Vitamine en voedingsstoffen

Mineralen, wat heeft ons lichaam nodig?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Om goed te kunnen functioneren heeft ons lichaam ook mineralen nodig. Welke mineralen zijn dit eigenlijk en hoe komen we hieraan? Het is ook belangrijk om te weten wat deze mineralen doen.

Magnesium

Dit mineraal zorgt er voor dat botten en spieren goed gevormd worden. Het zal dan ook sterke spieren kunnen behouden en helpt voor een de overdracht van zenuwprikkels naar uw hersenen. Magnesium vinden we vooral in volkoren producen, brood, zuivel, noten, groente en vlees.

Calcium

De meeste weten al wel dat calcium erg belangrijk is voor het behoud van sterke botten. Echter zorgt dit er dus ook voor dat u goede en sterke tanden heeft. Het heeft ook nog een goede werking op zenuwen en spieren hierdoor zijn deze mineralen erg belangrijk. Ze zijn te vinden in zuivel en vooral ook groene groente.

Kalium

Dit is een wat onbekender mineraal maar ook erg belangrijk voor ons lichaam. Het regelt het vochtbalans samen met andere mineralen en heeft een positief effect op uw bloeddruk. Bijna in alle producten is kalium te vinden vaak wordt banaan gezien als bron van kalium.

Natrium

Samen met de Kalium en chloor zorgt het dus voor een goede vochtbalans. Wat ook een belangrijke functie is om de bloeddruk te regelen. Natrium is vooral te vinden in producten waar zout aan toegevoegd is zoals bewerkt vlees, kaas en kant en klaar producten.

Chloor

Dit mineraal heeft eigenlijk maar een functie en dat is zoals eerder gezegd het regelen van het vochtbalans. Niet alleen natrium maar ook chloor is vooral te vinden in producten waar zout aan toegevoegd is.

U hoeft vaak dus helemaal geen moeite te doen om deze mineralen binnen te krijgen. Ze zijn te vinden in de dagelijkse producten zoals brood, groente en vlees. Ons lichaam heeft vaak ook een klein voorraad met deze mineralen waardoor u bijna nooit te kort kunt hebben.

.

Pin It