Health Sinds 1999 uw gezondheidsgids en zoekmachine

Wat kunt u beter laten liggen tijdens uw zwangerschap?

Tijdens uw zwangerschap zijn er aantal dingen die u beter niet kunt eten. Deze kunnen schadelijk zijn voor uw baby. Raak niet meteen in paniek als u er per ongelijk iets van eet of drinkt. Dit is niet meteen heel erg. Maar probeer hier wel rekening mee te houden.

Ik laat u hier producten zien die u het best kunt vermijden. Zoals ik al zei, als u hier tijdens uw zwangerschap al iets van heeft genomen is dat niet meteen een ramp maar probeer er in het gevolg wel rekening mee te houden.

Wat kunt u beter niet of niet teveel van eten:

  • Cafeïne. Deze stof komt voor in koffie, cola, thee en sommige energiedrankjes. De stof kan de kans verhogen op een miskraam of op een te laag geboortegewicht. Het Voedingscentrum adviseert de inname van cafeïne te beperken tot maximaal 100 milligram per dag. Dat staat gelijk aan: 1 kopje koffie, 3 koppen thee en 2 glazen cola Cafeïnevrije koffie of thee (bijvoorbeeld rooibosthee) kun je naar hartenlust drinken!
  • Rauwe eieren, want ze kunnen een bron van salmonellabacteriën zijn. In zelfgemaakte mousse en zelfgemaakt ijs zijn vaak rauwe eieren verwerkt. (Half)rauw vlees of rauwe vis, hierin kunnen de listeriabacterie en de toxoplasma-parasiet voorkomen. Pas dus op met filet americain, rosbief, tartaar, ossenworst en biefstuk die niet doorbakken is. Let ook op met verpakte gerookte of rauwe vis, zoals gerookte zalm en makreel.
  • Roofvissen als tonijn, zwaardvis, haai, snoekbaars en koningsmakreel. Deze vissen bevatten relatief veel kwik en dioxines, wat schadelijk kan zijn voor uw ongeboren kindje. Een uitzondering hierop is tonijn uit blik, die kunt u dus gerust eten.
  • Meer dan twee keer per week vette vis. Tijdens uw zwangerschap kunt u prima vette vis eten: dit is juist erg gezond. Maar eet het liever niet vaker dan twee keer per week. Als u te vaak vis eet, kunt u te veel dioxines binnen krijgen. Dioxines zijn giftige stoffen die in vis voor kunnen komen.
  • Paling uit Nederlandse rivieren. Deze paling kan namelijk veel dioxines bevatten. Kweekpaling kunt u gerust eten tijdens uw zwangerschap.
  • Rauwmelkse kazen. Hiermee worden zachte kazen bedoeld, zoals camembert en brie. Ze kunnen worden gemaakt van (ongepasteuriseerde) rauwe melk en besmet zijn met de listeria bacterie. Op de verpakking van rauw melkse-kazen staat ‘au lait cru’. Zachte kazen van gepasteuriseerde melk kunt u wel eten. Net als harde Nederlandse kazen. Dit zijn de kazen waarvoor u een kaasschaaf nodig hebt.
  • Lang bewaarde verse producten. Let bijvoorbeeld op met vleeswaren en rauwkostsalades, vanwege de kans op listeria besmetting.
  • Lever en leverproducten. In lever zit veel vitamine A en een te hoge dosis hiervan kan leiden tot aangeboren afwijkingen bij uw kind. Daarom is het beter om geen lever te eten tijdens uw zwangerschap. In leverproducten, zoals paté, hausmacher, smeerleverworst en leverkaas zit wat minder vitamine A. Beleg per dag maximaal één boterham of een paar toastjes (15-20 gram) met deze vleeswaren. Kijk ook uit met multivitaminen waar vitamine A in zit.
  • Alcohol, want dit is schadelijk voor je ongeboren kind. Het kan veel nadelige gevolgen hebben, bijvoorbeeld hersenproblemen. Drink daarom geen alcohol tijdens uw zwangerschap. Heeft u de gewoonte om aan het eind van de dag te ontspannen met een glas wijn? Er zijn genoeg gezondere alternatieven om te relaxen, zonder alcohol. Neem bijvoorbeeld een lekker warm bad, lees een mooi boek of ga een stuk wandelen. Deze activiteiten kunt u ook heel makkelijk in uw dagelijkse routine brengen.
  • Drop. In drop zit glycyrrhizine, een stof die effect heeft op de werking van de nieren. Door te veel drop (zout óf zoet) of zoethoutthee kunt u een hogere bloeddruk, vochtophoping en een tekort aan het mineraal kalium krijgen.
  • Geneeskrachtige kruiden en kruidenpreparaten. Sommige kruiden zijn schadelijk voor uw ongeboren kind. Neem bijvoorbeeld liever geen (producten met) venkel, fenegriek, anijs, nieszaad, moederkruid, salie, senna, rabarber, gember, meidoorn en dong quai. Efedra, aloë, sassafras, kaya kaya, absint-alsem, komkommerkruid, hoefblad, smeerwortel en boerenwormkruid kunt u beter helemaal niet nemen.

Goede hygiëne bij de bereiding van uw eten is essentieel. Was uw handen voordat u een maaltijd klaarmaakt en maak groenten grondig schoon. Kiest u voor een kant-en-klaarmaaltijd, een opwarm maaltijd of een etentje in een restaurant? Controleer dan of dit eten goed heet is voordat u ervan gaat genieten. Geef het eten gerust terug als het niet warm genoeg is.

Bron: www.nutriciavoorjou.nl

Geplaatst door