Rubriek

Verslaving

Rubriek

Na een december maand waar er veel alcohol gedronken wordt is het wellicht tijd voor Dry January. Een maand zonder alcohol, houdt u dit vol? Sommige mensen beginnen hier niet aan terwijl er veel voordelen aan kunnen zitten. Voor al voor uw lichaam doet u er goed aan om mee te doen met Dry january.

Waar komt Dry January vandaan?

De naam zegt het eigenlijk al maar het idee komt niet uit Nederland. In 2013 zijn ze daar in Engeland mee begonnen en hebben een campagne opgezet, echter deden er toen nog maar 4000 mensen mee. Het jaar erop werd het wat populairder en in 2016 deed 1 op de 6 Engelse mee. Het is toen ook naar andere landen overgewaaid en dus ook Nederland. Gezondheidsinstanties zijn hier natuurlijk erg blij mee zodat iedereen bewust wordt gemaakt van het alcoholgebruik.

Minder alcohol gebruik

Vaak wordt door mensen gedacht dat wanneer iemand mee doet aan Dry January dat ze in februari weer helemaal los gaan. Dit is echter niet het geval, het half jaar Dry January zijn er door deze mensen juist minder alcohol genuttigd. Dit heeft dus alleen maar positief effect op uw gezondheid en nachtrust. Ze hebben namelijk een maand lang hun alcohol moeten vervangen. Zo wordt er geen alcohol meer in huis gehaald en zal het wellicht wat natuurlijk gaan om enkel ander drinken mee te nemen.

Gezondheidsvoordelen van Dry January

Uw lichaam wordt er erg blij van wanneer u geen alcohol drink. Zo zal het goed zijn voor uw lever, wanneer er alcohol gedronken wordt moet de lever hard aan het werk en het kan wel 1 tot 1,5 uur duren voordat 1 glas drinken volledig afgebroken is. Uw bloed druk zal lager worden en de kans op hartritmestoornissen zullen verlagen. Door alcohol zult u vaak wel sneller in slaap vallen echter wordt u niet uitgerust wakker. Door alcohol te mijden zult u goed slapen en wat fitter wakker worden.

Een maand geen alcohol is rust voor uw lichaam.

Het drinken van een of meerdere glazen alcohol is in onze maatschappij dusdanig geaccepteerd dat een alcoholprobleem veel minder snel ontdekt wordt. Alcoholisme is echter een van de meest voorkomende verslavingsvormen die we kennen. Daarnaast is dit een vorm van verslaving die er snel insluipt. Het is daarom erg belangrijk om de signalen van een alcoholverslaving te herkennen om tijdig in te kunnen grijpen.

Wanneer is er sprake van een alcoholverslaving?

De hoeveelheid alcohol dat stelselmatig wordt gedronken in een bepaalde periode wordt vaak gezien als criterium of er sprake is van een alcoholverslaving. De gewoontes met betrekking tot de mate van het alcoholgebruik zijn zeker indicatoren van alcoholisme maar er spelen meer factoren een rol. Er is immers ook sprake van problematisch drinken als dit van invloed heeft op het geestelijk- en lichamelijk functioneren en of dit alcoholgebruik sociaal maatschappelijke problemen veroorzaakt. Daarnaast is er sprake van een alcoholverslaving als alcohol wordt gebruikt als middel om meer zelfvertrouwen te krijgen, van stemming te veranderen, om problemen te vergeten en/of om de realiteit te ontvluchten. In dat geval wordt er dwangmatig alcohol gebruikt en kan iemand geestelijk afhankelijk zijn van alcohol.

