Rubriek

Ziektebeelden

Rubriek

Coronacijfers van vandaag

In het afgelopen etmaal zijn er ongeveer 5400 mensen positief getest op het coronavirus. Dit zijn er ongeveer 400 minder dan gisteren. Er zijn vandaag circa 70 mensen opgenomen in het ziekenhuis maar niet op de IC. Ook hierin zien we een daling. Gisteren stond dit aantal namelijk op 85 mensen. Op de IC liggen er op het moment 14 mensen meer door corona dan gisteren. Bekijk al het coronanieuws bij het RIVM.

Meer Coronatesten

De GGD wilt ervoor zorgen dat er meer testcapaciteit beschikbaar komt. Op het moment kunnen ze 120.000 testen per dag afnemen maar ze willen uiteindelijke 1750.00 per dag kunnen testen. Ze verwachten dat er namelijk ook in Nederland meer gevallen zullen zijn van de Britse coronavariant waardoor meer testen nodig zijn. Het is belangrijk om massaal te blijven testen om meer zicht te krijgen op de verspreiding hiervan. Mensen die al gevaccineerd zijn moeten zich dan ook laten testen als ze klachten hebben.

Al het coronanieuws vindt u op de site van de rijksoverheid en de ontwikkelingen volgt u via het RIVM.

Het Nederlandse Hart Netwerk bestaande uit huisartsenpraktijken en de vier ziekenhuizen uit de regio Zuidoost-Brabant hebben samen met de TU/e een leefstijlprogramma ontwikkeld. Met de webapp kunnen mensen met een verhoogde kans op een hartziekte hun levensstijl verbeteren. Met de data die de app oplevert, gaan wetenschappers van de TU/e aan de slag om het programma verder te ontwikkelen. Hoogleraar TU/e en cardioloog prof. dr. Lukas Dekker van het Catharina Ziekenhuis: “Preventie is de ultieme behandeling voor veel potentiële hart- en vaatpatiënten! Er is een oude zorgwet in beton gegoten: voorkomen is nou eenmaal beter dan genezen.”

De webapp wordt gratis ter beschikking gesteld. “Elke deelnemer stelt zijn eigen targets in binnen het programma. Kan je 100 meter lopen op een dag, dan daagt het programma je uit om elke keer letterlijk een stapje verder te gaan”, verduidelijkt universitair hoofddocent TU/e en cardioloog dr. Hareld Kemps van het Maxima MC. “Door middel van motiverende berichten en leefstijl uitdagingen activeren we mensen om aan de slag te gaan en vooral: aan de slag te blijven.”

De meerwaarde van dit project zit in de samenstelling van de deelnemers. Het Nederlands Hart Netwerk is de drijvende kracht achter het programma. In dat netwerk slaan huisartsen, ambulancediensten en de vier ziekenhuizen succesvol de handen ineen om de hartzorg in de regio te verbeteren. “Doordat wetenschappers van de TU/e nu aansluiten bij dit project, ontstaat er een enorme potentie”, zegt Lukas Dekker. “Die wetenschappers onderzoeken hoe we mensen kunnen helpen bij het verbeteren van hun leefstijl.” Hareld Kemps is ook enthousiast over de samenwerking: “Alle ingrediënten zijn aanwezig om dit programma succesvol te maken met hopelijk als belangrijkste uitkomst: betere gezondheid van de mensen in Zuidoost Brabant.”

De input van deelnemers is daarbij als vanzelfsprekend van belang in dit experiment: hoe ervaren zij het gebruik en nut van een dergelijk programma en welke voordelen kunnen hier uit gehaald worden? Kemps: “Met deze informatie zullen we blijven ontwikkelen om zo tot een steeds beter op de patiënt toegepast programma voor leefstijlverandering te komen.”

Voorkomen van hart en vaatziekten

In Nederland leven zo’n anderhalf miljoen mensen met een hart- of vaatziekte. Deze ziekten zijn op dit moment de meest belangrijke doodsoorzaak in Nederland. Risicofactoren voor het ontwikkelen van deze ziekten zijn onder andere ongezonde voeding en weinig bewegen. Uit onderzoek is gebleken dat je door gezond te leven een groot deel van deze hart- en vaatziekten kunt voorkomen.

