Menu
Geestelijke gezondheid / Gezondheid / Sport / Voeding

Gewoontes veranderen: The power of habit

De impact van gewoontes veranderen

Om het belang van gewoontes veranderen meteen duidelijk te maken: als jouw gewoonte is om elke middag een blikje chocolademelk met supersize sandwich te lunchen, dan krijg je voor je lunch dus 300 calorieën meer dan nodig binnen. 7000calorieën is 1kg vet – dus technisch gezien kom je van dat overschot dus elke 23 dagen 1KG aan.

Gelukkig werkt dit in de praktijk niet helemaal zo maar het punt is gemaakt, als je dagelijks te veel eet word je dik. En als je rookt ga je een aantal jaren eerder dood. Als je je mobiel pakt zodra je even niets te doen hebt wordt ook dat gewoonte. Vanuit gewoontes ontstaan verslavingen. Gewoontes kunnen destructief zijn – maar ook juist positief, bijvoorbeeld als je regelmatig sport heb je meer energie, ben je vrolijker en zie je er beter uit.

Goede gewoontes maak je, goede gewoontes maken je.

Het is vaak moeilijk om een precies omslagpunt aan te geven in je leven, maar voor mij was dit boek er één van: The Power of Habit door Charles Duhigg. Uit 2012 alweer, maar nog net zo relevant als toen. Overigens was het geen omslagpunt toen ik het las – het bleek enkele jaren later een omslagpunt. Toen ik realiseerde dat ik mijn gewoontes veranderd heb: Ik drink geen frisdrank meer, ik sport zeer regelmatig, roken doe ik niet meer. Ook eet ik praktisch geen troep meer, simpelweg omdat ik het niet koop. Daarnaast bestaat m’n eten voornamelijk uit groente tegenwoordig en als ik nog vlees eet is het meestal biologisch. Holy Shit wat een veranderingen.

Wat voor gewoontes wil jij veranderen? Wil je dagelijks hardlopen, wil je je werk in veel minder tijd doen doordat je écht aan het werk bent, wil je eerder naar bed, meer met vrienden afspreken?

Als je weet hoe je een gewoonte creëert is het een kwestie van implementeren. Zodra het een gewoonte is hoef je er niet meer over na te denken. Dan moet je juist moeite doen om iets níet meer te doen.

Hoe erg gewoontes bepalend zijn voor hoe we leven onderschatten we denk ik. Kun je je nog zo autonoom voelen: uiteindelijk doen we heel veel op de automatische piloot. Als ik bijvoorbeeld na vakantie terug kom en niet meteen dezelfde week weer ga sporten dan is de gewoonte verbroken en wordt het veel hoogdrempeliger om weer te beginnen.

5 tips voor gewoontes veranderen

Gewoontes zijn goed en je kunt er vast wel een paar bedenken die je wilt veranderen. Hoe doe je dat?

  • Vervang de ene gewoonte met de andere 

gewoontes veranderen

 

  • Elimineer overbodige keuzes 
    Mark Zuckerberg van Facebook draagt alleen maar grijze t-shirts en president Obama draagt alleen maar grijze en blauwe pakken. Ze hoeven dus niet meer na te denken over wat ze aantrekken en dit bespaart nodige denkruimte. Volgens de Harvard Business Review’s artikel Boring is productive.

‘So, if you want to be able to have more mental resources throughout the day, you should identify the aspects of your life that you consider mundane — and then “routinize” those aspects as much as possible. In short, make fewer decisions.’  tweet quote

Één van de manieren om dit toe te passen is geen chips kopen. Dan kun je ze ook niet eten.

