Gezin

Vaker fietsen met het gezin heeft veel gezondheidsvoordelen

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Als we jong zijn, is de fiets nog zo gewoon. Even naar de winkel of naar het college en twijfelen doen we niet. Nu vele jaren later zijn er ook kinderen en nemen we de auto wel. Het klopt natuurlijk dat het er warmer en droger is, maar dan misloop je wel de vele gezondheidsvoordelen van dat fietsen. Met een goed fietsstoeltje zit je kindje bovendien ook gewoon veilig. En als ze groter zijn, fietsen ze toch gewoon met je mee! Hieronder overlopen we nog even de vele gezondheidsvoordelen die je gegarandeerd zullen overtuigen.

Kleiner risico op hart- en vaatziekten

Door te fietsen komt je hartritme wat hoger te liggen. Je hart moet wat sneller slaan om het bloed ook sneller doorheen je aderen en lichaam te laten stromen. Hierdoor worden vieze afvalstoffen sneller uit je lichaam afgevoerd en verspreiden de goede voedingsstoffen zich naar waar ze thuishoren. De voordelen daarvan zijn nog steeds voelbaar wanneer je later die dag in de zetel neerploft. Honderdvijftig minuten fietsen per week volstaat al om het risico op hart- en vaatziektes op deze manier gevoelig te doen dalen. Alleen al door van maandag tot en met vrijdag van en naar de schoolpoort te fietsen, zou dat moeten lukken.

Minder stress en een verbeterd afweersysteem

Al dat regelmatig fietsen is niet alleen goed om hart- en vaatziekten te voorkomen, maar er zijn ook andere voordelen aan verbonden. Tijdens het fietsen komen er bijvoorbeeld endorfines vrij, waardoor je je lekker goed voelt. In de tussentijd neemt het cortisolgehalte af. Dit is het hormoon dat je een stressgevoel bezorgt. Het is een verademing ten opzichte van al die stressbuien in de auto.

Daarnaast word je blootgesteld aan zonlicht, waardoor je lekker vitamine D aanmaakt. Ook dit heeft veel voordelen, want het is een onmisbaar element in de spieropbouw en de opbouw van je afweersysteem. Vergeet natuurlijk wel geen zonnebrandolie te gebruiken om andere probleempjes te voorkomen, maar dat geldt eigenlijk altijd als je buitenkomt.

Betere nachtrust

Uit onderzoek blijkt dat elke dag een halfuurtje fietsen er voor zorgt dat je beter slaapt. Zo zou je sneller de slaap vatten en tot een uur langer doorslapen. Mensen die het bovendien moeilijker hebben om hun natuurlijk slaapritme te vinden, bijvoorbeeld omdat ze tijdens de werkweek nachtwerk uitvoeren, halen er nog meer voordeel uit. Deze gezondheidsvoordelen gaan overigens ook een stukje samen met de afname van cortisol in het lichaam: minder cortisol betekent sowieso al een betere nachtrust.

Krachtvoer voor je hersenen

Krachtvoer voor je hersenen

Voorts draagt fietsen bij aan het zogenaamde breineffect, maar dat is iets wat ook andere bewegingsvormen natuurlijk al doen. Zo zorgt bewegen ervoor dat de bloedtoevoer naar de hersenen beter verloopt, wat logischer is als je hart wat sneller gaat kloppen. Het gevolg is dat er meer zuurstof naar je hersenen gaat, waardoor er dan weer meer proteïnen worden geproduceerd en je hersenen makkelijker banen leggen die noodzakelijk zijn om dingen te begrijpen of verbanden te leggen. Verwacht nu niet dat je vanuit het niets de loop-kwantumzwaartekrachttheorie wetenschappelijk gaat kunnen onderbouwen, maar op lange termijn loop je wel minder risico op de ziekte van Alzheimer en dat is toch ook al mooi meegenomen.

Geen zorgen, want iedereen kan het

Dat is inderdaad het grote voordeel van fietsen. Het is niet iets zoals paalwerpen of krav maga waar je jaren op moet oefenen en dat je voortdurend moet onderhouden. Eenmaal je kan fietsen, kan je het voor het leven. En als je wat ondersteuning kan gebruiken, kan je toch gewoon een elektrische fiets kopen? Er is echt geen enkele reden waarom jij niet vaker de fiets zou gebruiken.

.

Pin It