Samen gezond binnen de hartzorg

Tijdens het online evenement ‘SAMEN GEZOND | binnen de hartzorg’ dat digitaal zal plaatsvinden op dinsdag 27 oktober 2020, wordt gedeeld hoe het programma er uit ziet en wat deelnemers ermee kunnen doen. Na afloop van dit evenement krijgen deelnemers de toegang tot het programma. Het programma is te bereiken via een website op de smartphone, laptop en tablet. Geïnteresseerden zijn van harte uitgenodigd om deel te nemen. Ga daarvoor dinsdag 27 oktober naar www.samengezondhart.nl en volg de sessie live.

Bron: Catharinaziekenhuis

Ongeveer 20% van de Nederlanders heeft wel eens last van brandend maagzuur. De een misschien vaker als de andere maar wanneer u dit heeft kan dit erg vervelend zijn. Vaak heeft het te maken met de dingen die u eet en komt het bij veel mensen ook meer voor tijdens feestdagen of verjaardagen.

Wat is brandend maagzuur?

Iedereen heeft maagzuur, dit is een lichaamssap met een hoge zuurgraad. Dit is nodig in de maag om bacteriën in voedsel te doden en helpt bij de spijsvertering. Wanneer er te veel maagzuur aanwezig is zal dit voor irritatie zorgen en dus een zuur branderig gevoel.

Voorkom verstoppingen

Wanneer we last hebben van een verstopping (obstipatie) kan dit voor meer druk zorgen op de maag daardoor kan het maagzuur omhoogkomen waardoor er irritatie ontstaat. Het helpt daarbij om vezelrijk te eten en voldoende te drinken en te bewegen.

Goed lichaamsgewicht

Door overgewicht kan de druk op de buik en maag ook verhoogd worden. Door overgewicht kunnen er veel verschillende klachten ontstaan en brandend maagzuur is hier dus een van door op een gezond gewicht te blijven zal er minder druk op de maag komen te staan.

Vermijd Vette maaltijden

Het kan natuurlijk ook aan het eten liggen dat u last krijgt van brandend maagzuur. Door zware en vette maaltijden te eten kan er meer maagzuur ontstaan. Het heeft namelijk veel meer tijd nodig in uw maag om verwerkt te worden.

Te strakke kleding

Doordat uw kleding te strak is rond uw maag zal ook brandend maag zuur kunnen ontstaan. Wanneer we te veel eten wordt ook nog wel een een knop van de broek los gemaakt. Dit is omdat er dan veel druk op de maag komt te staan waar er eigenlijk geen ruimte meer is. Door dus ruimte kleding te dragen rond uw buik zal brandend maagzuur weg blijven.

Geniet van heerlijke maaltijden zonder achteraf last te hebben van brandend maagzuur.

Het Catharina Ziekenhuis is begonnen met het toedienen van een halfjaarlijks infuus aan een specifieke patiëntengroep van vrouwen na de overgang met borstkanker. Uit recent onderzoek blijkt dat zo’n infuus met botversterkende middelen de kans op uitzaaiingen in de botten en de kans op botbreuken verkleint. Ook wordt het ontstaan van broze botten (osteoporose) voorkomen.

Het halfjaarlijks infuus zorgt er eveneens voor dat de botten van deze patiënten met borstkanker na behandelingen sterker blijven. “Het preventief gezond houden van de botten is enorm belangrijk”, zegt oncoloog-internist dr. Birgit Vriens van het Catharina Kanker Instituut. “We geven daarom altijd al advies over voeding en leefstijl.”
Behandeling thuis

Patiënten hoeven niet naar het ziekenhuis te komen voor het infuus: drie jaar lang komt om de zes maanden een verpleegkundige thuis de behandeling geven. Daarnaast krijgen patiënten dagelijks een combinatie van calcium met vitamine D. Voor elke infuus wordt bloed geprikt om te beoordelen of het volgende infuus door kan gaan.

Belangrijke voorwaarde voor het infuus met het botversterkend middel is een gezond gebit. “Een van de bijwerkingen is kaaknecrose. Als je al een slechte gebit hebt, is de kans aanwezig dat tanden uitvallen. Patiënten met een slecht gebit krijgen de behandeling dan ook niet,” aldus verpleegkundig specialist Oncologie Angelie van den Bosch. Zij schreef mee aan het protocol over deze behandeling. Inmiddels is het protocol landelijk opgenomen in de handreiking ‘Botgezondheid’.