Signalen die op een verslaving aan alcohol kunnen duiden

Het kan geen kwaad om af en toe te genieten van alcohol, mits dit maar met mate gebeurt. Een overmatig alcoholgebruik kan veel vervelende gevolgen hebben. De stap van af en toe een glaasje drinken, naar regelmatig drinken en het “binge drinken” (zwaar alcoholgebruik) is relatief klein doordat het bijna een maatschappelijke gewoonte is om alcohol te gebruiken. Het is echter wel goed om de signalen die op een verslaving aan alcohol kunnen duiden te kennen. We zetten de belangrijkste signalen op een rijtje:

  • Controleverlies op de hoeveelheid drankgebruik
  • Slechte concentratie of vergeetachtigheid
  • Redenen zoeken om alcohol te kunnen drinken
  • Overmatig alcoholgebruik ontkennen
  • Verbergen van drank
  • Trek hebben in alcohol op ongewone tijden
  • Toename van psychische- en lichamelijke klachten
  • Problemen om sociale- en zakelijke contacten te onderhouden
  • Trillen, zweten, slecht slapen, angst en ernstige stemmingswisselingen als afkickverschijnselen van alcohol hebben bij een poging om het gebruik hiervan te minderen of te stoppen.

Connection SGGZ voor een effectieve behandeling bij een alcoholverslaving

Connection SGGZ voor een effectieve behandeling bij een alcoholverslaving 

Een alcoholprobleem wordt vaak lang ontkent of verborgen gehouden voor anderen. Veel mensen kiezen ervoor om in eerste instantie zelfstandig een of meer pogingen te doen om het alcoholgebruik te verminderen of zelfs helemaal te stoppen. Dit is, in een maatschappij waarin het drinken van alcohol als volstrekt normaal wordt gezien, geen eenvoudige opgave. Mensen die problemen hebben met hun alcoholgebruik kunnen terecht op de website van Connection SGGZ (Specialistische Geestelijke Gezondheidszorg) om te ontdekken hoe ze gebruik kunnen maken van een effectieve behandeling bij een alcoholverslaving. Op deze website staat alle benodigde informatie weergegeven over de behandelmethode en de vergoeding van de verzekering van deze specialistische-, persoonlijke- en ervaringsdeskundige hulp.

Dit is de maand waarin veel mensen proberen te stoppen met roken. Niet alleen roken maar ook wierook kan net zo schadelijk zijn. Steekt u vaak wierook aan of heeft u het nog in huis liggen? Het is belangrijk om een aantal dingen over wierook te weten, daarna zult u ze minder vaak aansteken of misschien wel weg doen voor uw eigen gezondheid.

Waarom is wierook zo schadelijk?

Als u wierook aansteekt komt er een hoop fijnstof en koolstofmonoxide vrij. Door deze stoffen die bij de verbranding vrij komen kunt u last krijgen van hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en geïrriteerde ogen en longen. Uit laboratoriumtesten blijkt ook nog eens dat er kankerverwekkende stoffen in zitten zoals benzeen, naftaleen en formaldehyde. Wierook is daarom net zo slecht als roken. Heeft u elke avond wierook aan staan dan is het dus goed om ook hier mee te stoppen. Het is dan wel niet zo verslavend als roken maar goed is het niet.

Kies voor natuurlijke producten

We weten dat bij verbranding chemische reacties kunnen ontstaan waarbij er schadelijke stoffen vrij komen. Voor een heerlijke geur in huis kunt u ook kaarsen of waxmelts gebruiken maar ook dit kan schadelijk zijn. Zorg dan vooral voor kaarsen of waxmelts die zo natuurlijk mogelijk zijn en waarbij er zo min mogelijk toevoegingen gedaan zijn. Zo wordt er vaak kleurstof en geurversterkers toegevoegd terwijl er dus ook betere opties zijn. Wilt u dus een heerlijke geur in huis let dan goed op de ingrediënten. Zo kunt u dus wel voor een heerlijke geur zorgen zonder de schadelijke stoffen.

Stop dus niet alleen met roken in oktober maar leg ook de wierook stokjes weg.

Heb je plannen om te stoppen met roken, maar zoek je daarbij wel naar een soort vervanging? In dat geval zijn er meerdere alternatieven om in te zetten. Voor je gezondheid is stoppen met roken natuurlijk de allerbeste manier. Daar zijn ook hulpmiddelen voor beschikbaar, variërend van nicotinepleisters tot medicijnen. Liever toch op zoek naar een alternatief? Bekijk hier de mogelijkheden.

