een blaasontsteking na de overgang, de binnenkant van de vagina wordt dunner en minder zuur wardoor er bacteriën in kunnen gaan zitten.

Vrouwen krijgen sneller een blaas ontsteking doordat de urinebuis dichter bij de anus zit. De urinebuis bij vrouwen is dan ook veel korter als bij mannen waardoor de bacterie sneller in de blaas terecht kan komen.

Hoe kunt u een blaasontsteking voorkomen?

Natuurlijk zitten we niet te wachten op een ontstoken blaas maar wat kunt u doen om dit niet te krijgen of dit tegen te gaan. Deze tips zullen u hierbij helpen:

  • Drink 2 tot 3 liter water op een dag
  • Ga direct plassen wanneer u het gevoel heeft te moeten plassen
  • Plas de blaas helemaal leeg, zit rechtop, neem de tijd, probeer te ontspannen dus niet te drukken
  • Ga plassen na het vrijen
  • Veeg wc papier van voor naar achter, de billen waar de meeste bacteriën zitten dus als laatst

Veel mensen gebruiken steunkousen maar als u ze zelf niet heeft zult u waarschijnlijk ook niet zo goed weten waar het goed voor is. Het lijken eigenlijk gewoon sokken maar ze zitten dan wat strakker en zijn vaak erg hoog tot net onder de knie maar wat doen ze eigenlijk?

Wat zijn steunkousen?

Steunkousen zijn erg elastisch en horen strak om het been te zitten. De kous zal veel druk uit oefenen op het been waardoor de doorbloeding verbeterd wordt. Het wordt vaak gebruikt om vocht af te drijven of om vocht in de benen te kunnen voorkomen. Het heeft ook veel medische voordelen zo is het te gebruiken bij spataderen of lipoedeem. De kousen hebben zijn onderverdeeld in verschillende drukklasse van 1 tot 4. Hoe hoger de klasse ho meer druk de kous zal geven. Het is dus afhankelijk van hoeveel u nodig heeft of wat aansluit aan uw been.

Bloedcirculatie

Het is belangrijk om de bloedstroom in uw benen op gang te houden. Wanneer u lang stil moet zitten door werk of door immobiliteit is het belangrijk om de bloedcirculatie te helpen. Door geregeld de benen bewegen zoals met wandelen, joggen en het bewegen van de voeten zal dit de bloedstroom juist beter worden. Wanneer u dit niet kan door uw werk of door bijvoorbeeld veel reizen met trein of bus dan komt de circulatie stil te liggen. Er kan dan vocht in de benen ontstaan of u zult last krijgen van spataderen. Door de steunkousen te dragen wordt de bloedcirculatie op gang geholpen ook wanneer u langere tijd stil zit.

Aan en uit trekken van kousen

Doordat de kousen strak moeten zitten kan het wat lastiger zijn om ze aan en uit te trekken, oudere mensen hebben hier sneller moeite mee. Het helpt om plastic handschoenen te dragen als u de kousen aan of uit wilt trekken. De handschoenen zorgen er voor dat u meer grip heeft op de kous wat het iets makkelijker maakt. Er zijn ook andere hulpmiddelen die daarbij kunnen helpen maar in veel gevallen zal ook thuishulp langskomen om hierbij te helpen.

Tips voor het dragen van steunkousen

  • Draag ze iedere dag van het opstaan tot naar bed gaan
  • Op warme dagen heeft u ze juist nodig dus draag ze ook dan
  • Uw huid kan uitdrogen door de kousen dus smeer uw benen ’s avonds in met een vette zalf
  • Zorg elk jaar voor nieuwe kousen, ze kunnen hun elasticiteit verliezen

Bijna iedereen krijgt in zijn of haar leven te maken met waterpokken. Misschien heeft u ze zelf wel gehad toen u klein was of hebben kinderen in uw omgeving er last van. Waterpokken is een zeer besmettelijk ziekte die vooral bij kinderen voorkomt. Heeft u als kind het virus niet gehad dan kunt u dit als nog krijgen wanneer u volwassen bent. Voor kinderen zijn de waterpokken vaak onschuldig. Lees hier een aantal belangrijke zaken die u moet weten over de waterpokken.

Wat zijn waterpokken?

Waterpokken zijn zeer besmettelijk en worden veroorzaakt door een virus. Besmetting gaat vooral via niezen, hoesten of praten. Waterpokken zijn te herkennen aan de rode bultjes of blaasjes die op de huid verschijnen. De pokken kunnen over het hele lichaam zitten ook in de mond of tussen het haar.

Aan welke symptomen kunt u waterpokken herkennen?

Kinderen kunnen al vanaf 2 dagen voor dat de eerste symptomen optreden het virus doorgeven. Meestal worden de kinderen eerst wat hangerig en kunnen ze lichte koorts krijgen. Na 2 dagen verschijnen de eerste blaasjes/bultjes op het lichaam. De blaasjes veroorzaken veel jeuk. De blaasjes zijn ook erg besmettelijk. Zodra de blaasjes indrogen komen er korstjes op het lichaam, wanneer dit is gebeurd zal het kind ook niet meer besmettelijk zijn. Na ongeveer 10 dagen zullen de symptomen verdwijnen.

Symptomen bestrijden

Helaas is er geen medicijn die uw kind sneller kunnen genezen. Het allerbelangrijkste is om de blaasjes niet open te krabben en de wondjes te laten genezen. Knip de nagels van de kinderen kort om zo te voorkomen dat ze er straks littekens aan over houden. Medicijnen zijn er niet maar wel tal van middeltjes die u via een drogist kunt verkrijgen om de jeuk wat minder te laten zijn.