Het Catharina Ziekenhuis is het meest uitgebreide centrum voor de behandeling van borstkanker in de regio. “Daarom kan deze aanvullende behandeling eenvoudig geïntegreerd worden”, zegt Van den Bosch. “We gaan ook kijken of we het in kunnen zetten voor de behandeling van prostaatkanker.”

Bron: Catharina Ziekenhuis

Iedereen zal inmiddels genoeg mondkapjes hebben. Van de simpele blauwe wegwerp mondkapjes tot huisgemaakte mondkapjes met een speciaal filter. Als we de supermarkt in lopen of als we dit tijdens het werk moeten dragen kan dit voor een hoop ongemak verzorgen. Zo zullen veel mensen last hebben van oorpijn, krijgen het benauwd of hebben een beslagen bril.

Oorpijn door elastieken

Als we langere tijd een mondkapje dragen zal het veel druk geven op uw oren. Het zal wat irriteren en u zult vaak met uw handen de elastiekjes wat proberen uit te rekken. Er zijn echter slimme tips waardoor u het mondkapje gemakkelijker kunt dragen. Zo kunt u met een paperclip de twee bandjes achter uw hoofd aan elkaar maken zo zitten ze niet meer achter uw oren. Voor de gene met langere haren werkt het ook om haarspelden achter uw oren te doen zodat u daar aan de elastieken kunt maken. Het is dan wel verstandig om de haren vast te maken in een staart of knot zodat dit beter blijft zitten.

Beslagen bril

Voor de brildragers onder ons is een mondkapje er vervelend. Bij een keer zuchten kunt u gelijk niets meer zien wat het allemaal een stuk lastiger maakt. Hoe kunt u dan wel een mondkapje dragen zonder dat uw zicht belemmerd wordt? Draag een mondkapje dat u goed past zodat er weinig kieren en gaten aan de zijkanten zit. Een mondkapje met een ijzer beugel bij de neus werkt ook goed zodat u deze goed aan kunt laten sluiten. Door het mondkapje onder de bril te doen zal het ook minder snel beslagen worden, doet u dit niet dan zult u direct op het glas ademen.

Benauwdheid door mondkapje

De benauwdheid dat komt door een mondkapje is wat lastiger om aan te pakken. We moeten nou eenmaal overal een mondkapje dragen ook als u wat sneller benauwd wordt. Het is goed om voor u de winkel in gaat of het mondkapje opzet even goed in te ademen, doe dit ook wanneer het mondkapje weer af gaat. Zo kan uw lichaam voldoende zuurstof opnemen. Het kan ook helpen om verschillend mondkapjes uit te proberen, de een zijn dikker als de andere en door de een zou u ook makkelijker kunnen ademen.

Met deze tips kunt u makkelijker boodschappen doen zonder zich ongemakkelijk te voelen.

Na de feestdagen zal het verschil wellicht wat groter zijn dat sommige mensen kunnen eten wat ze willen terwijl de ander hier veel last van heeft. U zult altijd zien dat wij de gene zijn die sneller aankomen terwijl u andere alles ziet eten en maar niet aankomt. Dit kan soms erg frustrerend zijn maar soms kunnen we er ook niets aan doen.

Trage stofwisseling

Hoe onze stofwisseling werkt heeft alles te maken met onze rustmetabolisme. Dit proces vindt eigenlijk ongemerkt plaats in uw lichaam en hier hebben we ook geen invloed op. Denk hierbij aan het verteren van eten of het kloppen van het hart. Hier is allemaal energie voor nodig, wanneer u een snelle stofwisseling heeft zal u ook sneller energie verbruiken.
Hoe jonger we zijn hoe hoger de stofwisseling is. Als u ook meer spieren heeft kan dit ook zorgen voor een hogere stofwisseling, bij mannen is dit dan vaak ook wat hoger.

Actief leven

Mensen die zeggen een snelle stofwisseling te hebben zijn vaak ook wat actiever. Door actiever te zijn wordt er natuurlijk ook meer verbrand en er worden meer spieren opgebouwd. Een snelle stofwisseling hangt natuurlijk ook samen met lengte, leeftijd, gewicht en geslacht. Het zou dus wel kunnen helpen om meer spieren op de bouwen zodat uw lichaam meer energie zal verbruiken.

