Menu
Gezin / Voeding

Belgisch gezin spendeert vijfde van voedingsbudget aan groenten en fruit

Uit onderzoek van de vakgroep Landbouweconomie van de UGent blijkt dat de uitgaven voor groenten en fruit gemiddeld 20% uitmaken van de totale gezinsbestedingen aan voeding. Een gezin op vier spendeert zelfs meer dan 30% van het gezinsbudget voor voeding aan groenten en fruit. De consumptie van groenten en fruit in België neemt toe, ondanks de stijgende prijzen ervan.

Gemiddeld 18 euro per week voor groenten en fruit

In het kader van het Europees onderzoeksproject EATWELL heeft de vakgroep Landbouweconomie van de Universiteit Gent een representatieve steekproef van 600 Belgische gezinnen ondervraagd over hun uitgaven voor groenten en fruit.
Gemiddeld spendeerde een Belgisch gezin uit de steekproef 18 euro per week aan de aankoop van groenten en fruit. Dat lijkt veel in vergelijking met cijfers uit andere bronnen. De verklaring ligt enerzijds in het tijdstip van de bevraging. De enquête werd in de maand februari afgenomen, wanneer de prijzen voor groenten en fruit hoog zijn en weinig zelfgeteelde producten ter beschikking zijn. Anderzijds is er mogelijk een overrapportering gebeurd aangezien het gaat over producten met een gezond imago waarvoor het bijgevolg verleidelijk is om de aankoop eerder aan de hoge kant in te schatten.

De uitgaven voor groenten en fruit kwamen neer op 20% van de totale gezinsbestedingen aan voeding. Een op de vier gezinnen spendeerde zelfs meer dan 30% van het voedingsbudget aan groenten en fruit. In gezinnen die aangaven het financieel moeilijk te hebben, is polarisatie te merken. Groenten en fruit nemen er ofwel een zeer grote hap (van een derde tot zelfs meer dan 40%) van het voedingsbudget in, ofwel verdwijnen ze nagenoeg uit het budget (minder dan 10% gaat nog naar groenten en fruit). “Dat zijn duidelijke signalen dat de prijs van groenten en fruit vooral voor consumenten uit minder gegoede bevolkingsgroepen een barrière vormt. Zij staan voor de keuze om ofwel heel veel van hun budget aan deze productgroep uit te geven, ofwel groenten en fruit links te laten liggen,” aldus prof. Wim Verbeke van de UGent, die de studie voor België opvolgde.

Subsidies als stimulans

Een van de stellingen in het EATWELL onderzoek was bijgevolg ook dat de overheid groenten en fruit zou moeten subsidiëren om gezond eten te stimuleren. 70% van de Belgen was te vinden voor een dergelijke interventie(akkoord of helemaal akkoord); 22% stond neutraal tegenover deze maatregel, terwijl slechts 8% van de ondervraagden het voorstel afwees. Vooral onder gezinnen die het financieel moeilijk hebben, was de vraag naar het subsidiëren van groenten en fruit groot: 44% van hen was helemaal akkoord met deze stelling (tegenover 35% helemaal akkoord voor de volledige steekproef).

Nut van campagnes

Op basis van de Belgische voedselconsumptiepeiling van 2004 at slechts 38% van de Belgen dagelijks groenten en slechts 47% dagelijks fruit. Dankzij diverse campagnes zoals de “All Day Long” sensibiliseringscampagne en een toegenomen gezondheidsbewustzijn zit de consumptie van groenten en fruit intussen in de lift, ondanks de gestegen prijzen van deze producten.