  • Visualiseer je doel 
    Volgens onderzoekers van UCLA is het voor gewoontes veranderen heel effectief om je gericht je doelen te visualiseren inclusief de stappen die je daarvoor moet doen. Dus als je wilt afvallen; beeld je dan in dat je daarvoor in de supermarkt loopt en groente in je mandje legt in plaats van koekjes.
  • Stippellijnen 
    Als je voordat je gaat slapen al je hardloopschoenen klaar zet naast je bed is de kans dat je gaat hardlopen heel veel groter. Dit noem ik een stippellijn: dingen alvast klaarzetten zodat je er aan gaat beginnen. Je elimineert daarmee opkomende excuses. Mijn moeder zette vroeger vaak dingen op de trap, zodat wij ze mee zouden nemen naar boven. Dat werkte niet en begrijpelijkerwijs snapte mijn moeder niet waarom. Maar dit was haar stippellijn en niet die van ons.
  • Gedragsassociatie manipulatie
    Dat heb ik getypt omdat het op elkaar rijmt en het goed zou scoren met Galgje. Maar gedragsassociatie manipulatie helpt wel degelijk bij gewoontes veranderen. In de psychologie is dit een heel bekend fenomeen dat wordt ingezet om betere gewoontes te creëren bij bijv. angstige of depressieve mensen. Die kunnen denken ‘als ik dit laat vallen vinden mensen mij stom’. Iedereen heeft ‘als dit, dan dat’ gedragspatronen en je kunt deze positief beïnvloeden. Bijvoorbeeld: ‘voordat ik ga slapen, ruim ik mijn huis op’. Punt 2 via 5 scientific ways to build habits that stick.

Begin klein

Als je een doel wilt bereiken, bijvoorbeeld afvallen, focus dan niet op dat einddoel. Als je je gewoontes veranderd volgt het doel vanzelf. BJ Fogg (PhD) legt je haarfijn uit waarom, en komt ook nog even tot bijna dezelfde conclusie als The Power of Habit. Als je gewoontes wilt veranderen of toepassen, dan doe je ze meteen na een bestaande gewoonte. In een zekere zin Pavlov je jezelf dus.

En hoe ziet dat er uit, een mini gewoonte?

Nadat ik …
Ga ik ..

Bijv.

Nadat ik mijn ochtendkoffie heb gehad
Ruim ik één ding op in de woonkamer

Bonus: Gewoontes zijn ook krachtig voor bedrijven

Hoe verkoop je een luchtverfrisser, een product dat zorgt dat je huis beter ruikt? Mijn eerste ingeving zou zijn ‘anti stank!’. Dat was ook de eerste ingeving van de marketeers bij Proctre & Gamble. Maar mensen hebben van hun eigen huis meestal niet door dat dat stinkt en ‘koop dit product want je huis stinkt’ adverteert ook niet zo lekker.

Wanhopig probeerde Procter & Gamble hun luchtverfrisser Febreze te verkopen. Bijna draaide de luchtverfrisser uit op een van de grootste flops in hun bedrijfsgeschiedenis. Om uit te zoeken wat consumenten aansprak in hun luchtverfrisser, besloten ze het gedrag van meer dan 1.000 huishoudens te analyseren m.b.v. opgehangen camera’s.

Tot ze een patroon ontdekten. Sommige vrouwen spoten na afloop van het schoonmaken met de luchtverfrisser. Niet tegen de stank – maar als finishing touch. En daar kregen ze een goed gevoel van. Daar is op ingespeeld: Febreze gebruik je als finishing touch. Dankzij de reclamecampagne die inspeelde op gewoontes veranderen werd Febreze een gewoonte in Amerikaanse huishouden en een miljardenproduct.

Gewoontes veranderen is ook heel krachtig voor bedrijven en onderzoeken naar hoe producten gebruikt worden komen heel veelvuldig voor tegenwoordig. Wist je bijvoorbeeld dat shampoo niet hoeft te schuimen om te werken en dat de ‘kruiden’ die op Doritos zitten niet hoeven af te geven aan je vingers? Als deze eigenschappen van shampoo en doritos verwijderd worden en dus shampoo niet meer schuimt en Doritos niet meer afgeven sluiten ze niet meer aan op de verwachtingen en gewoontes van mensen en worden de producten veel slechter verkocht.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Cliendo, een app voor de zorgsector waarbij administratie rondom cliënten met behulp van een ECD geregistreerd kan worden op een makkelijke manier. Tevens stelt Cliendo zich ten doel om positieve gewoontes bij zorgverleners te stimuleren.