Rubriek

Verslaving

Rubriek

Heeft u zelf een alcohol verslaving gehad of kent u iemand die er last van heeft gehad? Sommige mensen zouden graag weer terug willen naar het sociaal drinken waarbij ze net als de rest een biertje of wijntje kunnen drinken maar kan dit ook? Hoe kunt u op een goede manier drinken na een verslaving?

Wanneer kunt u beter niet proberen matig te drinken?

Het is goed om na te gaan of het verstandig is om matig te drinken of dat u het beter helemaal niet kunt doen. Als u onderstaande bij zichzelf kunt herkennen is het beter om volledig te stoppen met drinken.

  • Wanneer u lange drinkgeschiedenis heeft
  • Als u last heeft gehad van ontwenningsverschijnselen
  • Vooral willen drinken voor het effect van alcohol ‘onder invloed zijn’
  • Wanneer u de controle vaker verloor ondanks goede voornemens
  • Als u hierdoor veel problemen ervaart in relatie, familie of werk
  • U een kenniskring heeft veel gedronken wordt.

Kunt u wel met mindere mate drinken?

Voor sommige is de kans dus groter om weer te kunnen drinken na een verslaving. Heeft u een verslaving gehad en herkent u onderstaande, dan is de kans grote om sociaal te drinken.

  • Als u minder dan 5 jaar alcohol problemen heeft
  • Jonger bent als 45 jaar
  • Geen ontwenningsverschijnselen heeft gehad
  • Wanneer u voor uw verslaving lange tijd wel matig gedronken heeft
  • DirAls ook omgeving alleen matig drinkt

Wat als u gaat beginnen met matig drinken?

Het is belangrijk voor dat u begint om helemaal gestopt te zijn met medicaties zoals een kalmeringsmiddel. Dan pas zult u merken of u op eigen kracht de verleiding kan weerstaan. Het is hierbij verstandig om begeleiding in te schakelen om zo alles in goede banen te laten lijden. Vertel ook uw omgeving het zodat ook zij matig zullen drinken en rekening met u houden hierin.

Een drugsverslaving is een lastige gewoonte om kwijt te raken. Daarom is bij het afkicken van drugs doorgaans professionele begeleiding nodig om de kans op succes te vergroten bij het afkicken. We delen vijf wetenswaardigheden over het afkicken van een drugsverslaving.

Drie methodes

Er bestaan drie methodes om te stoppen met het gebruiken van drugs. Je kunt het middel langzaam afbouwen tot het nulpunt. Meteen stoppen met het middel is een andere mogelijkheid. De gulden middenweg is om helemaal te stoppen met het middel en in plaats daarvan medicijnen te krijgen die je dan weer langzaam afbouwt. De lichamelijke ontwenning van de medicijnen duurt dan meestal nog één tot twee weken.

Lichamelijke verschijnselen

Omdat je lichaam gewend is aan de giftige stoffen van de drugs die je gebruikt en er afhankelijk van is geworden, kan het lichaam heftig reageren op het afkicken. Zo kan het gebeuren dat je tijdens het afkicken gaat trillen en zweten en hartkloppingen ervaart. Daarbij kun je ook verwardheid met hallucinaties ervaren. Ook spierpijn, hoofdpijn, darmkrampen en diarree zijn bekende ontwenningsverschijnselen.

Afkicken van drugs

Zelfstandig stoppen lukt meestal niet

Heb je echt een afkickkliniek nodig, of kun je ook zelfstandig afkicken van je drugsverslaving? Vaak lukt zelfstandig afkicken helaas niet. De problemen die mensen onderdrukken door drugs te gebruiken, kunnen dan ineens weer hard aankomen. Vaak weet men niet hoe daarmee om te gaan en begint men opnieuw met gebruiken. Met begeleiding lukt het vaker wel om die vicieuze cirkel te doorbreken.

Ook zwaar voor naasten

Ook voor naasten is het afkicken zwaar en ingewikkeld. Niet omdat ze er een actieve rol in spelen, maar omdat men daarna het beschadigde vertrouwen in hun drugsverslaafde naaste moeten proberen te hervinden. Dat vergt gewenning aan de nieuwe situatie. Ook komen daar nieuwe gewoontes bij die het nieuwe, drugsvrije gedrag moeten ondersteunen. Dat kan ook aanpassing en een gewenningsperiode vergen.

