Sport

Personal training: aan de slag met jezelf, met hulp van een professional

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Personal training is, zoals de woorden het eigenlijk al een beetje verklappen, een vorm van fitness, welke zich richt op een specifiek persoon. Er wordt door de trainer gekeken naar wat jij als individu nodig hebt en aan de hand daarvan wordt er een plan opgesteld. Men kijkt hierbij naar jouw fitnessniveau, doelstellingen en individuele behoeftes. Is er sprake van fysieke beperkingen, of laat je gezondheid bepaalde zaken niet toe, dan wordt ook hier goed naar gekeken. Het is namelijk de bedoeling dat de doelen die worden opgesteld haalbaar zijn en volledig passen bij jou. Een personal trainer denkt in mogelijkheden, niet in problemen.

Voordelen van personal training

Misschien heb je zelf al (regelmatig) een poging ondernomen om naar de sportschool te gaan, maar heb je gemerkt dat je dit na verloop van tijd steeds minder gaat doen. Je raakt minder gemotiveerd omdat je steeds hetzelfde rondje doet en eigenlijk niet zo goed weet wat je nou eigenlijk precies aan het doen bent. Het is lastig om voor jezelf een effectief programma samen te stellen, omdat dit simpelweg niet hetgeen is waar je voor hebt geleerd. Wellicht zie je ook geen resultaten, waar je ze graag zou willen zien. Personal training kan je hier goed bij helpen.

Een gratis introductietraining is altijd een goed idee, zodat je alvast een beetje kunt ervaren hoe het sporten onder begeleiding uiteindelijk zal gaan. Je krijgt als je hiermee doorgaat een programma dat helemaal op maat gemaakt is en ervoor zorgt dat je nooit over je eigen grenzen zal gaan. Het ‘samen sporten’ gebeurt op een leuke en open manier, zodat je met plezier blijft komen en gemotiveerd blijft. Daarnaast heb je weinig kans op blessures omdat je op de juiste manier bezig bent en zal je motoriek uiteindelijk ook aanzienlijk gaan verbeteren. Naast personal training is het overigens vaak ook belangrijk om je lifestyle aan te passen, bijvoorbeeld door naast het sporten gezond te eten en te drinken. Ook hier kan de personal trainer je in begeleiden en adviseren.

Twee groepen lijnrecht tegenover elkaar

Als je kijkt naar sportende mensen, dan heb vaak twee groepen die lijnrecht tegenover elkaar lijken te staan: de sportliefhebbers die graag iedere ochtend een rondje hardlopen (of het nou vriest of niet) of de sportschool 4 dagen per week onveilig maken en de sporters die sporten omdat het  ‘een moetje’ is. Juist deze laatste doelgroep is er eentje om te (blijven) motiveren.

Door op vaste momenten te sporten, onder begeleiding van iemand met verstand van zaken, die met je meedenkt en naar je luistert, wordt het ineens een stuk leuker om actiever bezig te gaan met jezelf. Ook als je eventjes een wat mindere dag hebt is de trainer er voor je. Okay, je hebt misschien een keertje geen zin, maar samen komen jullie er wel en is er ook een reden om deze overwinning samen te vieren.

Als je kijkt naar de fanatieke sporters, dan is het vaak zo dat deze mensen ‘gewoon maar wat doen’ (en dan ook net eventjes over hun eigen grenzen heengaan). Op deze manier loop je risico om geblesseerd te raken. Om dit te voorkomen is het een goed idee om jezelf eens onder de loep te laten leggen (en dan met name jouw sportgedrag) door een deskundige. Hij of zij kan je sturen en ervoor zorgen dat je goed beslagen ten ijs komt tijdens jouw personal training. Is er sprake van een langdurige blessure en moet je blijven bewegen, dan is het enorm belangrijk om dit op de goede manier te doen. Een personal trainer kan je ook hierbij goed helpen.

Kosten personal training

De kosten voor personal training zijn altijd afhankelijk van wat je precies wilt bereiken en in welke periode. Het ene programma is het andere niet, juist omdat men dus een individueel plan maakt, met daarin jouw doelen. Deze doelen kunnen heel anders zijn dan voor iemand anders. Men kijkt dus naar het totaalplaatje en aan de hand daarvan wordt er een kostenplaatje gemaakt, dat uiteraard met je besproken wordt.

 

.

Pin It