Health Sinds 1999 uw gezondheidsgids en zoekmachine

3x waarom een goede nachtrust belangrijk is

De meeste mensen zullen slapen als een van hun grootste hobby’s zien, maar het klokje rond slapen is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend! Toch is, zoals we allemaal wel weten, een goede nachtrust erg belangrijk. In dit artikel lees je daarom drie redenen waarom een goede nachtrust zo belangrijk is en vind je een paar  tips!

Fit lichaam & fris hoofd

Het allerbelangrijkste van een heerlijke nacht slapen is dat je lichaam en geest uitgerust wakker worden. Tijdens je nachtrust hebben je spieren en organen namelijk de tijd om te herstellen van de inspanningen van de dag ervoor. Wanneer je echt een goede nacht geslapen hebt, zul e dat ’s ochtends direct merken. Naast dat je jezelf lichamelijk fit zal voelen, is je geest ook fris. Doordat je goed geslapen hebt, hebben je hersenen ook goed kunnen ‘herstellen’ en dat merk je mentaal.  Je zult merken dat je je beter kunt focussen en meer energie en motivatie hebt om de dag te starten. Daarnaast kun je zelfs beter omgaan met conflicten, doordat je minder snel geïrriteerd zal zijn.

Je weerstand

‘s Nachts heeft je lichaam goed kunnen herstellen en zoals je nu weet heeft dit effect op lichaam en geest.  Het herstellen van lichaam heeft een positieve invloed op je immuunsysteem.  Je lichaam zal zich beter kunnen weren tegen bacteriën of ziektes.  Dit geldt niet alleen voor de korte termijn, maar ook op lange termijn. Wanneer je langdurig last hebt van slaapproblemen, word je ook steeds vatbaarder voor ziekten.

Je geheugen

Een slechte nachtrust kan veel verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld piekeren of stress.  Daarnaast heeft een slechte nachtrust ook een paar vervelende gevolgen. Wie slecht slaapt, heeft ook meer moeite met het onthouden van dingen. Wanneer je last hebt van serieuze slaapproblemen, kan dit je erg belemmeren in functioneren in het dagelijks leven.

Een paar tips!

Gelukkig zijn er wel een paar stappen die je kunt ondernemen om je nachtrust te verbeteren.  De eerste is vrij logisch, drink geen drankjes meer waar cafeïne in zit na een uur of 3 ’s middags.  De één is er natuurlijk gevoeliger voor dan de ander, maar het is absoluut het proberen waard.  Daarnaast is het verstandig om overdag genoeg te bewegen. Ga een frisse neus halen, maak een grote wandeling. Na beweging wil je lichaam gaan herstellen dus zal je gemakkelijker in slaap vallen.

Wat ook erg belangrijk is voor een goede nachtrust is een donkere slaapkamer. Kijk eens twee keer naar je raamdecoratie en bedenk of deze de kamer optimaal verduistert. Raamdecoraties die super geschikt zijn voor de slaapkamer zijn  gordijnen. Tegenwoordig kun je gelukkig ook goedkope gordijnen scoren, die wél op maat gemaakt zijn. Ideaal! Plissegordijnen zijn allereerst een super optie. Doordat het systeem zo strak tegen het raam gespannen is, hebben lichtkieren geen kans. Voor dakramen kies je voor het dakraam rolgordijn, die hangt ook strak tegen het raam en beweegt mee. Hier heb je ook geen last van lichtkieren!

 

Geplaatst door