Werk

Hoogsensitief? Zo kom je je werkdag door!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Of je nu thuis of op kantoor werkt: een werkdag gaat gepaard met ontzettend veel prikkels. Waar de ene persoon dit geen enkel probleem vindt, zorgt dit bij de ander voor knallende koppijn aan het einde (of gedurende) de werkdag. Als je hoogsensitief bent, herken je je hoogstwaarschijnlijk in het tweede scenario. In dit artikel deelt assertiviteitsexpert Björn Deusings tips over hoe je tijdens een werkdag om kunt gaan met hoogsensitiviteit.

  1. Houd bij wanneer je overprikkeld raakt

Het is essentieel om te ontdekken in welke situaties je overprikkeld raakt. Dit kun je doen door situaties op te schrijven. Schrijf zo concreet mogelijk op wat er in die situatie gebeurde en wat je het meest vermoeide. Op deze manier krijg je een duidelijk(er) inzicht in waar je tegenaan loopt. Het helpt je tevens deze situaties in de toekomst op voorhand al te herkennen.

  • Bepaal jouw ‘energievreters’ en ‘energiegevers’

Om je energielevel op peil te houden, is het belangrijk dat je inzicht hebt in welke taken je energie kosten welke je energie geven. Schrijf ook dit op. Bij voorkeur maak je een lijstje waarbij je probeert om tegenover iedere ‘energievreter’ een ‘energiegever’ te plaatsen. Probeer tijdens een werkdag dergelijke taken met elkaar af te wisselen.

  • Geef het aan als het je teveel wordt

Bedenk dat anderen niet altijd door hebben als het jou teveel wordt. Als je weet wat bij jou voor overprikkeling zorgt, kun je dat op voorhand aan anderen aangeven. Indien de situatie zich dan alsnog voordoet, kun je anderen daar eenvoudig op wijzen. Jij moet hierin zelf proactief je grenzen aangeven. Bovendien zullen anderen je dan ook beter begrijpen en zich sneller naar jouw vraag schikken.

  • Zoek naar preventieve oplossingen

Voorkomen is beter dan genezen. Zorg ervoor dat je onnodige prikkels tijdens een werkdag zoveel mogelijk buitensluit. Zo kun je gaan werken in een aparte ruimte als je je moet concentreren, je telefoon op stil zetten of een noise cancelling koptelefoon gebruiken. Ook kun je een assertiviteitstraining volgen om nog meer praktische inzichten te verkrijgen.

.

Pin It