Nachtrust

Goed slapen, hoe doen we dat?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Kunt u in deze crisistijd niet zo goed meer slapen? Ligt u misschien te malen in uw hoofd en zit uw gedachte vol? Een goede nachtrust is erg belangrijk en dit kan verstoord zijn. Ik heb een aantal tips voor u om uw nachtrust te bevorderen en het inslapen gemakkelijker te maken.

Het begint overdag

Het bevorderen van de nachtrust begint niet alleen in de avond maar ook overdag zijn er een aantal dingen die u hierbij kunnen helpen. Zorg dat  u elke dag minimaal 30 minuten beweegt. Een wandeling of fietstocht kan dan al voldoende zijn. Zorg voor veel licht in huis of ga naar buiten. Het licht houdt uw biologische klok scherp en het stimuleert ook het slaapstofje in uw lichaam. Drink niet te veel cafeïne houdende dranken, koffie, thee maar ook in chocola zit cafeïne. Drinkt u overdag al veel koffie of thee dan zorgt dit voor een minder goede nachtrust.

Rustige avond

Als de avond valt zijn er meer dingen waar u op kunt letten om beter te kunnen slapen.

  • Drink geen alcohol
    Soms helpt het wel om sneller in slaap te vallen. U zult echter minder snel in een diepe slaap komen waardoor u alsnog vermoeid wakker kunt worden.
  • Vermijd schermen
    Dit kan voor de meeste nog wel lastig zijn. Ze raden aan ongeveer 1 uur voordat u naar bed gaat niet naar schermen te kijken zoals de tv, tablet en telefoon. Pak eens een boek of tijdschrift bijvoorbeeld.
  • Geen telefoon naast het bed
    Uit onderzoek is aangetoond dat de elektrische stralingen zoals van een telefoon de slaap kunnen beïnvloeden. Het beste is om elektrische apparaten helemaal van de slaapkamer te halen of uit te zetten.
  • Neem melk of/en banaan voor het slapen
    Het klinkt misschien een beetje vreemd maar als u een half uur voor het slapen gaan melk of banaan neemt bevordert dit een goede slaap. In melk en banaan zit een stofje dat het melatoninegehalte (slaapstofje) bevordert.
  • Weg met de stress
    Stress is natuurlijk erg slecht voor uw slaap. Het werkt dan ook wel om voor het slapen gaan de stress factoren van u af te schrijven. U kunt voor het slapen oefeningen voor het lichaam doen. Doordat uw lichaam dan tot rust komt zal uw geest ook tot rust komen.
  • Zorg voor een donkere kamer
    Bent u vergeten om het gordijn helemaal goed dicht te doen of zit de rolluik nog op een kier. Een geheel donkere kamer zorgt ervoor dat u beter kun slapen. De biologische klok wordt verstoord door het licht, als het donker is zal dit een stuk makkelijker gaan.
  • Draai de wekker om
    De laatste is een beetje gek maar de wekker geeft vaak druk. Hoe lang kan ik nog slapen? Kom ik wel aan mijn nacht rust? Ik moet er over 7 uur alweer uit. Als u de wekker omdraait geeft dat toch wat meer rust.

Zorg voor goede slaapcomfort

Als u een slecht bed heeft of een kussen heeft die niet bij u past kan dit al snel voor een slechte nachtrust zorgen. Door onderstaande punten na te gaan kunt u uw slaapcomfort verbeteren en zult u slapen als een roosje.

  • Goed matras
    Een goed matras is natuurlijk de basis voor comfortabel slapen. Is uw matras al ouder dan 10 jaar dan is het de hoogste tijd om deze te vervangen. Wilt u een nieuw matras aanschaffen kies dan de juiste uit. Houdt u van een hard matras of gaat uw voorkeur uit naar een zachte? Verdiep u goed in de mogelijkheden want een goed matras is enorm belangrijk.
  • Ken uw slaaphouding
    Let de volgende keer als u naar bed gaat op uw houding tijdens het slapen. Hoe ligt u het fijnste en wat ligt juist niet fijn. Als u het fijnst op uw zij ligt maar uw knieën dan niet comfortabel liggen kunt u hiervoor maatregelen nemen. Zo is er een kniekussen die u er tussen kunt leggen, dit kunt u ook vastmaken zodat u het kussen in uw slaap niet verliest.
  • Dekbedovertrek
    Er zijn verschillende soorten dekbedovertrekken, elk ook met andere voordelen. Wat voor dekbedovertrek heeft u nodig? Een katoenen overtrek is een natuurlijk product waardoor het goed kan ademen. Het blijft koel en fris aanvoelen en is ook nog betaalbaar. De katoen satijn overtrek worden de garen dichter op elkaar geweven. Dit zorgt voor een gladde, koele en soepeler dekbedovertrek. Het geeft een mooie glans waardoor het een erg luxe uitstraling geeft. Twill katoen is een stuk steviger dan het gewone katoen, het is zachter, voller en dikker. Een flanellen dekbedovertrek is geschikt als u het snel koud heeft. Het neemt uw lichaamstemperatuur over en zorgt daardoor voor warmte. Dit wordt vaak ook in de winter gebruikt. Zorg dus altijd voor een passende overtrek.

Slaap lekker

In 2018 hadden bijna 3 miljoen Nederlanders last van slaapproblemen. U bent dus zeker niet de enige die met slaapproblemen rondloopt. Nu u mijn tips gelezen heeft zult u wellicht met 2 weken al verbetering zien. Houd het zeker 2 weken aan want uw lichaam moet natuurlijk ook wennen aan deze veranderingen.

Verbeter uw slaapgenot en volg mijn tips!

.

Pin It