Menu
Long, lever, nieren

‘Waar leef jij voor?’

Bussum 6 september 2013 – Mensen die zeggen ongelukkig te zijn, dromen het meest van een goede gezondheid. Mensen die aangeven gelukkig te zijn, noemen de liefde het vaakst als reden van hun geluk. Dit blijkt uit een peiling in opdracht van de Nierstichting. Gezondheid lijkt hiermee vanzelfsprekend, totdat het verdwijnt. Met de campagne ‘Waar leef jij voor?’ die 9 september start, toont de Nierstichting dat leven en alles uit het leven halen niet vanzelfsprekend zijn voor nierpatiënten.

Uit de peiling blijkt dat acht op de tien mensen gelukkig is. Gevraagd waarvoor ze leven, noemt 55% van de respondenten ‘mijn partner’. De Nierstichting liet de peiling uitvoeren als opmaat naar de nieuwe campagne. Passie voor leven en het naleven van dromen staan centraal in de campagne ‘Waar leef jij voor?’. De Nierstichting laat in de campagne zien dat het voor nierpatiënten niet vanzelfsprekend is om dromen na te streven en alles uit het leven te halen. Een nierziekte zet je leven radicaal en letterlijk stil. Werken je nieren niet, dan ga je dood.

Impact nierziekte onderschat
De impact van een nierziekte op het dagelijks leven is erg groot. Dat onderschatten veel mensen. “Transplantatie is vaak de beste behandeling, maar de wachtlijst is te lang. Elk jaar sterven 200 mensen doordat een donornier te laat komt. Zo’n 6.500 mensen zijn aangewezen op dialyse. Jaarlijks overlijdt 1 op de 6 van hen”, zegt Tom Oostrom, directeur van de Nierstichting. “Dialyseren is geen leven, maar overleven. De Nierstichting zet alles op alles om nierpatiënten een beter levensperspectief te geven én meer vrijheid en energie om gewoon mens te kunnen zijn. Want leven gaat voor!”

Fotowedstrijd: ‘Ik leef voor…’
De Nierstichting vraagt iedereen die onze passie voor het leven deelt om een donatie te doen tijdens de collecteweek van 16 tot en met 21 september, en te laten zien waar zij voor leven op www.ikleefvoor.nl. Kijk waar Nederland voor leeft en upload zelf je leukste foto; je maakt dan kans om je foto in posterformaat op canvas te winnen! Meedoen kan tot 10 oktober 2013.

Dromen waarmaken
Willem Memerda (14 jaar, nierpatiënt) speelt een hoofdrol in de campagnecommercial die vanaf 9 september op tv te zien is. Willem heeft twee mislukte transplantaties achter de rug en dialyseert nu drie middagen in de week. Liever heeft hij de vrijheid om af te spreken met zijn vrienden. En: hij wil graag naar Amerika. Maar dat kan niet. Willem moet infectierisico’s vermijden, een streng dieet volgen en op 2 uur rijden van het ziekenhuis blijven. Willem en zijn ouders, die beiden een nier doneerden aan Willem,  hopen op een derde transplantatie. Daarna kunnen ze hun droom waarmaken: op reis met Willem en zijn zusje Mikki en hen de wereld laten zien. Ga voor de commercial en het hele interview met Willem naar www.nierstichting.nl/waarleefjijvoor.

Peiling ‘Waar leeft Nederland voor?’
In een peiling die de Nierstichting liet uitvoeren door DVJ Insights zijn 500 Nederlanders gevraagd ‘Waar leeft u voor?’. Ook vroegen we naar geluk, dromen en de kans om die droom waar te maken. Deelnemers aan de peiling leven vooral voor hun partner (55%), kinderen (45%), familie (41%) en gezondheid (33%). De meest genoemde dromen zijn gezond blijven (71%), nieuwe ervaringen opdoen (43%) en de wereld ontdekken (37%). Een meerderheid (77%) denkt z’n dromen te kunnen waarmaken. Ruim 8 op de 10 zegt (zeer) gelukkig te zijn. De genoemde redenen hiervoor zijn liefde (51%), familie (48%), sociale omgeving (41%) en gezondheid (41%). Ongelukkige mensen (10%) noemen een gebrekkige gezondheid het vaakst als reden (47%). Dat wijst erop dat je gezondheid pas waardeert als het er niet meer is.