Nachtrust

Is een goede nachtrust ook voor u belangrijk?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Niet iedereen heeft een goede nachtrust of slaapt elke nacht lekker door. Er zijn veel mensen die moeite hebben met het in slaap komen of die vaak ’s nachts plotseling wakker worden en niet meer in slaap kunnen komen. Dit is natuurlijk erg vervelend niet alleen voor u zelf maar ook de mensen om u heen kunnen dit wellicht merken. U zult minder fit zijn of minder energie hebben tijdens uw werk.

Goede slaapkamer

Het slecht slapen kan door verschillende factoren komen en ook de slaapkamer kan hier invloed op hebben. Zorg dat de slaapkamer donker is met een goede temperatuur, liever iets te koud al te warm. Gebruik de slaapkamer alleen om te slapen niet om film te kijken, te gamen of als werk kamer. Natuurlijk is een goed bed, kussen en pyjama ook van belang om lekker te kunnen slapen.

Voorbereiden op de nacht

Het is ook goed om voorbereid te zijn wanneer u gaat slapen. Zo kunt u voordat u gaat slapen cafeïne, alcohol en nicotine beter vermijden. Het beste is om dit 2 tot 3 uur voor het slapen gaan niet meer te drinken maar ook eten kan zorgen dat u langer wakker blijft doordat uw maag nog op gang moet blijven. Probeer ook 1 uur voor het slapen te ontspannen, dit kan bijvoorbeeld door een korte wandeling te maken maar ook een warm bad of yoga oefening kan hierbij helpen. Doordat uw lichaam ontspannen is zult u makkelijker in slaap vallen en meer uitgerust wakker worden door een goede nachtrust.

Tijd voor goede nachtrust

We hebben elke nacht ongeveer 7 tot 8 uur slaap nodig om uitgerust wakker te worden. Doet u overdag ook wel eens een dutje? Probeer deze de schappen zodat u ’s avonds voldoende moe bent om snel in slaap te vallen. Niet iedereen lukt het om rond de zelfde tijd naar bed te gaan of op te staan. Door een vast ritme te creëren zal uw lichaam hier gewend aan raken en zal het inslaap vallen maar ook het wakker worden makkelijker worden. Lukt het na 15 minuten niet om in slaap te vallen kan het helpen om rustige muziek te luisteren, probeer dan wel de zelfde tijd op te staan dat zal u de volgende nacht helpen voor een goede nachtrust.

.

Pin It