Het kan ook thuis

Bij afkicken van drugs denken we vaak aan opname in een afkickkliniek. Dat is echter niet altijd de realiteit. Er bestaan ook trajecten waarin de verslaafde die probeert af te kicken dit thuis doet en regelmatig poliklinisch contact heeft met een behandelaar.

Per drug kan hiernaast de methode van afkicken en de verschijnselen die zich daarbij kunnen voordoen verschillen. Dat hangt ook af of het middel voor lichamelijke of psychische afhankelijkheid zorgt. In de meeste gevallen geldt echter dat het geen gemakkelijk proces is. Alle reden dus om een drugsverslaving te voorkomen.

Iemand met een gokverslaving is niet altijd te herkennen. De één zal veel geluk hebben met gokken terwijl de ander veel geld verliest. Juist wanneer er veel verlies wordt gemaakt met het gokken zullen er niet alleen financiële maar ook psychische en maatschappelijk problemen optreden. Hoe herkent u een gokverslaving en welke financiële gevolgen kan dit hebben?

Hoe ontstaat een gokverslaving

Vaak is de oorzaak van een gokverslaving niet terug te leiden naar 1 duidelijk probleem. Mensen kunnen starten met gokken om even aan de werkelijkheid te ontsnappen. Er wordt gekozen voor een avondje uit naar het casino waarbij u soms met wat winst maar in de meeste gevallen met verlies naar huis gaat. Juist wanneer er een klein beetje winst is aan het einde van de avond kan dit een trigger zijn om snel nog een keer te gaan gokken. Het casino is een redelijk veilige omgeving waarbij u naar buiten moet om te gokken. Tegenwoordig is de drempel om te gaan gokken steeds lager door het online aanbod. Wanneer er gestart wordt met online gokken en er steeds een kleine beloning wordt gegeven zullen de inleg bedragen steeds hoger worden en daarmee het verlies ook steeds meer. Het gevoel om keer op keer uw verlies terug te winnen maakt het gokken steeds meer verslavend net zolang tot er eigenlijk geen uitweg meer is.

Symptomen van een gokverslaving

Bent u zelf een gokker of denkt u dat iemand in uw omgeving een gokverslaving kan hebben? Aan de volgende symptomen kunt u een gokverslaving herkennen:

  1. Het verwaarlozen van sociale contacten. Mensen raken een isolement
  2. Men denkt of praat voortdurend over gokken
  3. Het ontwikkelen van bijgeloof en rare rituelen om het gokken meer winst op te laten leveren
  4. De waarde van geld en daarmee ook schulden niet meer inzien

Financiële problemen

Een gokverslaving kan leiden tot grote financiële problemen. Het niet meer kunnen betalen van uw boodschappen, verzekeringen huur of hypotheek is daarin geen uitzondering. Wat kan beginnen als een onschuldig spelletje kan leiden tot zeer grote problemen. Het niet inzien van schulden of het blijven denken dat de winst teruggewonnen kan worden kan er voor zorgen dat de controle over een financiële situatie helemaal weg is. Mensen praten niet graag over hun financiële situatie en al helemaal niet over opgebouwde schulden. Wanneer u tijdig een gok probleem signaleert kan professionele hulp helpen.  Het is moeilijk om een verslaving te herkennen maar ook ontzettend belangrijk om met de juiste hulp uw leven weer op de rit te krijgen.

Na een december maand waar er veel alcohol gedronken wordt is het wellicht tijd voor Dry January. Een maand zonder alcohol, houdt u dit vol? Sommige mensen beginnen hier niet aan terwijl er veel voordelen aan kunnen zitten. Voor al voor uw lichaam doet u er goed aan om mee te doen met Dry january.

Waar komt Dry January vandaan?

De naam zegt het eigenlijk al maar het idee komt niet uit Nederland. In 2013 zijn ze daar in Engeland mee begonnen en hebben een campagne opgezet, echter deden er toen nog maar 4000 mensen mee. Het jaar erop werd het wat populairder en in 2016 deed 1 op de 6 Engelse mee. Het is toen ook naar andere landen overgewaaid en dus ook Nederland. Gezondheidsinstanties zijn hier natuurlijk erg blij mee zodat iedereen bewust wordt gemaakt van het alcoholgebruik.

