Hardlopen

Hardlopen – hoe houd je het gezond?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Hardlopen is één van de meest populaire sporten in Nederland. Logisch, want hardlopen is gezond en lekker laagdrempelig. Je doet je sportkleding aan, stapt de deur uit en je bent klaar om te gaan. Om het meeste profijt te trekken van het hardlopen, delen wij graag wat tips om je te helpen het gezond te houden.

Als er ‘te’ voor staat, is het niet goed

Te weinig bewegen is niet bevorderlijk voor je gezondheid, maar teveel ook zeker niet. Hardlopen verlaagt het risico op depressies, overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekten en zelfs kanker. Als je wekelijks meer dan 2,4 uur per week hardloopt, gaan de gezondheidsvoordelen echter achteruit. Je zorgt namelijk voor een te hoge lichamelijke stressbelasting. Als je echt enthousiast bent over hardlopen, kan het dus zijn dat je jezelf enigszins moet indammen. Anders is de kans groot dat je al snel blessures oploopt aan je kuiten, knieën en/of enkels. Doe je hardlopen alleen omdat het ‘moet’? Dan kunnen we je gerust stellen. Twee a drie keer hardlopen in de week is voldoende!

Bouw het langzaam op

Zoals met alle sporten moet je de intensiteit langzaam opbouwen. Je kunt er zelfs voor kiezen om een hardloopcursus te volgen, zodat je de juiste technieken en warming-upoefeningen leert, te horen krijgt hoe je het beste je schema kunt opbouwen en oefent hoe je moet ademhalen. Als je hardlopen aan het opbouwen bent, kan het bovendien handig zijn om een hardloopapp te downloaden. Hierin kun je je vorderingen opslaan en je kunt vaak een route plannen. Zo voorkom je dat een route plots toch langer is dan je dacht. Wil je je gegevens goed bijhouden? Ga dan voor een app die je tijd en route bijhoudt. Hier is vaak wel navigatie voor nodig, dus regel een goedkoop sim only abonnement om je dataverkeer buitenshuis betaalbaar te houden. Je kunt sim only vergelijken om jezelf van de beste bundel voor de mooiste prijs te garanderen.

Goede hardloopschoenen zijn belangrijk

Is hardlopen een bevlieging of ga je er serieus mee aan de slag? Als je van plan bent wekelijks te gaan hardlopen, doe dit dan niet op je oude schoenen. Om overbelasting aan voeten en knieën te voorkomen, heb je echt goed schoeisel nodig. Bovendien moeten de hardloopschoenen afgestemd zijn op jouw behoeften. Heb je overgewicht of buigen je voeten wat naar binnen (overproneren)? Dan moet je hier rekening mee houden wanneer je schoeisel koopt. Daarom kun je het beste een expert om hulp vragen in een speciaalzaak. Sommige zaken hebben een loopband, waardoor er een loopanalyse kan worden uitgevoerd. Op deze manier krijg je zeker de juiste schoenen aan je voeten!

.

Pin It