Nachtrust

Uitslapen of niet, wat is beter?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Vindt u het heerlijk om lekker lang in bed te blijven liggen en komt u er vaak om 11 uur pas uit? Het is niet altijd goed om uit te slapen maar elke dag om 7 uur opstaan kan ook niet altijd goed zijn. Hoe kunt u er voor zorgen dat u een goede nachtrust heeft?

Uitslapen slecht voor uw ritme

Uitslapen doet nooit echt goed voor uw lichaam. Doordeweeks zit het in een vast ritme en wanneer u in het weekend besluit om lekker uit te slapen is het lichaam helemaal van slag.  Wanneer uw lichaam een seintje krijgt om op te staan maar u bedenkt dat u lekker blijft liggen zal alles opschuiven. Het ontbijt zal over geslagen worden en volgens uw lichaam is de dag veel korter als anders. U zult ’s avonds dan ook meer moeite hebben met het in slaap vallen en de volgende dag zal het opstaan ook wat lastiger gaan.

Is bijslapen nodig?

Heeft u een drukke baan waarbij u vaak maar kort kunt slapen? Dan zal uitslapen of in ieder geval bij slapen juist goed voor u zijn. Dit geldt voor mensen die doordeweeks maar 5 uur of minder nachtrust krijgen. Door juist uit te slapen of ’s middags even te gaan liggen zullen ze even opladen en kunnen ze de volgende week er weer tegen aan. Heeft u een keer minder goed geslapen dan is dit dus geen excuus  om uit te slapen. Pas wanneer u echt slaap te kort heeft werkt het goed om uit te slapen.

Wat kunt u het beste doen?

  • Probeer zo veel mogelijk uw vast ritme aan te houden
  • Slaap liever niet overdag of houd een korte powernap van 30 minuten
  • Sta direct op nadat uw wekker af gegaan is
  • Beweeg in de ochtend door bijvoorbeeld te wandelen of naar het werkt te fietsen
  • Houdt u aan de slaap van 7 tot 8 uur
  • Probeer om vaste tijden te eten
  • Als avondmens kunt u het beste van 24:00 tot 08:00 slapen
  • Als ochtend mens is dit van 22:00 tot 06:00

.

Pin It