Minder alcohol gebruik

Vaak wordt door mensen gedacht dat wanneer iemand mee doet aan Dry January dat ze in februari weer helemaal los gaan. Dit is echter niet het geval, het half jaar Dry January zijn er door deze mensen juist minder alcohol genuttigd. Dit heeft dus alleen maar positief effect op uw gezondheid en nachtrust. Ze hebben namelijk een maand lang hun alcohol moeten vervangen. Zo wordt er geen alcohol meer in huis gehaald en zal het wellicht wat natuurlijk gaan om enkel ander drinken mee te nemen.

Gezondheidsvoordelen van Dry January

Uw lichaam wordt er erg blij van wanneer u geen alcohol drink. Zo zal het goed zijn voor uw lever, wanneer er alcohol gedronken wordt moet de lever hard aan het werk en het kan wel 1 tot 1,5 uur duren voordat 1 glas drinken volledig afgebroken is. Uw bloed druk zal lager worden en de kans op hartritmestoornissen zullen verlagen. Door alcohol zult u vaak wel sneller in slaap vallen echter wordt u niet uitgerust wakker. Door alcohol te mijden zult u goed slapen en wat fitter wakker worden.

Een maand geen alcohol is rust voor uw lichaam.

Het drinken van een of meerdere glazen alcohol is in onze maatschappij dusdanig geaccepteerd dat een alcoholprobleem veel minder snel ontdekt wordt. Alcoholisme is echter een van de meest voorkomende verslavingsvormen die we kennen. Daarnaast is dit een vorm van verslaving die er snel insluipt. Het is daarom erg belangrijk om de signalen van een alcoholverslaving te herkennen om tijdig in te kunnen grijpen.

Wanneer is er sprake van een alcoholverslaving?

De hoeveelheid alcohol dat stelselmatig wordt gedronken in een bepaalde periode wordt vaak gezien als criterium of er sprake is van een alcoholverslaving. De gewoontes met betrekking tot de mate van het alcoholgebruik zijn zeker indicatoren van alcoholisme maar er spelen meer factoren een rol. Er is immers ook sprake van problematisch drinken als dit van invloed heeft op het geestelijk- en lichamelijk functioneren en of dit alcoholgebruik sociaal maatschappelijke problemen veroorzaakt. Daarnaast is er sprake van een alcoholverslaving als alcohol wordt gebruikt als middel om meer zelfvertrouwen te krijgen, van stemming te veranderen, om problemen te vergeten en/of om de realiteit te ontvluchten. In dat geval wordt er dwangmatig alcohol gebruikt en kan iemand geestelijk afhankelijk zijn van alcohol.

Signalen die op een verslaving aan alcohol kunnen duiden

Het kan geen kwaad om af en toe te genieten van alcohol, mits dit maar met mate gebeurt. Een overmatig alcoholgebruik kan veel vervelende gevolgen hebben. De stap van af en toe een glaasje drinken, naar regelmatig drinken en het “binge drinken” (zwaar alcoholgebruik) is relatief klein doordat het bijna een maatschappelijke gewoonte is om alcohol te gebruiken. Het is echter wel goed om de signalen die op een verslaving aan alcohol kunnen duiden te kennen. We zetten de belangrijkste signalen op een rijtje:

  • Controleverlies op de hoeveelheid drankgebruik
  • Slechte concentratie of vergeetachtigheid
  • Redenen zoeken om alcohol te kunnen drinken
  • Overmatig alcoholgebruik ontkennen
  • Verbergen van drank
  • Trek hebben in alcohol op ongewone tijden
  • Toename van psychische- en lichamelijke klachten
  • Problemen om sociale- en zakelijke contacten te onderhouden
  • Trillen, zweten, slecht slapen, angst en ernstige stemmingswisselingen als afkickverschijnselen van alcohol hebben bij een poging om het gebruik hiervan te minderen of te stoppen.

