Werkplek verbeteren

Gezond werken achter de computer zit ook in details: 4 tips

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Gezond werken begint met aandacht voor je lichaam. Als je veel achter een computer werkt, lijkt het alsof je lichaam weinig te lijden heeft, maar dat is niet helemaal weer. Juist omdat je lang in dezelfde houding zit, kun je lichamelijke klachten ontwikkelen. De belangrijkste ingrepen om dat te voorkomen zijn inmiddels welbekend: een ergonomische bureaustoel met verstelbare lendensteun kan ervoor zorgen dat je in de juiste houding zit en een zit-stabureau zorgt ervoor dat je niet de hele dag hoeft te zitten. Maar ergonomisch werken zit ook in de details. We geven een aantal tips voor zaken om op te letten.

Beeldscherm

De juiste zithouding wordt niet alleen bepaald door een verstelbare ergonomische bureaustoel en een verstelbaar bureaublad. Om te voorkomen dat je je nek de hele dag een verkeerde houding moet aanhouden, is het van belang dat het beeldscherm recht voor je staat. Daarnaast is het van belang voor je nek en schouders om de bovenrand van je beeldscherm op ooghoogte te hebben.

Computermuis

Ook je computermuis speelt een rol. Het is van belang dat je muis niet te dik is. Dan gaat je hand namelijk naar achteren staan, wat vooral voor slecht is voor je pols. Mensen met kleine handen kunnen hier ook bij een slankere muis last van hebben. In dat geval kan een polssteun uitkomst bieden.

Toetsenbord

De ideale positionering van je toetsenbord is 8 tot 10 centimeter van de rand van het bureaublad. Zo kunnen je armen namelijk nog ondersteund worden door het bureaublad, wat beter is voor je schouders. Een alternatief is een bureaustoel met armleuningen waarop je je armen kunt laten rusten.

Gezond werken achter de computer zit ook in details

20-20-20-regel

Bovenstaande tips hebben allemaal te maken met de inrichting van je werkplek. Maar gedrag is ook een belangrijke factor. Bijvoorbeeld om je ogen te ontzien. Die hebben het immer bijzonder zwaar als je lang achter elkaar naar een beeldscherm tuurt. Omdat je ogen de hele tijd moet focussen, raakt je oogspier vermoeid. Dat zorgt ervoor dat je gaandeweg moeite krijgt met scherp zien. Om je ogen tussendoor rust te geven kun je de 20-20-20-regel toepassen: iedere 20 minuten kijk je 20 seconden lang naar een punt op 20 voet (6 meter) van je vandaan. Zo kunnen je ogen even ontspannen.

Wees goed voor je lichaam en neem deze tips serieus. En zorg uiteraard ook voor die ergonomische bureaustoel en een bureaublad op de juiste hoogte!

.

Pin It