Rubriek

Spijsverteringsorganen

Rubriek

De meeste mensen merken soms dat wanneer ze thee drinken dat ze vaker naar het toilet moeten. Er zijn naast thee nog veel meer andere dingen wat er  voor kan zorgen dat u vaak moet plassen. Wanneer u op reis bent of een belangrijke afspraak heeft kan het dus verstandig zijn om een aantal dingen te mijden.

Vaker plassen door cafeïne

Door veel cafeïne kan de blaaswand geïrriteerd raken en aanzetten tot overactiviteit. Cafeïne kan bijvoorbeeld in koffie, diverse theesoorten, energiedrankjes, cola maar ook in chocolade zitten. Het kan ook werken als vocht uitdrijver waardoor u meer moet plassen maar dit is echter vaak wanneer u veel cafeïne in korte tijd binnen krijgt.

Koolzuur in frisdrank

Ook door Koolzuur kan de blaas geïrriteerd raken. Dit kan komen door frisdrank, spa rood of andere bruisende dranken. Wanneer u alcoholische dranken combineert met koolzuur gaat dit al helemaal niet goed.

Specerijen en gekruid eten

We houden allemaal van lekker veel smaak aan ons eten maar te veel is ook niet goed. Scherp eten zoals een hete salsa of wasabi kan niet alleen voor tranende ogen maar ook uw blaas wordt hier niet blij van. Dit kan ook komen door bepaalde specerijen waar de blaas niet goed tegen kan is vaak mosterd, azijn, sojasaus en mayonaise.

Alcohol

Natuurlijk kan alcohol niet ontbreken en de meeste zullen dan ook wel merken dat ze vaker moeten plassen als ze wat gedronken hebben. Het geeft namelijk een uitdrogend effect waardoor vocht sneller naar de blaas toe gaat. Alcohol kan ook het signaal naar de hersenen verstoren waardoor het signaal dat u naar het toilet moet eerder zal komen.

Is er een moment waarop u beter niet naar het toilet hoeft dan zou u bovenstaande dingen beter kunnen vermijden. Ga dus gerust een langer vergadering in zonder dit te hoeven onderbreken.

Ongeveer 20% van de Nederlanders heeft wel eens last van brandend maagzuur. De een misschien vaker als de andere maar wanneer u dit heeft kan dit erg vervelend zijn. Vaak heeft het te maken met de dingen die u eet en komt het bij veel mensen ook meer voor tijdens feestdagen of verjaardagen.

Wat is brandend maagzuur?

Iedereen heeft maagzuur, dit is een lichaamssap met een hoge zuurgraad. Dit is nodig in de maag om bacteriën in voedsel te doden en helpt bij de spijsvertering. Wanneer er te veel maagzuur aanwezig is zal dit voor irritatie zorgen en dus een zuur branderig gevoel.

Voorkom verstoppingen

Wanneer we last hebben van een verstopping (obstipatie) kan dit voor meer druk zorgen op de maag daardoor kan het maagzuur omhoogkomen waardoor er irritatie ontstaat. Het helpt daarbij om vezelrijk te eten en voldoende te drinken en te bewegen.

Goed lichaamsgewicht

Door overgewicht kan de druk op de buik en maag ook verhoogd worden. Door overgewicht kunnen er veel verschillende klachten ontstaan en brandend maagzuur is hier dus een van door op een gezond gewicht te blijven zal er minder druk op de maag komen te staan.

Vermijd Vette maaltijden

Het kan natuurlijk ook aan het eten liggen dat u last krijgt van brandend maagzuur. Door zware en vette maaltijden te eten kan er meer maagzuur ontstaan. Het heeft namelijk veel meer tijd nodig in uw maag om verwerkt te worden.

Te strakke kleding

Doordat uw kleding te strak is rond uw maag zal ook brandend maag zuur kunnen ontstaan. Wanneer we te veel eten wordt ook nog wel een een knop van de broek los gemaakt. Dit is omdat er dan veel druk op de maag komt te staan waar er eigenlijk geen ruimte meer is. Door dus ruimte kleding te dragen rond uw buik zal brandend maagzuur weg blijven.

