Health Sinds 1999 uw gezondheidsgids en zoekmachine

Maaltijd inspiraties voor de werkdag!

Een doordeweekse werkdag kan al snel heel wat aangenamer zijn met de juiste maaltijd keuzes. Het is toch fijn als je uit je bed kan rollen en kan uitkijken naar een lekker ontbijt. In de voormiddag kan watertanden naar je lunch en ’s avonds kan uitbollen met een vullende en gezonde maaltijd. Hieronder vind je enkele leuke tips en inspiratie.

1. Een stevig ontbijt
Een stevig ontbijt is aangeraden om je energiepijl gedurende de dag stabiel te houden. Er zijn tal van andere voordelen verbonden aan dagelijks ontbijten. Je snackt bijvoorbeeld minder tussendoor, het ook gunstig voor je vertering en het is makkelijk om je gewicht op pijl te houden. Deze maaltijd sla je dus het beste niet over. 

Zet je koffiemachine aan in de ochtend, neem de muesli uit de kast en snij een banaan en appel in kleine stukjes. Voeg er enkele blauwe bessen bij en wat yoghurt. In een mum van tijd heb je een lekker, vullend en gezond ontbijt. Bij het kopen van je muesli kijk je wel best even of er niet teveel suiker is aan toegevoegd. In het algemeen zit je met het kopen van muesli bij een biowinkel sowieso wel goed.

2. Een gezonde lunch
Een gezonde en evenwichtige lunch is helemaal aangeraden tijdens de werkdag. Het geeft je energie en een licht verteerbare lunch zorgt ervoor dat je ook in de namiddag productief blijft. Een leuk idee is een lunch te organiseren met enkele collega’s. Je bent er even helemaal tussenuit, kan gezellig bijpraten en het zorgt er ook voor dat je je volledig op de maaltijd kan concentreren. Je kan bijvoorbeeld morgens een evenwichtige maaltijd klaarmaken om op het werk op te eten. Daarnaast kun je na je lunch even een kleine wandeling te maken om een luchtje te scheppen en de spijsvertering te bevorderen. Enkele ideetjes voor een gezond lunch zijn:

  • Een broodje gezond: kies voor vezelrijk brood, zoals bruin- of volkorenbrood want deze leveren meer energie en vitaminen. Beleg het brood met groenten, zoals salade, komkommer, tomaat of geraspte wortels. Ga vervolgens voor magere vleessoorten zoals kippenfilet, rosbief of kalkoenfilet of houd het vegetarisch met hummus, kaas of ei. 
  • Soep met brood: een heerlijke kom soep met wat brood is een handige manier om veel groenten op een makkelijke manier binnen te krijgen. Er zijn talloze opties te bedenken hier, zoals tomatensoep, wortelsoep or een rijkgevulde groentensoep. Maak eens een grotere protie, zodat je hier ook ’s avonds nog van kan genieten!
  • Verse salade: altijd lekker en fris. De basis van een heerlijk salade is natuurlijk verse groenten. Om de salade maaltijdwaardig te maken, kun je hier koolhydraten, zoals zoete aardappelen, of eiwitten, zoals kip, aan toevoegen. Hier vind je recepten voor een vullende en evenwichtige salade.
  • Quiche: makkelijk te maken, boordevol groenten en eiwitten en de restjes kan je makkelijk ’s avonds opeten! Het fijne van quiche is dat je de maaltijd ook koud kunt eten, wat het een goede optie voor lunch maakt.

3. Een heerlijk avondmaal
Het was een lange en vermoeiende werkdag! Je kan iets simpel koken zoals een heerlijke pasta Napolitana. Het is snel en smaakt verrukkelijk. Geen zin om te koken? Je kan ook kiezen voor een lekkere kaas en charcuterie plank met vers brood. Als je het jezelf liever helemaal gemakkelijk maakt kan je ook steeds een maaltijd afhalen of vanuit je luie zetel bestellen via websites zoals www.deliveroo.nl. Smakelijk!

4. Dessert
Sluit je dag af met een licht verteerbaar dessert zoals: havermout met fruit, yoghurt, vanille pudding of stukje pure chocolade. Hier vind je alvast enkele gezonde recepten voor dessert voor als je er iets meer van wilt maken. 

Evalueer je dag! Wat ging goed en wat was je struikelblok? Het is prima om af en toe een ongezonde maaltijd te eten, zeker met een drukke baan. Omarm jezelf, neem een lekker bad en de gezonde voeding van morgen laat je sowieso helemaal stralen.

 

 

Geplaatst door