Rubriek

Aandoening

Rubriek

Na de feestdagen zal het verschil wellicht wat groter zijn dat sommige mensen kunnen eten wat ze willen terwijl de ander hier veel last van heeft. U zult altijd zien dat wij de gene zijn die sneller aankomen terwijl u andere alles ziet eten en maar niet aankomt. Dit kan soms erg frustrerend zijn maar soms kunnen we er ook niets aan doen.

Trage stofwisseling

Hoe onze stofwisseling werkt heeft alles te maken met onze rustmetabolisme. Dit proces vindt eigenlijk ongemerkt plaats in uw lichaam en hier hebben we ook geen invloed op. Denk hierbij aan het verteren van eten of het kloppen van het hart. Hier is allemaal energie voor nodig, wanneer u een snelle stofwisseling heeft zal u ook sneller energie verbruiken.
Hoe jonger we zijn hoe hoger de stofwisseling is. Als u ook meer spieren heeft kan dit ook zorgen voor een hogere stofwisseling, bij mannen is dit dan vaak ook wat hoger.

Actief leven

Mensen die zeggen een snelle stofwisseling te hebben zijn vaak ook wat actiever. Door actiever te zijn wordt er natuurlijk ook meer verbrand en er worden meer spieren opgebouwd. Een snelle stofwisseling hangt natuurlijk ook samen met lengte, leeftijd, gewicht en geslacht. Het zou dus wel kunnen helpen om meer spieren op de bouwen zodat uw lichaam meer energie zal verbruiken.

Tips om uw stofwisseling een handje te helpen

  • Zorg er voor dat u de hele dag door kleine maaltijden heeft zodat uw maag en dus ook stofwisseling op gang blijft
  • Sla het ontbijt niet over
  • Blijf wel voldoende eten om de stofwisseling te versnellen

Helaas is er dus weinig wat we kunnen doen om de stofwisseling te versnellen maar het kan wel verklaren waar om het bij de een sneller is als bij de ander.

Niet iedereen heeft er last van maar sommige mensen kunnen hun benen niet stil houden. De benen kriebelen zo dat ze gewoon moeten bewegen en niet stil kunnen zitten. Het zal verder geen problemen geven maar wanneer u even stil zit kan dit wel behoorlijk irritant zijn. Als u langer in de auto, bus of trein moet zitten blijft het toch lastig om lange tijd te zitten.

Meer bewegen

Het is belangrijk om de energie uit uw benen te krijgen. Het is dus goed om extra te gaan sporten of een groter rondje te lopen met uw hond. Wanneer uw benen namelijk moet zijn zullen ze ook minder gaan wiebelen. Heeft u net het avond eten op en zit u nog voor de tv dan zult het aanvoelen komen het kriebelende gevoel in de benen. Juist dan moet u er even uit om de energie uit uw benen te krijgen.

Rustig slapen

Bij het stil zitten of stil liggen zult u juist meer wiebel benen ervaren. Het is verstandig om ongeveer 2 uur voordat u naar bed gaat niet meer te eten. Eten zorg namelijk voor meer energie waardoor uw benen meer zullen gaan wiebelen. Ga dan ook naar bed wanneer u moe bent ga niet eerst nog een boek lezen of tv kijken. Gun uw benen ook wat rust en wanneer u echt moe bent kunnen ze ook beter ontspannen.

Ontspannen

De spieren in uw benen vinden het wat lastiger om zich te ontspannen. U kunt ze hier bij helpen door bijvoorbeeld een heerlijk warm bad te nemen. De spieren zullen hierdoor makkelijker ontspannen en zullen minder wiebelen. Het lekker masseren kan ook zorgen voor meer ontspannen benen. Kijk dan ook wat voor u werkt want dit is natuurlijk bij iedereen anders.

Wat kunt u beter  vermijden?

Roken, alcohol en koffie kunnen ook voor rusteloosheid zorgen. Het is verstandiger om te stoppen met roken en ook het alcohol verbruik te verminderen. Uiteraard kan dit nog wel maar liever niet dagelijks en te veel. De cafeïne die in koffie zit kan ook voor wiebel  benen zorgen. Wanneer u bezig bent zult u er niet zo veel van merken maar in de avond kunt u dit beter overslaan omdat u hier ’s nachts last van kunt hebben.

Zorg voor ontspannen en rustige benen met deze tips.

