Sport

Hoe jij ook tijdens de lockdown kunt sporten en bewegen

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Helaas is er deze december net als vorig jaar een lockdown, waardoor de sportscholen gesloten zijn. Naast het sluiten van de sportscholen zorgt het vele thuiswerken er ook voor dat we een stuk minder bewegen. Lees hier hoe jij toch genoeg kunt bewegen en sporten.

Calisthenics

Een groot voordeel van deze sport is dat je het overal kunt doen. Bij calisthenics doe je krachtoefeningen met je eigen gewicht. Onder meer pull up, push ups en burpees zijn calisthenics oefeningen. Je kunt vele varianten van de verschillende calisthenics oefeningen doen, zodat je de oefeningen lichter en zwaarder kunt maken. Push ups kan je bijvoorbeeld lichter maken door het op je knieën uit te voeren. Een zwaardere variant van push ups is de diamant push up, waarbij je jouw beide handen in de vorm van een diamant zet. Zo kan je oefeningen steeds zwaarder maken om progressie te boeken. Calisthenics wordt vooral buiten beoefend. Door het overdag buiten te doen krijg je meteen je dosis vitamine D binnen. Zorg ervoor dat jij je tijdens koude winterdagen goed aankleed. Schaf sporthandschoenen, een warme sportbroek en een sportjas aan. Wil jij onder begeleiding van iemand sporten? Dan kan jij je aanmelden voor een groep sportles in de buitenlucht of een personal trainer inhuren.

HIIT workouts

HIIT workouts

Hiit staat voor High Intensity Interval Training. Dit houdt in dat je op hoge intensiteit oefeningen uitvoert met korte pauzes. De pauzes zijn dezelfde duur of van kortere duur dan de duur dat je de oefening uitvoert. Tabata is een van de vele soorten HIIT workouts. Bij tabata doe je 6 tot 8 setjes van een oefening van 20 seconden met 20 seconden rust tussen de setjes door. Je kunt hiit workouts doen met calisthenics oefeningen.

Wandelen

Naast intensief bewegen is bewegen op een lage intensiteit ook belangrijk. Wandelen is een makkelijke manier om meer te bewegen. Wist je dat je om gezond te leven 10.000 stappen per dag moet lopen? In je pauzes een blokje om wandelen helpt je om dichterbij deze 10.000 stappen per dag te komen. Loop verschillende routes om het leuk te houden. Er zijn veel verschillende wandelroutes in Nederland die je kunt lopen. Houd je van spelletjes? Dan kan je een speurtocht doen in verschillende steden in Nederland.

Schaatsen

Een leuke wintersport is schaatsen. Als we geluk hebben kunnen we dit jaar op natuurijs schaatsen. Met schaatsen werk je aan je conditie, kracht en uithoudingsvermogen. Ook je buikspieren train je met deze sport.

Wil je beginnen met een sport zoals calisthenics, maar weet je nog niet zo goed hoe? Volg dan eerst een of meerdere lesjes voor beginners voordat je zelfstandig begint.

.

Pin It