Geestelijke gezondheid

Zo voorkom je een burn-out

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

COVID-19 heeft belangrijke veranderingen in ons dagelijks leven teweeggebracht, met als één van de belangrijkste: de onmiddellijke overgang van kantoor naar thuiswerken voor miljoenen mensen in Nederland. Het is moeilijk de voordelen van thuiswerken tegen te spreken, maar terwijl je thuis bent kunnen de grenzen tussen thuis- en werkleven vervagen, waardoor het moeilijk wordt de twee van elkaar te onderscheiden. Daardoor heb je misschien nooit echt het gevoel dat je in één van beide omgevingen bent. Wanneer je de onzekerheden van een wereldwijde gezondheidsepidemie combineert met een plotseling gebrek aan sociale verbondenheid en de verantwoordelijkheid om overdag voor kinderen te zorgen, heb je de formule voor een burn-out.

Het langdurig ervaren van grote hoeveelheden stress kan leiden tot een burn-out

Burn-out symptomen zijn gevoelens van vermoeidheid, toenemende mentale onthechting, ongunstige gevoelens ten opzichte van je werk en verminderde professionele effectiviteit. Tenminste, volgens de Wereldgezondheidsorganisatie, die de ziekte vorig jaar als een “beroepsfenomeen” classificeerde. Een burn-out kan ernstige gevolgen hebben voor zowel de geestelijke als de lichamelijke gezondheid.

Hieronder volgen enkele maatregelen die je kunt nemen om te voorkomen dat je een burn-out krijgt tijdens het thuiswerken. Het begint bij burn out symptomen herkennen. Ook een paniekaanval herkennen kan handig zijn.

Neem af en toe een pauze

Acht uur achter elkaar doorwerken lijkt misschien minder moeilijk wanneer je niet omringd bent door de afleidingen van de werkplek, maar het kan je psychisch en emotioneel vermoeid achterlaten. Geloof niet dat je verplicht moet zijn om aan je bureau gekluisterd te blijven, alleen maar omdat je thuis bent. Overweeg om overdag regelmatig pauzes te nemen en in plaats van door de sociale media te scrollen, gewoon buiten een wandeling te maken.

Houd je schema consequent

Twee minuten uit bed komen voor je moet inloggen, is misschien verleidelijk. Wanneer je jezelf voorstelt dat je je klaarmaakt voor een werkdag op kantoor, zorg je ervoor dat je in een productievere gemoedstoestand komt.

Maak een strategie voor wat je gedurende de dag zult doen en wanneer je het zult volbrengen. Zelfs wanneer afleidingen niet te vermijden zijn, communiceer dan met je baas over het moment dat je denkt ingelogd te zijn.

Maak een to-do lijst voor de volgende dag, terwijl je je presentatie aan het afronden bent. Programma’s voor tijdbeheer en andere online productiviteitsmiddelen kunnen je helpen je deadlines te halen, terwijl opbergbakken je kunnen helpen bij het opruimen van je fysieke werkruimte.

Bereid je werkomgeving voor

Het maakt niet uit of je thuis werkt of in een hoekje in de keuken, het is goed om een plek voor je werk aan te wijzen dat vrij is van afleiding. Doe moeite om een plek te kiezen die verschilt van de plaatsen waar jij jouw vrije tijd doorbrengt.

Doe aan lichaamsbeweging

Doe aan lichaamsbeweging

Het maken van een wandeling om de hoek of een fietstochtje, kan je helpen om in de loop van de dag gemotiveerd te blijven. In het geval dat je niet in staat bent er veel tijd aan te besteden, kunnen korte momenten van lichaamsbeweging net zo nuttig zijn. Voor de koudere maanden kunnen virtuele trainingsalternatieven, zoals apps en online video’s, een geweldig alternatief vormen voor het sporten in de sportschool.

.

Pin It