Als we ouder worden zullen langzaam steeds meer last hebben van onze gewrichten. De meest mensen hebben erg last van de knieën omdat dit natuurlijk ook het gewricht is dat het meeste gebruikt wordt. Met fietsen met wandelen maar ook rondom huis zult u uw knieën belasten. U kunt u de pijn in uw knieën verlichten?

Blijf op gewicht

Wellicht probeert u al een langere tijd wat gewicht kwijt te raken maar lukt dit nog niet helemaal. Het is toch een goed idee om hier wat fanatieker mee bezig te zijn. Het kan namelijk ook verlichting geven voor de pijn in uw knieën. Ze worden dan namelijk minder belast en het zal uw knieën minder zwaar belasten. Wanneer u veel overgewicht heeft kan het zelfs gebeuren dat de pijn volledig zal verdwijnen.

Zacht slapen

Tijdens het slapen zult u wellicht veel bewegen en rollen en als u op uw zij ligt zullen ook uw knieën tegen elkaar aan komen. Het kan fijn zijn om een kussen tussen uw benen te legen zodat uw knieën lekker zacht liggen en het minder pijn zal veroorzaken. Er zijn ook speciale kussens die u aan uw been kunt maken zodat het kussen niet zal verplaatsen in uw slaap.

Blijf bewegen

Wanneer de pijn nog niet zo erg is is het belangrijk om te blijven bewegen. Zo houdt u alles soepel en dit zal juist ook helpen tegen verdere slijtage ook al klinkt dit tegenstrijdig. Door juist te bewegen zal het uw knie beschermen tegen artrose en andere knie problemen.

Masseer uw knie

Het is ook goed om af en toe uw knie te masseren en goed los te maken. U kunt hiervoor een verwarmende gel gebruiken die het ook wat soepeler maakt. Het bevorderd de bloedsomloop en zorgt dat afvalstoffen beter afgevoerd kunnen worden. U kunt dit ook goed met olijfolie of kokosolie inmasseren voor extra pijnbestrijding.

Blijf in beweging ook als u last heeft van uw knie, met deze tips kunt u ook nog eens zorgen voor minder pijn in uw knieën.

Dat een botox behandeling een probaat middel is in de strijd tegen de onvermijdelijke rimpels waar we allemaal mee te maken krijgen, wist je natuurlijk al. Het is tegenwoordig al heel vanzelfsprekend dat je daar van tijd tot tijd een prikje botox voor gaat halen. 

Maar wist je ook dat botox aanvankelijk werd gebruikt om ongewenste spierspasmen tegen te gaan? In dit artikel vertel ik je meer over de medische toepassingsmogelijkheden van botox.

De werking van een botox behandeling

Tijdens een botox behandeling wordt je met hele dunne naaldjes geïnjecteerd met een bepaalde hoeveelheid botuline toxine, dat is de officiële naam van botox. De botox zorgt er vervolgens voor dat in het behandelde gebied de spieren zich ontspannen. Daarom werkt het ook zo goed tegen mimische rimpels. 

Maar ook diverse medische aandoeningen die direct of indirect te maken hebben met het disfunctioneren van spieren, kunnen met botox worden behandeld. 

Voorbeelden daarvan zijn: 

  • Hyperhidrosis, beter bekend als overmatig zweten. Deze aandoening resulteert in bijvoorbeeld klotsende oksels en zweethanden of voeten in een dusdanige mate dat je het niet kunt camoufleren. Deze aandoening zorgt vaak voor grote, met name sociale problemen. 
  • Tandenknarsen. Ongemerkt ’s nachts met de tanden en kiezen knarsen, kan niet alleen zorgen voor slapeloze nachten van de partner, maar kan ook schade aan het gebit toebrengen.
  • Chronische migraine. Voor mensen die lijden aan chronische migraine en dus vaak tot wel 15 dagen of meer per maand migraine hebben, kan een botox behandeling een uitkomst zijn. De migraine verdwijnt daardoor helaas niet, maar het aantal aanvallen per maand wordt er zeker door gereduceerd.
  • Blaasdisfunctie. Een mooi woord voor urine incontinentie veroorzaakt door een overactieve blaas. Met een botox behandeling zullen deze klachten zeker afnemen. 
  • Oogproblemen zoals blepharospasme, het krampachtig samentrekken van de spieren rond de ogen en strabismus, een vorm van scheelzien, kunnen ook met een botox behandeling verholpen worden. 
  • Spasticiteit. Bepaalde neurologische aandoeningen, zoals een hersenverlamming kunnen zorgen voor zeer pijnlijke onwillekeurige spierspanningen waardoor de ledematen richting het lichaam kunnen samentrekken. Deze spastische samentrekkingen komen het vaakst in de armen en handen voor.

