Health Sinds 1999 uw gezondheidsgids en zoekmachine

Tips voor hardlopen in de winter

Het is echt herfst buiten. Koud, regen, bijna geen blaadjes meer in de bomen. De winter komt steeds dichterbij. Er is zelfs al vorst voorspeld! Het wordt wel verleidelijk om even een avondje niet te gaan hardlopen. Misschien maar gewoon met een dekentje op de bank, een goede film kijken? Kopje thee erbij.. Nee! Kom op, discipline en doorzettingsvermogen, dat is waar wij over beschikken! Ik heb voor u een aantal tips om de winter door te komen. Succes!

Kledingkeuze
Als u zich goed kleedt, vallen alle smoesjes dat het te koud of te nat is buiten weg. Goede kleding bestaat uit kunststofvezels. Deze voeren uw transpiratie af. Katoenen kleding neemt juist alle vocht op, niet de bedoeling. Verstandig is om meerdere laagjes over elkaar aan te trekken, hierdoor ontstaat er een isolerend luchtlaagje. De buitenste laag is er om het zweet door te laten, maar de regen en de wind buiten te houden. Let op! Trek niet te veel kleding aan; eenmaal goed op tempo warmt u snel op! Tip? Via uw hoofd verliest u veel lichaamswarmte. Bij kou is het dus verstandig om een muts te dragen. Snel koude handen? Doe dan dunne handschoenen aan.

Route
Met dit weer is het slim om een route te kiezen die u al goed kent. Het wordt vroeg donker, u wilt niet per ongelijk struikelen over een onverwacht stoepje. Tip? Probeer eens meerdere kleine rondes te lopen. Als het weer dan ineens omslaat bent u sneller thuis.

Opvallen
Zorg ervoor dat u goed zichtbaar bent in het donker. Denk aan een reflecterend hesje, of banden met LED-Lampjes om uw arm of been. Wees zelf ook alert! Er zijn altijd wandelaars of fietsers die zonder licht ineens voor u op kunnen duiken.

Wind
Wind verlaagt de gevoelstemperatuur. Loop op de heenweg tegen de wind in, om op de terugweg de wind mee te hebben. Als u op de terugweg nog tegen de wind in moet, maakt dat het extra zwaar. Daarnaast koelt u sneller af als u bezweet bent.

Muziek
Zet u de muziek op tijdens het hardlopen? Zet deze dan even wat zachter of laat het thuis. In het donker ziet u minder, u heeft uw gehoor dus ook goed nodig om medeweggebruikers tijdig op te merken!

Hardloopmaatje
Niet helemaal op uw gemak om in uw eentje door het donker te gaan? Tijd voor een hardloopmaatje! Niet alleen bent u dan niet meer bang, het is ook nog eens hartstikke gezellig. Daarnaast kunt u elkaar motiveren om nog even een extra rondje te doen. Aanmelden bij een loopgroep of atletiekvereniging kan ook.

Schoenen
Zorg voor schoenen met een goed profiel. Op ijzel of aangevroren sneeuw glijd u zo weg. Zonde! Zorg voor een verminderde snelheid en maak wat kortere passen, hierdoor voorkomt u blessures. Is het echt niet te doen buiten? Ga dan de loopband op of zoek tijdig een andere sport om uw conditie op peil te houden.

Griep
Heeft u griep? Koorts? Kortademig? Dan gaan we even niet hardlopen. Het vertraagt namelijk uw herstel en u raakt al snel ‘overtraind’. Als u weer volledig hersteld bent kunt u het hardlopen weer rustig oppakken. Tip: Elke ziektedag betekent twee dagen rust.

Doel
Zorg dat u een doel heeft. Dit werkt motiverend. Het kost namelijk wat overtuigingskracht en doorzettingsvermogen om in de kou en donker naar buiten te gaan!

Geplaatst door