Gezonde voeding

5 redenen waarom aubergine in een gezonde levensstijl past

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Aubergines zijn super veelzijdig en hebben een vrolijke paarse kleur. Daarmee maken ze van ieder gerecht een feestje op je bord! Daarnaast is de aubergine laag in koolhydraten en calorieën en bevat het veel vitamines, mineralen en vezels. Het is daarmee de ideale groente om eens vaker toe te voegen aan je gerecht. Het past goed in een gezonde levensstijl, ook als je vegan, koolhydraatarm of glutenvrij eet!

  1. De aubergine is Koolhydraatarm

De aubergine bevat net zoals veel andere groenten weinig koolhydraten, namelijk zo’n 7,5 gram per 100 gram. Het is daarmee een perfecte toevoeging in koolhydraatarme gerechten als alternatief voor pasta (25 gram koolhydraten) en rijst (28 gram). Door aubergine te gebruiken als alternatief krijg je ook nog eens een groot deel van je dagelijkse portie groente binnen! Het gewicht van één aubergine is namelijk al gelijk aan de dagelijkse portie groente (250 gram).

  1. Aubergine is Laag in calorieën

Nu de zomer in zicht is, zetten we graag lichte maaltijden op tafel. Aubergines zijn daar een ideaal ingrediënt voor, omdat ze slechts 20 calorieën per 100 gram bevatten. Maak bijvoorbeeld een lekker gezonde salade met mozzarella, gedroogde tomaatjes en plakken gegrilde aubergine. Ideaal als bijgerecht of als maaltijdsalade op een zonnige dag

  1. Vol vitamines en mineralen

Aubergines bevatten vitamines en mineralen die belangrijk zijn om lekker in je vel te zitten. Zo bevatten ze onder andere vitamine C, magnesium, foliumzuur en mangaan. Dit laatste mineraal is bijvoorbeeld onmisbaar voor onze energiestofwisseling. Fun fact: de aubergine bevat ook veel antioxidanten, die vooral te vinden zijn in de schil. Daar heeft de aubergine z’n mooie dieppaarse kleur aan te danken!

  1. Vezelrijk

Aubergines zijn heel vezelrijk. Ze bevatten wel 12,5 gram vezels per 100 kcal! En dat is veel, want bij 3 gram vezels per 100 kcal is een product al vezelrijk te noemen. Door deze vezels ben je eerder verzadigd en hoef je ’s avonds niet meer te snacken. Ook neem je andere voedingsstoffen beter op en draagt het bij aan een gezonde darmflora. Een win-win-win situatie dus!

  1. Ideaal in glutenvrije en vegan gerechten

Eet je (graag) glutenvrij? Met aubergine maak je van veel gerechten een glutenvrije variant! Zo kun je aubergineplakken in een lasagne gebruiken in plaats van lasagnebladen, zoals in de bekende Italiaanse ovenschotel melanzane parmigiane. Ook is de aubergine heel geschikt voor op de grill, door z’n goede stevige structuur. Ideaal voor bijvoorbeeld een vega(n) barbecue!

.

Pin It