Elektrisch roken

Een van de alternatieven om het roken op te geven, maar nog wel de beleving te ervaren, is elektrisch roken. De e-sigaret heeft de afgelopen jaren een sterke toevlucht genomen. Er zijn rokers die helemaal zijn overgestapt op elektrisch roken en allerlei smaakjes uitproberen. Zo zijn er ook rokers die willen stoppen met roken en daarom beginnen met elektrisch roken. De mogelijkheid om elektrisch te roken met nicotine liquids is daarom vooral populair bij de rokers die willen stoppen. De rokers die elektrisch roken als alternatief kiezen, proberen vaak al snel ook andere smaakjes uit. Er is dan ook een gigantisch aanbod beschikbaar met keuze uit allerlei smaakjes, zoals van Vampire Vape.

Damp inhaleren

Het inhaleren van damp met de elektrische sigaret is een van de populaire alternatieven voor stoppen met roken. Je hebt namelijk bij het dampen gewoon nog het idee dat je aan het roken bent. Dat maakt het gemakkelijker om van de echte sigaretten af te blijven. Overigens is het voor de echt verstokte rokers ook nog mogelijk om beide opties met elkaar te combineren. Als je wilt stoppen met roken, maar het lukt nog niet helemaal met een elektrische sigaret is het aan te raden om langzaam af te bouwen. Beperk het gebruik van echte sigaretten door momenten te kiezen waarop je die rookt. Bijvoorbeeld in de ochtend als je een kop koffie drinkt of na het eten omdat je dat zo gewend bent.

Hulpmiddelen gebruiken

Het is als alternatief om te stoppen met roken ook nog mogelijk om gewoon van hulpmiddelen gebruik te maken. Bijvoorbeeld door nicotinepleisters op te plakken. Deze geven aan het lichaam nicotine af, zodat je minder tot geen last hebt van afkickverschijnselen. Datzelfde effect is eveneens te bereiken door nicotinetabletten te nemen. Een ander alternatief is naar de huisarts te gaan en om medicijnen te vragen om te stoppen met roken. Wil je het roken niet helemaal opgeven of lukt het niet dan is het altijd mogelijk om elektrisch te gaan roken.

We weten allemaal wel dat roken slecht voor ons is. Wanneer u lange tijd rook is het stoppen met roken een stuk lastiger dan we denken. Het is toch verleidelijk om weer een sigaret te pakken en al helemaal als mensen in uw omgeving ook nog roken. Ik geeft u een aantal tips die u een klein beetje kunnen helpen. U moet het zelf allemaal doen maar wellicht dat dit het een klein beetje makkelijker kan maken.

Plan een start datum

Als mensen stoppen met roken is het vaak van de een op andere dag. Echter is er meer voorbereiding nodig om helemaal te kunnen stoppen met roken. Plan uw stop datum bijvoorbeeld 2/3 weken vooruit en denk goed na over deze datum. Vaak wordt er gekozen voor een maandag om zo kunt u de hele werk week uw gewoonte aanpassen maar dit kan voor iedereen anders zijn. Wanneer u deze datum gepland heeft moet u deze ook niet meer aanpassen of uitstellen, markeer het dan ook goed in uw agenda.

Maak uw huis rookvrij

Wanneer u normaal gesproken in huis rookt is het goed om alvast wat dingen aan te passen voordat u helemaal stopt. Daarvoor heeft u dus nog 2/3 weken de tijd om wat dingen te veranderen. In plaats van dat u in huis rookt ga dan even naar buiten om te roken. Zo wordt de rook geur in uw huis minder en zult er ook minder naar verlangen wanneer u gestopt bent. Haal dan ook de asbakken weg en berg deze op. Als u stopt binnen een dag heeft u vaak nog sigaretten over en ergens in een kast gestopt. Neem vooraf de tijd om alvast iets te minderen en om de sigaretten in uw huis op te roken zodat uw huis vrij is van sigaretten.

