Health Sinds 1999 uw gezondheidsgids en zoekmachine

Zo lang mogelijk gezond leven

Gezond ouder worden, dat willen we allemaal wel. Hoewel de levensverwachting in Nederland steeds hoger wordt, krijgen veel van ons te maken met de bekende ouderdomskwalen. Reden genoeg voor onder andere de Nederlandse Vereniging voor Verouderingsonderzoek (DuSRA) en het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) om een grootschalig onderzoek te starten naar gezond ouder worden. Het onderzoek start in september van dit jaar, maar wat kun je in de tussentijd doen om gezond te blijven?

Bij veel ziekten, zoals hart- en vaatziekten, alzheimer en artrose, speelt erfelijkheid een rol, maar is je levensstijl ook een belangrijke factor. Een van de belangrijkste aanpassingen kun je maken in je voeding. Een goede balans tussen groenten en fruit, granen, noten en dierlijke producten zorgt ervoor dat je niet alleen beter in je vel zit, maar dat je ook daadwerkelijk gezonder bent.

Beweeg voldoende
Ook voldoende beweging vormt een belangrijk onderdeel van een gezond leven. Naarmate je ouder wordt kan het steeds lastiger worden om hier aandacht aan te besteden. Lange stukken wandelen, boodschappen doen en zelfs traplopen kunnen een behoorlijke uitdaging worden. Probeer je energie daarom zo goed mogelijk te verdelen, door bijvoorbeeld:

  • korte wandelingen te maken;
  • een e-bike te gebruiken voor ondersteuning bij het fietsen;
  • niet te zwaar te tillen.

Als de trap een dagelijkse uitdaging vormt, kan de aanschaf van een traplift voor veel verlichting zorgen. De traplift is er in diverse uitvoeringen en kan geheel aangepast worden naar jouw wensen en situatie.

Sociale contacten
Ook sociale contacten kunnen bijdragen aan een gezond en lang leven. Wanneer je met pensioen gaat kan het aantal sociale contacten drastisch afnemen. Vergeet dan niet dat je waarschijnlijk al veel mensen om je heen hebt, zoals familieleden, vrienden en buren. Uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) blijkt dat sociale steun een positieve invloed heeft op zowel je lichamelijke als psychische gezondheid. Ook vrijwilligerswerk, een hobby of een sport (zoals een wandelgroep of een gymklas) kunnen naast de nodige beweging ook voor veel waardevolle contacten zorgen.

Waar de kansen, beperkingen en mogelijkheden liggen verschilt per persoon. Uit het onderzoek van DuSRA, LUMC en diverse andere onderzoeksinstituten en bedrijven zal blijken of ouderdomsziekten eerder herkend en afgeremd kunnen worden. Tot die tijd is het goed om te kijken naar waar voor jou veel winst te behalen valt om zo lang mogelijk in een goede gezondheid te kunnen leven.

Geplaatst door