Health.nl Sinds 1999 uw gezondheidsgids en zoekmachine

Wat weten we over het halfvasten dieet?

Wellicht heeft u er wel eens van gehoord het halfvasten dieet ook wel het intermittent fasting genoemd. Wat weten we eigenlijk over dit dieet en werkt dit net zo goed als een ander soort dieet? Ik leg u alles uit zodat u kunt beginnen met het dieet of een juiste beslissing kunt maken voor een ander soort dieet.

Wat is een halfvasten dieet?

Halfvasten is eigenlijk geen dieet maar het bepaald wanneer en hoe lang u kunt eten. Het schrijft dus niet voor wat u eet maar wanneer. Er zijn dus tijden waar op u kunt eten en de overige tijd zult u vasten. Tijdens het vasten mag u niets eten maar het drinken van water, koffie of thee mag wel. Een van de bekendste halfvasten schema’s is het 16/8 schema. Hierbij kunt u 8 uur op een dag eten en de overige 16 uur zult u vasten. Het vasten is dan ook tijdens het slapen dus 16 uur klinkt langer dan het eigenlijk is. De tijden hiervoor zou u zelf in kunnen delen, zo wordt vaak de tijd van 10:00 tot 18:00 aangehouden. Het zou ook later kunnen aan bijvoorbeeld 12:00 tot 20:00 dat is net wat u zelf het prettigst vindt. Door te halfvasten zult u afvallen maar dit heeft ook andere positieve effecten op uw gezondheid, zo kan veroudering vertraagt worden en verbeterd het ook de insuline gevoeligheid.

Niet iedereen geloofd in het halfvasten omdat het bots met andere uitspraken maar niet alles is waar.

Heeft u een honger gevoel tijden het halfvasten?

Waarschijnlijk zult u de eerste paar dagen laste hebben van veel honger. Dit komt echter doordat uw voedingspatroon ineens doorbroken wordt en uw lichaam moet zich hier eerst op aanpassen. Als u dit iets langer doet traint u uw lichaam er ook een beetje op en zal het honger gevoel minder worden.

5/2 schema

Het 5/2 schema wordt ook steeds populairder daarbij vast u eigenlijk 2 dagen waarbij u per dag maximaal 500 calorieën binnen krijgt. Wanneer u deze calorieën binnen krijgt mag u eigenlijk zelf bepalen. Om honger gevoel tegen te gaan wordt er vaak gekozen voor veel groente of fruit, hier zitten niet zo veel calorieën in waardoor u hier iets meer van zou kunnen eten. Wat ook erg populair is zijn heldere soepen, salades en gebakken of gekookte eieren.

U zou een tijdje het halfvasten kunnen proberen, wellicht dat dit voor u werkt. Wanneer het niet werkt kunt u er ook makkelijk weer mee stoppen maar uiteraard moet het lichaam hier weer even aan wennen.

Geplaatst door