Health Sinds 1999 uw gezondheidsgids en zoekmachine

6 praktische tips om RSI klachten te voorkomen

De laatste jaren zien we steeds vaker een hoger ziekteverzuim. Vervelend voor de werkgever en de werknemer. Maar op welke manier kunnen we dit voorkomen? Wij hebben 6 praktische tips voor u samengesteld, waardoor de kans op rug- en nekklachten een stuk kleiner worden.

1. Richt uw kantoor niet ‘lui’ in.

Veel mensen zorgen voor een praktische inrichting van hun kantoor. Bij voorkeur staat achter het bureau een opbergkast met daarop de printer, het koffie apparaat, de papierbak, de papierversnipperaar en de prullenbak. De eerste tip is om deze apparaten juist niet in de buurt neer te zetten. Het is goed om even op te staan voor een bakje koffie en het kan zeker geen kwaad om tien stappen te moeten zetten voor een printje.

2. Stel uw bureaustoel en monitor goed in.

Op het internet zijn er veel verschillende uitleggen te vinden over het instellen van een ergonomische werkplek. Zorg ervoor dat zowel uw bureaustoel als beeldscherm goed staan ingesteld. U bevind zich soms wel 40 uur per week op dezelfde werkplek. Het is dan toch zeker de moeite waard om een kwartier de moeite te nemen alles goed in te stellen?

3. Koop een bureaustoel die met u mee beweegt.

Vroeger kocht je een skippybal, maar de laatste jaren is de ontwikkeling van de ergonomische bureaustoel enorm snel gegaan. Er zijn enorm veel bureaustoel die in verschillende standen verstelbaar zijn. Zo is er bijvoorbeeld de SpindL bureaustoel die je kunt vast zetten (als een gewone bureaustoel), maar ook in kunt stellen dat u constant in beweging moet zijn om de bureaustoel te corrigeren. Op deze manier wissel je het gebruik van jouw spieren af.  Overleg eens met je baas over de aanschaf van een ergonomische bureaustoel.

4. Controleer je muis-houding

Controleer of jouw muis goed ligt. Je gebruikt je hoofdkussen 50 uur per week, maar je muis gebruik je ook 40 uur per week. Heb je al eens gekeken hoe jouw muis precies ligt? Een muisarm voorkomen is beter dan genezen. Ook hier geldt ‘investeer in jezelf’. Er zijn verschillende soorten ergonomische muizen te koop.

5. Loop tijdens uw telefoongesprekken

Als de mogelijkheid daartoe bestaat is het de perfecte oplossing om je telefoongesprekken allemaal lopend te doen. Zeker met een kantoorbaan scheelt dit enorm. Hierdoor wissel je jouw werkhouding af en gebruik je verschillende spieren die je normaal niet zo snel zou gebruiken.

6. Bekijk je thuiswerkplek

Niet alleen jouw werkgever moet zorgen voor een goede kwaliteit werkplek maar ook thuis is het zeker de moeite waard om te kijken hoe je werkt. Zit je veel achter de computer (zowel zakelijk als prive) is het zeker de moeite waard om te kijken hoe je zithouding thuis is. Heb je een goede bureaustoel? Zit je hoog genoeg? Staat je scherm op de goede hoogte?

Zorg goed voor jezelf en jouw lijf.  Neem klachten serieus en denk na over jouw toekomst.

Geplaatst door