Health Sinds 1999 uw gezondheidsgids en zoekmachine

De voor en nadelen van watersport voor de gezondheid

Iedere sport heeft zo zijn voordelen, maar zeker ook nadelen voor de gezondheid. Belangrijk hierbij is om goed te kijken wat bij uw lichaam en conditie past en de sport natuurlijk op de juiste manier uit te voeren, waardoor de nadelen en blessures tot een minimum beperkt worden.

Een sport die grote voordelen heeft op de gezondheid is watersport, maar deze sport kan tegelijkertijd ook juist weer grotere blessures opleveren. Dit is natuurlijk afhankelijk van de soort watersport die u gaat beoefenen.

Zo is zwemmen een relatief veilige sport en erg goed voor de spierontwikkeling in armen, rug en benen. Vaak wordt deze sport ook aangeraden bij mensen met rugklachten. Doordat je zonder al te veel weerstand kunt bewegen in het water is het goed te doen met rugklachten. Ook door de spieropbouw in de rug kan dit nieuwe rugklachten weer voorkomen.

Wanneer u geen fysieke klachten heeft dan kunnen de actievere watersporten ook heel goed bijdragen aan het snel opbouwen van een goede conditie. U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan sporten zoals: waterskiën, roeien of surfen.

Daarnaast hebben watersporten niet alleen een goede uitwerking op ons lichaam, dus fysiek,  maar ook mentaal ervaren we veel voordelen.  Sporten zorgt er voor dat er bepaalde stofjes in onze hersenen vrijkomen. Daardoor gaan we ons beter voelen.

Verder zou het bewezen zijn dat bepaald watersporten, zoals zwemmen bijvoorbeeld, een soort van innerlijke rust teweegbrengen. Zo zou het mensen met ADHD sneller tot rust brengen. Misschien nog wel de belangrijkste mentale motivatie: bewegen in het water zorgt bijna altijd voor een ontspannend gevoel. Vaarwel, stress!

Watersporten kunnen ook blessures met zich meebrengen. Zoals aangegeven kunnen deze wel beperkt. Belangrijk is om zeker bij de actievere watersporten, dit te doen onder begeleiding van een goede coach die uitleg kan geven over hoe bepaalde materialen en je lichaam gebruikt moeten worden. Ook kan het dragen van de juiste kleding bij de juiste sport er voor zorgen dat de kans op blessures verkleind wordt. De kleding kunt u gemakkelijk online bestellen bij Jobe . Gebruik bij waterskiën bijvoorbeeld een wetsuit. Dit houdt het lichaam en spieren warm en hierdoor  voorkom je dat spieren stijf worden door de kou. Stijve spieren raken sneller geblesseerd.

Geplaatst door