Tips om uw stofwisseling een handje te helpen

  • Zorg er voor dat u de hele dag door kleine maaltijden heeft zodat uw maag en dus ook stofwisseling op gang blijft
  • Sla het ontbijt niet over
  • Blijf wel voldoende eten om de stofwisseling te versnellen

Helaas is er dus weinig wat we kunnen doen om de stofwisseling te versnellen maar het kan wel verklaren waar om het bij de een sneller is als bij de ander.

Ze zeggen altijd dat we onze groente op moeten eten want dit is goed voor onze gezondheid. Nu hebben wortels bijzonder goed effect op uw ogen dus haal zo nu en dan wortels in huis. Waardoor komt het nou precies dat juist wortels dit effect hebben en andere groente niet?

Vitamine A

Wat we nodig hebben om onze ogen gezond te houden is vitamine A. Dit wordt aangemaakt door het stofje Bètacao wat veel in wortels zitten. Door wortels te eten zult u dus meer vitamine A aanmaken en dit zal voor goed gezonde ogen zorgen.

Nachtblindheid

Als u een te korte heeft aan vitamine A zult u dit als eerst merken aan u zicht. Nachtblindheid kan dan optreden en dat is het eerste eten om dit te korte aan te kunnen pakken. Het zal dan helpen om meer wortels te eten of extra supplementen te slikken. Wanneer u er op tijd bij bent kunt u het zicht namelijk nog verbeteren. Wanneer u langere tijd nachtblind bent dan zal het hoornvlies al beschadigd zijn en zal het meer eten van wortels niet meer helpen.

Meer kans op vitamine A te kort

Bij veel vitamines en mineralen zal er niet zo snel een te kort op treden. De meeste mensen eten erg gevarieerd waardoor we voldoende vitamine van alles binnen krijgen. Vitamina A is echter de vitamine die wereldwijd het meest tekort komt. Wortels af en toe in huis halen is dan ook erg belangrijk, houdt u normaal niet zo van wortel? Die ze dan in de soep zodat er een minder sterke wortelsmaak is.

Andere manier voor gezonde ogen?

Niet alleen wortels helpen bij veel vitamine A maar hier zal wel het meeste in zitten. In andere oranje vruchten zitten ook Bètacaroteen zoals mango en pompoen. Het is ook in vlees te vinden en als u een extra boost nodig heeft is het ook goed om te kiezen voor lever. Echter bevatten wortels nog steeds de meeste Bètacaroteen voor veel vitamine A aanmaak.

Zorg voor gezonde ogen met heerlijke wortels.

Niet iedereen heeft er last van maar sommige mensen kunnen hun benen niet stil houden. De benen kriebelen zo dat ze gewoon moeten bewegen en niet stil kunnen zitten. Het zal verder geen problemen geven maar wanneer u even stil zit kan dit wel behoorlijk irritant zijn. Als u langer in de auto, bus of trein moet zitten blijft het toch lastig om lange tijd te zitten.

Meer bewegen

Het is belangrijk om de energie uit uw benen te krijgen. Het is dus goed om extra te gaan sporten of een groter rondje te lopen met uw hond. Wanneer uw benen namelijk moet zijn zullen ze ook minder gaan wiebelen. Heeft u net het avond eten op en zit u nog voor de tv dan zult het aanvoelen komen het kriebelende gevoel in de benen. Juist dan moet u er even uit om de energie uit uw benen te krijgen.

Rustig slapen

Bij het stil zitten of stil liggen zult u juist meer wiebel benen ervaren. Het is verstandig om ongeveer 2 uur voordat u naar bed gaat niet meer te eten. Eten zorg namelijk voor meer energie waardoor uw benen meer zullen gaan wiebelen. Ga dan ook naar bed wanneer u moe bent ga niet eerst nog een boek lezen of tv kijken. Gun uw benen ook wat rust en wanneer u echt moe bent kunnen ze ook beter ontspannen.

Ontspannen

De spieren in uw benen vinden het wat lastiger om zich te ontspannen. U kunt ze hier bij helpen door bijvoorbeeld een heerlijk warm bad te nemen. De spieren zullen hierdoor makkelijker ontspannen en zullen minder wiebelen. Het lekker masseren kan ook zorgen voor meer ontspannen benen. Kijk dan ook wat voor u werkt want dit is natuurlijk bij iedereen anders.

