Gezonde voeding

5 tips om meer groenten en fruit te eten

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Eet jij graag wat vaker groenten en fruit, en kun je daarvoor wel wat tips gebruiken? Je bent niet de enige! Het wordt aangeraden om elke dag minstens 250 gram groenten en 200 gram fruit te eten, maar dat lukt niet iedereen. Met deze 5 tips wordt het eten van meer groenten en fruit niet alleen makkelijk, maar ook lekker en leuk! Verwen jezelf bijvoorbeeld met een heerlijke frisse smoothie als ontbijt of maak een lekkere dip bij je rauwkost voor op de borrelplank.

Boost je dag

Begin jij je dag graag met een stevig ontbijt? Goed bezig! Een ontbijt zorgt er namelijk voor dat je al vroeg op de dag voedingsstoffen binnenkrijgt en je gedurende de dag regelmatiger eet. Door fruit toe te voegen aan je ontbijt krijg je al direct een flinke dosis vitamines binnen, waardoor je de dag begint met een energieboost! Doe wat bessen, aardbeien of plakjes banaan door je yoghurt, of maak eens een lekkere smoothie voor een frisse en voedzame start.

Ga voor Kleur Break!

Als je om 12 uur luncht en rond 18 uur dineert, is het bijna onvermijdelijk dat je halverwege de middag trek krijgt. Laat dit nou het ideale moment zijn voor een verantwoorde snack! Daarom wordt tijdens de Nationale Groente- en Fruitdag op 14 oktober de Ga voor Kleur Break geïntroduceerd om 16.00 uur. Last van een middagdip? Neem dan een lekkere groente- of fruitsnack, bijvoorbeeld komkommer met hummus of partjes appel met rozijnen. Zo snack jij je middagdip eruit met groenten en fruit!

Spice it up

Geef smaak aan je groenten met kruiden of een fris sausje! Serveer je broccoli of bloemkool eens met zelfgemaakte kaassaus of kruid ze met kerrie- of paprikapoeder. Ook kan je je favoriete groenten omtoveren tot een romige soep of ze serveren met een dipje bij de borrel. Trakteer jezelf en je gasten op veggies als zoete puntpaprika of snackworteltjes: smaakvol, voedzaam en ze zien er ook nog eens kleurrijk en gezellig uit op je borrelplank.

Fruitige combinaties

Dat je alle kanten op kan met groenten is duidelijk, maar ook fruit is onwijs veelzijdig! Zo zijn er verschillende gerechten, zoals bobotie, curry of een pokébowl, waar fruitsoorten als appel en mango de show stelen. Daarnaast is fruit erg geschikt als ingrediënt voor salades of om een salsa van te maken. Perzik is bijvoorbeeld een heerlijke smaakmaker in je salade en van mango maak je makkelijk een spicy chutney voor op je burger.

Makkelijke oplossingen

Ooit gehoord van courgetti of groentewraps? Met een groeiend assortiment aan groenteproducten wordt het een stuk makkelijker om je dagelijkse portie groenten binnen te krijgen. Vervang je tortillawrap eens door een wrap waarin groenten zijn verwerkt of experimenteer met courgetti: spaghetti gemaakt van courgette. Ga je liever voor een rijstgerecht? Geen probleem, bloemkoolrijst is je redder in nood!

Foto: Ga voor Kleur Break

.

Pin It