Geniet van heerlijke maaltijden zonder achteraf last te hebben van brandend maagzuur.

Wanneer we nog nooit in aanraking zijn gekomen met iemand met een stoma zult u er ook niet zo veel van af weten. Kom er meer over te weten zo komt u te weten wat het precies is en hoe hier mee omgegaan wordt. Als u iemand ontmoet met een stoma of als iemand die u kent een stoma krijgt zult u er genoeg vanaf weten.

Wat is een stoma?

Wanneer ontlasting of urine het lichaam niet meer op een natuurlijke manier kan verlaten wordt er gekozen voor een stoma. Dit kan bijvoorbeeld komen door een darmontsteking, beschadiging van de darm of door darm of blaaskanker. Een stoma is een kunstmatige uitgang voor urine of ontlasting. Er wordt dan een stukje darm via de buik naar buiten gebracht en vast gehecht, dit wordt tijdens een operatie in het ziekenhuis gedaan.

Er zijn verschillend soorten stoma.

Er is niet een stoma maar er zijn hier verschillende soorten in en voor iedereen zal een andere beter werken afhankelijk van de situatie.

  • Colostoma
    Deze stoma is een uitgang van de dikke darm. Wanneer er een gedeelte van de dikke darm verwijderd is en er geen verbinding meer is met de Anus wordt er voor een Colostoma gekozen.
  • Ileostoma
    Wanneer de dikke darm volledig verwijderd is kiest men voor de Ileostoma dat van de dunne darm is. De ontlasting zal minder vast zijn en daarom dient het opvangzakje vaker geleegd te worden.
  • Urostoma
    Als er door blaaskanker of door een aangeboren afwijking de urine niet via de natuurlijke manier kan verlaten wordt hier ook een stoma voor geplaatst.

Leven met een stoma

Na het plaatsen van een stoma kan bijna alles gedaan worden wat u voor een stoma ook deed. Zo kunnen bijna alles sporten weer gedaan worden zo ook zwemen. Het dragen van strakke kleding is ook geen probleem de stoma is bijna niet te zien. Er zijn geen speciale dingen wat u hoeft te mijden als u iets gaat eten. Er zijn wel een aantal tips waardoor u minder las heeft van gas maar voor velden hoeft dit geen problemen te geven.

Na de maag komt eerst de dunne darm en daarna de dikke darm. Waar de dikke darm begint zit ook een dood lopend stukje darm, dit is de dikke darm. Het is vaak 2 tot 10 centimeter lang en heeft eigenlijk geen functie in ons lichaam. Het gebeurt vaak dat de blinde darm ontstoken is daarom wordt de blinde darm in zijn geheel verwijderd. Wanneer u geen last heeft van de blinde darm kan deze dan ook blijven zitten.

Diagnose vaststellen

Er zijn verschillende symptomen die kunnen wijzen op een blinde darm ontsteking. Wanneer u naar de huisarts gaat zal er eerst gekeken moeten worden naar de klachten en of het dan ook om een blindedarmontsteking gaat. Het gaat meestal gepaard met buikpijn rechtsonder in de buik maar het kan ook zorgen voor misselijkheid, temperatuurverhoging. De arts zou het ook op een andere manier kunnen controleren, wanneer de buik rechts onder ingedrukt wordt en er bij het loslaten meer pijn ontstaat dan gaat het om een blindedarmontsteking.

Behandeling

Wanneer er vastgesteld wordt dat u een blindedarmontsteking heeft is de beste oplossing een operatie. Dit kan op verschillende manieren gedaan worden afhankelijk van de ernst van de ontsteking maar dit zal met de arts overlegd worden.