Wat kunt u beter  vermijden?

Roken, alcohol en koffie kunnen ook voor rusteloosheid zorgen. Het is verstandiger om te stoppen met roken en ook het alcohol verbruik te verminderen. Uiteraard kan dit nog wel maar liever niet dagelijks en te veel. De cafeïne die in koffie zit kan ook voor wiebel  benen zorgen. Wanneer u bezig bent zult u er niet zo veel van merken maar in de avond kunt u dit beter overslaan omdat u hier ’s nachts last van kunt hebben.

Zorg voor ontspannen en rustige benen met deze tips.

Merkt u de laatste tijd steeds vaker dat u iemand moet vragen om iets te herhalen? Hoort u de telefoon niet altijd meer overgaan of misschien de bel? Het is dan eens tijd om na te denken over een gehoorapparaat. De meeste mensen wachten toch te lang met deze eerste stap maar wanneer u er eenmaal een heeft zult u merken dat het een echte aanvulling is.

Wanneer heeft u een gehoorapparaat nodig?

Als u denkt steeds minder goed te kunnen horen is het goed om eens langs te gaan bij een audicien. Ze zullen uw gehoor testen om te zien hoeveel gehoorverlies u daadwerkelijk heeft. Wanneer u meer dan 35 decibel verlies heeft bent u toe aan een gehoorapparaat. Als u een op een met iemand praat kunt u de stem veel beter horen. Het kan soms echter voor problemen zorgen als u de radio hard aan heeft staan of als u op een drukke plek bent in het verkeer of op een verjaardag. Het is daarom belangrijk om uw hoortoestel uit te proberen, waar werkt het en waar niet.

Kies een hoortoestel

Wanneer u langs gaat bij de audicien zal uiteraard als eerste uw gehoor worden getest. Daarna zult u samen met de audicien kijken welk gehoortoestel bij uw past. Het is vaak ook mogelijk om deze te testen voordat u het daadwerkelijk aanschaft. Bedenkt dan ook vooraf wat voor u belangrijk is en waarvoor u graag een gehoorapparaat zou willen. Is dit voor simpelweg een goed gesprek of wilt u uw muzikale hobby beter uit kunnen oefenen? Houdt er ook rekening mee dat u niet van de een op andere dag gewend bent aan een gehoorapparaat dit duurt altijd even voordat u er echt aan gewend bent.

Andere tips buiten een gehoorapparaat

Wellicht bent u nog niet zeker over of u wel een gehoorapparaat zou willen of draagt u deze niet altijd. Er zijn sommige handige dingen die u kunnen helpen ook als u nog geen gehoorapparaat heeft. Zo zijn er speciale apparaatjes die de deurbel harder laten klinken of speciale wekkers die trillen of lichtflitsen geven in plaats van geluid. Zo is het ook voor uw eigen veiligheid belangrijk om een rookmelder te plaatsen die ook met lichtflitsen werkt.

Bent u al toe aan een gehoorapparaat?

Elk uur krijgen ruim elf mensen in Nederland trombose. Helaas overleven drie mensen deze medische aandoening niet. Bij trombose vormt zich in een ader een bloedstolsel. Dit kan overal in het lichaam voorkomen, van het hart tot de hersenen en de benen. Er zijn een aantal manieren waarop je het risico op trombose kunt vermijden. Mocht de diagnose toch gesteld worden, dan is er een behandeling mogelijk. Hoe? Dat lees je in dit artikel.

Welke groepen lopen een hoger risico op trombose?
Sommige mensen lopen een hoger risico op trombose. Vaak heeft dit te maken met hun levensstijl. Behoor jij tot een van onderstaande groepen? Wees dan voorzichtig en trek aan de bel bij klachten:

  • Rokers
  • Mensen die aan hun onderste ledematen geopereerd worden.
  • Mensen bij wie trombose in de familie voorkomt.
  • Zwangere vrouwen.

Trombose: de cijfers
De wereldwijde cijfers over trombose zijn schokkend. Het precieze aantal mensen dat getroffen wordt door deze aandoening is onbekend. Feit is wel dat er Verenigde Staten jaarlijks maar liefst 900.000 mensen getroffen de diagnose trombose krijgen. Van deze groep sterven er zo’n 60.000 tot 100.000 aan deze aandoening. Sterker nog, 10 tot 30 procent van de mensen sterft binnen een maand na de diagnose.

