Supplementen

Wanneer gebruik je vitamine D en visolie als supplement?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Als je gevarieerd eet, regelmatig tussen elf en drie uur buiten komt en voldoende beweging en slaap krijgt, ben je al een heel eind op weg naar een gezond leven. Helaas schieten voldoende zonlicht en een goede voeding met veel groente, fruit, vis en noten er soms wel eens bij in. We vertellen hier meer over de werking van vitamine D en visolie en welke groepen mensen baat hebben bij het innemen van supplementen.

Wanneer extra vitamine D?
De ‘zonnevitamine’ D helpt om calcium op te nemen uit je voeding en is daarmee goed voor je botten en tanden. Ook profiteren je spieren, evenwichtsgevoel en afweersysteem van deze vitamine en heb je minder kans op een depressie als je er voldoende van binnenkrijgt. Vitamine D maak je zelf aan onder invloed van zonlicht. Het zit bovendien onder meer in vette vis, visolie, vlees, eieren en volle melkproducten.

In de maanden dat de zon weinig schijnt – van oktober tot april – hebben veel mensen een vitamine D-tekort. Vooral kinderen, vrouwen vanaf vijftig jaar en mannen vanaf zeventig jaar hebben hier een grotere kans op. Ook als je weinig buiten komt (zoals mensen die in ploegendiensten werken of in een verzorgingstehuis wonen), een donkere huidskleur hebt of vetarm eet is het nemen van een vitamine D-supplement verstandig. Online kun je heel eenvoudig een test doen om te zien of je mogelijk een tekort hebt.

De voordelen van visolie
De omega 3 vetzuren EPA en DHA zorgen voor de aanmaak en vernieuwing van lichaamscellen en zijn hiermee belangrijk voor de hersenen en het zenuwstelsel. Ook hebben deze vetzuren een positief effect op een normale werking van het hart. Om via je voeding voldoende EPA en DHA binnen te krijgen wordt daarom aanbevolen om een maal per week vette vis te eten als zalm, makreel en haring.

Kom je niet aan deze hoeveelheden vis, dan kun je hiervoor in de plaats ook visoliesupplementen met omega 3 vetzuren nemen. Neem dan wel een product dat goed gezuiverd is van verontreinigingen en dat een hoge concentratie EPA en DHA bevat. Een visoliesupplement draagt bij aan een goede concentratie en heeft zelfs de naam positief te werken bij verschillende aandoeningen als depressie, autisme en ADHD.

Win advies in en houd je aan de bijsluiter
Voor beide soorten supplementen die hier besproken zijn geldt: win advies in bij twijfel en houd je altijd aan de aanbevolen hoeveelheden. De bijsluiter vermeldt op welke wijze je het supplement dient in te nemen voor het beste effect. Gebruik je medicijnen, raadpleeg dan uiteraard een arts voordat je met een vitamine D- of visoliesupplement begint.

.

Pin It