  • Kijkoperatie
    Tijdens de kijkoperatie wordt er een klein gaatje gemaakt in de buikwand. Hierdoor kan een kleine camera en andere instrumenten in de buik komen om de blinde darm te kunnen verwijderen.
  • Klassieke operatie
    Bij de klassieke operatie wordt er een sneetje gemaakt in de buikwand. Het is dus een open operatie waarbij het makkelijker is om de blindedarm te verwijderen. Vaak wordt voor deze operatie gekozen wanneer de patiënt al meerder buikoperaties heeft gehad.

Het herstel

Het kan per persoon verschillen hoe het herstel verloopt, het is ook erg afhankelijk van hoe erg de ontsteking is geweest. Wanneer u thuis bent kan dit enkele dagen tot weken duren. Verzorg daarbij de wond goed enkel met water zonder zeep en vervang daarbij vaak de pleister bij de wond.

Wanneer u uw blinde darm nog heeft kan deze gewoon blijven zitten of er moet een ontsteking optreden. 1 op de 15 mensen krijgt een blindedarmontsteking dus er is ook grote kans dat u hier geen last van zult krijgen. Dit gebeurt anders ook vaak op een wat jonge leeftijd, bij kinderen of jongere maar het zou ook later op kunnen treden. Heeft u geen last of is de blindedarm al verwijderd? U hoeft zich dan geen zorgen te maken.

Wanneer het niet lukt om af te vallen kan dit erg frustrerend zijn. U doet zo uw best om het gewicht kwijt te raken maar als dit na verschillende diëten niet lukt kan dit erg vervelend zijn. U beweegt wat meer als dat u deed en probeert op uw voeding te letten. Het kan echter zijn dat uw maag al zo opgerekt is dan u gewoon altijd honger heeft of meer honger dat dat zou moeten.

Wat is een maagverkleining?

Een maagverkleining kan op verschillende manieren. Het is bedoeld om de maag kleiner te maken en zo de eetlust te verminderen en kleinere porties binnen te krijgen. Zo kunt u af vallen zonder honger te hebben. Dit zijn de verschillende vormen van een maag verkleining:

  • Gastric Bypass: De maag wordt hierbij verkleind en een gedeelte van het spijsverteringskanaal wordt omgeleid
  • Gastric Sleeve: Er wordt een groot deel van uw maag verwijderd. De in en uitgang blijven verder het zelfde alleen zal de maag aanzienlijk kleiner zijn
  • Maagband: Er wordt een soort siliconenbandje rond de maag geplaatst via een kijk operatie. Zo wordt de maag verdeeld in een kleine voormaag en een grotere rest maag. U krijgt hierdoor sneller het gevoel dat u vol zit

Wanneer komt u in aanmerking voor een maag verkleining?

Niet iedereen kan zomaar een maagverkleining ondergaan. Het wordt naar verschillende dingen gekeken en aan de hand daarvan wordt er besloten of u in aanmerking komt of niet. In sommige gevallen zal het zelfs vergoed worden door de zorgverzekeraar omdat het veel positieve effecten heeft op uw gezondheid.

  • BMI: Body mass index hoger dan 40
  • Leeftijd: Een maag verkleining is mogelijk tussen de 18 en 65 jaar
  • Gezondheid: U moet verder wel gezond zijn om de operatie te ondergaan. U moet bijvoorbeeld geen probleem met hart of longen hebben.
  • Aanpassen: Een maag verkleining is voor de rest van uw leven dus u moet zich volledig aan kunnen passen nu voor nu maar dus altijd

Gezondheidsvoordelen

Wanneer iemand obesitas heeft kan dit voor veel gezondheidsproblemen zorgen. Als ze het gewicht verliezen zal dit alleen maar positieve effecten hebben op de gezondheid. Zo kan het helpen bij:

  • Verhoogd cholesterol
  • Hart en vaatziekten
  • Suikerziekte
  • Slaapapneu
  • Artrose
  • Onvruchtbaarheid

Als u obesitas heeft kan een maagverkleining een verstandige keuze zijn. Overleg met uw dokter en arts wat voor u de beste optie is en verdiep u eens in dit onderwerp. Kom meer te weten over de voordelen en de dingen die u aan moet passen in het dagelijkse leven.