Doorbreek uw ritme

Net als vele andere heeft u een vast patroon en ritme waar de sigaret in voor komt. Het is goed om na te gaan wanneer u rookt en om hier iets anders voor te verzinnen. Waarschijnlijk rookt u wanneer u net opstaan, na het eten of wanneer er een stress moment is. Vervang dit door iets anders, ga na het eten bijvoorbeeld een rondje lopen. Bewegen en wandelen kan voor afleiding zorgen wanneer u zin heeft in een sigaret dus leer anders omgaan met verschillende momenten.

Voordat u stopt met  roken is het dus verstandig om goed na te denken over uw dagelijkse ritme. Maak uw huis rookvrij en maakt de stap langzaam naar minderen tot volledig stoppen. Het kan voor veel gezondheidsvoordelen zorgen dus het is zeker de moeite waard.

Steeds meer Nederlanders houden het bij maximaal één glas alcohol per dag. Dat blijkt uit de Leefstijlmonitor van het CBS, RIVM en het Trimbos Instituut. In 2019 hield 41 procent van de Nederlanders zich aan de richtlijn van de Gezondheidsraad. Die adviseert om geen alcohol te drinken, of in ieder geval niet meer dan één glas per dag. Vijf jaar eerder, in 2014, hield 37,5 procent zich aan dit voorschrift. Uit de cijfers blijkt dat 50-plussers zich het meest houden aan het advies. Jongvolwassen het minst vaak.

In deze infographic van het Trimbos Instituut worden de kerncijfers overzichtelijk in kaart gebracht. De cijfers worden uitgesplitst naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. Naast de verschillen in drinkgedrag tussen jongeren en ouderen komt ook naar voren dat laagopgeleiden zich het vaakst houden aan het advies, en hoogopgeleiden het minst vaak. Ook blijkt dat meer vrouwen het advies van de Gezondheidsraad in acht nemen.

Verder komt het positieve beeld naar voren dat het aantal overmatige drinkers de afgelopen vijf jaar verder is gedaald. Het percentage daalde van 9,9 procent in 2014 naar 8,5 procent in 2019. Het percentage zware drinkers bleef in dezelfde periode nagenoeg gelijk en schommelt rond de 9 procent. De doelstelling van het Preventie-akkoord is een daling van zowel overmatig als zwaar drinken onder volwassenen naar 5 procent in 2040.

De Leefstijlmonitor verzorgt sinds 2014 de gegevensverzameling op het gebied van veel leefstijl-gerelateerde thema’s, zoals alcoholgebruik, bewegen en voeding. Dit wordt gedaan in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Deze cijfers worden onder meer gebruikt voor de totstandkoming van het Nederlandse preventiebeleid.

Samen met koepelorganisatie STIVA zet KVNW zich in voor een verantwoorde alcoholconsumptie. Samen met meer dan zeventig maatschappelijke organisaties is eind 2018 het Nationaal Preventieakkoord getekend. Daarin staan veel concrete maatregelen om problematisch alcoholgebruik aan te pakken, en de gezondheid van veel Nederlanders te verbeteren. KVNW neemt ook maatschappelijke verantwoordelijkheid met onder meer Wine in Moderation (WIM). Met deze campagne worden Nederlandse consumenten bewust gemaakt van een juiste wijnconsumptie.

Bron: KVNW

Pijnstillers, slaapmiddelen en kalmeringstabletten zijn middelen die effectief kunnen zijn tijdens symptoombestrijding. Ze verminderen pijn, zorgen eindelijk voor een goede nachtrust en maken je algemene gemoedstoestand nét iets rustiger. Geen nadelen, toch? Nou – dus wel…

Symptoombestrijdende medicijnen lossen de bron van het problemen niet op. Ze bestrijden slechts tijdelijk een symptoom, terwijl de oorzaak onaangetast blijft. Overmatig gebruik van dergelijke medicijnen kan zo een medicatie verslaving in de hand werken.

Wat is een medicijnverslaving?

Artsen en doktoren geven veelal pijnstillers mee aan patiënten, zodat ze thuis verder uit kunnen zieken. Dat kan in principe geen kwaad, tenzij de patiënt in kwestie er simpelweg niet meer vanaf kan blijven. Een toenemend probleem, want volgens de cijfers telt Nederland ruim een half miljoen medicijnverslaafden.