Hoe lang werkt een botox behandeling?

Tja, behalve allemaal voordelen, kleeft er ook een nadeel aan een botox behandeling. Dat is dat een botox behandeling na een periode van 6 – 8 maanden is uitgewerkt. De medische klachten die ermee werden bestreden, komen dan in de meeste gevallen weer terug.

Het goede nieuws is dat een behandeling met botuline toxine over het algemeen geen nadelige bijwerkingen heeft en dus zonder problemen weer herhaald kan worden. Het is hierbij wel van groot belang dat de behandeling door een specialist wordt uitgevoerd. 

Wordt een medische botox behandeling vergoed?

Hoewel de kosten die een botox behandeling met zich meebrengt door bijna iedereen wel te dragen zijn, is het toch fijn als de verzekering deze geheel, of gedeeltelijk vergoedt.

De verzekering vergoedt niet in alle gevallen een medisch noodzakelijk botox behandeling. 

Dat hangt af van een aantal factoren:

  • Hoe je bent verzekerd en bij welke verzekeraar. Niet alle behandelingen zitten namelijk in het basispakket;
  • Of je een verwijsbrief hebt van je huisarts of van een behandelend specialist;
  • Om welke medische aandoening het gaat;
  • Of er alternatieve, goedkopere behandelingen voor de aandoening zijn;
  • Of je de behandeling uit laat voeren door een kliniek die een contract heeft met jouw verzekeraar.

Je ziet, aan de vergoeding voor een botox behandeling kunnen nogal wat haken en ogen zitten. Neem daarom altijd het zekere voor het onzekere en neem voordat je ergens een afspraak maakt altijd even contact op met jouw zorgverzekeraar. Zij kunnen je vertellen of je in aanmerking komt voor een vergoeding en aan welke voor voorwaarden je dan moet voldoen.

Sommige hebben er nooit last van terwijl andere geregeld naar de manicure of pedicure gaan om dit te voorkomen. Er zijn verschillende manieren om ingegroeide nagels de voorkomen of te verhelpen maar hoe pakt u dit nou aan en waar moet u beginnen?

Hoe kunnen nagels ingroeien?

Nagels hebben eigenlijk een beschermende rol. Ze houden namelijk bacteriën buiten en het vormt dus eigenlijk een beschermend laagje. Het is belangrijk om ze goed te verzorgen en regelmatig knippen hoort daar dan ook bij. Wanneer u uw nagels op een verkeerde manier knipt kunnen nagels in groeien. Het dragen van strakke schoenen of schoenen met spitse neuzen kunnen het alleen maar pijnlijker maken. Het kan veel pijn en roodheid veroorzaken rond de vingers en tenen door de druk van de nagel.

Wat is de beste manier om uw nagels te knippen?

Het beste is om nagels te knippen wanneer ze wat zachter zijn. Dus na het douchen of neem vooraf een voetenbad. Het is daarbij ook goed om ze te weken met lavendel, eucalyptus of badedas dit is gelijk een goede verzorging voor uw voeden en nagels. Verwijder al het overtollige huid vooral bij de hoekjes van de nagels. Knip de nagels daarna recht en niet te kort.

Een ingegroeide nagel zelf behandelen?

Wanneer u geen tijd heeft om uw ingegroeide nagel te behandelen kunt u ook zelf aan de slag. Het is dan ook belangrijk dat de nagel en huid zacht is wanneer u dit doet dus ga in ieder geval 15 minuten weken in een voetenbad met warm water. Het belangrijkste wat u nodig heeft is een pincet en watten. U kunt met de pincet achter de ingegroeide nagel komen en deze onder uw huid vandaan halen. U kunt de watten er dan achter leggen zodat deze niet weer gelijk tegen de huid aan komt. Knip de watten af zodat u hier geen last van heeft en knip ook de nagel iets korter. Wanneer u de watten laat zitten kan de nagel weer even goed groeien zonder dat het in de huid kan prikken.

Ingegroeide nagels zijn dus makkelijker te voorkomen dan u denkt.

Niets is vervelender dan jeuk maar hoe komen we hier weer vanaf. Een muggenbult zal na een tijdje verdwijnen en gelukkig zijn dit vaak ook maar kleine plekjes. Bij eczeem is het natuurlijk een ander verhaal vaak is dit over een groot deel van de arm of been en kan het een stuk erger worden wanneer u het krabben niet onder controle kunt houden. Hoe komt u hier nou vanaf?