De darmen hebben een belangrijke functie voor het lichaam. Functioneren de darmen niet goed, dan zit je direct niet meer lekker in je vel en kun je vervelende klachten ontwikkelen. Wil je dit voorkomen? Lees dan in dit artikel welke drie tips je kunt gebruiken om darmproblemen te voorkomen volgens de experts van Darmklachten.nl.

Tip 1: kauw je eten extra vaak
Je hebt misschien het idee dat je je eten goed kauwt, maar in feite is dit hoogstwaarschijnlijk niet het geval. De gemiddelde Nederlander moet zijn of haar eten drie keer langer kauwen dan men op dit moment doet, zodat het eten nog gemakkelijker door het lichaam glijdt. Door je eten beter te kauwen, kun je veel darmproblemen als constipatie en winderigheid voorkomen en heb je bovendien minder kans op de wat meer ernstige darmaandoeningen.

Tip 2: help je lichaam om meer enzymen aan te maken
Enzymen zijn erg belangrijk in de spijsvertering, aangezien deze stoffen je lichaam helpen om voedsel gemakkelijker en sneller te verteren. Je kunt je lichaam ondersteunen meer enzymen aan te maken voor een betere spijsvertering, simpelweg door de juiste voedingsmiddelen op de juiste momenten te eten. Eet in de ochtend fruit, neem rauwe groenten in de middag en eet wat lichter in de avond, aangezien je enzymen productie in het lichaam op dit moment afneemt. Eet in de avond bijvoorbeeld een lichte salade en neem een maaltijd veel eiwitten, want eiwitten zijn altijd goed voor je spijsvertering.

Tip 3: eet iedere dag een schaaltje yoghurt
Yoghurt bevat diverse stoffen die je darmflora ondersteunen en gezond houden. Door veel yoghurt te eten, ondersteun je je darmen om goed te functioneren. Heb je al darmproblemen, dan is het eten van voldoende yoghurt vaak niet voldoende om gezonder te worden. Heb je nog geen problemen met je darmen, dan kun je veel vervelende darmproblemen voorkomen door voldoende yoghurt te eten. Neem bijvoorbeeld iedere dag een schaaltje yoghurt bij het ontbijt (liefst met fruit, denk aan de enzymen!) en je voelt je vanzelf beter.

Darmproblemen opsporen en verhelpen door darmonderzoek

Veel mensen lopen langere tijd rond met darmklachten en veel mensen vinden dit zelfs al normaal. Een op de vijf mensen hebben darmproblemen. Klachten als regelmatige buikpijn, winderigheid, verstopping of juist diarree nemen zij voor lief. Misschien herken jij je hier wel in. Wat veel mensen niet weten is dat het niet nodig is om de klachten voor lief te nemen, maar dat door het doen van uitvoerig laboratoriumonderzoek de oorzaak opgespoord kan worden van de darmklachten. Dit is de eerste stap naar het oplossen van de klachten en het kunnen genezen van de darmen.

Het nut van een darmonderzoek

Door onderzoek kan de oorzaak opgespoord worden. Aan de hand van de uitslag kun je samen met je arts verdere stappen zetten in het verbeteren van je darmgezondheid en een dieet of behandeling op maat opstellen. Hierdoor kunnen de klachten verbeteren en eventuele verdere schade of zelfs de kans op darmkanker beperkt worden. Neem je darmklachten dus niet voor lief en onderneem actie.