Sporadisch gebruik van een pijnstiller resulteert niet direct in een medicijnverslaving. Maar overmatige consumptie van dergelijke middelen kan wél zorgen voor een mate van onafhankelijkheid: het gevoel niet langer zonder te kunnen.

Waaraan herken ik een (beginnende) medicijnverslaving?

Een medicijnverslaving is te herkennen aan twee soorten symptomen. De ene categorie omvat de geestelijke symptomen. Een algehele afwezigheid, bijvoorbeeld. Of een doorlopende, sombere stemming die neigt naar een depressie. Patiënten lijken versuft te zijn – veroorzaakt door de gevoelsmatige afhankelijkheid van een specifiek middel.

De tweede categorie bestaat uit lichamelijke klachten. Een medicijnverslaving uit zich lichamelijk op verschillende wijze, bijvoorbeeld door misselijkheid, hevige transpiratie en zelfs pijn in de spieren. Daarbij moet worden opgemerkt dat middel A een andere uitwerking heeft dan middel B. Het resultaat van het overmatig gebruik van slaapmiddelen ziet er bijvoorbeeld heel anders uit dan het effect van te veel kalmeringstabletten.

Wat kan ik doen aan een medicijnverslaving

Wat kan ik doen aan een medicijnverslaving?

Denk je zelf te maken te hebben met een beginnende verslaving? Of ken je iemand in je omgeving die met dergelijke problemen te maken heeft? Dan helpt het om hierover in gesprek te gaan met een kennis of partner. Professionele hulp zoeken kan natuurlijk ook. Behandeling van medicijnverslaving verloopt meestal via online consulten, zo kun je de adviezen van je behandelaar direct in je dagelijks leven toepassen.

Meer informatie over de symptomen en (online)behandelingen van medicijnverslaving vind je op de informatiepagina van Trubendorffer.

Zet je wel eens wat geld in op de
uitslag van een wedstrijd? Of vind je het leuk om een casinospel te spelen op
je laptop? Wees gerust, want je behoort tot een grote groep Nederlanders die er
precies zo over denkt. Online gokken is nog altijd aan het groeien en daar
lijkt voorlopig nog geen einde aan te komen. Vooral een aantal specifieke
vormen en spellen doen het heel goed. Het is aantrekkelijk om eens te bekijken
wat gokken vanuit je luie stoel nu eigenlijk zo leuk maakt om te doen.

Bijna 2 miljoen spelers

Dat de populariteit van gokken in een online casino alleen maar toeneemt, is gemakkelijk af te lezen uit de cijfers. Een groei van 20 procent per jaar is al enkele jaren heel normaal. Daardoor komt de magische grens van 2 miljoen spelers in Nederland ook steeds dichterbij. Een belangrijke reden hiervoor is dat de spellen die je online speelt net even anders zijn dan de spellen zoals je die in fysieke casino’s vindt. Daardoor is het ook wat toegankelijker voor veel Nederlanders. Naast deze belangrijke reden zijn er nog een aantal zaken die een rol spelen.

De lotto loopt voorop

Kijk je naar de spellen die online
gespeeld worden, dan is er flink wat segmentatie. Er zijn verschillende soorten
spellen die allemaal een groep vaste spelers hebben. Wel valt één groep sterk
op. De spelers van de lotto zijn namelijk ruimschoots in de meerderheid. Het is
zelfs zo dat 2 op de 3 Nederlanders die aangeeft online tegen betaling
kansspelen te spelen, dan doelt op het spelen van de lotto. Overigens zijn er
ook spelers die meerdere soorten spellen spelen wanneer ze online gaan inzetten
waardoor ze dus ook tot meerdere groepen behoren in de onderzoeksresultaten.

Het aandeel van echte casinospellen

Zou je alle casinospellen bij elkaar
optellen en tot één groep laten behoren, dan zou deze groep vrij aardig meedoen
als het gaat om de populairste vormen van gokken. In het onderzoek is echter
gekozen om deze spellen afzonderlijk van elkaar te zien. In dat geval blijkt
dan ook dat slots het meest populair zijn. Tenzij je ook krasloten meerekent.
Die zie je ook steeds vaker online in de casino’s. Andere spellen die het goed
doen zijn blackjack en roulette. Die nemen allebei ongeveer een even groot
aandeel in van 7 procent van de spelers.

