Menu
Vlees en vis

Nederlander eet minder vis

De totale consumptie van vis, schaal- en schelpdieren binnenshuis is in het derde kwartaal van 2011 gedaald. De Nederlander eet gemiddeld 3,6 kilogram vis per jaar, in dezelfde periode vorig jaar was dat nog 3,7 kilogram. Dit blijkt uit de meest recente consumptiecijfers van vis, schaal- en schelpdieren door onderzoeksbureau GfK.

Het aantal kopende huishoudens blijft nagenoeg gelijk, maar men is minder vaak vis gaan kopen.  Gemiddeld zet de Nederlander eens in de drie weken vis op tafel. De bestedingen aan vis zijn echter licht gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, mede als gevolg van een hogere gemiddelde prijs per kilogram.

Binnen de categorie verse vis, schaal- en schelpdieren is een daling van 2% zichtbaar ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. Vooral de consumptie van verse vis is afgenomen. De consumptie van visconserven daalt met 10%. Het volume van diepvriesvis blijft relatief stabiel. Diepvriesproducten als vissticks, lekkerbekjes en pangasius laten zelfs een positieve ontwikkeling zien.

De Gezondheidsraad adviseert al jaren om twee keer per week vis te eten. De Nederlander eet  thuis gemiddeld een keer in de drie weken vis. Dat komt neer op 3,6 kilogram per persoon per jaar. In vergelijking met andere Europese landen wordt er in Nederland erg weinig vis gegeten. Zo is de thuisconsumptie van Belgen ruim 12 kilogram vis, schaal- en schelpdieren per persoon per jaar (Bron: GfK). In Zuid-Europese landen als Italië ligt de thuisconsumptie van vis zelfs rond de 20 kilogram per persoon per jaar (Bron: ISMEA). De Nederlander mag dus best wat vaker vis op tafel zetten voor een gezonde en gevarieerde maaltijd.

Om de visconsumptie in Nederland te stimuleren is het Nederlands Visbureau dit jaar gestart met de campagne ‘Mannen van de Zee’. In deze campagne wordt het verhaal achter de vis verteld door gepassioneerde mensen die dagelijks met vis te maken hebben. Zo vertelt een visser over hoe de vis wordt gevangen en een chefkok vertelt hoe de vis het beste kan worden bereid. Er is in het bijzonder aandacht voor seizoenen, zodat de consument weet wanneer hij het beste welke vis kan eten.