Veilig thuis onderzoek doen

Het is mogelijk de oorzaak van darmklachten op te sporen door online een ontlastingsonderzoek aan te vragen. Dit is mogelijk op Darmklachten.nl. Bij de meeste mensen worden er afwijkende waarden gevonden na laboratoriumonderzoek. Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor de darmproblemen, waaronder een ontsteking, een overgroei van gisten, parasieten of schimmels, maar ook een intolerantie voor gluten. Om deze reden zijn er diverse testen op de site van Darmklachten.nl te vinden. Met behulp van een keuzehulp kun je de juiste test uitkiezen en toe laten sturen. Je kunt deze test zelf thuis uitvoeren. Deze test stuur je vervolgens op naar het laboratorium en binnen 7 dagen ontvang je een uitgebreid verslag van de uitslag met de resultaten en advies van een arts.

Bij darmkanker horen verschillende pijn en klachten die op darmkanker kunnen wijzen. Maar hoe weet u nou bij welke klacht er een kans ontstaat dat u het heeft. En wanneer kunt u nou het best naar de dokter gaan?

Bij darmkanker is het belangrijk dat u er vroeg bij bent. Maar deze vorm van kanker is net als bij vele andere best te behandelen. Deze volgende klachten zouden kunnen wijzen op darmkanker. Maar deze kunnen ook een hele andere oorzaak hebben!

  • Minder of juist vaker poepen
    Ieder mens heeft een bepaalt patroon wanneer hij of zij een behoefte moet doen. Wanneer deze plotseling wekenlang verandert kan dit wijzen op darmkanker. (Dit is niet zo bij het gevolg van een simpel buikgriepje)
  • Helder of donkerrood bloed en/of slijm bij het poepen
  • Onverklaarbaar gewichtsverlies
  • Wekenlang een raar gevoel in je buik, zoals pijn, krampen en een opgeblazen gevoel
  • Het gevoel of de darm bij het poepen niet volledig word geleegd
  • Constante vermoeidheid en duizeligheid

Huisarts
Zoals ik al zei, deze klachten hoeven niet altijd meteen te wijzen naar darmkanker het kan ook een andere oorzaak hebben. Het is wel verstandig als u een van deze klachten heeft om naar de huisarts te gaan. Als 1e omdat darmkanker het best zo vroeg mogelijk ontdekt kan worden en al 2e, stel je voor dat het iets anders is dan zou je dit ook graag willen weten, toch?

Een gezonde dikke darm kan veel ellende voorkomen. De kwaliteit van leven kan sterk negatief worden beïnvloed door chronische aandoeningen zoals obstipatie of diarree. Het kan uiteindelijk mede leiden tot dikke darm kanker. Uw darmen zijn als het ware een huid, maar dan met een veel grotere oppervlakte en veel gevoeliger. Daarom is het van belang uw darmen goed te verzorgen en `schoon` te houden. Het is relatief eenvoudig om de dikke darm in goede conditie te houden. Met kleine aanpassingen in leefstijl kan veel ellende worden voorkomen. Bovendien kan goed onderhoud van uw darmen u meer energie geven.

Een ongezonde dikke darm
Veel ellende begint met een slechte conditie van de dikke darm. Dit kan beginnen, in eerste instantie, met nauwelijks voelbare klachten, die later kunnen leiden tot terminale gevolgen. Het kan beginnen met minder weerstand en leiden tot een grotere kans op eczeem, grotere kans op allergieën en vervolgens tot chronische diarree, chronische obstipatie, en tot een vergrote kans op dikke darm kanker.

Stel dat de gemiddelde landgenoot ongeveer een 4 scoort in plaats van de maximale score van 10 op de gezondheidsschaal als het om de conditie van de dikke darm gaat, en dat lijkt representatief, dan zit nog veel ellende in de `pipeline`. Zo`n 2,5 miljoen mensen leiden aan chronische obstipatie en ongeveer even zo velen leiden aan chronische diarree. Meestal wordt dat veroorzaakt door slecht onderhoud van de darmen met grote gevolgen voor de kwaliteit van leven.