Bijna 95% van de mensen krijgt de waterpokken als kind. Omdat het virus zo besmettelijk is kunt u het bijna niet voorkomen. Voor kinderen zijn de symptomen vrij mild waardoor dit ook de beste tijd is om het virus te krijgen. Voor volwassenen kunnen de waterpokken een grotere bedreiging geven. Bij ernstige symptomen is het altijd wijs om een huisarts in te schakelen

Tegenwoordig zitten kinderen regelmatig achter de iPad, het mobieltje of de computer. Op zich niet erg, ze zullen computervaardigheden immers de rest van hun leven nodig hebben. Te veel achter een schermpje zitten is echter niet goed, en dat is wel vaak het geval. Het gevolg? Kinderen bewegen te weinig.

Hoe groot is het probleem?

Velen luidden in 2018 al de noodklok toen uit cijfers van het CBS bleek dat maar liefst 45 procent van de kinderen in 2017 niet voldoende bewoog. Het ging dan om kids met een leeftijd tussen de vier en twaalf jaar. Sommige ouders gebruiken de iPad als oppas, andere kinderen zijn vergroeid met hun gameconsole. Soms willen kinderen wel buitenspelen, maar zijn er geen speelmaatjes in de buurt. Wat de reden ook is, de ontwikkeling is zorgwekkend. Er komt een generatie aan die op latere leeftijd waarschijnlijk vaak beroep zal moeten doen op zijn/haar zorgverzekering.

Directe gevolgen van te weinig beweging

De directe gevolgen zijn vaak overgewicht, vooral als te weinig beweging wordt gecombineerd met ongezonde voeding. Dit kan bovendien voor darmklachten zorgen, zoals obstipatie, en een verlaagde weerstand. Daarnaast kunnen kinderen somber worden, de concentratie wordt minder en het is ook zeker niet bevorderlijk voor de motoriek. Volgens de richtlijnen moeten kinderen tussen de vier en twaalf jaar dagelijks een uur matig intensief bewegen.

Gevolgen op de lange termijn

Jong geleerd, is oud gedaan. Daarom zal een kind dat te weinig beweegt hier op latere leeftijd waarschijnlijk de problemen van ervaren. Zoals gezegd is te weinig beweging voor kinderen slecht voor de motoriek. Dit is niet iets waar hij of zij enkel als kind last van zal hebben, maar dit kan ook op latere leeftijd een belemmering vormen. Daarnaast vergroot te weinig beweging natuurlijk de kans op hart- en vaatziekten, obesitas en zwakke botten. Beweging is goed voor het aanleren van vaardigheden als samenwerking en het bouwt het zelfvertrouwen op. Een gebrek aan deze kwaliteiten zal een kind ook op latere leeftijd beïnvloeden. Dit soort vaardigheden leert een kind nu eenmaal niet door op de bank te hangen met een iPad.

Hoe motiveer ik mijn kind?

De oplossing is natuurlijk simpel: kinderen moeten meer bewegen. Maar hoe motiveer je je kind om van de bank af te komen? Een lijst opsommen van alle mogelijke gezondheidsrisico’s en een waarschuwing dat je kind later waarschijnlijk aanvullende pakketten nodig heeft op zijn zorgverzekering zal niet werken. Je zult bewegen leuk moeten maken voor je kind. Ga lekker samen fietsen, skeeleren of ga samen met de hond naar het bos. Jonge kinderen zullen waarschijnlijk schoolpleinspelletjes ook erg leuk vinden, zoals ‘schipper mag ik overvaren’, hinkelen, verstoppertje of een balletje trappen.

Elke vrouw komt in de overgang, het is echter de vraag wanneer dit is en hoe lang dit duurt. Wat gebeurt er eigenlijk in de overgang en zijn er dingen die we kunnen doen om de klachten te verminderen?

Wat is de overgang?

De overgang begint voor de meeste vrouwen tussen hun 45 en 55 jaar maar er kunnen natuurlijk enkele uitzonderingen zijn. Het oestrogeen niveau zal dan dalen waardoor de eicelproductie terug loopt. De Menstruatie zal daardoor eerst onregelmatig worden en uiteindelijk helemaal weg blijven. Per persoon kan het verschillen hoe snel dit proces verloopt, vaak ligt dit tussen de 6 en 10 jaar.

Wat zijn de overgangsverschijnselen?

Waar de meeste vrouwen last van hebben zijn de opvliegers. U krijg het opeens heel erg warm waarbij uw gezicht en hals erg rood kunnen worden. Vaak gaat dit ook gepaard met het hevig zweten wat ook nachtzweten kan veroorzaken. Dit is vaak na korte tijd weer over maar wanneer u in de winkel staat of visite heeft kan dit erg ongemakkelijk zijn. Waar u ook last van kunt hebben is een branderig gevoel tijdens het vrijen door een dunner wordend slijmvlies. Stemmingswisselingen zult u zelf wellicht minder snel merken echter de mensen om uw heen kunnen merken dat u ineens een korter lontje heeft.

Wat kunt u zelf doen?

Het is belangrijk om een goede conditie te hebben en gezond te eten. Doordat menstruaties wellicht vaker of heviger zijn is een goede levensstijl belangrijk. Zo kunt u er op letten dat u voldoende ijzers binnen krijgt en kunt u tijd vrij maken om in ieder geval 30 minuten actief te zijn. Een goede nachtrust is ook van belang dus probeer tijdig naar bed te gaan.

Er zijn ook een aantal adviezen die u kunt gebruiken. Wat bijvoorbeeld kan helpen is om meerdere laagjes kleding aan te trekken. Zo kunt u bij een opvlieger makkelijk een sjaal af doen of een vest uit trekken. U zou ook beter alcohol en warme dranken kunnen mijden deze kunnen opvliegers uitlokken.

Iedere vrouw gaat door de overgang dus leer omgaan met de overgangsverschijnselen.

Pin It