Na 10 jaar opnieuw diagnose
Bij mensen die een trombose hebben gehad, heeft 30 tot 50 procent te maken met langdurige complicaties zoals zwelling, pijn en verkleuringen. Een derde van de mensen met trombose krijgt het binnen tien jaar weer.

Hoe verklein je de kans op trombose?
Er zijn verschillende manieren om de kans op trombose te verkleinen. Zo is het altijd verstandig om te stoppen met roken. Vermijd daarnaast zout- en suikerinname om je bloeddruk te verlagen. Heb je last van overgewicht? Probeer dan een aantal kilo’s kwijt te raken door op dieet te gaan of te gaan sporten. Fietsen of hardlopen is bijvoorbeeld een gezonde manier van bewegen.

Strek je benen regelmatig
Probeer niet te lang te zitten. Soms is dit noodzakelijk, bijvoorbeeld tijdens een lange vliegreis. Maar eenmaal in de lucht kun je opstaan en even een paar minuten lopen om de kuiten te strekken. Draag tijdens het afleggen van lange afstanden bovendien geen strakke kleding, om beknelling te voorkomen.

Hoe behandel je trombose?
Helaas krijgen honderden mensen jaarlijks te horen dat ze lijden aan ‘diep veneuze trombose’. Het is belangrijk om deze aandoening zo snel mogelijk te behandelen. Daarmee verklein je het risico op levensbedreigende complicaties. Zo kan er een longembolie ontstaan wanneer het bloedstolsel afbreekt. Het komt dan in het bloed en blokkeert een slagader in de long. Jaarlijks overlijden er helaas teveel mensen aan deze complicatie. Door medicatie kan dit voorkomen worden. Meestal schrijft de huisarts bij de diagnose ‘diep veneuze trombose’ bloedverdunners voor. Deze medicatie zorgt ervoor dat de bloedklonter niet verder groeit en voorkomt verdere bloedklonters.

Trombose thuis behandelen

Voor een behandeling van trombose hoef je niet in het ziekenhuis te blijven. Je kunt ook thuis antistollingsmedicatie innemen. Doorgaans schrijft de huisarts deze medicatie al voor wanneer je nog in het ziekenhuis ligt. Je ontvangt gedetailleerde instructies om de doses thuis in te nemen. Een kuur duurt meestal drie tot zes maanden. Volg de instructies van de arts altijd nauwkeurig op. Teveel antistollingsmedicatie kan leiden tot teveel verdunning van het bloed, en dit brengt weer andere complicaties met zich mee. Hou je daarnaast goed aan deze regels:

  • Neem je medicatie iedere dag op hetzelfde tijdstip in.
  • Verander of stop niet met je huidige medicatie, tenzij jouw arts daar om vraagt.
  • Neem geen aspirine en medicijnen die aspirine bevatten. Vermijd ook niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen, zoals ibuprofen (Motrin, Advil) en naproxen (Aleve).
  • Mis je een dosis? Bel dan zo snel mogelijk de huisarts.
  • Laat aan andere artsen en de tandarts weten dat je antistollingsmiddelen gebruikt.
  • Eet een gezond en evenwichtig dieet.

Zo verlicht je de symptomen van trombose

Wie zijn of haar medicatie goed inneemt en zich houdt aan bovenstaande regels zal merken dat de klachten van trombose snel afnemen. Je hebt bijvoorbeeld minder last van symptomen als pijnlijke en gezwollen benen. Vaak treedt dergelijke pijn op in de kuiten. Het voelt als kramp, en dat is natuurlijk niet fijn. Heb je helaas nog steeds last van symptomen? Op deze manieren kun je de pijn verlichten:

  • Draag compressiekousen. Deze kousen zijn speciaal aangepast en zitten strak om de voeten. Ze zitten geleidelijk losser op het been. Daardoor ontstaat er een zachte druk die voorkomt dat het bloed gaat stollen.
  • Leg je been af en toe wat hoger. Daarbij moet je voet hoger zijn dan je heup.
  • Probeer zoveel mogelijk te wandelen, bij voorkeur drie tot vijf keer per dag. Daarmee verbeter je namelijk de bloedstroom naar je benen, waarmee je het risico op trombose meteen verkleint.
Pin It