Connection SGGZ voor een effectieve behandeling bij een alcoholverslaving

Connection SGGZ voor een effectieve behandeling bij een alcoholverslaving 

Een alcoholprobleem wordt vaak lang ontkent of verborgen gehouden voor anderen. Veel mensen kiezen ervoor om in eerste instantie zelfstandig een of meer pogingen te doen om het alcoholgebruik te verminderen of zelfs helemaal te stoppen. Dit is, in een maatschappij waarin het drinken van alcohol als volstrekt normaal wordt gezien, geen eenvoudige opgave. Mensen die problemen hebben met hun alcoholgebruik kunnen terecht op de website van Connection SGGZ (Specialistische Geestelijke Gezondheidszorg) om te ontdekken hoe ze gebruik kunnen maken van een effectieve behandeling bij een alcoholverslaving. Op deze website staat alle benodigde informatie weergegeven over de behandelmethode en de vergoeding van de verzekering van deze specialistische-, persoonlijke- en ervaringsdeskundige hulp.

Dit is de maand waarin veel mensen proberen te stoppen met roken. Niet alleen roken maar ook wierook kan net zo schadelijk zijn. Steekt u vaak wierook aan of heeft u het nog in huis liggen? Het is belangrijk om een aantal dingen over wierook te weten, daarna zult u ze minder vaak aansteken of misschien wel weg doen voor uw eigen gezondheid.

Waarom is wierook zo schadelijk?

Als u wierook aansteekt komt er een hoop fijnstof en koolstofmonoxide vrij. Door deze stoffen die bij de verbranding vrij komen kunt u last krijgen van hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en geïrriteerde ogen en longen. Uit laboratoriumtesten blijkt ook nog eens dat er kankerverwekkende stoffen in zitten zoals benzeen, naftaleen en formaldehyde. Wierook is daarom net zo slecht als roken. Heeft u elke avond wierook aan staan dan is het dus goed om ook hier mee te stoppen. Het is dan wel niet zo verslavend als roken maar goed is het niet.

Kies voor natuurlijke producten

We weten dat bij verbranding chemische reacties kunnen ontstaan waarbij er schadelijke stoffen vrij komen. Voor een heerlijke geur in huis kunt u ook kaarsen of waxmelts gebruiken maar ook dit kan schadelijk zijn. Zorg dan vooral voor kaarsen of waxmelts die zo natuurlijk mogelijk zijn en waarbij er zo min mogelijk toevoegingen gedaan zijn. Zo wordt er vaak kleurstof en geurversterkers toegevoegd terwijl er dus ook betere opties zijn. Wilt u dus een heerlijke geur in huis let dan goed op de ingrediënten. Zo kunt u dus wel voor een heerlijke geur zorgen zonder de schadelijke stoffen.

Stop dus niet alleen met roken in oktober maar leg ook de wierook stokjes weg.

Heb je plannen om te stoppen met roken, maar zoek je daarbij wel naar een soort vervanging? In dat geval zijn er meerdere alternatieven om in te zetten. Voor je gezondheid is stoppen met roken natuurlijk de allerbeste manier. Daar zijn ook hulpmiddelen voor beschikbaar, variërend van nicotinepleisters tot medicijnen. Liever toch op zoek naar een alternatief? Bekijk hier de mogelijkheden.

Elektrisch roken

Een van de alternatieven om het roken op te geven, maar nog wel de beleving te ervaren, is elektrisch roken. De e-sigaret heeft de afgelopen jaren een sterke toevlucht genomen. Er zijn rokers die helemaal zijn overgestapt op elektrisch roken en allerlei smaakjes uitproberen. Zo zijn er ook rokers die willen stoppen met roken en daarom beginnen met elektrisch roken. De mogelijkheid om elektrisch te roken met nicotine liquids is daarom vooral populair bij de rokers die willen stoppen. De rokers die elektrisch roken als alternatief kiezen, proberen vaak al snel ook andere smaakjes uit. Er is dan ook een gigantisch aanbod beschikbaar met keuze uit allerlei smaakjes, zoals van Vampire Vape.

Damp inhaleren

Het inhaleren van damp met de elektrische sigaret is een van de populaire alternatieven voor stoppen met roken. Je hebt namelijk bij het dampen gewoon nog het idee dat je aan het roken bent. Dat maakt het gemakkelijker om van de echte sigaretten af te blijven. Overigens is het voor de echt verstokte rokers ook nog mogelijk om beide opties met elkaar te combineren. Als je wilt stoppen met roken, maar het lukt nog niet helemaal met een elektrische sigaret is het aan te raden om langzaam af te bouwen. Beperk het gebruik van echte sigaretten door momenten te kiezen waarop je die rookt. Bijvoorbeeld in de ochtend als je een kop koffie drinkt of na het eten omdat je dat zo gewend bent.