Wat is eczeem?

Er zijn verschillende vormen van eczeem bij ons zal de meest bekende constitutioneel eczeem en contacteczeem zijn. Constitutioneel eczeem is een chronische ontstekingsziekte van de huid waardoor u het hele leve lang klachten kunt hebben. Zo kunnen er schilvers, roodheid en uiteraard jeuk ontstaan. Het kan zijn dat u er een poosje last van heeft en dat weer even weg is maar vaak blijft u hier last van houden. Het helemaal weghalen kan niet maar de klachten verminderen waardoor de jeuk minder wordt is het beste.

Bij Contacteczeem geeft de huid eigenlijk een allergische reactie op bepaalde stoffen. Wanneer u met deze stof in contact bent geweest kan de eczeem optreden. Weet u een beetje waar u wel en niet tegen kunt is het ook makkelijker te meiden en zult u er minder last van hebben.

Hoe kunt u eczeem behandelen?

Het is belangrijk om uw huid goed te blijven verzorgen. Een droge huid kan zorgen voor meer klachten, wanneer u dus geregeld body lotion gebruikt zorgt dit voor een rustigere huid. Er is dan ook een speciale zalf waar ook medicijnen in zitten dat de ontstekingsreactie kan onderdrukken. Een zalf is eigenlijk het eerste wat u voor geschreven krijgt. Werkt dit niet goed genoeg dan zult u medicijnen krijgen wat ook veel verlichting kan geven tegen de jeuk. De laatst oplossing is een lichttherapie waarbij uw huid twee keer per week belicht wordt met ultraviolet licht.

Tips voor in het dagelijkse leven

  • Krabben maakt de eczeem en de jeuk alleen maar erger. Zorg voor korte nagels zodat u niet zo makkelijk kunt krabben.
  • Douche niet te vaak. Zeep en water kunnen de huid uitdrogen en u wast eigenlijk de natuurlijk oliën van de huid af. Probeer dan ook maximaal 2 tot 3 keer per week te douchen en dan ook niet te warm. Smeer uw huid na het wassen dan ook goed in met een verzorgende dikke crème.
  • Draag losse kleding. Te strakke kleding kan voor irritatie zorgen dus een wat wijder zitten shirt is dan de beste keuze. Een stof als wol of een andere warme stof kan ook voor irritatie zorgen.

Eczeem is al vervelend genoeg, zorg goed voor u zelf en het zal alleen maar minder worden.

Wanneer we nog nooit in aanraking zijn gekomen met iemand met een stoma zult u er ook niet zo veel van af weten. Kom er meer over te weten zo komt u te weten wat het precies is en hoe hier mee omgegaan wordt. Als u iemand ontmoet met een stoma of als iemand die u kent een stoma krijgt zult u er genoeg vanaf weten.

Wat is een stoma?

Wanneer ontlasting of urine het lichaam niet meer op een natuurlijke manier kan verlaten wordt er gekozen voor een stoma. Dit kan bijvoorbeeld komen door een darmontsteking, beschadiging van de darm of door darm of blaaskanker. Een stoma is een kunstmatige uitgang voor urine of ontlasting. Er wordt dan een stukje darm via de buik naar buiten gebracht en vast gehecht, dit wordt tijdens een operatie in het ziekenhuis gedaan.

Er zijn verschillend soorten stoma.

Er is niet een stoma maar er zijn hier verschillende soorten in en voor iedereen zal een andere beter werken afhankelijk van de situatie.

  • Colostoma
    Deze stoma is een uitgang van de dikke darm. Wanneer er een gedeelte van de dikke darm verwijderd is en er geen verbinding meer is met de Anus wordt er voor een Colostoma gekozen.
  • Ileostoma
    Wanneer de dikke darm volledig verwijderd is kiest men voor de Ileostoma dat van de dunne darm is. De ontlasting zal minder vast zijn en daarom dient het opvangzakje vaker geleegd te worden.
  • Urostoma
    Als er door blaaskanker of door een aangeboren afwijking de urine niet via de natuurlijke manier kan verlaten wordt hier ook een stoma voor geplaatst.