Naar een gezonde dikke darm
In veel gevallen kan met kleine aanpassingen in leefstijl veel worden bereikt om de conditie van uw darmen weer op peil te krijgen. De kans is groot dat daardoor uw dikke darm weer gezonder wordt. Met kleine aanpassingen in uw leefstijl kunt u mogelijk weer een 8 of hoger op de gezondheidsschaal bereiken als het om de gezondheid van uw dikke darm gaat. Het betreft de volgende kleine aanpassingen:
1. Eet meer producten die rijk zijn aan voedingsvezels; zij houden uw dikke darm in conditie;
2. Nuttig probiotica, vooral na een antibioticakuur;
3. Drink voldoende water;
4. Blijf, indien mogelijk, in beweging.

Door deze kleine verbeteringen in leefstijl kan meestal een gezondere dikke darm worden verkregen. Om dit te begrijpen leggen we, globaal, de werking van de dikke darm hieronder uit.

Hoe werkt een gezonde dikke darm?
Ongeveer 95% van het genuttigde voedsel wordt verteerd en opgenomen in de dunne darm. Het onverteerde deel komt terecht in de dikke darm. Deze reststoffen bestaan vooral uit voedingsvezels en zijn in de dikke darm de bron van leven voor groei van gezonde bacteriën. Die bacteriën prikkelen het immuunsysteem en produceren allerlei nuttige stoffen zoals vitaminen B. Die laatsten laten de stofwisseling beter verlopen en geven u meer energie. Deze gunstige bacteriën zorgen ook voor een betere consistente darminhoud en ontlasting. Voldoende goede voedingsvezels vormen de basis voor een gezonde darmflora.
De Gezondheidsraad adviseert om 35 gram (mannen 40 gr en vrouwen 30 gr) voedingsvezels per dag te nuttigen. Gemiddeld consumeren we ongeveer 18 gram voedingsvezels per dag (mannen ongeveer 20 gr en vrouwen ongeveer 15 gr). Hierdoor leidt de darmflora `honger` en is het normale gewicht van de darmflora fors afgenomen van zo`n 4 kg vroeger tot 2,5 kg nu. Dit betekent minder bacteriën, minder consistente darminhoud, met alle gevolgen van dien zoals verstopping of diarree.

De oplossing
Bepaalde voedingsvezels prikkelen de darmen, waar door die beter in conditie blijven. Ook werken voedingsvezels als een spons, ze zuigen cholesterol en zouten op, maar ook water, waardoor de darminhoud smeuïg blijft.
Hoe goed uw voornemens ook zijn, het lukt bijna niemand om die 35 gram voedingsvezels per dag te nuttigen. Het betekent namelijk lekkere dingen laten staan en deze vervangen door groenten en volkorenproducten ( bijna verdubbeling ), wat uitstekend zou zijn. Maar dat lukt helaas velen niet. Indien dat het geval is, kan het verstandig zijn om extra voedingsvezels en probiotica te slikken om zeker te zijn dat uw darmen in conditie blijven door de producten van 2PreVenT2 te nuttigen. Bezoek de websites www.obstipatie.nu of www.diarree.nu. U verkrijgt hierdoor meer energie en een beter leven door een gezondere dikke darm. U kunt daardoor in de toekomst veel ellende besparen ….

ir. M.J. Vervoort; voedingsfysioloog en nutritionist

Ruim helft Nederlandse bevolking kampt met darmklachten

Vaak naar het toilet, borrelende buik en een opgeblazen gevoel; voor meer dan de helft van de Nederlanders is dit eerder regel dan uitzondering. Ter introductie van de nieuwe probiotica Pearls heeft VSM, als grootste aanbieder van natuurlijke geneesmiddelen in Nederland, een onderzoek uitgevoerd naar darmklachten. Hieruit blijkt dat maar liefst 51% van de Nederlanders kampt met darmperikelen. Waarbij vrouwen aangeven hier vaker last van te hebben dan mannen, respectievelijk 62% om 41%.*

Door verschillende oorzaken, zoals slechte voeding, ouder worden of een antibioticakuur kunnen ongunstige bacteriën de overhand krijgen in de darmen, waardoor ongemakken kunnen ontstaan. Om dit te voorkomen is het belangrijk om een gezonde darmflora te stimuleren. Probiotica kan hierbij uitkomst bieden.