Hulpmiddelen gebruiken

Het is als alternatief om te stoppen met roken ook nog mogelijk om gewoon van hulpmiddelen gebruik te maken. Bijvoorbeeld door nicotinepleisters op te plakken. Deze geven aan het lichaam nicotine af, zodat je minder tot geen last hebt van afkickverschijnselen. Datzelfde effect is eveneens te bereiken door nicotinetabletten te nemen. Een ander alternatief is naar de huisarts te gaan en om medicijnen te vragen om te stoppen met roken. Wil je het roken niet helemaal opgeven of lukt het niet dan is het altijd mogelijk om elektrisch te gaan roken.

We weten allemaal wel dat roken slecht voor ons is. Wanneer u lange tijd rook is het stoppen met roken een stuk lastiger dan we denken. Het is toch verleidelijk om weer een sigaret te pakken en al helemaal als mensen in uw omgeving ook nog roken. Ik geeft u een aantal tips die u een klein beetje kunnen helpen. U moet het zelf allemaal doen maar wellicht dat dit het een klein beetje makkelijker kan maken.

Plan een start datum

Als mensen stoppen met roken is het vaak van de een op andere dag. Echter is er meer voorbereiding nodig om helemaal te kunnen stoppen met roken. Plan uw stop datum bijvoorbeeld 2/3 weken vooruit en denk goed na over deze datum. Vaak wordt er gekozen voor een maandag om zo kunt u de hele werk week uw gewoonte aanpassen maar dit kan voor iedereen anders zijn. Wanneer u deze datum gepland heeft moet u deze ook niet meer aanpassen of uitstellen, markeer het dan ook goed in uw agenda.

Maak uw huis rookvrij

Wanneer u normaal gesproken in huis rookt is het goed om alvast wat dingen aan te passen voordat u helemaal stopt. Daarvoor heeft u dus nog 2/3 weken de tijd om wat dingen te veranderen. In plaats van dat u in huis rookt ga dan even naar buiten om te roken. Zo wordt de rook geur in uw huis minder en zult er ook minder naar verlangen wanneer u gestopt bent. Haal dan ook de asbakken weg en berg deze op. Als u stopt binnen een dag heeft u vaak nog sigaretten over en ergens in een kast gestopt. Neem vooraf de tijd om alvast iets te minderen en om de sigaretten in uw huis op te roken zodat uw huis vrij is van sigaretten.

Doorbreek uw ritme

Net als vele andere heeft u een vast patroon en ritme waar de sigaret in voor komt. Het is goed om na te gaan wanneer u rookt en om hier iets anders voor te verzinnen. Waarschijnlijk rookt u wanneer u net opstaan, na het eten of wanneer er een stress moment is. Vervang dit door iets anders, ga na het eten bijvoorbeeld een rondje lopen. Bewegen en wandelen kan voor afleiding zorgen wanneer u zin heeft in een sigaret dus leer anders omgaan met verschillende momenten.

Voordat u stopt met  roken is het dus verstandig om goed na te denken over uw dagelijkse ritme. Maak uw huis rookvrij en maakt de stap langzaam naar minderen tot volledig stoppen. Het kan voor veel gezondheidsvoordelen zorgen dus het is zeker de moeite waard.

Steeds meer Nederlanders houden het bij maximaal één glas alcohol per dag. Dat blijkt uit de Leefstijlmonitor van het CBS, RIVM en het Trimbos Instituut. In 2019 hield 41 procent van de Nederlanders zich aan de richtlijn van de Gezondheidsraad. Die adviseert om geen alcohol te drinken, of in ieder geval niet meer dan één glas per dag. Vijf jaar eerder, in 2014, hield 37,5 procent zich aan dit voorschrift. Uit de cijfers blijkt dat 50-plussers zich het meest houden aan het advies. Jongvolwassen het minst vaak.

In deze infographic van het Trimbos Instituut worden de kerncijfers overzichtelijk in kaart gebracht. De cijfers worden uitgesplitst naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. Naast de verschillen in drinkgedrag tussen jongeren en ouderen komt ook naar voren dat laagopgeleiden zich het vaakst houden aan het advies, en hoogopgeleiden het minst vaak. Ook blijkt dat meer vrouwen het advies van de Gezondheidsraad in acht nemen.

