Health.nl Sinds 1999 uw gezondheidsgids en zoekmachine

Waarom heb je vitamine D nodig?

Ieder mens heeft een bepaalde hoeveelheid vitamine D nodig, vooral voor botten en gebit. Vitamine D maak je zelf aan wanneer de zon op je huid schijnt. Vitamine D is een zogenaamd secosteroïde (secosteroïden zijn een subklasse van steroïden). De vitamine maakt deel uit van de groep van lipofiele of vetoplosbare vitamines: A, D, E en K.​ Meestal is deze groep elektrisch neutraal geladen. Deze vitamines worden als vetoplosbaar beschouwd omdat al deze vitamines makkelijk oplossen in vet of olie. Vetten (lipiden) zijn een belangrijk onderdeel van ons voedsel en daarom wordt vitamine D makkelijk opgenomen in het lichaam. Deze vitamines kunnen tevens voor langere tijd worden opgeslagen in de vetreserves van ons lichaam.

Vitamine D

De twee belangrijkste vitamines uit de Vitamine D groep zijn Vitamine D2 (ook ergocalciferol genoemd) en Vitamine D3 (of cholecalciferol). Een laag peil aan Vitamine D in het lichaam kan verantwoordelijk zijn voor slechte slaap of gebrek aan slaap. Vitamine D is ook een pijnstiller en helpt actief bij het tegengaan van ontstekingen. De actieve vorm van vitamine D (calcitriol) wordt onder normale omstandigheden voldoende door de nieren aangemaakt. Omdat het de ingewanden stimuleert is calcitriol ervoor verantwoordelijk dat het bloed een hoger gehalte aan calcium, magnesium en fosfaat bevat. Vanzelfsprekend is vitamine D daarom zo belangrijk voor sterke en gezonde botten en tanden. Verder zou het de weerstand helpen opbouwen en voor gezonde spieren zorgen.

Vitamine D2

De belangrijkste bron van vitamine 2 of ergocalciferol zijn paddestoelen en bepaalde families van planten. In tegenstelling tot vitamine D3 wordt vitamine D3 niet door ons eigen lichaam aangemaakt en dus zijn vitamine D2 of vitamine D preparaten aangewezen.

Vitamine D3

Cholecalciferol of vitamine D3 wordt onder invloed van zonlicht wel door de huid aangemaakt. Naarmate we ouder worden, neemt de productie van vitamine D3 door de huid echter belangwekkend af. De vitamine is wel in kleinere hoeveelheden aanwezig in sommige vissoorten (vette vis), in eieren, in kaas of in vitaminepreparaten. Hierdoor is Vitamine D3 een belangrijk voedselsupplement dat absoluut verplicht wordt voorgeschreven voor veganisten en al helemaal als die een dagje ouder worden. In de VS bevatten heel wat melkvervangers en ontbijtgranen vitamine D3 supplementen. In Europa dient de vitamine als supplement oraal te worden ingenomen.

Vitamine D5

Vitamine D3 zou helpen bij prostaatkanker, maar zorgt voor hogere calciumwaarden in het bloed. Vitamine D5 (sitocalciferol) daarentegen heeft deze nevenwerking niet en voorkomt toch prostaatkanker. Ook bij eierstokkanker is vitamine D aangewezen.

De noodzaak van Vitamine D

Voor wie er een gezonde en sportieve levensstijl op na houdt, zijn vitamine D preparaten zeker een must. Een acute overdosis zou pas mogelijk zijn mocht men de dagelijks aangewezen hoeveelheid vitamine D maandenlang met 1000 maal per dag overschrijden. Sporters en actieve vijftig plussers zullen het verschil in hun gezondheid trouwens onmiddellijk na inname (binnen de 24-48 uur) merken. Botten, gewrichten en spieren helen en herstellen veel sneller met een aangepast vitaminepreparaat. Bij body-supplies.nl​ kun je verschillende vitamine D preparaten online bestellen. Voel je sterk en fit met wat extra vitamine D!

Geplaatst door