Gezin

Zie je kindje van week tot week groeien met een zwangerschapskalender

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Ben je in verwachting? Van harte gefeliciteerd! Nu is het moment om je met een zwangerschapskalender goed voor te bereiden op de komende periode. Het is logisch dat je nog niet alles weet over zwangerschap en de ontwikkeling van je baby. Gelukkig is er de zwangerschapskalender om je een handje te helpen. Welke informatie kun je daar zoal in vinden?

Wat is een zwangerschapskalender?
Een zwangerschap is een ontzettend fijne, maar ook spannende periode. Het lichaam van een vrouw verandert en dat brengt soms bepaalde bijwerkingen met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan misselijkheid en vermoeidheid. Gelukkig heeft niet iedereen daar last van, want elke vrouw is anders.In een zwangerschapskalender staat de ontwikkeling van de baby iedere week beschreven. Ook vind je als moeder een beschrijving van alle veranderingen die plaatsvinden in je lichaam.

Wat is een trimester?
In een zwangerschapskalender kom je regelmatig de term ‘trimester’ tegen. Als het goed is ben je na negen maanden helemaal klaar voor de baby. Een zwangerschap is onderverdeeld in drie verschillende fases die ‘trimesters’ worden genoemd:

  • Eerste trimester: week 1 tot het einde van week 12
  • Tweede trimester: week 13 tot het einde van week 26
  • Derde trimester: week 27 tot het einde van de zwangerschap

Wanneer ben je uitgerekend?
Na het aankondigen van je zwangerschap is de eerste vraag die veel mensen stellen: ‘wanneer ben je uitgerekend?’. Tijdens je eerste prenatale bezoek zal de verloskundige of gynaecoloog je helpen bij het bepalen van de verwachte bevallingsdatum. Je verwachte bevaldatum is 40 weken vanaf de eerste dag van uw laatste menstruatie.

Uitgerekende datum is slechts een schatting
Onthoud dat de uitgerekende datum slechts een schatting is. De meeste baby’s worden geboren tussen 38 en 42 weken vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie van hun moeder. Slechts een klein percentage van de vrouwen bevalt daadwerkelijk op hun uitgerekende datum.

Gezond leven: hier moet je rekening mee houden
Er is veel om rekening mee te houden als je in blijde verwachting bent. Het is belangrijk om zo vitaal mogelijk te blijven omdat je lichaam zo verandert én omdat er natuurlijk een baby in de buik groeit. Hou met de volgende zaken rekening als je zwanger bent of wanneer je probeert om zwanger te worden:

  • Gezond eten.
  • Prenatale zorg.
  • Omgaan met zwangerschapsproblemen, zoals bepaalde kwalen.
  • Beslissingen die je moet nemen over werk en geboorte. Wanneer ga je bijvoorbeeld met zwangerschapsverlof en wanneer begin je na de bevalling eventueel weer met werken?
  • Wat te doen als een zwangerschap misgaat?

Bereid je gezond voor op je zwangerschap
Misschien ben je nog niet in verwachting, maar wil je dat wel graag. In dat geval is het alvast slim om prenatale vitaminen in te nemen. Foliumzuur verkleint de kans op een open ruggetje, open gehemelte of een hazenlip bij de baby. Calcium en ijzer zijn belangrijke voedingsstoffen die goed zijn voor jouw gezondheid en de ontwikkeling van de baby.

Neem vitamines
Prenatale vitaminen zijn bij de meeste drogisterijen verkrijgbaar. Soms krijg je ze op recept van je huisarts. Maakt de inname ervan je misselijk? Vervelend! Probeer ze ’s avonds of bij een licht tussendoortje in te nemen. Zuigen op harde snoepjes of kauwgom wil ook nog wel eens helpen.

Blijf zo lang mogelijk actief
Een zwangerschap heeft veel impact op je gezondheid. Actief blijven is belangrijk voor je algemene welzijn. Je houdt er je gewicht mee onder controle, het vermindert stress en verbetert de bloedsomloop. Ook helpt het je om beter te slapen. Neem een zwangerschapsgymnastiekles of loop minstens vijftien tot twintig minuten per dag in een rustig tempo. Kies bij warme temperaturen voor schaduwrijke gebieden of loop een rondje binnenshuis

Welke activiteiten zijn geschikt voor zwangere vrouwen?
Pilates, yoga, zwemmen en wandelen zijn ook geweldige activiteiten voor de meeste zwangere vrouwen. Neem echter eerst contact op met je arts voordat u met een trainingsprogramma begint. Probeer iedere week minstens dertig minuten aan lichaamsbeweging te doen. Luister altijd naar je lichaam en overdrijf niet.

Vermijd tabak, alcohol en oplosmiddelen
Vermijd tijdens de zwangerschap tabak, alcohol, illegale drugs en oplosmiddelen zoals verfverdunners en nagellakverwijderaar vermijden. Daarmee verklein je de kans op een miskraam en/of afwijkingen bij de baby. Roken is echt heel erg slecht voor de ontwikkeling van je kindje. Het vermindert de zuurstoftoevoer naar de baby en is gekoppeld aan vroeggeboorte en andere complicaties. Een zwangerschap is een bijzondere periode waar je zoveel mogelijk van moet genieten. En het is prachtig om in een zwangerschapskalender te zien hoe je kleintje groeit!

.

Pin It