Online zet je meer in

Ben je iemand die online gokken leuk vindt? Dan is de
kans dat je flink durft in te zetten best groot. Uit het onderzoek blijkt namelijk
ook een opvallend gegeven. Wanneer gekeken wordt naar online inzetten, dan valt
op dat de inzet van €20,- of meer daar het vaakst voorkomt. Terwijl offline
juist de inzet van tussen €0,- en €5,- het meest voorkomt. Speel je online, dan
is de kans dus ook groot dat je net wat meer durft te spelen. Daar zijn dan wel
ook inzetten op bijvoorbeeld de lotto en sportweddenschappen in meegenomen.

Recreatief.nl

Elektrisch roken blijkt een zeer effectieve manier om te stoppen met roken. Niet zo verwonderlijk dus dat steeds meer mensen gaan vapen. Uit recent onderzoek is ook gebleken dat de helft van de e-rokers volledig stopt met gewoon roken. Maar is elektrisch roken nu wel zo gezond of is het toch schadelijk? En welke risico’s zitten er dan aan vast? In deze blog zetten we het even overzichtelijk voor je op een rij.

E-roken gezond?

Dat een vorm van roken echt gezond zou zijn, dat is natuurlijk een sprookje. Het blijft natuurlijk altijd een combinatie van bepaalde stoffen die je in je longen binnen krijgt. Elektrisch roken is een alternatief voor de gewone sigaret. Je krijgt er minder schadelijke stoffen mee binnen. Het RIVM meldt op haar site ook dat elektrisch roken minder schadelijk is dan gewoon roken. Maar niet roken is natuurlijk nog altijd de beste optie voor je gezondheid.

Onderzoek: 95% minder schadelijk dan roken

In Engeland is onderzoek gedaan naar de schadelijke effecten van e-roken. Daaruit bleek dat elektrisch roken 95% minder schadelijk is dan gewoon roken. Ben je een roker? Dan is elektrisch roken in ieder geval dus minder schadelijk dan gewoon roken. In totaal is elektrisch roken zo’n 700 keer minder schadelijk dan gewoon roken.

Ook is in Engeland onderzoek gedaan door het Britse Cancer Research. Dit onderzoek ging over de schadelijkheid van e-roken op lange termijn. Uit dit onderzoek bleek dat e-roken op lange termijn veel minder schadelijk is dan werd aangenomen.

Welke stoffen krijg je binnen?

E sigaret

Gewone sigaretten werken via verbranding. Daardoor krijg je koolmonoxide, stikstofoxide en teer binnen. En verder komen er tijdens de verbranding nog zo’n 4.000 andere toxische stoffen vrij zoals arseen, benzeen, methanol en ammoniak. Elektrische sigaretten bevatten propyleenglycol oftewel PG en wanneer je daarvoor kiest soms ook nicotine.

Sommige mensen krijgen een allergische reactie van PG. Het kan leiden tot hoofdpijn, duizeligheid en een droge mond. Verder bevatten e-sigaretten wanneer je daarvoor kiest soms ook nicotine. De nicotine in e-sigaretten is daarbij vergelijkbaar aan de nicotine in nicotine pleisters of kauwgom. Verder kun je soms hoestbuien krijgen van e-sigaretten. Dit komt omdat in e-sigaretten in tegenstelling tot gewone sigaretten geen stoffen worden toegevoegd die het hoesten tegengaan. Dit hoesten verdwijnt na verloop van tijd vanzelf.

Sommige e-liquids hebben een zeer sterke smaakstof. Het is mogelijk dat deze net even te sterk is. Of je kunt ook verkeerd reageren op een bepaalde e-liquid. Kies in dit geval voor een ander type liquid.

Niet zelf experimenteren!!