Verder komt het positieve beeld naar voren dat het aantal overmatige drinkers de afgelopen vijf jaar verder is gedaald. Het percentage daalde van 9,9 procent in 2014 naar 8,5 procent in 2019. Het percentage zware drinkers bleef in dezelfde periode nagenoeg gelijk en schommelt rond de 9 procent. De doelstelling van het Preventie-akkoord is een daling van zowel overmatig als zwaar drinken onder volwassenen naar 5 procent in 2040.

De Leefstijlmonitor verzorgt sinds 2014 de gegevensverzameling op het gebied van veel leefstijl-gerelateerde thema’s, zoals alcoholgebruik, bewegen en voeding. Dit wordt gedaan in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Deze cijfers worden onder meer gebruikt voor de totstandkoming van het Nederlandse preventiebeleid.

Samen met koepelorganisatie STIVA zet KVNW zich in voor een verantwoorde alcoholconsumptie. Samen met meer dan zeventig maatschappelijke organisaties is eind 2018 het Nationaal Preventieakkoord getekend. Daarin staan veel concrete maatregelen om problematisch alcoholgebruik aan te pakken, en de gezondheid van veel Nederlanders te verbeteren. KVNW neemt ook maatschappelijke verantwoordelijkheid met onder meer Wine in Moderation (WIM). Met deze campagne worden Nederlandse consumenten bewust gemaakt van een juiste wijnconsumptie.

Bron: KVNW

Pijnstillers, slaapmiddelen en kalmeringstabletten zijn middelen die effectief kunnen zijn tijdens symptoombestrijding. Ze verminderen pijn, zorgen eindelijk voor een goede nachtrust en maken je algemene gemoedstoestand nét iets rustiger. Geen nadelen, toch? Nou – dus wel…

Symptoombestrijdende medicijnen lossen de bron van het problemen niet op. Ze bestrijden slechts tijdelijk een symptoom, terwijl de oorzaak onaangetast blijft. Overmatig gebruik van dergelijke medicijnen kan zo een medicatie verslaving in de hand werken.

Wat is een medicijnverslaving?

Artsen en doktoren geven veelal pijnstillers mee aan patiënten, zodat ze thuis verder uit kunnen zieken. Dat kan in principe geen kwaad, tenzij de patiënt in kwestie er simpelweg niet meer vanaf kan blijven. Een toenemend probleem, want volgens de cijfers telt Nederland ruim een half miljoen medicijnverslaafden.

Sporadisch gebruik van een pijnstiller resulteert niet direct in een medicijnverslaving. Maar overmatige consumptie van dergelijke middelen kan wél zorgen voor een mate van onafhankelijkheid: het gevoel niet langer zonder te kunnen.

Waaraan herken ik een (beginnende) medicijnverslaving?

Een medicijnverslaving is te herkennen aan twee soorten symptomen. De ene categorie omvat de geestelijke symptomen. Een algehele afwezigheid, bijvoorbeeld. Of een doorlopende, sombere stemming die neigt naar een depressie. Patiënten lijken versuft te zijn – veroorzaakt door de gevoelsmatige afhankelijkheid van een specifiek middel.

De tweede categorie bestaat uit lichamelijke klachten. Een medicijnverslaving uit zich lichamelijk op verschillende wijze, bijvoorbeeld door misselijkheid, hevige transpiratie en zelfs pijn in de spieren. Daarbij moet worden opgemerkt dat middel A een andere uitwerking heeft dan middel B. Het resultaat van het overmatig gebruik van slaapmiddelen ziet er bijvoorbeeld heel anders uit dan het effect van te veel kalmeringstabletten.

Wat kan ik doen aan een medicijnverslaving

Wat kan ik doen aan een medicijnverslaving?

Denk je zelf te maken te hebben met een beginnende verslaving? Of ken je iemand in je omgeving die met dergelijke problemen te maken heeft? Dan helpt het om hierover in gesprek te gaan met een kennis of partner. Professionele hulp zoeken kan natuurlijk ook. Behandeling van medicijnverslaving verloopt meestal via online consulten, zo kun je de adviezen van je behandelaar direct in je dagelijks leven toepassen.

Meer informatie over de symptomen en (online)behandelingen van medicijnverslaving vind je op de informatiepagina van Trubendorffer.

Pin It