Hoogeland, productmanager VSM zegt hierover: “De inname van probiotica, van bijvoorbeeld Pearls van VSM, ondersteunt de opbouw van een evenwichtige darmflora. Het draagt bij aan een goede balans tussen gunstige en ongunstige bacteriën in de darmen. Dit bevordert een natuurlijke stoelgang, stimuleert de spijsvertering en versterkt het immuunsysteem.”

Bijna helft Nederlanders gebruikt probiotica
Nederlanders blijken goed op de hoogte welke oplossingen er zijn om darmklachten te verhelpen. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat naast het eten van vezels en veel water drinken bijna de helft van de Nederlanders (42%) het afgelopen jaar probiotica heeft gebruikt. Waarbij vrouwen iets vaker dan mannen (45% vs. 39%).

Nuchtere Nederlander slikt preventief
Voor het verhelpen van klachten weten Nederlanders een middel als probiotica goed te vinden. De top drie van producten die het meest worden genoemd zijn middelen tegen darmklachten, probiotica en vitamine C. Maar de ‘nuchtere Nederlander’ slikt ook preventief om de gezondheid op peil te houden. De top drie meest genoemde middelen die preventief worden geslikt zijn multivitamine, vitamine C en probiotica.
87% vindt darmklachten geen taboe
Vrouwen geven aan vaker last van hun darmen te hebben dan mannen, maar hoe open zijn we over onze darmperikelen? Uit het onderzoek uitgevoerd door VSM blijkt dat maar liefst 87% van de Nederlanders open zijn over hun darmklachten. Hierbij zijn vrouwen het meest open, 90% van hen is een beetje tot heel open over eventuele darmklachten. Mannen zijn iets minder open, 84% praat open over darmklachten met zijn omgeving. Naast het bespreken van de darmklachten met de directe omgeving, waarbij moeder een belangrijke plaats inneemt (12% bespreekt darmklachten met ‘moeders’), wint de Nederlander ook massaal advies in bij de huisarts (67%) en de apotheek (21%).

 

Top 3 activiteiten die vermeden worden bij darmklachten: vrouwen vs. mannen
Bij de vraag welke activiteiten zeker niet worden uitgevoerd bij darmklachten geven Nederlanders aan zeker niet te sporten, deel te nemen aan sociale activiteiten of intiem te zijn. Wanneer we mannen en vrouwen met elkaar vergelijken ziet de top 3 er iets anders uit:

Mannen                                              Vrouwen
1. Sporten                                            1. Intiem zijn

2. Sociale activiteiten                     2. Sociale activiteiten

3. Intiem zijn                                       3. Sporten

Vorm probiotica: liever capsule dan drankje
De helft van de bevolking geeft aan het afgelopen jaar probiotica te hebben gebruikt. Hierbij kan men denken aan de welbekende drankjes, maar er bestaan ook andere vormen zoals capsules. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders een capsule handiger in gebruik vinden (31%) dan een drankje (22%). De probiotica van VSM Pearls zijn verwerkt in capsules met een maagzuurbestendige laag, waardoor 100% van de probiotica ongeschonden aankomt in de darmen.
VSM: we halen onze kracht uit de natuur
Pearls is onderdeel van het VSM-assortiment. VSM is de grootste aanbieder van natuurlijke geneesmiddelen in Nederland en heeft daarom voor veel vragen op het gebied van gezondheid en welzijn een passend advies. Al meer dan 100 jaar brengt VSM vanuit deze passie een grote diversiteit aan middelen op de markt. Deze middelen vinden allen hun oorsprong in de natuur. VSM biedt je een natuurlijke manier om beter in je vel te zitten en wil bijdragen aan een goed leven in evenwicht met alles wat ons omringt. De VSM Advieslijn is vanaf maart 2012 dagelijks geopend voor vragen via www.vsm.nl
Pin It