De problemen met e-roken zijn vooral ontstaan doordat mensen zelf zijn gaan experimenteren. Zo werd er bijvoorbeeld THC en vitamine-E olie toegevoegd aan e-sigaretten. Ook werd er geprobeerd om de liquids te verbranden. Voor de veiligheid is het van groot belang om nooit te experimenteren met de vloeistoffen.

Koop je liquids bij officiële dealers en winkels

Er wordt aangeraden om de e-liquids alleen te kopen bij officiële geregistreerde dealers en nooit van straathandelaren. In sommige goedkope varianten worden soms andere stoffen toegevoegd zoals nitrosamine en formaldehyde. Kies voor e-liquids die goed getest zijn en die deze stoffen niet bevatten. In de webshop van roken.nl vind je bijvoorbeeld een groot aanbod met dit soort liquids.

E liquids is de Engelse benaming voor de vloeistoffen die je in een elektronische sigaret stopt. Maar als je begint met het roken van een e-sigaret moet je wel weten wat e liquids precies zijn. De e-sigaret is bedacht om verstokte rokers te helpen bij het stoppen met roken. Het stoppen houdt in dat je stopt met het roken van tabak en de (slechte) ingrediënten in die tabak, zoals nicotine. Nicotine is een toxine en zorgt voor het verslavende deel van tabak. E liquids zijn een essentieel onderdeel van de e-sigaret.

E liquids en nicotine

De vloeistoffen of e liquids die je in je e-sigaret stopt bevatten veel, weinig of helemaal geen nicotine meer. Voorkeur verdient uiteraard om geen nicotine te gebruiken. Het roken zelf is hierdoor aantrekkelijker geworden. Het roken van een e-sigaret heeft zelfs een eigen naam, vaping. Vaping is steeds meer een sociaal gebeuren aan het worden. Beter is om uiteraard helemaal te stoppen, maar Vaping zonder nicotine is een goed alternatief voor het traditionele roken. E liquids zijn te krijgen in veel verschillende smaken, van de klassieke tabakssmaak, met een (kleine) hoeveelheid nicotine tot en met bijvoorbeeld een aardbeien-milkshake smaak.

Hoeveelheid

Kies bij de e liquid een smaak die je lekker vindt en kies dan een gehalte aan nicotine. E liquids met een hoog nicotinegehalte zitten in kleinere flesje, minder dan 30 ml. En de e liquids met minder nicotine zit in een wat grotere flesjes (30 ml en meer). Het nicotinegehalte is afhankelijk van de behoefte van de gebruiker. Er zijn wel wat algemene aanbevelingen ten aanzien van het vermogen:

  • Hogere nicotinegehalte: 12 tot 60 mg werkt het best in een e-sigaret met lager vermogen.
  • Middelmatig nicotinegehalte: 6 tot 12 mg, kan met een iets hoger vermogen, maar dat hoeft niet.
  • Lagere nicotine: 0 tot 6 mg; dit werkt het best met een hoger vermogen.

Weet je niet precies welk nicotinegehalte voor jou het meest geschikt is, bepaal dan zelf hoeveel sigaretten je normaal gerookt hebt, dus hoeveel nicotine je gewend bent. Was je een zware, lichte of een recreatieve roker? Een e liquid met een extra hoog nicotinegehalte voel je het snelst en kan daardoor een intensere ervaring zijn. Bij een lagere dosis nicotine duurt het vaak iets langer om iets te voelen, dit normaal gesproken een minder intense ervaring. Zodra je weet of je een laag, gemiddelde of hoog nicotine gehalte wilt in je e-liquid, start dan op het laagste niveau hierbinnen en beoordeel het effect. Zorg er wel voor dat het vermogen van de e-sigaret geschikt is voor het nicotinegehalte.

Informatie

Wees altijd alert en bewust van je gezondheid. Laat je dus goed informeren door betrouwbare verkopers. Als je nogrmaal gewend was aan veel nicotine en je vervolgens wilt stoppen met roken kunnen e liquids en de e-sigaret een uitkomst bieden. Het is wel verstandig om eerst te overleggen met je huisarts over het veilig en tijdig verlagen van het nicotinegehalte van je e liquid.

Pin It