Menu
Duurzaam

Bezoekers van tankstations positief over meer duurzame producten

De verduurzaming die in de Nederlandse supermarkten is te zien, mag ook verwacht worden in de shops van tankstations. Ruim 60% van de bezoekers van tankstations is geïnteresseerd in de aanschaf van duurzame producten. Om van de verkoop daarvan een succes te maken zijn echter wel een integrale aanpak en duidelijke communicatie nodig. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Kansen voor duurzaam eten onderweg‘ van het LEI, onderdeel van Wageningen UR.

Consumenten komen niet alleen voor benzine in het tankstation. Ze nemen er ook allerhande levensmiddelen mee. De kansen voor duurzaam eten en drinken in de shop van het tankstation zijn groot, volgens de onderzoekers van het LEI die meer dan 600 bezoekers van tankstations ondervroegen. Ruim de helft van de ondervraagden ziet de komst van duurzame producten in het assortiment als een goed initiatief, dat aansluit bij huidige ontwikkelingen in de samenleving. De duurzame varianten van verse producten zoals broodjes, koffie en zuivel blijken favoriet.

De mogelijkheden voor verduurzaming zijn er dus wel, maar het onderzoek laat ook zien dat enkel het aanbieden van duurzame producten niet genoeg is. Veel consumenten herkennen nog niet dat tankstations ook nu al duurzame producten in de schappen hebben staan. Zo heeft Shell al een 100% duurzame koffiecategorie, vis met het duurzaamheidscertificaat MSC en scharreleieren in de voorverpakte broodjes. Ook is er een zekere tegenstrijdigheid tussen de hoofdtaak, olieproducten verkopen, en het aanbieden van duurzame producten. Dat vraagt om uitleg. Een integrale aanpak en zichtbare communicatie, bijvoorbeeld in de winkel en bij het schap, zijn nodig om het koopgedrag van de consument te laten veranderen.

Snelle vooruitgang kan vooral worden geboekt bij degenen die al duurzame producten in de supermarkt kopen, bij vrouwen en bij verse producten, zeggen de onderzoekers. Daarbij zijn voedselwaarden als kwaliteit, smaak en prijs randvoorwaarden, terwijl ‘vers en gezond’ het motto moet zijn. Het begrip ‘duurzaamheid’ kan de kracht van dat motto versterken. Shophouders moeten zich volgens het rapport realiseren dat de consument het tankstation toch anders zal blijven zien dan een supermarkt. Ze doen er daarom goed aan juist aandacht te besteden aan de typische kenmerken van een tankstationbezoek, zoals het doen van impulsaankopen en het ter plekke consumeren van producten.

Het onderzoek werd gedaan in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, en van de deelnemers aan de convenanten Marktontwikkeling Biologische Landbouw en Marktontwikkeling en Verduurzaming Dierlijke Producten. Daarbij is samengewerkt met Shell, de toeleveranciers van Shell Qizini, Arla Foods en Bakerstreet en onderzoeksbureau Foodstep. Hoewel het hier draaide om shops van tankstations, kunnen de resultaten ook worden betrokken op andere sectoren in het on-the-go-kanaal, zoals foodservice op treinstations.