Het berekenen van jouw BMI

Wat zegt een BMI over jou?

Een groot deel van onze bevolking probeert zo gezond mogelijk te leven. Dit doen zij door veel te sporten en gezond te eten. Het is ook niet zo gek om gezond te willen zijn. Zo voelt men zich fitter, maar ook zelfverzekerder. Op het moment dat je tevreden bent over je eigen lichaam blijkt dat in je hele doen en laten. Nu zijn er door de jaren heen enkele gezondheidsmetingen bedankt. Deze metingen geven een indicatie iemands gezondheid. Een voorbeeld hiervan is een BMI, ofwel Body-Mass Index. Met een BMI kan men meten of zij over- of ondergewicht hebben. Alleen wat betekend deze meting nou voor jouw gezondheid, en wanneer moet je stappen ondernemen. Een BMI-meting geeft een schatting of jij tegen gezondheidsrisico’s zal aanlopen. Dit artikel zal meer informatie geven over de BMI, en alles wat hierbij komt kijken.

Hoe kan je een BMI berekenen

Nu krijg je waarschijnlijk de neiging om zelf jouw BMI te berekenen. Gelukkig is dit niet heel moeilijk, er zijn alleen wel enkele factoren waar je rekening mee moet houden. Om een duidelijke BMI te krijgen moet men in de berekening de leeftijd meenemen. Ook de lengte is van groot belang bij deze meting, samen met het gewicht in kilo’s. De laatste maar belangrijkste factor is het geslacht. Over het algemeen zijn mannen vaak zwaarder en langer zijn dan vrouwen. Hier moet dan ook rekening mee gehouden worden bij de berekening. Gelukkig kan je met berekentools hier onderscheid in maken, door het kopje ‘BMI vrouw’ te selecteren. Een BMI tussen de 20 en 25 wordt gezien als gezond. Wanneer je BMI onder de 18 uitkomt, wordt dit gezien als ondergewicht. Alle BMI’s boven de 25 duiden op overgewicht, met hierin nog verschillen tussen obesitas en morbide obesitas. Nu je een idee hebt welke factoren van invloed zijn, kan je jouw eigen BMI berekenen .

De risico’s van een te hoge en te lage BMI

Een te hoge BMI geeft over het algemeen overgewicht aan, met uitzondering van topsporters. Deze topsporters kunnen door spiermassa ook uitkomen op een verhoogde BMI. In dit voorbeeld zullen wij uitgaan van normale mensen en niet van topsporters. Aangezien deze atleten niet gefocust zullen zijn op afvallen. Een te hoog BMI duidt op overgewicht, al betekent dit niet dat je aan de bel moet trekken bij een BMI van 26. Wanneer op een BMI van 30 zit is het wel aangeraden contact op te nemen met een huisarts. Deze kunnen dan samen met jou kijken naar jouw gezondheid. Bij overgewicht en in sommige gevallen obesitas, verhoogt men de kans op hart en vaatziektes aanzienlijk. Ook verhoogt men de kans op diabetes, hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol en gewrichtsklachten.

Nu kan men ook een te lage BMI hebben. Een te lage BMI duidt op ondergewicht, wat net zo ongezond is al overgewicht. Het gaat hier om mensen met een BMI van 18 of lager. Door een tekort aan voedingstoffen hebben de ondervoede mensen een verhoogd risico op ziektes. Doordat het lichaam niet genoeg voedingstoffen binnenkrijgt, zal het lichaam deze stoffen uit spieren en vetweefsel moeten halen. Natuurlijk gaat dit ontzettend moeilijk wanneer iemand al bijna geen vet of spieren heeft. Het is dan ook aangeraden om goed te eten. Aankomen is van groot belang op dit punt. Het lichaam heeft eiwitten, vitamines, vetzuren en mineralen nodig om weer goed te functioneren. Zodra het lichaam energie heeft, is het aangeraden om te bewegen. Dit draagt bij aan de spieropbouw. Neem gerust contact op met een huisarts om hierbij te helpen.

Geplaatst door