Health

Gezond de winter door met deze tips

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Nu de de dagen donkerder en vooral kouder zijn, is het heel aantrekkelijk om lekker op de bank te liggen met een zak chips naast je. Hoewel het absoluut geen kwaad kan om dit een keer te doen (want soms voelt dat gewoon heel fijn!), is het aan te raden om op een andere manier de winter door te gaan. Wanneer je goed en gezond eet en voldoende beweegt, zul je zien dat je veel energieker de koude maanden kunt overleven. Ontdek bijvoorbeeld de grote sinaasappelpers keuze voor gezonde sapjes en zorg voor genoeg beweging. Versla hiermee de winterdip en ga aan de slag met nog veel meer tips om gezond de winter door te komen.

Iedere dag naar buiten

Elke dag naar buiten gaan voor een frisse neus en wat beweging doet je lichaam en geest bijzonder veel goed. Misschien moet je er niet aan denken om op een regenachtige dag naar buiten te gaan, maar: doe dat toch! Schaf een goede regenjas aan en koop een paar stevige wandelschoenen en ga erop uit. Juist nu we in de winter van 2020/2021 massaal vanuit huis werken is het aan te raden om te blijven bewegen tijdens het thuiswerken. Plan voordat je werkdag begint een moment in om te gaan wandelen en je zult zien dat je zo’n werkdag veel beter aan kunt. Voor sommige mensen werkt het om voor werk te gaan wandelen, terwijl anderen het juist heerlijk vinden om als pauze tijdens de lunch de benen te strekken buiten.

Zorg voor voldoende beweging

Het is niet alleen de buitenlucht die goed is voor je body en mind – ook het bewegen zorgt ervoor dat je lekkerder in je vel kunt zitten. Zorg in de winter iedere dag voor voldoende beweging; probeer minstens 30 minuten per dag achter elkaar te wandelen – het liefst langer. Je kunt ook voor extra beweging in huis zorgen. Werk je op de eerste verdieping? Zorg er dan voor dat je voor ieder glas water of iedere kop koffie even naar beneden moet. Op die manier blijf je goed in beweging, zelfs wanneer je niet eens buiten komt. Extra tip: een verstelbaar bureau is aan te raden als je vanuit huis werkt. Met zo’n bureau kun je zowel zittend als staand werken en blijf je dus meer in beweging.

Boost je energie met sapjes vol vitaminen

Denk naast beweging en buitenlucht ook aan de vloeistoffen die je binnen krijgt. Zoals je waarschijnlijk wel weet is het belangrijk om dagelijks voldoende water te drinken. Daar voel je je sowieso beter door én daar wordt je huid en je haar heel blij van. Kies daarnaast voor een dagelijkse shot vitamine met een eigen gemaakt fruit- en groentesapje. Dit soort sappen zitten boordevol vitaminen en mineralen en zorgen voor een flinke energieboost. Maak je eigen healthy sapjes met een sinaasappelpers of een slowjuicer; er is vandaag volop sinaasappelpers keuze en aanbod voor slowjuicers. Online vind je ook nog eens allerlei lekkere en gezonde recepten met fruit en groente.

Eet gezond en gevarieerd

Natuurlijk is het niet alleen het drinken waar je op moet letten; het is ook van belang wat je eet. Hoe aantrekkelijk het ook is om op een druilerige dag fastfood en ander comfort food te eten; probeer een beetje te letten op wat je binnen krijgt. Het gezegde ‘je bent wat je eet’ bestaat niet voor niets. Wanneer je regelmatig een bord vol groente, vitamines en vezels eet zul je zien dat je je veel beter en energieker voelt dan wanneer je iedere dag kiest voor patat en snacks. Een gezond en gevarieerd eetpatroon zorgt voor een evenwichtiger leven. Denk aan een goede afwisseling tussen soepen, groentemaaltijden, eiwitrijke gerechten en maaltijden met vezels. Dat heeft veel effect op je mentale én lichamelijke gezondheid; daarmee kom je zeker de winter door.

Kies voor tijd voor jezelf

Tot slot is het belangrijk om voldoende tijd voor jezelf in te plannen. In de winter van 2020/2021 zal dat wat eenvoudiger gaan dan anders met de lockdown en de coronacrisis in ons land. Veel mensen steken veel tijd in het verzorgen van anderen en vergeten daarbij om aan zichzelf te denken. Dat is zonde, want met de juiste verzorging (self care) geef je je algehele gesteldheid een goede boost. Plan bijvoorbeeld minstens twee avonden voor jezelf in: maak een fijne playlist met al je favoriete nummers, kook je favoriete gerecht en verzorg jezelf met luxe verzorgingsproducten. Maak je huis gezellig, zet een leuke film of serie op en kom volledig tot rust. Dit soort momenten zijn ontzettend belangrijk om een winterse periode door te komen.

.

Pin It