Menu
Duurzaam / Guilty Pleasures

KPMG: “Chocoladereep wordt kleiner, gezonder en eerlijker”

Chocoladerepen zullen in de toekomst kleiner, gezonder en eerlijker zijn. Kleiner omdat producenten van chocolade minder cacao in hun chocoladerepen zullen verwerken als gevolg van de verwachte prijsstijging van en vraag naar cacao.

Daarnaast zal de toenemende aandacht voor de gezondheid en de steeds strengere regelgeving om obesitas tegen te gaan ertoe leiden dat chocoladerepen behalve kleiner ook gezonder zullen worden. Bovendien stellen consumenten steeds meer eisen aan chocolade, bijvoorbeeld dat de chocolade zonder de inzet van kinderarbeid geproduceerd moet zijn.

Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar de ontwikkelingen op de wereldwijde markt voor cacaoproducten. “Om tegemoet te komen aan de vraag van de consument naar eerlijke producten zullen fabrikanten vaker op zoek moeten gaan naar duurzaam geproduceerde cacao”, zegt Nicolas Constantinesco, partner bij KPMG Advisory.

Constantinesco: “De productie van gecertificeerde cacao is de afgelopen tien jaar meer dan vertienvoudigd, maar voldoet nog lang niet aan de wereldwijde vraag. Vraag die alleen maar zal toenemen. Alleen al als de consumptie van chocola per hoofd van de bevolking in China en India met één kilogram per jaar stijgt, is het onmogelijk voldoende cacao te produceren en moeten producenten waarschijnlijk zelfs kunstmatige chocola gaan gebruiken.”
Hoewel de wereldwijde chocolademarkt nog steeds gedomineerd wordt door West-Europa en Noord-Amerika, worden de opkomende markten steeds belangrijker. Constantinesco: “Nu al zijn Brazilië, Rusland, India en China goed voor ruim 50% van de groei van de verkoop van snoepgoed.

De groeiende vraag naar chocolade zal de komende jaren met name worden bepaald door consumenten in Latijns-Amerika, Oost-Europa en Azië. Hoewel deze consumentenmarkten enige gelijkenis vertonen – zoals een relatief jonge bevolking, de groeiende groep burgers in de middenklasse en de snelle toestroom van kapitaal naar deze landen – verschilt het koopgedrag van de consumenten in deze landen aanzienlijk. Producenten doen er dan ook goed aan hun productielijnen aan te passen aan de markten waarop zij zich richten. In Mexico bijvoorbeeld is 80 tot 90% van de chocoladeproducten gericht op kinderen.”
Nu de markten in West-Europa en Noord-Amerika duidelijk verzadigd raken, worden producenten van chocolade volgens Constantinesco gedwongen om inventiever te worden. Constantinesco: “Chocolade moet onderscheidend zijn nu de smaakbeleving van de consument meer verfijnd wordt en de fabrikant op zoek gaat naar mogelijkheden om de verkoop een impuls te geven.

Steeds vaker zullen de repen gekenmerkt worden door een combinatie van zoet en pikant, zoals bacon en chocolade, en zullen olijfolie, kruiden en bloemen in toenemende mate gebruikt worden als smaakstoffen. Maar ook door de consument zelf die keuze te geven. Verschillende fabrikanten zijn daar al mee begonnen en bieden de consument nu al mogelijkheden om zelf de ingrediënten van een chocoladereep of verpakking te bepalen.

Gepersonaliseerde chocolade zou dan ook wel eens de belangrijkste volgende stap kunnen zijn in de sector – op voorwaarde dat de fabrikanten in staat zijn kosten en kansen in evenwicht te houden.”