Leven met een stoma

Na het plaatsen van een stoma kan bijna alles gedaan worden wat u voor een stoma ook deed. Zo kunnen bijna alles sporten weer gedaan worden zo ook zwemen. Het dragen van strakke kleding is ook geen probleem de stoma is bijna niet te zien. Er zijn geen speciale dingen wat u hoeft te mijden als u iets gaat eten. Er zijn wel een aantal tips waardoor u minder las heeft van gas maar voor velden hoeft dit geen problemen te geven.

Als u last heeft van een slechte adem kan dit soms erg vervelend zijn. Naast het feit dat andere mensen het ruiken kan het ook schaamte met zich meebrengen. Wellicht houdt u uw hand voor uw mond als u met iemand praat of houdt u meer afstand dan normaal. Er zijn echter een paar tipt die kunnen helpen om van een slechte adem af te komen.

Wat veroorzaakt een slechte adem?

Het is natuurlijk belangrijk om te weten wat de slechte adem veroorzaakt. Dan kunt u ook iets doen om dit tegen te gaan en zult u minder last hebben van nare luchtjes.

  • Slechte mondhygiëne
  • Ontsteking in de mond (mondslijmvliesontsteking of tandvleesontsteking)
  • Roken
  • Alcoholgebruik
  • Regelmatig gebruik van knoflook, uien of sommige specerijen
  • Volgen van een streng dieet

Wat kunt u doen om een slechte adem tegen te gaan?

Afhankelijk van waar uw slechte adem vandaan komt kunt u wat dingen doen om het te verbeteren. Zorg daarbij voor een goede mondhygiëne en poets regelmatig uw tanden. Het gebruiken van een elektrische tandenborstel kan daarbij helpen. Door regelmatig te poetsen en uw gebit te onderhouden zullen er ook minder snel ontstekingen optreden wat nare luchtjes kan voorkomen. Als u een regelmatige drinker bent en veel rookt is het verstandig om deze dingen ook wat te minderen ze zorgen namelijk ook voor bacteriën in uw mond wat de nare luchtjes veroorzaakt. Let ook op wat u eet, door een dieet of doordat u gewoon veel knoflook eet kan dit invloed hebben op uw adem.

Huismiddeltjes die u kunnen helpen bij een slechte adem

U zult standaard wel een aantal middelen thuis hebben liggen die uw slechte adem kunnen verhelpen. Er zijn een aantal trucjes die u eens uit kunt proberen.

  • Groene en zwarte thee
    De thee bestrijd bacteriën die de slechte geur in uw mond veroorzaakt. Door ’s ochtends thee te drinken zult u ook later op de dag hier nog profijt van hebben.
  • Water
    Door water wordt uw mond gehydrateerd en dit helpt ook bij de aanmaak van speeksel. Door voldoende water te drinken zult u bacteriën en etensresten in uw mond wegspoelen.
  • Appelazijn
    Het heeft een desinfecterende werking. Door één keer per dag appelazijn met water te spoelen in uw mond zullen de bacteriën verdwijnen
  • Citrusvruchten
    Door het citroenzuur dat in citrusvruchten zit wordt de speekselproductie gestimuleerd. De micro-organismen die slechte mondgeur veroorzaken worden daardoor geëlimineerd.
  • Avocado’s
    Door het eten van avocado’s worden schadelijke bacteriën in uw maag gedood. Het helpt het verteringsproces en verminderd de kans op een slechte adem.
  • Baking soda
    Door een klein beetje baking soda op uw tandenborstel te doen zal de zuurgraad in uw mond veranderen. Het zorgt ervoor dat het voor bacteriën een ongunstige omgeving wordt waardoor ze zullen verdwijnen.

Houd uw mond en uw adem gezond en fris!

Het kan soms erg vervelend zijn als u ineens een bloedneus heeft. Bij sommige mensen kan het erg gevoelig zijn door een weersverandering of u stoot ergens met uw neus tegen aan. Het kan soms erg veel schrik opleveren door de hoeveelheid bloed dat hier vanaf komt. Uw zorgen zullen een stuk minder zijn als u weet hoe u een bloedneus kunt stoppen.

Wat veroorzaakt een bloedneus?

Een neusbloeding wordt veroorzaakt door een aderlijke bloeding in het neusslijmvlies. Bij kinderen en jongvolwassenen is het een bloeding vooraan waarbij het bloed uit de neus komt. Bij oudere kan het ook zijn dat de bloeding achter in zit, hiervan is niets te zien maar u kunt een bloederige smaak in de mond krijgen doordat het in uw keel komt. Ongeveer 75% van de bloedneuzen ontstaan door een onduidelijke oorzaak dit kan weersverandering zijn, hard niezen of neus peuteren. Bij ongeveer 25% heeft het een duidelijke oorzaak zoals een bal tegen de neus of een elleboogstoot krijgen tijdens een potje voetbal.

Zo kunt u een bloedneus stoppen

  1. Laat de persoon licht voorovergebogen zitten en adem door de mond
  2. Wanneer er geen mogelijke breuk is kunt u het beste een keer goed de neus snuiten om stolsels te verwijderen
  3. Knijp de neus 10 minuten dicht op het zachte gedeelte net na het botje in de neus
  4. Mocht het bloeden niet stoppen kunt u nog eens 10 minuten de neus dichtknijpen

Wanneer het bloeden niet stopt kunt u een huisarts inschakelen

  • Wanneer de bloedneus niet stopt
  • Als er bloedverdunnende medicijnen wordt gebruikt
  • Bij regelmatige bloedneuzen

Bloedneus voorkomen

Als u een stoot tegen de neus aan krijgt kan dit niet voorkomen worden. Wanneer u vaak spontaan een bloedneus krijgt zijn er echter een aantal tips waardoor u minder snel en vaak een bloedneus krijgt. Dit kan een hoop gedoe voorkomen en is alleen maar goed voor de neus. Zo kan u sneller een bloedneus krijgen door droge lucht, dit gebeurt vaak in de winter. Leg daarom een nat handdoekje over de verwarming of gebruik een luchtbevochtiger. U kunt uw neus ook goed verzorgen door een beschermend laagje aan te brengen door middel van een neusspray. Voorkom een hoge bloeddruk door gezond te eten. Door de hoge druk kan het zijn dat een bloedvaatje sneller gaat knappen, door de druk te verlagen zal dit minder snel gebeuren.

Dit keer geen paniek bij een bloedneus maar handel direct met de juiste stappen.

Vindt u het ook zo vervelend dat uw voeten stinken? Elke keer als u wat warme voeten heeft beginnen ze gelijk te stinken en te ruiken. Wellicht durft u nergens meer uw schoenen uit te doen. Deze tips zullen u van de lucht af helpen maar ook van de zweetvoeten zelf.

Verwijder eelt

Heeft u ook altijd eelt op uw voeten zitten? Voor bacteriën is dit een fijn plekje om zich in te nestelen. Zorg dat u overtollig eelt verwijderd dit kan de nare lucht al snel doen verwijderen. Als u vaak gaat wandelen of veel op blote voeten rondloopt zult u zien dat het snel terug komt. Als u dit netjes bij houdt kan dit nare geurtjes voorkomen.

Houd ze droog

Het is belangrijk om uw voeten droog te houden. Was ze ook een keer extra en zorg dat ze daarna goed droog zijn. Het dragen van luchtige schoenen zoals slippers of sandalen werkt ook erg goed. Als u dichte schoenen aan heeft en uw voeten beginnen te zweten worden ze vochtig en ontstaan er nare geurtjes.

Schone sokken

Begin de dag met schone sokken. Was de sokken dan ook op minimaal 60 graden, dan weet u zeker dat de bacteriën er uit zijn. Als u dit niet doet kunnen de bacteriën zicht gaan vermeerderen en komt er al snel een naar luchtje aan. Er zijn ook sokken die hierbij helpen, de zilversokken.

Geef ook schoenen rust

Ook uw schoenen hebben af en toe rust nodig. Als uw voeten zweten zullen ze het vocht vaak opnemen, schoenen hebben dan ook de tijd nodig om dit vocht weer kwijt te kunnen. Meestal wordt aangeraden schoenen 24 uur rust te geven. Wissel uw schoenen dan ook vaak af zodat uw schoenen het vocht goed door kunnen laten.

Oma’s tip

Misschien gelooft u het niet maar er is een tip waarbij u snel van zweetvoeten af kunt komen. Het zal niet bij iedereen werken maar het is het proberen waard. Loop met blote voeten door het ochtenddauw. Als u wakker wordt kunt u een grasveldje opzoeken waar het ochtenddauw nog aan zit. Loop hier gewoon door heen en herhaal dit een aantal keer, het zweten van de voeten zal dan minder worden of zelfs helemaal verdwijnen.

Geen nare luchtjes meer

Probeer 1 van deze tips uit en kijk wat voor u werkt. Het is niet van de ene op andere dag verholpen maar u zult merken dat het langzaam minder wordt. U durft weer uw schoenen uit te doen zonder bang te zijn voor nare luchtjes.

Pin It